Într-o piață a locurilor de muncă din ce în ce mai competitivă, unde cei cu background profesional solid au la dispoziție o largă paletă de oferte, companiile importante depun eforturi consistente pentru atragerea și păstrarea talentelor de top. Iar pachetele de beneficii mai mult sau mai puțin „exotice” pregătite de marii angajatori pot face diferența în multe cazuri.
În ultimii ani, facilitățile pentru angajați au cunoscut o diversificare masivă, marcând pe de o parte deschiderea și schimbările de mindset din companii, dar și noile nevoi ale angajaților.
„Piața evoluează, tehologia schimbă lumea, nevoile de azi nu mai sunt cele de ieri și deci și beneficiile pe care oferite de angajatori trebuie să se adapteze. Un pachet bun de beneficii se construiește plecând de la câteva mari considerente: capabilitățile financiare ale companiei, nevoile angajaților și natura muncii prestate și oferta existentă în piață și competiția”, explică Sorin Faur, fondator al companiei de consultanţă în resurse umane Academia de HR.
Având în vedere aceste dimensiuni, iată cum arată top 10 beneficii oferite de companiile din România, potrivit datelor companiei de consultanţă în resurse umane Academia de HR:
1. tichete de masă;
2. abonamentul de servicii medicale;
3. programe de training și acoperire costuri certificări profesionale;
4. program de lucru flexibil sau lucru de acasă;
5. acces la săli de sport;
6. bonusuri și prime în funcție de performanță;
7. mașină de serviciu, decontare transport sau asigurare transport (cu autobuzul firmei) pentru angajații care fac naveta sau vin de departe;
8. prime/vouchere de vacanță;
9. telefoane mobile și abonamente preferențiale, laptop-uri performante;
10. healthy fruit-bar (fructe proaspete, etc).
La aceste facilități, am putea spune „clasice”, dar pragmatice, se adaugă în prezent, spune Sorin Faur, fel de fel de alte beneficii, precum abonamente la reviste de specialite, abonamente la biblioteci online sau cărți la birou, reduceri sau prețuri preferențiale negociate en-gross cu diverși parteneri, masaj la birou, sala de relaxare și jocuri. În plus, tot mai multe companii oferă angajaților lor timp pentru proiecte personale, posibilitatea muncii de acasă (până la patru zile pe lună), dar și libertatea de a veni cu animalul de companie la birou, petreceri și aniversări, cadouri neașteptate de ziua de naștere, beneficii „exotice", care mai de care mai creative, după inspirația firmei și nevoile angajaților.
Acordarea beneficiilor - o știință și o artă, în același timp
Acordarea beneficiilor constituie o știință și o artă în același timp, susțin consultanții specializați în resurse umane. Pe de o parte, este nevoie să existe un calcul financiar corect și bine fundamentat - iar unele beneficii, precum tichetele de masă, aduc și avantaje fiscale pentru companie. Pe de altă parte, nu orice beneficii sunt la fel de apreciate de angajați, în funcție de tipologia și nevoile grupului-țintă.
„De exemplu, ce folos ar avea un beneficiu de tipul acces la sala de sport, acordat undeva unde nu există sală de sport? Compania trebuie să știe să aleagă și să propună beneficii de care angajații săi să se bucure și de care să aibă nevoie. Da, tichetele de masă, abonamentele la săli de sport, vouchere de vacanță, petrecerile, team-building-urile pot aduce angajații împreună și este bine pentru companie odată în plus, dar, într-o piață ultra-competitivă și cu deficit de talente, acordarea de beneficii a devenit o necesitate și un mod prin care companiile inteligente se disting și se diferențiază de competiție, devenind mai atractive pentru candidați”, a subliniat Sorin Faur.
Tichetele de masă, între cele mai populare beneficii extrasalariale
Un studiu realizat de Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) în 2015 arată că tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai populare beneficii extrasalariale din lume, fiind și cea mai răspândită facilitate acordată de mare parte dintre angajatorii din România. Popularitatea tichetelor de masă are la bază, pe de o parte, implementarea facilă și adaptabilitatea la diferitele contexte naționale și, pe de altă parte, multiplele beneficii pentru toate părțile implicate în lanțul de distribuție al acestora.
Atunci când sunt utilizate în timpul programului de lucru, tichetele de masă s-au dovedit eficiente pentru îmbunătățirea calității vieții și a sănătății beneficiarilor, asigurând o alimentație mai bună și un program de lucru mai echilibrat, ceea ce contribuie la o productivitate mai ridicată a muncii, adaugă autorii studiului.
Director Resurse Umane: „Încurajăm prin politica de companie ideea că nu se mănâncă la birou”
Daniela Dochița, director Resurse Umane la Raiffeisen Banca pentru Locuințe (RBL), spune că tichetele de masă sunt un beneficiu care face parte din pachetul oferit angajaților de compania unde activează.
„Nu știu dacă tichetele de masă chiar atrag oamenii în companie, dar poate îi rețin atunci când aceștia se duc către alte oferte și constată că beneficiile oferite de alte companii sunt mai puține sau mai reduse ca valoare decât cele pe care le acordăm noi.
Noi încurajăm prin politica de companie ideea că nu se mănâncă la birou, avem restaurant de tip cantină, unde oamenii mănâncă, fie că își aduc de acasă - au o zonă specială unde pot încălzi, pot face salate sau ce au nevoie – fie, în altă parte a restaurantului, pot cumpăra mâncarea. În felul acesta, în pauza de la prânz, ei se „rup” de birou, nu sunt mirosuri de mâncare în birou. Dezavantajul ar fi că e mai greu de controlat timpul pe care oamenii îl petrec la masă, dar recunosc că nu suntem atât de stricți cu timpul, nu stăm cu ochii pe ceas că în loc de jumătate de oră au stat 40 de minute, câte vreme oamenii își respectă programul, își fac treburile, nu sunt deadline-uri depășite”, spune Daniela Dochița.
La ce se uită un angajator atunci când ia în calcul un pachet de beneficii? „În general angajatorul se uită la nevoile pe care le au angajații. Și da, contează și media de vârstă. Noi avem un pachet de beneficii. De exemplu, fiecărui angajat îi plătim abonamentul la medicina muncii și servicii medicale complementare, la o clinică privată. Cei foarte tineri, într-adevăr, le folosesc mult mai rar, dar cu cât trece timpul își dau seama cât de utile sunt aceste servicii. Sunt oameni care atunci când pleacă regretă pachetele noastre. Sau ne întreabă de ce asta aici era gratis și dincolo trebuie să plătesc? Ține de negocierea dintre companie și furnizorul de servicii respectiv. Plătim fiecărui angajat asigurare de accidente și îmbolnăviri, complementar la clinica privată. Dacă angajatul are o operație sau un diagnostic mai grav beneficiază și de acolo de un ajutor. Chiar am avut situații în care oamenii au beneficiat de ajutor din direcția asta”, spune directorul de Resurse Umane de la RBL.
„Avem contract cu Bookster, pentru oamenii care vor să citească, pe conturile active. Avem un flux destul de serios de carte. Oamenii au fost încântați de serviciul acesta.
Am adus de exemplu la birou servicii de masaj, pe care oamenii le plătesc, nu compania, dar angajații se bucură că li se facilitează și apelează la serviciile de masaj”, spune Daniela Dochița.
Ce își doresc cei mai buni candidați de la viitorul angajator
„Mulți cred că oamenii își doresc în primul rând beneficii materiale. Este adevărat că acestea sunt acolo pe listă și au devenit condiție implicită. Dacă vorbim de la un anumit nivel în sus, ceea ce contează cu adevărat și vor oamenii în primul rând sunt lucruri de altfel normale, precum respect, apreciere, creștere profesională, libertate de a lua decizii, șansa de a conta și de a deveni cineva. Oamenii vor să se realizeze, să ducă o viață împlinită, să facă ceea ce le place și să trăiască din ceea ce le place. Își doresc companii bazate pe meritocrație, unde valoarea este respectată și apreciată”, punctează Sorin Faur.
Într-un univers în care toate par urgente și importante, pauza pentru masa de prânz reîmprospătează creativitatea, crește eficiența și capacitatea de concentrare. Poți ieși la restaurant cu un coleg sau cu întreaga echipă. E o bună modalitate de a vă cunoaște mai bine. Vom învăța, în lunile care urmează, ABC-ul unei mese de prânz. Ești angajat? Iată unde poți să ieși să te relaxezi. Ești angajator?Arată-le angajaților tăi cât de mult îi apreciezi!
• Acest proiect este susținut de Edenred România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sincer am ajuns la varsta cand nu am nevoie nici de bonuri de masa, nici de sala sau restaurant. De toate imi pot duce singura grija si mai de calitate. Nu m-ar deranja 500-1000 in plus la salariu, sau o pensie privata (cea deductibila din impozit e o idee interesanta). Pt ca la pensie nu se vor tine cont de bonurile de masa, bonurile de concediu, bonurile de restaurant.
1. La gri nu se dau tichete de masa.
2. Asigurarea medicala consta în intervenția patronului pe lângă medici în cazul unui accident de muncă, numai sa declar că mi-am rupt piciorul acasă. Daca refuz sa lucrez ceva din cauza pericolelor, sunt învinuit ca-s leneș.
3. Training? Niciodată.
4. Program flexibil doar in folosul firmei. Adică intri la 8 și pleci mâine.
5. Sport cu halba daca mai găsești o bodega accesibila.
6. Am primit prima când am înjurat patronul și am vrut sa plec. Pe bune.
7. Mașină de servici am refuzat. N-am doua parcări.
8. Concediu doar o săptămână.
9. Nu.
10. Nu.