Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cât de tare ne sperie școala digitală, Uber-ul educației românești. Se naște, inevitabil, un nou tip de profesor

Școala online, zoom

Foto: Guliver Getty Images

Când a apărut Uber în România, reacțiile au fost diverse.

Taximetriștii, cei îngroziți de digitalizare, s-au revoltat imediat împotriva schimbării. Unii au sărit chiar la bătaie susținând că „ăia nu sunt șoferi autorizați”. S-au organizat și s-au înarmat, pregătiți să lupte fizic contra concurenței economice, cea constând în tehnologie. Pe atunci, ei nu știau că se luptă cu morile de vânt.

Statul cel incompetent s-a bâlbâit câțiva ani de zile, nici nu a interzis serviciul, nici nu l-a oficializat. În ansamblu, nici măcar nu l-a înțeles. În timpul asta s-a vorbit mult, și s-a făcut puțin, spre nimic. A rezultat o formulă de funcționare „hibrid”, adică a rămas că  „nu e prea bine, dar merge și așa și mai vedem după”, iar piața a trebuit să se regleze singură.

Unii clienți s-au bucurat de noua alternativă. Ei au preferat-o, datorită simplității, transparenței și eficienței ei. Ei au înțeles impactul pozitiv al tehnologiei și i-au acceptat lipsurile. De fapt, le-au reclamat, pentru a fi remediate de către programatorii aplicației.

Totuși, încă există clienți tradiționali ai taximetriștilor, cei care nu vor, nu pot sau nu știu să încerce altceva și care nu au folosit niciodată vreo aplicație de ride sharing. Tehnologia îi sperie și pe ei. Unii sunt oameni simpli, cu educație modestă, alții sunt în vârstă, prea bătrâni pentru a mai înțelege tehnologia, iar alții sunt pur și simplu conservatori.

Șoferii Uber au devenit tot mai mulți. Cererea de șoferi este dată de piață, iar venitul lunar, la fel. Mulți dintre șoferii Uber sunt foști taximetriști, adaptați la schimbările tehnologice ale industriei lor. Și celor mai mulți le merge bine.

Se poate numi taximetrie sau ride-sharing, nu contează, nevoia transportului de persoane, dintr-un loc precis în altul, cu un autoturism condus de un șofer, există, iar piața se va digitaliza natural în viitor. Statul incapabil sau taximetriștii retrograzi nu au reușit decât să încetinească, cu câțiva ani, acest proces ireversibil.

Când, din cauza crizei coronvirusului, s-a propus școala digitală, reacțiile au fost diverse.

Profesorii cu ștate vechi și frică de nou s-au revoltat imediat împotriva schimbării. Unii au sărit la scandal, explicând că „nu se poate face școală online”. S-au organizat pe whatsapp și pe facebook, să lupte împotriva tehnologiei. Ei încă nu știu că se luptă cu morile de vânt.

Statul cel incompetent s-a bâlbâit, ca de obicei, nici nu a oficializat serviciul, nici nu l-a descurajat. În ansamblu, nici măcar nu l-a înțeles. În timpul ăsta s-a vorbit mult, și s-a făcut puțin, spre nimic. A rezultat o formulă de funcționare „hibrid”, adică a rămas că „nu e prea bine, dar merge și așa și mai vedem după”, iar piața educației va trebui să se regleze singură.

Unii părinți și unii copii s-au bucurat de noua alternativă. Unii au preferat-o, datorită simplității, transparenței și eficienței ei. Ei au înțeles impactul pozitiv al tehnologiei și i-au neglijat lipsurile. De fapt, le-au reclamat, pentru a fi remediate de către profesori sau de către specialistul școlii.

Totuși, încă există părinți, poate și copii, care nu au vrut, nu au putut sau nu au știut să încerce școala digitală. Tehnologia îi sperie și pe ei. Unii părinți sunt oameni simpli, cu educație modestă, alții sunt în vârstă, prea bătrâni pentru a mai înțelege tehnologia, iar alții sunt pur și simplu conservatori.

Profesorii digitali vor deveni tot mai mulți. Cererea de profesori digitali va fi dată de numărul de elevi digitali, iar venitul lor lunar, la fel. Mulți dintre profesorii digitali sunt foști profesori offline, adaptați la schimbările tehnologice ale industriei lor. Și celor mai mulți, le va merge bine.

Se poate numi școală, academie sau platformă de e-learning, nu contează, nevoia transferului de educație, dinspre profesor către elev, există, iar piața se va digitaliza natural în viitor. Statul incapabil sau profesorii retrograzi nu vor reuși decât să încetinească, cu câțiva ani, acest proces ireversibil.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu stiu daca analogia cu Uber merge chiar atat de bine. Din cate inteleg este in mare acceptat faptul ca scoala online sau in sistem hibrid reprezinta o solutie temporara pe perioada pandemiei, pentru ca de socializare "pe viu" inca este nevoie. Acestea fiind spuse nu tot ce e nou e neaparat si bun, si chiar si Uber vine cu avantaje si dezavantaje. E adevarat ca multi soferi de Uber sunt fosti taximetristi, si asta se vede: cu sau fara Waza cunosc bine orasul si te duc la destinatie in timp relativ scurt. Sunt insa si soferi care nu au tipul asta de experienta, se bazeaza 100% pe waze care din cand in cand mai da si rateuri si daca nu stii tu, clientul pe unde trebuie sa o iei poti sa te invarti o vreme pana sa ajungi unde ai nevoie. Si asta ar fi doar o problema. Nu spun ca taximetrie e lipsita de probleme, dimpotriva - numai samsarii care impun preturi fixe pe o cursa cred ca au scos din sarite pe multi.
    • Like 1
  • Se naste inevitabil un alt tip de elev.
    • Like 2
  • A generaliza este total contra-productiv. A afirma că Uber este din cale-afară de ”progresist” ignorând evaziunea fiscală practicată, este o dovadă de ipocrizie. A critica în masă profii care nu au avut tangență (până acum) cu online-ul este o altă dovadă de nesocotire a realității. În condițiile în care dorești peste noapte să ”online”-ezi învățământul, producând o crasă diferențiere între elevi pe criterii materiale și în condițiile în care doar o parte dintre copii (și practic nici unul din rural) nu au PC-uri sau laptop-uri iar profesorii (chiar și cei de la real) nu sunt deloc instruiți și nu au laptop-uri și echipament pentru comunicare online (dar nici măcar școlile !) nu îți poți permite (dacă ești normal la mansardă) să implementezi, în regim de generalizare și de urgență, învățământul online și să lași totul pe seama familiei și autorităților locale !
    • Like 2
    • @ Ion Filip
      (reformulare) în loc de ”... nu au PC-uri sau laptop-uri...” trebuie scris ”... au PC-uri și laptop-uri..”
      • Like 0
    • @ Ion Filip
      Delia MC Delia MC check icon
      OK.
      Însă care e alternativa? Când școala e nevoită să treacă la scenariul online ori hibrid ce altceva se poate face?
      Nu cred că există profesori fără calculatoare acasă ori conexiune de internet. Numai că folosirea unei platforme de e-learning presupune ceva mai multe setări și abilitate decât postarea ori sharuirea unui comentariu pe facebook.
      Uber e alternativa ( facultativă) la taximetria și taximetriștii nesimțiți ori țepari. E-learning e alternativa la învățământul față în față când semaforul devine galben ori roșu. Comparația e un pic forțată, așa cum sesizează și dl John.
      Vremea dinozaurilor a trecut. E vremea celor care se pot adapta repede și bine și din mers. Nenorocirea asta a picat la fel de prost si brusc oriunde, România stă bine măcar la internetul mobil, accesibil și cu bună acoperire. Nu se scaldă nici elevii din alte țări în device-uri, iar internetul e o jale, iar cel prin cablu mult mai scump, numai că profesorii, ca aproape toți de altfel, sunt familiarizați cu tehnologia, o platformă școlară e doar o altă aplicație iar nu o dificultate insurmontabilă.
      Iar la țară sunt oricum puțini elevi în clasa, semaforul se schimbă mai des în orașe, cu școli mari și treizeci și peste de elevi în clasă. Diferențe uriașe între învățământul de la țară și cel de la oraș, existau dinainte.
      Lăsați, că dă Pandele tablete cadou... la școală bună, unde copiii au deja acasă.
      • Like 0
  • Singurul lucru cu care nu sunt de acord este "Se poate numi școală, academie sau platformă de e-learning, nu contează." Mai lăsați academiile-n pace. Avem până și academie de poliție. Și ce mai academicieni ies de-acolo!
    • Like 2
  • Super ideea de școală on-line, numai că are 2 belele, pe una o expui, profesorii, 90%, sunt VARZĂ CU CÂRNAȚI la noua tehnologie, nici n-o pot pricepe și majoritatea o URĂSC sincer, din peste 10 materii la juniorul tribului singura care a făcut ore OK a fost o profă tânără de franceză, care a cerut ajutorul copiilor, a învățat ce și cum de la ei și s-o adaptat perfect, la mate și română or intrat doar ca să le dea teme și or chiulit la greu, profesorii, nu elevii, de multe ori fără să anunțe, cel de istorie a făcut 3 lecții în 2 luni, restul și-au luat salariile INTEGRALE DEGEABA, mno, asta-i prima problemă, și nu-i dăcât în țara Mioriței, este o problemă globală, juniorul comunică cu copii-gameri din toată lumea, cam la fel este și în Spania și în Anglia și în Danemarca, eeee, marea problemă, la fel de globală, am auzit cu urechile mele plângându-se prunci din alte țări, ABSOLUT TOȚI copiii duc dorul școlii REALE, bine, nu datorită școlii, ci a socializării reale.
    În plus școala on-line ca idee de izolare este degeaba, locuim într-unul din dormitoarele Bucureștiului, de jur împrejurul capitale vezi cete de prunci, pe bicle sau pedeștri, inclusiv în lockdown i-am văzut, nu poți opri copiii să se întâlnescă între ei. Și nici nu-i foarte sănătos, părerea mea.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult