Foto: Oana Pascu, fondatoarea unei companii care livrează „experiențe”
Oricât de special sau de valoros ar fi un obiect, în aproximativ 3 luni, interesul pentru el scade. O arată și studiile, dar este o realitate pe care am trăit-o fiecare dintre noi. Cei care o conștientizează își îndreaptă atenția către experiențe, inclusiv atunci când vor să ofere sau să-și facă un cadou. Este o soluție la care au recurs și companiile din anumite domenii pentru a-și motiva și păstra angajații talentați și valoroși, și care în prezent reprezintă una dintre strategiile de a-și aduce oamenii înapoi la birou.
Tendința este mai veche de 10 ani în Vest, dar începe să câștige tot mai mult teren și în România, chiar dacă sunt încă mulți oameni care se arată surprinși că există platforme ce oferă astfel de servicii, sau care au rămas adepții obiectelor, a lucrurilor palpabile, care să rămână.
„Nevoia de a se duce spre experiențe apare atunci când oamenii au un anumit statut, au atins un anumit nivel de trai. Ține și de educație, și de mediu, dar acest aspect al confortului financiar este foarte important. În România, acest trend a apărut încă înainte ca cineva să ofere astfel de servicii. Eu, de exemplu, mă chinuiam să închiriez o sală de sport pentru prietenii mei cărora le plăcea să joace baschet. Mi se părea că o astfel de surpriză are un impact mai mare decât orice obiect.
Sunt studii care arată că ne obișnuim cu orice obiect în maxim 3 luni, indiferent cât este de special, iar apoi ne dorim altceva. În ceea ce privește experiențele, dinamica este diferită. Le trăiești, te bucuri de ele și îți rămân niște amintiri care în timp devin chiar mai valoroase. În plus, o experiență este unică pentru că fiecare o trăiește în felul său și nu există comparație între ce simt eu, de exemplu, când sar cu parașuta și ce simți tu”, spune Oana Pascu, fondatoarea complice.ro.
„Am crescut și noi, a crescut și piața”
Oana și-a lansat business-ul în 2016, după 15 ani petrecuți în corporație. Nu a fost o decizie ușor de luat pentru că primise câteva oferte tentate să plece în străinătate. A ales însă să rămână. Pe de o parte pentru că își dorea un copil, iar pe de altă parte pentru voia „ceva” al ei, chiar dacă nu știa exact ce, dar pentru care pusese bani deoparte. Astfel, la scurt timp de la luare deciziei, creștea doi copii: pe băiețelul ei și afacerea.
„Am crescut și noi, a mai crescut și piața pentru că se vede clar deschiderea clienților. Peste 30% din comenzile noastre sunt plasate de clienți recurenți. Pandemia ne-a ajutat cumva, pentru că oamenii și-au dat seama că bucuria și fericirea nu stau în lucrurile cu care te înconjori, ci în momentele pe care le trăiești alături de ceilalți”, spune antreprenoarea.
Anul trecut, în topul vânzărilor au fost experiențele în simulatorul de zbor, potrivite atât pentru adulți, cât și pentru copii, pilot pentru o zi, terapia prin plutire care a înlocuit masajele tradiționale, experiențele gourmet, cu cazare și degustare la cramă, un segment care a crescut foarte mult în ultimii ani, precum și experiențele de driving cu mașinuțe hot rod, apreciate în egală măsură de bărbați și femei.
Suma medie cheltuită pentru astfel de cadouri a fost anul trecut de aproximativ 120 de euro, în scădere față de 2022, când media atinsese 135 de euro.
Experiențe pentru care merită să te duci la birou
Aproape jumătate din vânzările complice.ro sunt reprezentate de pachetele FlexiBox, care conțin mai multe experiențe din categorii diferite, din care destinatarul poate alege. Este o soluție la care recurg cei care nu cunosc foarte bine persoana căreia urmează să-i facă un cadou, dar mai ales companiile, care folosesc experiențele pentru a-și recompensa angajații, iar acum, după pandemie, pentru a-i motiva să revină la birou.
„Sunt companii din domenii precum IT-ul, care pentru a-și păstra talentele au trebuit să inventeze și să fie creative. Este un domeniu unde angajții au văzut și au trăit foarte multe, și sunt foarte pretențioși, iar partea de experiență a venit cumva natural. Dar acum tendința a apărut și în alte industrii.
Oferirea de experiențe vine cu niște efecte colaterale. Cel care se bucură de experiență face acest lucru public prin postarea pe social media, cunoscuții află că e de la companie, iar asta ajută la partea de employer branding. În plus, angajatul care trăiește o experiență asociază acele emoții cu angajatorul, iar asta creează loialitate pe termen lung. Cu cât reușești să fii mai consecvent în această abordare, cu atât reușești să schimbi cultura în interiorul companiei. (…)
În 2022, companiile s-au concentrat să organizeze tot felul de evenimente prin care să aducă oamenii la birou, pentru că mulți nu se cunoșteau. Anul trecut însă, focusul mare a fost pe back to office. Una dintre cele mai mari dificultăți pe care le au companiile acum, în acest sistem remote sau hibrid, este în a-și propaga cultura. Sunt mai multe abordări pentru a-i convinge pe oameni să se întoarcă la birou, dar sunt și companii care încearcă să ofere experiențe astfel încât oamenii să vină de bunăvoie, să simtă că merită să facă o oră, două în trafic, pentru a se întâlni cu colegii, a discuta, a contribui. Am avut clienți pentru care am făcut un planning de astfel de experiențe: un eveniment cu o trupă de improvizație, o mică petrecere la sfârșitul programului, ateliere în cadrul cărora să facă lucruri împreună”, a explicat Oana Pascu.
Complice.ro a terminat anul 2023 cu o cifră de afaceri de 850.000 de euro, din care jumătate a fost generată în ultimul trimestru al anului, o perioadă foarte aglomerată atât în zona persoanelor private, dar și a companiilor. Pentru anul aceasta, țina de vânzări este de 1 milion de euro pe un plan de dezvoltare care se va axa în principal pe companii, dar și pe diversificarea ofertei pentru toate palierele de buget.
Republica antreprenorilor este un proiect susținut de Banca Transilvania.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Rau insa, dupa mine este sa nu realizam cine suntem, sa nu realizam cat de mic gandim si sa nu incercam sa iesim din capcana asta. Dam crezare unor studii care au ca fundament cu totul altceva decat ceea ce folosim noi ca suport pentru diverse decizii. Faptul ca un om se plictiseste de un lucru in 3 luni nu inseamna ca trebuie sa schimbam totul in jur la fiecare 3 luni ca altfel suntem niste plictisiti. ba din contra, sunt lucruri pe care noi ca oameni le vrem constante in viata. deci argumentul ca ne plictisim de obiecte nu are cum sa fie suport pentru a le inlocui cu experiente.
Dupa parerea mea, oamenii se plaictisesc de obiecte fie pentru ca obiectele sunt puerile, fie pentru ca oamenii care le primesc au o mare lipsa de cultura. Da, cu tot respectul spun asta. Ca sa argumentez, propun sa ne uitam la piata de antichitati din Romania. Societatile dezvoltate in care nu a existat o dictatura care sa distruga cea mai mare parte a mostenirii culturale de nivel privat, folosesc sintagma "conversation piece" atunci cand se refera la obiecte/antichitati care merita intradevar sa fie detinute pe o perioada indelungata. Ei bine, astfel de obiecte nu duc la plictis atunci cand cultura ii insoteste pe oamenii care le detin si se pot naste discutii in jurul unor astfel de obiecte in orice moment. Mai mult, oricine are astfel de inclinatii stie ca un singur obiect de genul asta intr-un mediu (acasa sau la birou) nu e indeajuns pentru a aprinde pasiuni (romaneste spus, cu o floare nu se face primavara). Asadar, e loc de mult mai multe obiecte pentru a-ti arata aprecierea fata de cineva.
Realitatea este insa alta: nu apreciem pe nimeni sincer, nu ne intereseaza de angajatii nostri la nivel personal si nu alocam timp pentru a-i descoperi la nivel individual, ca oameni cu pasiuni. In fapt, vrem sa le transmitem ca ii apreciem profesional si angajam externi (astfel de firme) sa le arate ca ii apreciem. Evident ca solutia de apreciere a unui "strain" nu poate fi decat una generica, una care sa poate fi aplicata si replicata la cat mai multi "clienti".
articolul asta nu vrea decat sa arate ca astfel de firme nu se uita la tine daca nu alogi un minim buget pe om, ca sa te scutesti si tu si pe ei de pierdere de timp. cel mai probabil ar trebui sa poarte insemnul de publicitate.