Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ca părinte, pentru examenul din clasa a VIII-a, credeam că lucrurile sunt clare: copilul învață și părintele îi oferă sprijin. Experiența este mult mai complexă, poate aduce tensiuni în familie. Există însă și soluții

Evaluarea Națională - elev

 Foto: Inquam Photos

Evaluarea Națională nu-i afectează doar pe elevi, ci și pe părinții acestora, care trăiesc, experimentează o gamă largă de emoții și nevoi care pot fi esențiale pentru a gestiona eficient o astfel de perioadă stresantă și a o depăși cu bine..

Anul acesta m-am regăsit pe lista părinților aflați în această „poveste”, însă dacă m-ați fi întrebat acum doi - trei ani despre ce e de făcut într-o astfel de situație, mi s-ar fi părut o aberație. Lucrurile îmi păreau clare: copilul conștiincios învață și părintele îi oferă sprijinul necesar, că doar nu dă el examenul.

Nu este chiar așa, evaluarea și admiterea la liceu sunt perioade care afectează întreaga familie. Lucrurile se transformă.

Am pus pe hârtie câteva idei despre nevoile părinților și ale adolescenților care trec prin perioade de examene, pe care le-am desprins din recenta experiență personală și din gândurile împărtășite cu alți părinți:

1. Nevoia de sprijin emoțional: Părinții simt adesea o presiune mare că trebuie să ofere sprijin emoțional constant copiilor lor. Este important ca părinții să își recunoască și să își gestioneze propriile emoții pentru a putea fi un sprijin autentic. În această perioadă, consilierea de specialitate poate fi benefică pentru a ajuta părinții să-și exprime și să-și gestioneze propriile anxietăți legate de performanța copiilor lor. Părinții aduc „la masă” propriile frici și dezamăgiri. Acest lucru influențează propria stare emoțională, dar mai ales pe cea a celor din jur.

2. Nevoia de echilibru între sprijin și autonomie: Adolescenții au nevoie de autonomie pentru a-și dezvolta încrederea în sine și abilitățile de auto-gestionare. Ca părinte, vrei rezultate, conștiinciozitate și asumare din partea copilului și parcă nu se „vede” nimic. Părinții trebuie să găsească un echilibru între a fi implicați și a le permite copiilor să-și asume responsabilitatea pentru pregătirea lor.

3. Nevoia de comunicare eficientă: Comunicarea deschisă și empatică este crucială în această perioadă. Părinții și copiii trebuie să poată discuta despre temerile, așteptările și planurile lor. Terapeutul poate ajuta la dezvoltarea abilităților de comunicare, inclusiv pentru a reduce situațiile conflictuale, care să creeze un mediu de susținere în familie. (La un moment dat, ca mamă m-am simțit copleșită și am simțit nevoia să cer ajutor. E foarte important să conștientizezi asta și să faci ceva în acest sens. Pe noi ne-a ajutat să apelăm la un terapeut, atmosfera din familie s-a detensionat.)

4. Nevoia de gestionare a stresului: Atât părinții, cât și copiii se confruntă cu stres semnificativ în timpul evaluării naționale. Este important să se identifice și să se implementeze tehnici de gestionare a stresului, cum ar fi exercițiile de respirație, activitățile de relaxare sau practicarea hobby-urilor. Fiecare este diferit. De multe ori, în familia noastră am avut parte de situații crispate pentru impunerea autorității, în care mai interveneau țipete, urlete sau amenințări. Cu cât examenul este mai aproape, cu atât stresul și presiunea resimțite sunt mai mari. 

Evaluarea națională devine o perioadă de încercare pentru întreaga familie, pentru copii și pentru părinți, în egală măsură, iar conștientizarea și căutarea de soluții practice pentru a răspunde nevoilor emoționale pot îmbunătăți semnificativ experiența și rezultatele tuturor celor implicați.. Copiii le pot declanșa reacții emoționale puternice părinților lor, apăsând acele „butoane”, iar gestionarea eficientă a acestor emoții și frici este crucială. Iată câteva strategii care pot ajuta părinții să își gestioneze mai bine emoțiile și fricile în această perioadă:

1. Autocunoaștere și conștientizare: Este important ca părinții să își recunoască propriile emoții și sursele acestora (situațiile, contextele care le generează). Identificarea momentelor în care se simt anxioși, stresați sau copleșiți poate fi primul pas spre gestionarea acestor sentimente. Ținerea unui jurnal poate ajuta în acest sens.

2. Tehnici de relaxare: Părinții pot învăța și practica tehnici de relaxare, cum ar fi respirația profundă, meditație sau yoga. Aceste metode pot ajuta la reducerea nivelului de stres și la îmbunătățirea stării de bine. Uneori, un exercițiu bun este să pleci din acea încăpere tensionată, să iei puțin aer (să faci o plimbare și să schimbi perspectiva).

3. Stabilirea de așteptări realiste: Este esențial ca părinții să stabilească așteptări realiste pentru copiii lor și pentru ei înșiși. Acceptarea faptului că evaluarea națională este doar o etapă în viața copilului și nu definește întregul viitor al acestuia poate reduce presiunea resimțită. De cele mai multe ori este greu să accepți și lupți cu asta pe o perioadă prea lungă de timp. 

4. Dezvoltarea abilităților de comunicare: O comunicare deschisă și empatică cu copiii poate ajuta la reducerea tensiunilor. Ascultarea activă (implicată), validarea sentimentelor copilului și evitarea criticilor excesive pot îmbunătăți relația părinte-copil. (De exemplu, în familia noastră, nu am știut să gestionăm prea bine acest aspect și relația dintre noi s-a deteriorat.)

5. Căutarea sprijinului: Părinții pot beneficia de sprijinul unui terapeut sau al unui grup de suport pentru părinți. Discuțiile cu alți părinți care trec prin situații similare pot oferi perspective noi și strategii utile. Este un lucru care ajută foarte mult!. Vă îndemn să cereți ajutorul profesorilor care sunt deschiși să asculte. Copilul vostru este și „al lor”, îl văd altfel și ajută foarte mult la clarificarea unor percepții și trăiri.

6. Informarea despre gestionarea stresului: Există multe resurse disponibile despre gestionarea stresului și a anxietății. Părinții pot citi cărți, pot participa la workshopuri sau cursuri online pentru a învăța mai multe despre aceste subiecte.

7. Menținerea unui stil de viață sănătos: Somnul adecvat, alimentația sănătoasă și exercițiile fizice regulate pot contribui semnificativ la reducerea stresului și la îmbunătățirea stării emoționale generale. (În cazul meu, de cele mai multe ori, gândurile negative sau grijile m-au copleșit și în timpul nopții.)

Părinții care reușesc să-și gestioneze propriile emoții și frici nu doar că își îmbunătățesc propria stare de bine, dar oferă și un exemplu pozitiv pentru copiii lor, ajutându-i să învețe cum să facă față stresului și presiunilor vieții.

Am scris aceste gânduri, chiar dacă nouă nu ne-a reușit prea tare, dar recent am tras linie, închidem acest capitol. S-au afișat rezultatele finale și am putut respira ușurați. A fost o perioadă cu multe conștientizări, cu plusuri, cu minusuri. Nu știu dacă au meritat tot stresul și toate momentele pierdute. Simt că am „pierdut ”un an din viață și că avem de lucrat, de reparat, așa că reușita are un gust dulce-amărui.

Mult success tuturor! Însă până la viitoarele experiențe, …vacanță plăcută!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daniel check icon
    La noi nu a fost asa. Foarte puțin stres, fata și a văzut de treabă.
    N am văzut o vorba despre Dumnezeu în acest articol. Nimic despre rugăciune. Ajută mult, nu credeți? Poate de aia aveți atâta stres. Auzi, sa mergi la psiholog ca părinte în această perioadă. Nici măcar atât nu mai putem destiona fără psiholog? Ca doar nu e sfârșitul lumii.
    • Like 0
    • @ Daniel
      Valentin check icon
      Depinde și de examen. În an de alegeri examenele sunt mai ușoare.
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Articolul subliniază un lucru important despre învățământul românesc: școala noastră nu are legătură cu învățatul. Are legătură doar cu examenul. Importantă e nota. Poți lua notă maximă fără să înțelegi ce înveți? Desigur!
    • Like 1
    • @ Valentin
      N-ar fi sute de votanți enervați ci câteva mii... pentru început, dacă sistemul de educație ar fi reformat cu adevărat.
      Până atunci stăm liniștiți, facem yoga, mergem să ne căutăm la psiho-go-go, respirăm adânc 1-4-2-4 să intre prana cât cuprinde, plătim meditații la greu și aia e, ne alegem cu 40–50% analfabeți funcțional care vor duce țara mai departe. Unde? Nu se știe.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult