Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Amnistia fiscală și noi modificări privind impozitarea diurnelor și a indemnizațiilor de detașare

ANAF sector 4

În Monitorul Oficial nr. 315 din 31 martie 2022 s-a publicat Legea nr. 72/2022 pentru anularea unor obligații fiscale și pentru modificarea unor acte normative.

Principale prevederi din această lege se referă la:

  • anularea obligațiilor fiscale instituite de ANAF pentru reîncadrarea diurnelor și a indemnizațiilor de detașare;
  • modificarea prevederilor din Codul fiscal cu privire la impozitarea diurnelor, a indemnizațiilor de detașare și a altor prestații suplimentare similare;
  • inspecțiile derulate de către ANAF și Inspecția Muncii.

1. Anularea obligațiilor fiscale

Anularea obligațiilor fiscale vizează anularea diferențelor de obligații fiscale principale și/sau obligațiile fiscale accesorii, stabilite de ANAF prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, ca urmare a recalificării sumelor reprezentând indemnizații sau orice alte sume de aceeași natură, primite pe perioada delegării, detașării sau desfășurării activității pe teritoriul altei tări, de către angajați ai angajatorilor romani care și-au desfășurat activitate pe teritoriul altei țări, aferente perioadelor fiscale cuprinse intre 1 iulie 2015 și data intrării în vigoare a prezentei legi (03.04.2022).

Anularea obligațiilor fiscale ar trebui să se facă din oficiu de către organul fiscal competent, prin emiterea unei decizii de anulare a obligațiilor fiscale, care se comunică contribuabilului.

În cazul în care sumele stabilite prin decizii de impunere au fost stinse prin plată, compensare, executare silită sau prin altă modalitate prevăzută de lege, acestea vor putea fi restituite de către ANAF. Atenție, restituirea se face doar la cererea contribuabilului, cerere care trebuie depusă în cadrul unui termen de prescripție de 5 ani care începe să curgă de la data de 3 aprilie 2022.

Pentru contribuabilii care nu au făcut încă obiectul unei inspecții fiscale, organul fiscal nu mai reîncadrează sumele de natura diurnelor și a indemnizațiilor de detașare și nu mai emite o decizie de impunere în legătură cu o astfel de reîncadrare pentru perioadele fiscale 1 iulie 2015 – 3 aprilie 2022. Vă reamintim că până la 1 iulie 2015 a fost în vigoare o altă lege cu privire la amnistia fiscală pentru diurnele și indemnizațiile de delegare plătite salariaților delegați sau detașați transnațional.

Prin ordin al președintelui ANAF urmează să fie stabilită procedura de punere în aplicare a prezentei legi. Ordinul ar trebui să se emită în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii.

2. Modificare Cod Fiscal

Legea aduce și câteva modificări Codului fiscal, modificări ce vizează impozitarea diurnelor, indemnizațiilor de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, precum și orice alte sume de aceeași natura, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare.

Practic, atât pentru salariați cât și pentru administratorii cu contract de administrare ori directorii cu contract de mandat, aceste indemnizații nu se impozitează dacă sunt în limita a:

  • 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice pentru deplasările în țara (2,5 x 20 de lei = 50 lei/zi pentru delegările / detașările interne) sau 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar (de exemplu, pentru deplasările în majoritatea statelor membre UE suma maxima ar fi 2,5 x 35 euro = 87,5 euro);
  • 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat. Plafonul aferent valorii a 3 salarii de baza corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în tară sau în străinătate.

În mod similar au fost modificate și prevederile referitoare contribuțiile de asigurări sociale (CAS și CASS) și cele cu privire la contribuția asiguratorie pentru munca (CAM).

De exemplu, pentru un angajat care are un salariu de bază în valoare de 2.550 lei / lună, care pleacă într-o deplasare în Franța, diurna/indemnizația de detașare acordată ar fi neimpozabilă pentru suma minimă dintre:

  • Diurna legală: 35 euro x 2,5 = 87,5 euro/zi
  • 3 salarii de bază: (2.550 lei : 20 zile lucrătoare) x 3 = 382.5 lei/zi (adică aproximativ 77 euro/zi).

Ceea ce depășește valoarea minima dintre cele doua sume (i.e. ceea ce depășește 77 euro conform exemplului de mai sus) se vă impozita atât cu impozit pe venit cât și cu contribuții sociale, sumele fiind luate în considerare și la stabilirea contribuției asigurătorii pentru muncă.

Prevederile de mai sus se aplică începând cu veniturile aferente lunii mai, 2022.

3. Alte prevederi

Potrivit legii, reîncadrarea fiscală a sumelor acordate sub forma indemnizației de delegare, a indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, a prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate, primite de salariați, poate fi realizată de organele fiscale în urma controalelor realizate de organele competente ale Inspecției Muncii, prin care se constată situațiile de delegare, detașare, detașare transnațională în care se pot afla salariații, după caz, potrivit legii.

Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, are obligația să confirme, în baza documentelor prezentate de către angajator, natura veniturilor acordate sub forma indemnizației de delegare, indemnizației de detașare, inclusiv a indemnizației specifice detașării transnaționale, prestației suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate:

- la cererea autorităților și instituțiilor publice, precum și a oricăror alte entități;

- din oficiu, ca urmare a acțiunilor de control proprii, caz în care, în vederea valorificării, rezultatul constatărilor se comunică organului fiscal competent din cadrul ANAF.

Procedura de aplicare a prevederilor de mai sus urmează să se stabilească prin ordin comun al ministrului muncii și solidarității sociale și al ministrului finanțelor, ordin care urmează să se emită în termen de 60 de zile de la data publicării legii 72/2022 în Monitorul Oficial.

Articol preluat de pe contexpert.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
sound-bars icon