Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Ce am învățat despre copii și părinții lor dând meditații: cele două handicapuri

Meditator

Foto: Getty Images

Primul meu contact cu Bucureștiul a fost unul pozitiv. Deși aveam accent de moldovean, nu am simțit că-și bate cineva joc de mine. Poate pentru că eram sociabil și prietenos. Aveam 17 ani și eram în anul întâi de facultate. Am plecat din provincie ca să învăț și să fac un ban, să nu mai depind de părinți.

Am început cu ore de noapte pe la supermarketuri, unde pe la 6 dimineața deja vorbeam singur la cât de obosit eram. Am continuat cu mici joburi secundare de câte o zi sau două la cărat, împachetat sau orice se mai nimerea, doar să strâng și eu ceva de cheltuială.

De departe, cel mai profitabil a fost cu meditațiile. Eu am fost un elev extrem de norocos atât la bacalaureat, cât și la capacitate, încât am prins anii cu subiectele mai ușoare. Am reușit să iau 10 curat la ambele. Fără contestație. Acest gând m-a încurajat să încerc să meditez și eu la rândul meu.

Diriginta mea din liceul militar mă învățase cum să abordez unele probleme și să-mi dau seama cum să pun întrebările simple precum „de ce?”, „cum?”, „cât?” sau „în ce condiții?"

Toate aceste tehnici le-am folosit cu elevii mei și chiar pot spune că am făcut treabă rezonabilă. La început am avut câteva rezultate încurajatoare. Îmi amintesc că am reușit să aduc un copil de 4 la 7, am ajutat o fată să ia 9 la capacitate și am făcut meditații la clasa a cincea cu un băiețel cu autism, acesta fiind clientul meu preferat. Îmi plăcea să fac meditații și pentru că învățam foarte multe despre mine. Învățam să am răbdare, să ascult, să încerc să gândesc cu mintea elevului, să-l iau pe toate părțile pentru a ști cum să-i explic, astfel încât să înțeleagă de ce a greșit.

Fac asta și acum, încă fac meditații pentru că vreau să nu pierd aceste skill-uri pe care mi le-am dezvoltat.

Dând meditații, am identificat două mari handicapuri la nivel uman atât din partea elevilor, cât și din partea părinților. Încep mai întâi cu părinții. Din experiență, părinții tind să creadă că dacă dau bani pentru meditațiile copilului lor, automat acesta va căpăta cunoștințe. În mod normal, așa ar veni schimbul, tu-mi dai bani, eu îți fac deștept copilul. Tot acest proces se poate realiza cu succes dacă intervin și alte variabile: dorința copilului de munci și grija părintelui cu privire la temele pentru acasă sau un interes mai crescut pentru activitatea lui școlară. Degeaba facem noi două ore de meditații vineri dacă până cealaltă vineri tu n-ai mai văzut un caiet.

De la sine înțeles că nu se mai prinde nimic. Ce ar putea face părinții? Un plan de studiu pentru copilul lor și bineînțeles o bună comunicare cu meditatorul. Eu mereu țin să vorbesc cu părinții copilului după fiecare ședință, încât să fie și ei la curent cu ce am făcut în ziua respectivă și cum evoluează copilul lor.

Din partea elevilor marele handicap este că aceștia nu reușesc să pună întrebări. În societatea în care nu ai voie să greșești, în care nu ai voie să încerci de o mie de ori ca să-ți iasă o dată, inevitabil că, în mintea sa, copilul va nutri senzația de vină că nu știe, astfel preferând să mintă că a înțeles decât să nu întrebe că n-a înțeles și eventual să i se mai explice o dată.

Dacă sunteți profesor și citiți asta, gândiți-vă dacă vreodată ați râs de un elev că a pus întrebări, oricât de stupide, doar pentru că nu a înțeles lecția.

Purtăm acest handicap în spate de mulți ani. Dacă scăpăm de el, e foarte probabil ca rata analfabetismului funcțional din România să scadă mai mult decât ne-am aștepta. Când un elev citește, dar nu înțelege nimic din ce scrie acolo și nici nu întreabă de frica de nu fi judecat, e foarte puțin probabil să mai priceapă vreodată.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult