Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Ce își mai doresc copiii de ziua lor

Foto: Guliver Getty Images

Am avut curiozitatea să întreb copiii ce își doresc de ziua lor.

Am observat că dorințele copiilor din medii defavorizate erau de ordin material (role, tablete, biciclete, telefoane etc).  

Copiii care provin din medii cu venituri normale sau peste medie au spus cu precădere că își doresc mai puțin lucruri materiale ci mai mult timp împreună cu părinții: “să fac ceva, un joc cu mami și tati”, “să aprindem toți trei lampioane”, “să mergem la mare împreună”, “să inventez o jucărie cu tata”, “ îmi doresc că mamă și tata să lucreze mai puțin”, “vreau ca mama și tata să fie iar impreună”, “imi doresc ca tata să fie mai jucăuș”.

Părinții sunt responsabili pentru securitatea copiilor

De sigur, nu au lipsit și câteva jucării de pe lista lor.

Nu pretind că răspunsurile lor sunt semnificative pentru cele două grupuri care provin din medii diferite.

Nu am făcut o cercetare, iar răspunsurile copiilor nu sunt semnificative statistic. Au fost alți psihologi, economiști, cercetători care au studiat relația câștig financiar-stare de bine. Aceștia au aflat că banii, în cazul adulților, au un efect pozitiv asupra stării de bine doar pană la un anumit punct. După ce acest punct personal a fost depășit banii nu mai pot influența gradul de fericire al persoanei.

Studiile de specialitate ne spun că banii nu sunt totul, iar noi adulții, pe lângă bani avem nevoie de (ordinea nevoilor diferă de la persoană la persoană și nu este limitată la atâtea):

1. Avem nevoie să credem că suntem în siguranță și că lucrurile sunt predictibile.

2. Avem nevoie de conectare cu ceilalți prin relații satisfăcătoare, siguranța de a împărtăși ceva important și de a fi ascultați, de a fi iubiți, de a aparține, de a coopera.

3. Avem nevoie să ne simțim competenți, capabili, importanți.

4. Avem nevoie să ne simțim valorizați, să știm că ceea ce facem noi este important și are un scop.

Desigur că noi adulții avem mai multe nevoi, așteptări, dorințe, vise. La fel au și copiii noștri.

Pentru copilul de acasă indiferent de ce cadou i-ai pregătit este important ca acesta să fie “împachetat” cu compania ta.

Iată cum noi adulții putem “atinge” aceste câteva nevoi ale copiilor:

1. Îi întărești nevoia de siguranță atunci când conflictele se rezolvă constructiv și există, pe cât posibil, rutină în activitățile de viață ale familiei. Limitele sunt clare și impuse cu blândețe de către adulți siguri pe ei.

2. Oferi conectare când te joci cu el, îl asculți, îi zâmbești, vă bucurați împreună de o jucărie sau de o activitate realizată împreună.

3. Îi întărești nevoia de competență atunci când îl lași pe el să rupă ambalajul în bucățele mici, mici pe care, eventual, le împrăștie peste tot sau atunci când îl lași pe el să descopere singur soluția jocului/activității. Când îl încurajezi să mai încerce chiar și când vrea să se dea bătut.

4. Îi întărești nevoia de valorizare atunci când îi spui “Super, te-ai descurcat foarte bine!”, “Wow ce creativ ești, nu m-aș fi gândit la soluția asta!”.

Pentru că în fiecare din noi există un “copil interior” vă invit să fiți atenți la nevoile voastre. Sunt ele satisfăcute? Ce poți face pentru a împlini acea nevoie? Împlinirea acelei nevoi ar schimba ceva? Ce anume? Care e primul pas pe care îl poți face spre a-ți îndeplini nevoia neglijată?

Când îți dai seama care e povestea “copilului interior” vei fi capabil să răspunzi mai bine nevoilor copilului tău!

“Este mult mai ușor să formezi un copil decât să repari un adult” – Frederick Douglas

La mulți ani copii de toate vârstele!  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult