Foto: Fabio Camandona/ Alamy/ Profimedia
Toată lumea știe că e bine să fii creativ, iar corporatiștii au mare nevoie de asta. Dar ceea ce omitem să spunem despre creativitate este că ea înseamnă joacă. Explorare. Căutare. Libertate. Iar din păcate, noi, adulții am cam uitat să ne jucăm. Nu putem fi creativi dacă nu suntem liberi în gândire. Și tocmai asta am pierdut noi, românii, în încercarea perpetuă de a imita forme venite din afară. Pentru a întoarce foaia e musai să ne reamintim cum să ne jucăm.
Business-ul de astăzi, globalizat și axat pe creativitate
În preajma zilei de 1 iunie ne gândim cu toții la copilărie. Specialiștii ne îndeamnă să nu renunțăm, ca adulți, la creativitate. Îmbunătățirea creativității este un element atât de necesar în business-ul de astăzi, care este tot mai axat pe comunicare internațională. Creativitatea este cea care ne apropie de oameni și de oportunități și poate fi un bun aliat și atunci când vine vorba de comunicarea globală.
Printre primele lucruri pe care le face omul în viață este... joaca. Prin joc, micuțul explorează lumea. Joaca nu este doar relaxare, ci și evoluție, dezvoltare personală. Joaca, pe care adulții o ignoră, din păcate prea des, mai ales în domeniile de activitate mai stricte precum finanțe și contabilitate, trebuie readusă în prim-plan. Ca adulți, uităm adesea să căutăm pe cont propriu, să experimentăm, să fim originali. De aceea, este esențial să ne redescoperim pofta de explorare, de joacă, de căutare pentru că asta duce realmente la creativitate.
În orice business, indiferent de profilul activității, este vital să gândim creativ pentru a ne diferenția de celalalte oferte de pe piață și mai ales pentru a le oferi clienților noștri experiențe inedite care să-i facă să revină la noi. Pandemia de Covid ne-a obligat pe mulți dintre noi să ne reinventăm profesional și amploarea digitalizării a făcut ca orice companie de succes, de la micro-întreprinderi la marile corporații, să se lupte în mesaje creative cu o concurență tot mai vastă și dinamică. Online-ul face ca până și micile afaceri de familie să devină „internaționale”.
În noua realitate economică de după pandemie, o bună utilizare a limbii engleze în context de business a devenit efectiv un lucru esențial pentru aproape orice afacere din România. Până și un ștergar brodat de bunica ar putea să fie vândut pe net unui client din Anglia... În mediul corporatist, utilizarea eficace a limbii engleze la job a devenit deja un criteriu de promovare sau de angajare.
Ce ne facem însă atunci când engleza noastră nu este chiar atât de bună? Ajungem să ne „vindem” mai ieftin sau să ne creăm un complex de inferioritate în discuțiile cu vorbitori nativi de engleză sau cu „europenii vestici”, mai ales cu nord-europenii care dovedesc o bună cunoaștere și utilizare a „limbii lui Shakespeare”.
Comunicarea în engleză este pentru mulți români un soi de „joc de poker”, „jocul celor mari”, o adevărată provocare la job. În ceea ce privește comunicarea în engleză, în mediul profesional e necesar să existe o balanță între încrederea de sine, dezinvoltură, dar și eficiență. De aceea, o anumită parte din metoda de training pe care am dezvoltat-o este axată pe joacă. Este o joacă pentru adulți.
Tehnicile „jocului” inspirate din arta teatrală, adaptate nevoilor de business, pot să fie un remediu, inovator, pentru temerile românilor la job față de colegii sau clienții străini. Joaca ne poate reînvăța să ne îmbrățișăm identitatea românească și în același timp să ne găsim locul în lume. Este esențial să știm cine suntem în raport cu străinii cu care trebuie să comunicăm la job și, la fel de esențial, să dobândim încredere în noi înșine și în abilitățile noastre profesionale. Să ne ridicăm, în primul rând, la nivelul propriilor așteptări, dar într-un mod original, autentic.
Comunicarea nu înseamnă doar cuvinte, este foarte important să știm să zâmbim, să vorbim cu energie, să transmitem încredere, să ne facem plăcuți. Spre exemplu, în cadrul seriei de exerciții numită „chasing mistakes", încurajez oamenii să vorbească liber în engleză folosind intenționat greșeli, adoptând un accent puternic exagerat est-european și, uneori, cu diferite alte accente. Această abordare este percepută ca fiind amuzantă și relaxantă, iar cursantul nu simte niciun fel de presiune sau suprasolicitare. Primul pas este acceptarea că engleza lui nu va fi perfectă și nici nu trebuie să fie. Practic, cursantul își dezvăluie fricile pe care le are și le conștientizează acum pentru prima dată.
Există mult potențial la noi în România, cred că e timpul să ne acceptăm așa cum suntem, să renunțăm la mentalitatea că nu suntem la fel de buni ca alții și să începem să ne ridicăm la adevăratul nostru nivel.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.