Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Câteva companii din România, lideri în domeniile lor de activitate, au luat decizia de a aduce viitorul mai aproape: ce înseamnă și cum se face compensarea emisiilor de carbon. România sustenabilă

padure - verde

Foto: Wavebreak / Profimedia

Activitățile noastre zilnice au un impact asupra planetei. Felul în care ne deplasăm, ne încălzim locuința, pregătim mâncarea, muncim, sărbătorim sau zburăm cu avionul reprezintă activități care produc emisii de CO2. Cu toții avem o amprentă de carbon ca urmare a modului de viață în lumea modernă.

În medie, o persoană din Uniunea Europeană generează anual o cantitate de aproximativ 8 tone de dioxid de carbon, potrivit calculatorului myclimate.org. Din simulare, reiese că cea mai mare parte din această amprentă e generată de călătoriile cu avionul. Aceeași sursă arată că, teoretic, pentru a opri încălzirea globală, cantitatea maximă de emisii de carbon produsă într-un an din activitățile unei persoane este estimată la doar 0,6 tone de CO2.

În cazul companiilor, sectoare precum generarea de electricitate, transportul maritim, procesele industriale și din agricultură contribuie major la creșterea amprentei de carbon corporative. Pentru a reduce riscul agravării problemelor climatice și pentru atingerea obiectivelor de mediu din acordurile privind schimbările climatice, experții spun că e nevoie de reducerea în mod radical a emisiilor de dioxid de carbon. 

Dar chiar dacă am reduce toate emisiile astăzi, ar mai rămâne emisii de carbon în exces în atmosferă. Acesta este motivul pentru care consultanții în probleme de mediu consideră că un instrument este compensarea emisiilor, ceea ce echivalează cu sprijinirea proiectelor care reduc sau elimină emisiile în alte zone.

Companiile își pot compensa emisiile inevitabile de gaze de seră susținând proiecte de înaltă calitate de protecție a climei și biodiversității. Proiectele de protecție a mediului nu doar reduc emisiile, ci contribuie și la dezvoltarea durabilă a regiunii unde se află, aducând avantaje populației locale.

La nivelul Comisiei Europene, compensarea emisiilor de dioxid de carbon este definită drept un mecanism prin care persoane sau organizații pot compensa pentru emisiile lor de gaze cu efect de seră sau pentru o parte din ele plătind pentru o reducere echivalentă de astfel de emisii operată în alte părți ale lumii (de exemplu: reducerile de emisii realizate prin parcuri eoliene care înlocuiesc centrale electrice pe bază de cărbune).

Compensările sunt calculate în funcție de o situație de referință care reprezintă un scenariu ipotetic referitor la volumul pe care l-ar fi atins emisiile în lipsa proiectului de atenuare care generează compensările.

Avantajele compensării emisiilor de dioxid de carbon

„Compensarea emisiilor de CO2 reprezintă procesul prin care o companie își neutralizează emisiile de gaze cu efect de seră produse ca urmare a activităților desfășurate într-o anumită perioadă de timp, în general în decurs de un an. Înainte de a compensa emisiile, compania trebuie mai întâi să își calculeze amprenta de carbon, apoi să facă toți pașii necesari în direcția reducerii acesteia și, în ultimă instanță, să apeleze la compensare pentru a deveni ceea ce numim astăzi o companie «carbon neutral».

La modul practic, compensarea emisiilor de carbon ale unei companii se face prin cumpărarea unei cantități de certificate de carbon echivalente cu numărul de tone de CO2 generate de companie și pe care nu a mai putut să le reducă într-un alt mod”, a explicat Casiana Fometescu (foto), fondator Carbon Expert și consultant pe probleme legate de emisiile de gaze cu efect de seră și proiecte de energie regenerabilă. 


Avantajele pe care le au companiile care recurg la mecanismul de compensare a emisiilor sunt multiple, punctează consultantul de mediu: angajații devin motivați și caută companii care se implică activ în reducerea emisiilor de CO2 și sustenabilitate, compania se poziționează pe piață și devine un „trendsetter” în sectorul său de activitate, investitorii sunt din ce în ce mai interesați de business-uri cât mai sustenabile.

„Legislația se îndreaptă în această direcție, oferind criterii de departajare a unui business, în funcție de cât de verde este sau nu o activitate, cumpărătorii și clienții sunt, de asemenea, mult mai atrași de o companie cu emisii nete zero”, subliniază Casiana Fometescu.

De unde pot cumpăra certificate de carbon firmele care vor să-și compenseze amprenta de CO2. În România există un singur proiect certificat internațional

Cea mai mare provocare pentru companiile care vor să apeleze la compensarea emisiilor este, spune Casiana Fometescu, că nu vor găsi proiecte locale prea multe care să fi obținut certificate de carbon și cu care să își poată compensa amprenta de CO2.

„De fapt, în prezent, nu avem decât un singur proiect național care are o astfel de certificare internațională, mai precis proiectul de reciclare al companiei Green Group, fiind de altfel unicul proiect european certificat cu Gold Standard”, a precizat consultantul Expert Carbon.

„În România, sunt puține companii care apelează la soluția compensării, și, în general, acestea sunt lider în domeniul lor de activitate, dorind să impună această tendință și altor companii. Aș putea exemplifica aici inițiativele unor companii din domeniul retail, hotelier, IT, energie regenerabilă, financiar-bancar, construcții, precum eMAG, Restart Energy, Banca Transilvania, Concelex, Orhideea Residence&Spa”, a spus Casiana Fometescu. 

Pe viitor, tot mai multe companii, din aproape toate sectoarele de activitate, vor fi obligate să își calculeze amprenta de carbon și să și-o compenseze.

„În prezent, pe piața europeană obligatorie EU ETS (EU Emissions Trading Scheme), prețul certificatelor de emisii este în prezent de 80 euro/tona de CO2, adică atât plătesc companiile poluatoare din România din domeniul energetic, metalurgic sau chimic pentru emisiile pe care le generează în atmosferă peste un nivel mediu stabilit.

„În România, sunt puține companii care apelează la soluția compensării, și, în general, acestea sunt lider în domeniul lor de activitate, dorind să impună această tendință și altor companii. Aș putea exemplifica aici inițiativele unor companii din domeniul retail, hotelier, IT, energie regenerabilă, financiar-bancar, construcții, precum eMAG, Restart Energy, Banca Transilvania, Concelex, Orhideea Residence&Spa”.

Casiana Fometescu

Pentru companiile care își compensează în mod voluntar amprenta de CO2, legislația nu le obligă încă să facă acest lucru și, în consecință, prețul este mai mic și variază în funcție de proiectul de offset ales și de beneficiile acestuia, de la 10 euro la 50 euro/tona de CO2. Proiectul Green Group a fost considerat un proiect premium în Europa și ne bucurăm că am putut să ne aducem contribuția în direcția creșterii prețului pieței voluntare internaționale cu acest proiect din România”, spune consultantul.

Pentru viitor, în scenariul optimist în care nu vom asista la escaladarea conflictului actual, legislația europeană evoluează în direcția stabilirii unor norme care să oblige tot mai multe companii, din aproape toate sectoarele de activitate, să-și calculeze amprenta de carbon și să și-o compenseze. De asemenea, la licitațiile de stat se va introduce criteriul companiilor sustenabile. Prețul certificatului CO2 va crește, de asemenea, ca urmare a importanței pe care legislația și stakeholderii o vor acorda îndeplinirii obiectivelor de mediu de către companii”, a explicat consultantul de mediu.

Într-un an, cumpărătorii voluntari de compensări de carbon au „neutralizat” gazele de seră produse de 22 de milioane de mașini

Conform unui raport Forest Trends din 2020, 1,22 miliarde de tone metrice de compensări de carbon au fost achiziționate pe piața voluntară începând din 2005. Numai în 2019, cumpărătorii voluntari au plătit 320 milioane de dolari pentru a compensa 104 milioane de tone metrice de emisii de dioxid de carbon - echivalent cu eliminarea 22 de milioane de mașini de pe șosea timp de un an.

Raportul Global Risc 2021 elaborat de organizația Forumul Economic Mondial a clasificat anul trecut schimbările climatice drept una dintre principalele amenințări cu care se confruntă economia globală, iar experții spun că marile companii trebuie să își reducă drastic emisiile de gaze cu efect de seră, pentru a evita pierderi masive în lanțurile lor de aprovizionare, în următorul secol.

Deși proiectele de carbon nu vor rezolva, singure, problemele cauzate de schimbările climatice – pentru acest lucru va fi nevoie de o transformare a economiei globale într-una alimentată de energie regenerabilă, spun experții -, acestea sunt un instrument eficient pentru a diminua efectele schimbărilor climatice, se mai arată în raportul Forumului Economic Mondial. 

Articolul face parte din seria România sustenabilă, realizată cu susținerea eMAG.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu mai spinet... Deci idea este: noi poluam cit putem, da' cumpărăm certificate verzi, și pe cale de consecință, suntem verzi. '''Companiile își pot compensa emisiile inevitabile de gaze de seră susținând proiecte de înaltă calitate de protecție a climei și biodiversității. Proiectele de protecție a mediului nu doar reduc emisiile, ci contribuie și la dezvoltarea durabilă a regiunii unde se află, aducând avantaje populației locale.''' Iar pe deasupra puneți și cetateanul sa susțină aceasta schema. Articol care încearcă sa susțină actuala schema, care duce la falimentul omului de rind.
    • Like 0
  • Nume check icon
    In contextul situatiei politice si economice actuale a discuta de sustenabilitate este putin cam indecent, Daca mai dorim sa avem o populatie in Europa ar trebui sa ne obtinem independenta energetica si sa nu mai depindem de nimeni - in special de Rusia Diavoleasca - si dupa aceea sa facem politici serioase de sustenabilitate si nu numai dragul companiilor de CSR care de fapt sunt NUMAI si NUMAI activitati de promovare pentru ca este o o moda acum, nu ca le pasa deodata de mediu. Iar daca acest ilideri de piata, care dupa ce au poluat imens in ultimii ani, au avut o revelatie si acum vor sa devina verzi sa ne zica putin cam cate emisii de carbon emit si cam cat reduc si veti vedea ca diferenta este mult mai mare decat emite alte companii.
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult