Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce am găsit în „pachetul de beneficii” la angajare: 10 tentații oferite de omul de la HR, plus oferte extra. De ce încep companiile să-și încurajeze angajații să iasă la restaurant în pauza de masă

Restaurant

Într-o piață a locurilor de muncă din ce în ce mai competitivă, unde cei cu background profesional solid au la dispoziție o largă paletă de oferte, companiile importante depun eforturi consistente pentru atragerea și păstrarea talentelor de top. Iar pachetele de beneficii mai mult sau mai puțin „exotice” pregătite de marii angajatori pot face diferența în multe cazuri.

În ultimii ani, facilitățile pentru angajați au cunoscut o diversificare masivă, marcând pe de o parte deschiderea și schimbările de mindset din companii, dar și noile nevoi ale angajaților.

„Piața evoluează, tehologia schimbă lumea, nevoile de azi nu mai sunt cele de ieri și deci și beneficiile pe care oferite de angajatori trebuie să se adapteze. Un pachet bun de beneficii se construiește plecând de la câteva mari considerente: capabilitățile financiare ale companiei, nevoile angajaților și natura muncii prestate și oferta existentă în piață și competiția”, explică Sorin Faur, fondator al companiei de consultanţă în resurse umane Academia de HR. 

Având în vedere aceste dimensiuni, iată cum arată top 10 beneficii oferite de companiile din România, potrivit datelor companiei de consultanţă în resurse umane Academia de HR:

1. tichete de masă;

2. abonamentul de servicii medicale;

3. programe de training și acoperire costuri certificări profesionale;

4. program de lucru flexibil sau lucru de acasă;

5. acces la săli de sport;

6. bonusuri și prime în funcție de performanță;

7. mașină de serviciu, decontare transport sau asigurare transport (cu autobuzul firmei) pentru angajații care fac naveta sau vin de departe;

8. prime/vouchere de vacanță;

9. telefoane mobile și abonamente preferențiale, laptop-uri performante;

10. healthy fruit-bar (fructe proaspete, etc).

La aceste facilități, am putea spune „clasice”, dar pragmatice, se adaugă în prezent, spune Sorin Faur, fel de fel de alte beneficii, precum abonamente la reviste de specialite, abonamente la biblioteci online sau cărți la birou, reduceri sau prețuri preferențiale negociate en-gross cu diverși parteneri, masaj la birou, sala de relaxare și jocuri. În plus, tot mai multe companii oferă angajaților lor timp pentru proiecte personale, posibilitatea muncii de acasă (până la patru zile pe lună), dar și libertatea de a veni cu animalul de companie la birou, petreceri și aniversări, cadouri neașteptate de ziua de naștere, beneficii „exotice", care mai de care mai creative, după inspirația firmei și nevoile angajaților.

Acordarea beneficiilor - o știință și o artă, în același timp

Acordarea beneficiilor constituie o știință și o artă în același timp, susțin consultanții specializați în resurse umane. Pe de o parte, este nevoie să existe un calcul financiar corect și bine fundamentat - iar unele beneficii, precum tichetele de masă, aduc și avantaje fiscale pentru companie. Pe de altă parte, nu orice beneficii sunt la fel de apreciate de angajați, în funcție de tipologia și nevoile grupului-țintă.

„De exemplu, ce folos ar avea un beneficiu de tipul acces la sala de sport, acordat undeva unde nu există sală de sport? Compania trebuie să știe să aleagă și să propună beneficii de care angajații săi să se bucure și de care să aibă nevoie. Da, tichetele de masă, abonamentele la săli de sport, vouchere de vacanță, petrecerile, team-building-urile pot aduce angajații împreună și este bine pentru companie odată în plus, dar, într-o piață ultra-competitivă și cu deficit de talente, acordarea de beneficii a devenit o necesitate și un mod prin care companiile inteligente se disting și se diferențiază de competiție, devenind mai atractive pentru candidați”, a subliniat Sorin Faur.

Tichetele de masă, între cele mai populare beneficii extrasalariale

Un studiu realizat de Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) în 2015 arată că tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai populare beneficii extrasalariale din lume, fiind și cea mai răspândită facilitate acordată de mare parte dintre angajatorii din România. Popularitatea tichetelor de masă are la bază, pe de o parte, implementarea facilă și adaptabilitatea la diferitele contexte naționale și, pe de altă parte, multiplele beneficii pentru toate părțile implicate în lanțul de distribuție al acestora.

Atunci când sunt utilizate în timpul programului de lucru, tichetele de masă s-au dovedit eficiente pentru îmbunătățirea calității vieții și a sănătății beneficiarilor, asigurând o alimentație mai bună și un program de lucru mai echilibrat, ceea ce contribuie la o productivitate mai ridicată a muncii, adaugă autorii studiului.

Director Resurse Umane: „Încurajăm prin politica de companie ideea că nu se mănâncă la birou”

Daniela Dochița, director Resurse Umane la Raiffeisen Banca pentru Locuințe (RBL), spune că tichetele de masă sunt un beneficiu care face parte din pachetul oferit angajaților de compania unde activează.

„Nu știu dacă tichetele de masă chiar atrag oamenii în companie, dar poate îi rețin atunci când aceștia se duc către alte oferte și constată că beneficiile oferite de alte companii sunt mai puține sau mai reduse ca valoare decât cele pe care le acordăm noi.

Noi încurajăm prin politica de companie ideea că nu se mănâncă la birou, avem restaurant de tip cantină, unde oamenii mănâncă, fie că își aduc de acasă - au o zonă specială unde pot încălzi, pot face salate sau ce au nevoie – fie, în altă parte a restaurantului, pot cumpăra mâncarea. În felul acesta, în pauza de la prânz, ei se „rup” de birou, nu sunt mirosuri de mâncare în birou. Dezavantajul ar fi că e mai greu de controlat timpul pe care oamenii îl petrec la masă, dar recunosc că nu suntem atât de stricți cu timpul, nu stăm cu ochii pe ceas că în loc de jumătate de oră au stat 40 de minute, câte vreme oamenii își respectă programul, își fac treburile, nu sunt deadline-uri depășite”, spune Daniela Dochița.

La ce se uită un angajator atunci când ia în calcul un pachet de beneficii? „În general angajatorul se uită la nevoile pe care le au angajații. Și da, contează și media de vârstă. Noi avem un pachet de beneficii. De exemplu, fiecărui angajat îi plătim abonamentul la medicina muncii și servicii medicale complementare, la o clinică privată. Cei foarte tineri, într-adevăr, le folosesc mult mai rar, dar cu cât trece timpul își dau seama cât de utile sunt aceste servicii. Sunt oameni care atunci când pleacă regretă pachetele noastre. Sau ne întreabă de ce asta aici era gratis și dincolo trebuie să plătesc? Ține de negocierea dintre companie și furnizorul de servicii respectiv. Plătim fiecărui angajat asigurare de accidente și îmbolnăviri, complementar la clinica privată. Dacă angajatul are o operație sau un diagnostic mai grav beneficiază și de acolo de un ajutor. Chiar am avut situații în care oamenii au beneficiat de ajutor din direcția asta”, spune directorul de Resurse Umane de la RBL.

„Avem contract cu Bookster, pentru oamenii care vor să citească, pe conturile active. Avem un flux destul de serios de carte. Oamenii au fost încântați de serviciul acesta.

Am adus de exemplu la birou servicii de masaj, pe care oamenii le plătesc, nu compania, dar angajații se bucură că li se facilitează și apelează la serviciile de masaj”, spune Daniela Dochița.

Ce își doresc cei mai buni candidați de la viitorul angajator

„Mulți cred că oamenii își doresc în primul rând beneficii materiale. Este adevărat că acestea sunt acolo pe listă și au devenit condiție implicită. Dacă vorbim de la un anumit nivel în sus, ceea ce contează cu adevărat și vor oamenii în primul rând sunt lucruri de altfel normale, precum respect, apreciere, creștere profesională, libertate de a lua decizii, șansa de a conta și de a deveni cineva. Oamenii vor să se realizeze, să ducă o viață împlinită, să facă ceea ce le place și să trăiască din ceea ce le place. Își doresc companii bazate pe meritocrație, unde valoarea este respectată și apreciată”, punctează Sorin Faur.

Într-un univers în care toate par urgente și importante, pauza pentru masa de prânz reîmprospătează creativitatea, crește eficiența și capacitatea de concentrare. Poți ieși la restaurant cu un coleg sau cu întreaga echipă. E o bună modalitate de a vă cunoaște mai bine. Vom învăța, în lunile care urmează, ABC-ul unei mese de prânz. Ești angajat? Iată unde poți să ieși să te relaxezi. Ești angajator?Arată-le angajaților tăi cât de mult îi apreciezi!

• Acest proiect este susținut de Edenred România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • tare sunt curios cand o sa invatam ca masina de serviciu (exceptie daca o poti folosi oricand, oricunde), telefoanele si laptopurile nu sunt beneficii
    • Like 2
  • Astea sunt valabile pt aia care lucra la birou sau au norocul sa plimbe o hartie 8 ore ! Dar oare ce beneficii au cei care lucra in hala sau la banda sau la norma ?
    • Like 2
    • @ Ovidiu Gura
      Nu cred ca exista articole in Republica sa se adreseze segmentului de populatie mentionat de dumneavoastra la finalul comentariului.
      • Like 1
    • @ Ovidiu Gura
      maripos check icon
      Exact, nu toti pot lucra la birou, Dar de cei care trag la saiba nu prea-i pasa nimanui.
      • Like 0
  • toate acestea sunt tot beneficii materiale dar cu taxe mai mici. Firma cheltuie o suma pt fiecare angajat cum crede ea, nu cum vrea angajatul, si il plateste mai putin pe angajat.
    Sincer am ajuns la varsta cand nu am nevoie nici de bonuri de masa, nici de sala sau restaurant. De toate imi pot duce singura grija si mai de calitate. Nu m-ar deranja 500-1000 in plus la salariu, sau o pensie privata (cea deductibila din impozit e o idee interesanta). Pt ca la pensie nu se vor tine cont de bonurile de masa, bonurile de concediu, bonurile de restaurant.
    • Like 3
  • check icon
    Ba, eu cred că trăiesc într-o țară paralela.
    1. La gri nu se dau tichete de masa.
    2. Asigurarea medicala consta în intervenția patronului pe lângă medici în cazul unui accident de muncă, numai sa declar că mi-am rupt piciorul acasă. Daca refuz sa lucrez ceva din cauza pericolelor, sunt învinuit ca-s leneș.
    3. Training? Niciodată.
    4. Program flexibil doar in folosul firmei. Adică intri la 8 și pleci mâine.
    5. Sport cu halba daca mai găsești o bodega accesibila.
    6. Am primit prima când am înjurat patronul și am vrut sa plec. Pe bune.
    7. Mașină de servici am refuzat. N-am doua parcări.
    8. Concediu doar o săptămână.
    9. Nu.
    10. Nu.
    • Like 3
    • @
      check icon
      Am uitat de ''beneficiul'' cel mai important: pensie de stat 173 de lei. Daca vin usr și pnl la putere mi-au promis că vor reintroduce part-time-ul. Calculați și voi cat vine pensia la 2 ore pe salariu minim
      • Like 2
    • @
      Promit că vor reintroduce part-time- ul ? Nu am știut, dacă e așa sunt niște mari dobitoci pentru că part-time-ul la noi e în proporție de 99,99999% o escrocherie a patronilor de a te pârli cu un contract de muncă de 2 sau 4 ore.
      • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult