Foto: Anna Ostanina / Alamy / Alamy / Profimedia
Chiar funcționează sistemul work from home? Este cu siguranță întrebarea anului pentru majoritatea managerilor, iar răspunsul corect este „depinde”. Depinde pe cine întrebi, depinde de jobul respondentului, de personalitatea sa, de echipamentele folosite remote, ba chiar și de numărul de membri ai familiei.
Munca nu mai este demult un spațiu fizic, ci mai degrabă suma lucrurilor pe care le facem, indiferent de locul în care ne aflăm. Pandemia a accentuat această perspectivă, iar companiile privesc acum către viitor, un exercițiu ce presupune ajustări ale modelelor de business și redefinirea unor priorități strategice. De cele mai multe ori, noua viziune are la bază o variantă de lucru hibrid, ce combină timpul petrecut la birou cu beneficiile sistemului work from home.
Spațiul unde lucrăm și rezultatul muncii noastre sunt concepte tot mai independente, decuplabile. Deși munca la distanță începuse să câștige popularitate încă dinainte de pandemia de Covid-19, experiența ultimelor luni a accelerat adopția sa pe scară largă, a alimentat deschiderea și apetitul companiilor pentru acest model și a modelat așteptările angajaților pentru o mai mare flexibilitate.
Cu siguranță, criza sanitară actuală a redefinit modul în care percepem și ne raportăm la ideea de muncă. Este o tranziție rapidă de la conceptul de muncă în sensul unui spațiu fizic spre ideea de muncă definită ca obiectiv și rezultat final. Este o tranziție firească, organică. În perioada de lockdown, majoritatea companiilor din lume au experimentat această nouă realitate și s-au adaptat la ea pentru ca în final să îi înțeleagă avantajele. Prin separarea conceptelor de “unde” și “cum” își desfășoară activitatea, companiile pot oferi angajaților oportunitatea de a alege modul de lucru, maximizând eficiența efortului lor.
Pandemia a amplificat și alte tendințe deja predominante la locul de muncă: încurajarea echipelor distribuite, adopția soluțiilor digitale de colaborare, popularitatea noilor platforme de interacțiune. Acestea sunt efectul unei noi paradigme privind biroul, o realitate emergentă bazată pe agilitate în business, obținută printr-un mix de angajați prezenți fizic la birou și angajați activi de la distanță, prin soluții digitale moderne și acces la software on-demand.
În ciuda avantajelor sistemului work from home, există și multe provocări. Înainte de orice, oamenii sunt ființe sociale pe plan personal și profesional. Viața de birou, interacțiunea în echipe și între colegi rămân elemente esențiale. Iar integrarea unor colegi noi în cultura și proiectele companiei sunt etape extrem de dificile atunci când lucrăm remote. Deși putem colabora de la distanță datorită tehnologiei, aceasta nu reprezintă nicicum o soluție completă.
Pe măsură ce modalitățile în care ne desfășurăm activitatea devin tot mai fluide, modelul hibrid se va contura din ce în ce mai clar. El va fi bazat pe flexibilitate nu doar în ceea ce privește mixul de lucru între birou și acasă, dar și în viața de la birou. Pentru că biroul este și va rămâne întotdeauna o componentă extrem de importantă pentru angajați, dar și pentru companiile care vor să creeze un mediu de lucru eficient și sănătos, indiferent de cum va evolua contextul pandemic.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.