Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

Ce te faci când la biroul tău de corporatiști vorbești prost engleza

speaking - Foto: Fabio Camandona / Alamy / Alamy / Profimedia

Foto: Fabio Camandona/ Alamy/ Profimedia

Toată lumea știe că e bine să fii creativ, iar corporatiștii au mare nevoie de asta. Dar ceea ce omitem să spunem despre creativitate este că ea înseamnă joacă. Explorare. Căutare. Libertate. Iar din păcate, noi, adulții am cam uitat să ne jucăm. Nu putem fi creativi dacă nu suntem liberi în gândire. Și tocmai asta am pierdut noi, românii, în încercarea perpetuă de a imita forme venite din afară. Pentru a întoarce foaia e musai să ne reamintim cum să ne jucăm.

Business-ul de astăzi, globalizat și axat pe creativitate

În preajma zilei de 1 iunie ne gândim cu toții la copilărie. Specialiștii ne îndeamnă să nu renunțăm, ca adulți, la creativitate. Îmbunătățirea creativității este un element atât de necesar în business-ul de astăzi, care este tot mai axat pe comunicare internațională. Creativitatea este cea care ne apropie de oameni și de oportunități și poate fi un bun aliat și atunci când vine vorba de comunicarea globală.

Printre primele lucruri pe care le face omul în viață este... joaca. Prin joc, micuțul explorează lumea. Joaca nu este doar relaxare, ci și evoluție, dezvoltare personală. Joaca, pe care adulții o ignoră, din păcate prea des, mai ales în domeniile de activitate mai stricte precum finanțe și contabilitate, trebuie readusă în prim-plan. Ca adulți, uităm adesea să căutăm pe cont propriu, să experimentăm, să fim originali. De aceea, este esențial să ne redescoperim pofta de explorare, de joacă, de căutare pentru că asta duce realmente la creativitate.

În orice business, indiferent de profilul activității, este vital să gândim creativ pentru a ne diferenția de celalalte oferte de pe piață și mai ales pentru a le oferi clienților noștri experiențe inedite care să-i facă să revină la noi. Pandemia de Covid ne-a obligat pe mulți dintre noi să ne reinventăm profesional și amploarea digitalizării a făcut ca orice companie de succes, de la micro-întreprinderi la marile corporații, să se lupte în mesaje creative cu o concurență tot mai vastă și dinamică. Online-ul face ca până și micile afaceri de familie să devină „internaționale”.

În noua realitate economică de după pandemie, o bună utilizare a limbii engleze în context de business a devenit efectiv un lucru esențial pentru aproape orice afacere din România. Până și un ștergar brodat de bunica ar putea să fie vândut pe net unui client din Anglia... În mediul corporatist, utilizarea eficace a limbii engleze la job a devenit deja un criteriu de promovare sau de angajare.

Ce ne facem însă atunci când engleza noastră nu este chiar atât de bună? Ajungem să ne „vindem” mai ieftin sau să ne creăm un complex de inferioritate în discuțiile cu vorbitori nativi de engleză sau cu „europenii vestici”, mai ales cu nord-europenii care dovedesc o bună cunoaștere și utilizare a „limbii lui Shakespeare”. 

Comunicarea în engleză este pentru mulți români un soi de „joc de poker”, „jocul celor mari”, o adevărată provocare la job. În ceea ce privește comunicarea în engleză, în mediul profesional e necesar să existe o balanță între încrederea de sine, dezinvoltură, dar și eficiență. De aceea, o anumită parte din metoda de training pe care am dezvoltat-o este axată pe joacă. Este o joacă pentru adulți.

Tehnicile „jocului” inspirate din arta teatrală, adaptate nevoilor de business, pot să fie un remediu, inovator, pentru temerile românilor la job față de colegii sau clienții străini. Joaca ne poate reînvăța să ne îmbrățișăm identitatea românească și în același timp să ne găsim locul în lume. Este esențial să știm cine suntem în raport cu străinii cu care trebuie să comunicăm la job și, la fel de esențial, să dobândim încredere în noi înșine și în abilitățile noastre profesionale. Să ne ridicăm, în primul rând, la nivelul propriilor așteptări, dar într-un mod original, autentic.

Comunicarea nu înseamnă doar cuvinte, este foarte important să știm să zâmbim, să vorbim cu energie, să transmitem încredere, să ne facem plăcuți. Spre exemplu, în cadrul seriei de exerciții numită „chasing mistakes", încurajez oamenii să vorbească liber în engleză folosind intenționat greșeli, adoptând un accent puternic exagerat est-european și, uneori, cu diferite alte accente. Această abordare este percepută ca fiind amuzantă și relaxantă, iar cursantul nu simte niciun fel de presiune sau suprasolicitare. Primul pas este acceptarea că engleza lui nu va fi perfectă și nici nu trebuie să fie. Practic, cursantul își dezvăluie fricile pe care le are și le conștientizează acum pentru prima dată.

Există mult potențial la noi în România, cred că e timpul să ne acceptăm așa cum suntem, să renunțăm la mentalitatea că nu suntem la fel de buni ca alții și să începem să ne ridicăm la adevăratul nostru nivel. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Studenți la calculator

Din când în când mai schimb vorbe la o cafea, la sfârșit de săptămână, cu studenții sau foștii studenți cu care am lucrat în diverse momente ale vieții. Fac asta de ani de zile și încă îmi face plăcere. La început, când încercam să ne cunoaștem mai bine, eram convinsă că stăpânesc bine limba română. Aveam impresia că știu nuanțe, subtexte, ritmuri. Până într-o zi, acum câțiva ani, când unul dintre ei a spus: „Mamăăă, ce vibe soft are mesajul ăsta, dar totuși e on point.” Și-atunci am realizat că trebuie să mai învăț.

Citește mai mult

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

politician - Foto: Mihajlo Maricic / Panthermedia / Profimedia

O funcție atât de importantă, cum este cea de prim-ministru, este ocupată de o persoană care este numită oficial de președintele României, în principiu la propunerea partidelor politice reprezentate în Parlament. Spun în principiu, deoarece o persoană din zona non politică ar putea fi numită de președintele țării și eventual votată de partidele reprezentate în Parlament. Foto: Profimedia

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult