Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Ce este un „manager pacient”. Surpriza plăcută pe care am avut-o la o clinică medicală privată și pe care mi-aș dori să o văd și în sistemul public de sănătate

Spital privat

Foto Guliver/Getty Images

Manager pacient. Sau, oarecum mai pe românește (deși nu chiar corect), asistent... pacient. Ocupație nerecunoscută (încă) de COR (Clasificarea Ocupațiilor din România). O surpriză și o realitate introduse relativ de curând (mai ales) la unele rețele medicale private din România, în special la una creată dintr-o inițiativă cu totul și cu totul autohtonă.

Ce face un asistent/o asistentă pentru pacienți?

Preia din capul locului pacientul, lucru foarte util mai ales în cazul celor greu deplasabili, și îi organizează, de exemplu, pe lângă consultul la medicul de specialitate, toate investigațiile (nu puține) premergătoare unei intervenții chirurgicale: analize, test COVID, examene imagistice, control cardiologic, întrevedere prealabilă cu medicul anestezist care va însoți operația. Toate, în modul cel mai operativ cu putință, în condițiile în care programarea la aceste specialități, foarte solicitate, se face, în mod obișnuit, cu mult timp înainte (în rețeaua la care mă refer în mod special, aceste investigații se efectuează în același sediu, al hiperclinicii, fără a purta pacientul de la un sediu la altul, cum este necesar în alte rețele). Asistenta însoțind personal pacientul (cu un fotoliu rulant, dacă este necesar) prin labirintul spitalului, unde i-ar fi greu să se descurce singur. Și asistându-l și la formalitățile de înregistrare și plată aferente.

Asistenta în cauză (căci de obicei sunt asistente) are grijă apoi să adune și să pună în ordine rezultatele tuturor investigațiilor, să le transmită și pacientului (inclusiv prin mailul personal, prin care răspunde și la alte nedumeriri ale lui), și mai ales să întocmească dosarul medical cu toate datele utile medicului principal (și, dacă este cazul, să îndrume ulterior pacientul și la investigații suplimentare, în specialități conexe, căci este știut că de multe ori... te cauți pentru una și descoperi că ai putea avea și alte probleme, pe care le ignorai). Ea nu este deci utilă numai direct pacientului, ci și medicului în cauză, punându-i la dispoziție toată informațiile necesare și scutindu-l de toată latura birocratică a exercitării profesiei, pentru a se putea dedica integral numai aspectelor strict medicale.

După eventuala intervenție, asistenta în cauză monitorizează și acordarea îngrijirilor postoperatorii care cad în sarcina personalului auxiliar de gardă, și, în cle din urmă, toate aspectele legate de externarea pacientului, dotat cu toată documentația aferentă, și apoi de programarea pentru revenirea sa la controalele periodice prevăzute.

Și acum, surpriza finală cea mai mare: nu numai că asistenta respectivă gestionează adeverințele necesare și certificatele de concediu medial (cu eventuale prelungiri), ci, în rețeaua la care mă refer, conduce și trimiterea la domiciliul pacientului, prin curier, a certificatelor acordate.

Iar toate aceste responsabilități, deloc ușoare, au fost îndeplinite, în cazul meu, cu cel mai înalt profesionalism și o deplină empatie, care fac ca pacientul să suporte mult mai ușor toate dezagrementele și suferințele implicate.

Ar fi deci imperios necesar ca asemene practici să se generalizeze, inclusiv în sistemul medical de stat, iar specializarea să primească și recunoașterea oficială în nomenclatorul ocupațiilor din România.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Stimata dna Ioana , va rog sa mi spuneti in ce spital este vorba.Astept cu multumiri in contul meu dansrapid13@ gmail.com.
    • Like 0
  • Nu este nevoie de un post/funcție specială pentru a realiza acest serviciu descris în articol. Este nevoie de organizare a fluxului pacientului și de implementarea fluxului de documente via intranetul instituției medicale. Din momentul planificării vizitei pacientului se deschide fișa acestuia în sistemul de control al documentelor, fișă care va urma un traseu bine stabilit, conform procedurilor interne, iar pacientul va fi preluat de asistentul medical, ajutat la nevoie de brancardier, arondat fiecărui cabinet medical sau de investigații medicale. Simplu, curat, fără cheltuieli suplimentare, fără salt peste rând nejustificat medical,
    • Like 2


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult