Nu știu alții cum sunt, dar eu deja încep să mă enervez când primesc SMS-uri nesolicitate de la Mengotti, Denttaglio, BeautyLounge și alte firme care mă anunță de noul lor stoc sau oferta lor de Crăciun.
Dar ce înseamnă SMS nesolicitat? Legea nr. 506 din 17 noiembrie 2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice interzice efectuarea de comunicări comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare și comunicare care nu necesită intervenția unui operator uman, prin fax ori prin poștă electronică sau prin orice altă metodă care folosește serviciile de comunicații electronice destinate publicului (deci inclusiv SMS-urile), cu excepția cazului în care abonatul sau utilizatorul vizat și-a exprimat în prealabil consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări.
Acest lucru înseamnă că orice persoană juridică ce intenționează să trimită comunicări către persoane fizice deținătoare ale unui număr de telefon mobil trebuie să obțină în prealabil acordul de la aceste persoane pentru a-i putea trimite SMS-uri de informare/ofertare. Același lucru e valabil și în cazul e-mailurilor sau faxurilor.
Dacă ne-am obișnuit parcă în privința veșnicului SPAM, atunci când primim un SMS pare că cineva intră și mai mult în viața noastră privată.
Ce este interesant de observat în acest caz e că și dacă cineva își dă acordul de a primi e-mailuri de informare, acest lucru nu înseamnă că și-a dat acordul și pentru a primi SMS-uri, acordul fiind necesar a fi dat în mod expres pentru acest mijloc de comunicare.
Au existat controale la operatorii de telefonie mobilă în acest sens, iar amenda prevăzută de lege pentru nerespectarea art. 12 din Legea nr. 506/2004 este după cum urmează: „2 )Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a)-l), n), o) si q) se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 100.000 lei, iar pentru societățile comerciale cu o cifră de afaceri de peste 5.000.000 lei, cu amendă în cuantum de până la 2% din cifra de afaceri.”
Da, societățile cu cifra de afaceri mai mare de 5.000.000 lei care trimit SMS-uri nesolicitate riscă o amendă de 2% din cifra de afaceri.
În pofida investigațiilor tot mai dese ale Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, comercianții riscă în continuare și trimit SMS-uri și e-mailuri nesolicitate. O mare parte apelează la unii furnizori de „liste” de persoane fizice care garantează că au obținut consimțământul acestora. Mă îndoiesc în schimb că acele persoane și-au dat acordul să primească SMS-uri de la oricine, oricând.
O metodă de „double opting–in” care este apreciată de către Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal este aceea de a trimite un e-mail clientului ulterior optării acestuia în sensul primirii de mesaje/newsletters, prin care este informat despre exprimarea acordului sau/și este întrebat dacă într-adevar chiar el a optat pentru varianta respectivă. Această practică nu este însă obligatorie și nici nu este prea întâlnită în practică.
În domeniul datelor cu caracter personal avem mai multe Directive și Regulamente Europene, ultimul Regulament fiind din 27.04.2016 în care se evidențiază faptul că „Protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal este un drept fundamental “ și cu toate acestea, nu mi se pare că noi, în România, respectăm acest drept fundamental.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Eu am scăpat de grija de când am activat aceasta funcție.
Nu ma poate suna nimeni sau sa-mi trimită mesaje daca nu figurează în lista de contacte.
sa de bine filtreaza ca uneori si ce nu este SPAM intra in SPAM doar daca contine cuvinte referitoare la ce ai raportat SPAM
Succes