Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ca șofer de 30 de ani și vreo 600.000 km la activ, rămân la părerea că în România cauza principală a accidentelor este infrastructura execrabilă și „capcanele” plantate de incompetenți în calea noastră de rulare

trafic ingreunat

Foto: Inquam Photos / Alexandru Busca

Deunăzi, am făcut un drum București - Alba Iulia pe Valea Oltului, să iau copiii de la bunici, din vacanță. Las deoparte că am așteptat o oră și patruzeci de minute pe baraj la Cozia din cauza unui accident la Câinenii Mari și a unei cozi de vreo 30 de km. Și că am sunat la Poliția din Vâlcea și cei de acolo mi-au zis că o să îmi dea 2.000 de lei amendă că i-am deranjat cu întrebări legate de motivul pentru care am așteptat atât în trafic. Pentru ei, așteptatul cu orele în trafic era ceva normal. Anormal e să ne plângem de asta.

Altceva vreau însă să vă relatez din trafic.

Pe finalul Văii Oltului, înainte de Boița, este o zonă extrem de periculoasă, în preajma Turnului Spart, o ruină a unui turn vechi de piatră ce străjuia drumul prin vale în vremuri străvechi (acolo era graniță cu Austro-Ungaria). Zona a devenit periculoasă mai recent când între Lazaret și Turnul Spart s-a ”modernizat” șoseaua și au fost introduse două benzi pe sensul spre Sibiu. Cele două benzi însă au o întrerupere extrem de ilogică în dreptul acelui turn. Din două benzi, banda dinspre axul drumului este suprimată brusc pentru ca apoi drumul să se bifurce iar pentru câteva sute de metri în două benzi și apoi să se suprime brusc cealaltă bandă. Există restricții de viteză, dar mai nimeni nu le respectă după vreo oră și ceva de Valea Oltului de mers cu 50-60 km la oră în spatele coloanelor de tiruri. 

Întâmplarea a fost cam așa: pe la ora 22.00, în fața mea, un SUV marca BMW rula cu mare viteză paralel cu un TIR fix în dreptul zonei cu pricina. Număr de Timișoara. Cum omul, cel mai probabil, nu știa capcana, rula cu viteză sperând să depășească TIR-ul și nevăzând însemnele de pe dreapta că i se întrerupe banda. S-a văzut cu banda întreruptă de niște bolțari mari de beton (separatoarele de beton). Omul a avut de ales să lovească frontal separatoarele și ele să îl împingă sub TIR, sau să călărească separatoarele sperând să nu ajungă pe contrasens. I-a ieșit, cu mult noroc, mișcarea. A rămas suspendat peste bolțarii de beton, în viață, mașina distrusă complet pe dedesubt (nu mai avea deloc cauciucuri, jante etc.). Dar a scăpat. Erau 3 sau 4 persoane în mașină care au ieșit imediat din ea. Șoferul de TIR, șocat și el, a oprit mai în față.

Ce vreau să spun prin acest exemplu? Că în România se moare cu zile. Cei care au gândit porțiunea aceea de drum au fost complet lipsiți de logică și au creat un mare pericol pentru cei din trafic, mai ales cei care nu cunosc bine drumul. Dovada că au restricționat succesiv viteza, care a ajuns la 50 de km la oră pe o porțiune cu două benzi și plină de separatoare de beton pe margine, foarte periculoase noaptea. Drumul nu are marcajele actualizate, separatoarele de beton sunt complet cenușii, murdare, mai ales după iarnă. Eu nu înțeleg cine le-a dat aprobarea pentru așa ceva și de ce Poliția închide ochii la aceste pericole plantate de incompetenți în trafic.

Care este soluția? Să faci două benzi pe sensul de mers spre Lazaret, un singur sens pe celălalt sens și să sapi în munte să poți ține două sensuri fără să faci porcăria aia de acolo.

Ca șofer de 30 de ani și vreo 600.000 km la activ, rămân la părerea că în România cauza principală a accidentelor este infrastructura execrabilă și toate aceste capcane plantate de incompetenți în calea noastră de rulare.

