Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Cine te protejează când escrocul din turism vrea să-ți dea țeapă? Doar tu poți face asta

De prin 2008, în fiecare an, avem un faliment mai mult sau mai puţin răsunător în sfera agenţiilor de turism. Iniţial, falimentele s-au pus pe seama conjuncturii economice, pe seama crizei, dar după ce am terminat cu criza, falimentele au continuat. Multe au fost escrocherii destul de bine puse la punct. Personaje din sfera turismului au reuşit performante inegalabile: să deschidă mai multe agenţii, să folosească aceeaşi reţetă şi să ducă cu succes la capăt aceeaşi escrocherie.

Ulterior, falimentele generate de managementul prost s-au împletit cu cele generate de reaua credinţă.

Toate falimentele şi intrările în insolvenţă ale agenţiilor de turism au o singură direcție: erodarea încrederii în aceste societăţi. Orice turist se întreabă de mai multe ori dacă este sigur sau nu să cumpărăm de la agenţia de turism. Este o întrebare pe deplin justificată.  

Pe lângă acest val de falimente, agențiile de turism mai sunt lovite şi de un alt fenomen, care generic se numeşte „evoluţie”. Piaţa turismului s-a schimbat radical în ultimii 10 ani, dar multe agenţii se încăpăţânează din diverse motive să rămână în stadiul ăla de a cumpăra de la X, a pune un comision şi a vinde la Y, în condiţiile în care X vinde direct lui Y la tarife mai bune pe platformele on-line. Multe agenţii de turism se încăpăţânează să tină agenţi de turism şi nu consultanţi în turism. Evoluţia tinde să elimine agenţiile de turism tradiţionale. Acestea sunt cele mai expuse riscului de a falimenta. Practic, agenţiile de turism, prin ceea ce fac, împing consumatorii pe ruta rezervării directe, iar această rută este din ce în ce mai atrăgătoare şi mai performantă.

Falimentul agenţiilor de turism este unul dintre cele mai dureroase pentru consumatori. Dacă falimentează operatorul de telefonie mobilă, nu e mare pagubă, te muţi la altul. Aici nu plăteşti sute sau mii de euro în avans. La agenţia de turism, da, plăteşti. Aici este marea problemă.

Banii daţi în avans de către turişti, acum, în 2016, sunt asiguraţi pe o sumă ridicolă. 10.000 sau 50.000 de dolari. Adică acoperă între 10 şi 50 de sejururi în Bulgaria ori între 3 si 15 vacanţe exotice. O agenţie de turism nu are un asemenea rulaj într-un an. Este ridicol.

Atâta timp cât banii turiştilor nu vor fi pe deplin asiguraţi, atâta timp cât firmele care au agenţii de turism raportează pierderi financiare şi atâta timp cât (şi asta este cel mai important) agenţiile de turism din România funcţionează după legi şi standarde de acum 20 de ani, da, banii şi vacanţele noaste nu se vor simţi chiar în siguranţă.

Falimentul unei agenţii de turism mari este încă o dovadă a slăbiciunii şi incompetenţei statului, nu în a sancţiona derapajele economice, ci în a crea un cadru solid, bine organizat economic în sfera turismului.

În această industrie sunt două entităţi care ar trebui să ne protejeze. Una este Autoritatea Naţională pentru Turism, (care, la ultima insolvență s-a mulţumit să trimită un comunicat de presă care s-ar traduce prin „ne pare rău că aţi luat ţeapă, dar asta-i legea”), iar cealată este Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT). 

ANT-ul ar trebui să fie câinele de pază al vacanţelor noastre, dar dacă îi intrebăm pe păgubiţii de la Genius Travel, de exemplu, se pare că este mai degrabă câinele de pază al statului incompetent. Deducem şi cu această ocazie că ANT-ul este complet ineficient, deşi printre atribuţii are si controlul agenţiilor de turism.

Pe de altă parte, îngrijorător este faptul că ANAT anunță a posteriori că exclude Genius Travel din asociaţie pe motivul dezbătut. Nu este prima oară când se întâmplă aşa ceva. Este ca și cum Navrom ar fi dat, la un moment dat, un comunicat oficial cum că a radiat o navă din flotă pe motiv că s-a scufundat.

Oamenii normali, turiştii, se așteaptă ca o asociaţie profesională să fie suficient de organizată şi de riguroasă astfel încât să semnaleze aceste lucruri din timp, să aibă nişte mecanisme interne prin care să prevină asemenea situaţii. Adică, a fi membru ANAT să însemne o garanţie în plus. În acest moment nu înseamnă nicio garanţie. Ar fi fost de dorit ca ANAT să excludă Genius Travel din asociație pe motiv de prea multe datorii, de exemplu. În 2015 a raportat public pierderi de 514.000 lei, dar nimeni nu a comentat nimic.

Dacă nu sună clopoţelul asociației profesionale la asemenea cifre, să nu avem pretenţia ca turiştii să se intereseze de indicatorii economici ai agenţiei de turism.

Statutar şi legal, ANAT nu are competenţe în a trage la răspundere, dar cred că poate avea competenţe în a semnaliza anumite lucruri putrede din interiorul organizaţiei şi astfel să îşi protejeze membrii cotizanţi.

Totuşi, această asociaţie, spre deosebire de ANT, nu este complet inertă, ba chiar reacţionează la dezastre de genul acesta. În curând se va organiza un Fond de Garantare prin care asociaţia să garanteze pachetele turistice vândute de către membrii săi, deci chiar dacă vor mai exista falimente, cel puţin se vor recupera banii pe excursie, dar până atunci....

Până atunci sunt agenţii de turism care există de peste 20 de ani, sunt agenţii care sunt conduse de adevăraţi profesionişti (şi aici nu mă refer la patroni), sunt agenţii mici care sunt aşa de bine specializate pe nişa lor, încât sunt foarte greu de demolat.

Tot ce trebuie să faceți, ca turiști care cumpărați servicii de la o agenție, este să fiţi atenţi şi să respectaţi trei principii:

- Este dreptul vostru să cereţi acte doveditoare. Trebuie să cereţi dovezi. De la faptul că agenţia este legal în bună regulă până la dovada că aveţi rezervarea făcută.

- Reverificaţi. Este important să faceţi asta. Nu este nicio ruşine să vă verificaţi cazarea direct cu hotelul sau cu tour-operatorul sau întreg pachetul de servicii. Aşa cum vă verificaţi biletul de avion pe site-ul liniei aeriene, aşa trebuie să verificaţi si voucherul de vacanţă.

- Vacanţele ieftine şi cumpărate cu foarte mult timp în avans se pot transforma în nişte coşmaruri scumpe şi dureroase.

Agenţiile de turism nu vor dispărea, dar vor fi nevoite să se transforme. Fie vor deveni giganți, fie se vor hiperspecializa, aşa vor supravieţui. Pentru că, uneori, oricât de dibaci am fi noi în ale internetului, mai avem nevoie şi de părerea unui specialist. Iar unele experienţe turistice chiar nu pot fi accesate fără ajutorul unei agenţii de turism. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Cine te protejează când escrocul din turism vrea să-ți dea țeapă? Doar tu poți face asta" - FALS ! >>> NUMAI LEGISLATIA ESTE CEA CARE APARA CETATENII ! romania este o tara fara legislatie, ministrii care instaleaza jacuzi, prim ministrii care-si atribuie dottorate, sefi de cabinete care fura terenuri ... pai simtiti ca sunteti aparati de hoti ? nu ? si totusi ii votati ca nu aveti altii ? sau din patriotism ? sau din prostie ? ... cred ca .... nici autorul articolului nu stie ce a scris si ce zona a gandirii a deschis :)
    • Like 0
  • Eu am folosit întodeauna internetul când a fost vorba de rezervări și vacanțe. Nu am înțeles niciodată de ce ai cumpăra de la o agenție, decât dacă nu știi să accesezi un sait și să comanzi online.

    Am folosit și booking.com și airbnb și nu am întâmpinat probleme. Doar în 2011 când am mers la mare, holtelul nu a reușit să îmi încaseze banii de pe card și am fost nevoit să plătesc cash la plecare dar au fost destul de drăguți să îmi ofere o reducere la restaurant.

    Am văzut multe plângeri la agențiile de turism în ultima vreme, și îmi scade și mie nivelul de încredere.
    • Like 0
  • check icon
    Sigur că dispar, sigur că turismul de azi nu se mai poate face ca în urmă cu 25 de ani. Eu folosesc de 3–4 ani booking.com (airbnb încă nu, nu știu de ce), ai acolo oferte peste oferte, filtre de căutare pe diverse criterii etc. Până acum, am reușit de la bine la foarte bine, fie am avut fler, fie am mai greșit, dar nu tragic. Punctele văzute pe booking.com nu sunt totdeauna absolute, dar sunt un bun indiciu, oricum orientativ. Doar odată la Riga am luat o mică țeapă cu un apartament, era cam departe de centru și într-un cartier de tip comunist, dar – una peste alta – nu-mi pare rău. Transportul public este excelent la Riga. În rest, la Brno, Atena, Budapesta etc. booking.com a fost un intermediar excelent. Sper să nu o pățesc în viitor, nimic nu e perfect și nimic nu e cert pe lumea asta.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon elevi-

Educatori, învățători, profesori, cu toții sunt obosiți și fără chef. Dacă nu se urlă pe un etaj dintr-o școala, sigur se vorbește printre dinți. Dacă nu merg manipulările fine, sigur merg metode care sfredelesc sufletele celor mici cu replici grele. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult