Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Când își ascultă copiii profesorul?

Profesoară în fața elevilor

Foto: Profimedia

Care e rețeta autorității, în intervalul 5-9 ani?

 - în primul rând, există o energie de ordin biologic pe care copiii o percep despre adult și în fața căreia rămân sau nu în ascultare și conectare: este vorba de stabilitatea emoțională a omului din fața lor, de ancorarea lui într-o stare interioară de siguranță și de împăcare cu sine. Oamenii neliniștiți și nesiguri sunt ușor de citit de intuiția celui mic - care începe să se poarte nepotrivit, ca reacție în oglindă la nealinierea interioară a adultului, la nepotrivirea acestuia cu sine.

- pe urmă, contează dacă omul din fața lor pare să aibă un plan, dacă știe deja ce face și încotro se întreaptă - cu lecția lui, cu faptele, cu vorbele.

- apoi, atârnă hotărâtor dacă profesorul e viu, adică se bucură de ce spune și de ceea ce face: are vocea acoperitoare, fără să fie stridentă, are o prezență scenică fără să fie dramatic.

- dacă educatorul pare să dețină câteva informații sau experiențe formidabile și reușește, prin ele să stârnească admirație, creând mereu așteptarea unor lucruri surprinzătoare sau contradictorii, atunci ascultarea din partea copiilor e garantată, inclusiv în partea mai monotonă a învățării.

Și încă ceva contează în rețeta ascultării: dacă omul primește cine este copilul atunci când comportamentul lui e incomod.

Mă uitam ieri la un prof de sport și unul de engleză. Ambii aveau ore cu cei mici, de clasă pregătitoare, care, desigur, nu aveau răbdare multă să asculte regulile jocului sau să se asculte unii pe ceilalți. E ușor tare să te frustrezi, ca adult, că nu ești ascultat. Proful de sport - în loc să-l certe pe băiatul care a ieșit din rând, țopăind, vorbind și gesticulând nerăbdător peste ceilalți, l-a ținut zâmbind, într-o îmbrățișare scurtă și a continuat să explice, relaxat.. Să continue acceptând agitația ca atare, până aceasta s-a stins de la sine.

La engleză, am găsit-o stând cu cel mai neliniștit dintre ei, în brațe, în timp ce lucra cu ceilalți. Greu tare, cu efort, cu ultima ei picătură de energie. Dar fără judecată.

Toate lucrurile de sus nu exclud exigența, atenționarea, strictețea, aștepările și regulile. Dar toate acestea din urmă nu au eficiență fără partea de sus - atât cât putem, fiecare dintre noi, s-o arătăm copiilor.

Am scris mai multe despre aceste tipuri de profesori, părinți și copii în cartea mea, ”Cum își găsesc copiii motivația școlară” - un ghid cu suficiente liste de acțiune și perspective practice asupra devenirii lor. Vă invit, din nou, să o răsfoiți, mai ales acum, la început de an școlar, când toți avem reflexe nepotrivite de control, temeri despre viitorul lor școlar sau sentimentul că nu facem suficient de mult pentru ei. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    Problema e că în România profesorul e un robot care trebuie să urmeze la sânge o programă și o metodică alcătuite în principal - cu unele excepții - de persoane care n-au mai călcat printr-o școală generală de când s-a încheiat clasa a VIII-a. Aici e buba. Îmi amintesc de profesoara mea de matematică din gimnaziu: autentică, fascinantă - părea un adevărat detectiv atunci când rezolva probleme - empatică, glumeață. A fost o experiență fascinantă. Un singur lucru a stat între mine și personalitatea ei efervescentă: matematica. E singurul lucru pe care nu l-am priceput. Multă vreme m-am îndoit de propria inteligență. Apoi, comparând diversele sisteme de educație din țări unde educația este luată în serios, am înțeles că în România programele școlare sunt un fel de foaie verde. O coterie, un fel de aruncat cu lopata materia alandala. La noi, materiile nu sunt așezate pe niște trepte graduale de maturizare intelectuală. Sunt aruncate cu furca alandala, ca să încapă cât mai mult.

    Vreți un exemplu? La limba română, micul școlar învață cu răbdare o parte esențială a gramaticii: verbul. Îl învață gradat, pas cu pas, așa cum ar trebui. E bine, la limbă străină - pentru că sunt mai puține ore - verbul e parcus în marș forțat. Când la română de abea se zgârie suprafața verbului, la limbă străină micuțul a trecut deja de conjugări și timpuri verbale!!!! Noaptea minții! Dar cui îi pasă?

    Materii nesincronizate.

    E greu ca un profesor să-și găsească respect cu așa bălării de programe. Din păcate. Cumva, copilul are un simț nativ prin care detectează lucrul de mântuială, iar programa noastră este, în ansamblu, un crocofan. O salată. O meșcherie. O însăilare. Degeaba e bună prin părți dacă ansamblul e însăilat cu furca.
    • Like 0
    • @ Valentin
      bombonel check icon
      Esti plictisitor deja. Mesteci de cativa ani 2-3 idei fixe cu care comentezi la orice articol, chiar daca esti pe langa subiect.
      • Like 1
  • D check icon
    Cu alte cuvinte, când au în față un adult autentic.

    Excelent articol!
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
Text: Oana Moraru/ Voce: Mihai Livadaru
sound-bars icon