În România, când pleci la drum lung cu mașina, chiar ai toate șansele să pățești ceva! Un Colectiv din prima clipă când ieși din casă... Nici nu am mai sunat iar la Poliție să le povestesc părerea mea. Probabil, mă mai amenințau cu vreo amendă, că nu îmi țin gura.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • VuAd check icon
    Nope. Tin sa te contrazic. Principala cauza a accidenteleor sunt : BIZONII. Avem infrastructura din ce in ce mai buna dar cel putin vreo 50% dintre soferi, nu stiu/ nu vor sa respecte marcajele/regulile/semnele etc.
    • Like 0
  • Mirea check icon
    Domnu' conducător auto, ați uitat niște amănunte:
    1) BMW
    2) TM, (acolo e alt Cod rutier).
    Respectați regulile de circulație, e cel mai sigur!
    Încercați să anticipați reacțiile unui cocalar, (știu, pare imposibil).
    • Like 0
  • Conduc de peste 30 de ani și observ de la un an la altul creșterea numărului de nereguli în trafic. Asta pentru că tot mai mulți tratează cu indiferență toate regulile de circulație dar în special respectarea limitei de viteză, semnalizarea și acordarea priorității.
    Drumurile mi se par de la un an la altul mai bune (îmbunătățiri realizate nu chiar în ritmul pe care ni l-am dori cu toții) însă numărul șmecherilor din trafic crește exponențial. Capcanele de care se vorbește în articol sunt reale (mulți știu cum dispare câteva zeci de metri o bandă pe DN1 venind dinspre București, spre Nistorești) dar nu cred că ele au o contribuție majoră la numărul accidentelor rutiere cu urmări grave.
    Pe lângă reducerea VPLEOP (așa îmi plăcea să prescurtez la pregătirea pentru obținerea permisului de conducere expresia "reducerea vitezei până la eliminarea oricărui pericol"), vă dau doar câteva exemple de tratare cu indiferență a regulilor de circulație:
    - necorelarea distanței față de autovehiculul din față, cu viteza de deplasare (observație proprie: cu cât SUV-ul e mai mare, cu atât distanța față de autovehiculul din fața lui e mai mică);
    - nerespectarea opririi complete a autovehiculului la trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, semnalizată cu crucea Sf. Andrei (de exemplu, pe drumul dintre Buftea și Mogoșoaia, nu am văzut măcar o singură dată pe cineva care să oprească în acel loc pentru asigurare, chiar dacă mai este instalat, redundant, și indicatorul octogonal “oprire”; cum spunea în glumă instructorul meu la școala de șoferi, pentru situația asta: “Roata să se învârtă mai încet decât volanul”); în context, nu de puține ori era să fiu pupat de cel din spate, care era foarte mirat că opresc respectând regula;
    - nerespectarea priorității la schimbarea benzilor în sensul giratoriu (pare că foarte puțini știu că cei care sunt deja în sensul giratoriu pe prima bandă au prioritate față de toți, inclusiv față de cei din sensul giratoriu de pe celelalte benzi – așa m-am trezit la giratoriul de la televiziune, eu fiind pe prima bandă, cu semnal stânga, cu un motociclist de pe banda a doua, nici nu mai conta dacă avea semnal dreapta sau nu, că îmi ia fața și îmi intră aproape sub roți, după care tot el era cu gura mare);
    - necunoașterea semnificației indicatorului de avertizare cu bulină neagră în triunghi alb cu margini roșii – zonă în care au fost înregistrate frecvent accidente rutiere grave și care necesită atenție sporită (am văzut la Digi TV cum aberau toți șoferii când au fost întrebați despre semnificația acestui semn).
    În concluzie, atenție la șmecheri, atenție la capcane și drum bun!
    • Like 0
  • E superb cum explicați că e perfect normal să nu respecte nimeni limitele de viteza, sunteți un perfect reprezentat al șoferilor români. Dar sigur problema sunt drumurile.
    • Like 1
  • Și eu conduc de 30 de ani. Dar cred cu tărie că și șoferii au un rol determinant. Mai cred cu tărie că și școala românească de conducere are partea ei de vină.
    • Like 3
  • 1. Daca ați condus vreodată pe autostrada soarelui, de câte ori ați primit “flash”-uri din spate ca să va dați la o parte din calea unor mașini care aveau viteze binișor peste limita maximă?

    2. Dacă ați condus vreodată pe o alta autostradă decât cele din România și Bulgaria, de câte ori ați trecut prin situații asemănătoare celor menționate mai sus?
    3. Aveți în mașina vreo bata/ranga/sabie etc așa ca să fie, în caz de ceva?
    4. Ați întrebat la poliția rutieră câți oameni mor pe an în accidente rutiere și de ce?

    O zi bună,
    • Like 3
  • CrisEC check icon
    Soferul a incalcat regulile de circulatie, pentru ca BMV-ul lui nu suporta sa stea in coloana, drumul era semnalizat, dar altcineva trebuie sa suporte nesabuinta unui bizon din trafic?!? Poate ar trebui sa se mai faca o banda pentru BMV!
    Uneori, unele persoane, nu mai au nici o limita si devin penibili de-a dreptul ... sau victime!
    • Like 2
  • catalin check icon
    "Care este soluția? Să faci două benzi pe sensul de mers spre Lazaret, un singur sens pe celălalt sens și să sapi în munte să poți ține două sensuri fără să faci porcăria aia de acolo." Eu cred că soluția este să respectăm regulile și să conducem preventiv. Dacă TIR-ul și SUV BMV rulau cu mare viteză, ce vină are drumul?
    • Like 3
    • @ catalin
      Păi mai sus de textul citat de tine , ți-a arătat cine-i de vină, dacă ai citit cu atenție. Iată răspunsul: "Cei care au gândit porțiunea aceea de drum au fost complet lipsiți de logică și au creat un mare pericol pentru cei din trafic, mai ales cei care nu cunosc bine drumul. Dovada că au restricționat succesiv viteza, care a ajuns la 50 de km la oră pe o porțiune cu două benzi și plină de separatoare de beton pe margine, foarte periculoase noaptea. Drumul nu are marcajele actualizate, separatoarele de beton sunt complet cenușii, murdare, mai ales după iarnă. Eu nu înțeleg cine le-a dat aprobarea pentru așa ceva și de ce Poliția închide ochii la aceste pericole plantate de incompetenți în trafic."
      • Like 0
  • Cite comentarii inepte !? Aud in mod frecvent sintagma " neadaptarea vitezei la conditiile de trafic a cauzat nu stiu ce accident " Niciodata nu am auzit vre-un comentator al politiei care sa spuna = Conditia precara a drumului a generat acest accident....
    • Like 0
    • @ cetateanul turmentat
      Conditia precara a drumului poate fi atribuita unui drum cu multe denivelari de la peticiri succesive, sau care prezinta multe gropi.
      Drumul mentionat in articol, de asemenea, poate avea multe conditii, dar precara chiar nu e una din conditiile respective. Drumul acela e chiar bun, cu vizibilitate buna si culmea, semnalizat corespunzator cu marcaje si indicatoare.
      Chiar si indicatorul de "ingustare" a drumului apare de doua ori.
      • Like 3
    • @ cetateanul turmentat
      Mirea check icon
      *vreun. Pune mâna pe cartea de gramatică, nu mușcă, nu doare.
      • Like 0
    • @ Mirea
      Pfff, vigilenta maxima d-le Mirea, ce s-ar face Romania fara "politai gramatici"-va multumim ca vegheati !
      Eu am observat/comentat padurea, in timp ce marea majoritate s-a marginit sa comenteze doar copacul/un exemplu prost ales (BMW - bineinteles daca are BMW=cocalar, daca se grabeste "nejustificat" o face din cauza faptului ca este "bizon...etc"). Se pare ca marea majoritate nu a inteles articolul si a infierat cu manie proletara = BMW-ul, Eu nu am cautat sa il scuz pe soferul care a gresit-RETINE !
      • Like 0
  • Ion check icon
    Aș prefera trenul oricând dacă ar exista această posibilitate! Văd că șosele au început să se mai construiască dar dezinteresul oamenilor și prin urmare și al politicienilor pentru infrastructura feroviară este dincolo de orice limită. Ce facem?! Urmăm modelul SUA in ce privește transportul public?!
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult