De prin 2008, în fiecare an, avem un faliment mai mult sau mai puţin răsunător în sfera agenţiilor de turism. Iniţial, falimentele s-au pus pe seama conjuncturii economice, pe seama crizei, dar după ce am terminat cu criza, falimentele au continuat. Multe au fost escrocherii destul de bine puse la punct. Personaje din sfera turismului au reuşit performante inegalabile: să deschidă mai multe agenţii, să folosească aceeaşi reţetă şi să ducă cu succes la capăt aceeaşi escrocherie.
Ulterior, falimentele generate de managementul prost s-au împletit cu cele generate de reaua credinţă.
Toate falimentele şi intrările în insolvenţă ale agenţiilor de turism au o singură direcție: erodarea încrederii în aceste societăţi. Orice turist se întreabă de mai multe ori dacă este sigur sau nu să cumpărăm de la agenţia de turism. Este o întrebare pe deplin justificată.
Pe lângă acest val de falimente, agențiile de turism mai sunt lovite şi de un alt fenomen, care generic se numeşte „evoluţie”. Piaţa turismului s-a schimbat radical în ultimii 10 ani, dar multe agenţii se încăpăţânează din diverse motive să rămână în stadiul ăla de a cumpăra de la X, a pune un comision şi a vinde la Y, în condiţiile în care X vinde direct lui Y la tarife mai bune pe platformele on-line. Multe agenţii de turism se încăpăţânează să tină agenţi de turism şi nu consultanţi în turism. Evoluţia tinde să elimine agenţiile de turism tradiţionale. Acestea sunt cele mai expuse riscului de a falimenta. Practic, agenţiile de turism, prin ceea ce fac, împing consumatorii pe ruta rezervării directe, iar această rută este din ce în ce mai atrăgătoare şi mai performantă.
Falimentul agenţiilor de turism este unul dintre cele mai dureroase pentru consumatori. Dacă falimentează operatorul de telefonie mobilă, nu e mare pagubă, te muţi la altul. Aici nu plăteşti sute sau mii de euro în avans. La agenţia de turism, da, plăteşti. Aici este marea problemă.
Banii daţi în avans de către turişti, acum, în 2016, sunt asiguraţi pe o sumă ridicolă. 10.000 sau 50.000 de dolari. Adică acoperă între 10 şi 50 de sejururi în Bulgaria ori între 3 si 15 vacanţe exotice. O agenţie de turism nu are un asemenea rulaj într-un an. Este ridicol.
Atâta timp cât banii turiştilor nu vor fi pe deplin asiguraţi, atâta timp cât firmele care au agenţii de turism raportează pierderi financiare şi atâta timp cât (şi asta este cel mai important) agenţiile de turism din România funcţionează după legi şi standarde de acum 20 de ani, da, banii şi vacanţele noaste nu se vor simţi chiar în siguranţă.
Falimentul unei agenţii de turism mari este încă o dovadă a slăbiciunii şi incompetenţei statului, nu în a sancţiona derapajele economice, ci în a crea un cadru solid, bine organizat economic în sfera turismului.
În această industrie sunt două entităţi care ar trebui să ne protejeze. Una este Autoritatea Naţională pentru Turism, (care, la ultima insolvență s-a mulţumit să trimită un comunicat de presă care s-ar traduce prin „ne pare rău că aţi luat ţeapă, dar asta-i legea”), iar cealată este Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).
ANT-ul ar trebui să fie câinele de pază al vacanţelor noastre, dar dacă îi intrebăm pe păgubiţii de la Genius Travel, de exemplu, se pare că este mai degrabă câinele de pază al statului incompetent. Deducem şi cu această ocazie că ANT-ul este complet ineficient, deşi printre atribuţii are si controlul agenţiilor de turism.
Pe de altă parte, îngrijorător este faptul că ANAT anunță a posteriori că exclude Genius Travel din asociaţie pe motivul dezbătut. Nu este prima oară când se întâmplă aşa ceva. Este ca și cum Navrom ar fi dat, la un moment dat, un comunicat oficial cum că a radiat o navă din flotă pe motiv că s-a scufundat.
Oamenii normali, turiştii, se așteaptă ca o asociaţie profesională să fie suficient de organizată şi de riguroasă astfel încât să semnaleze aceste lucruri din timp, să aibă nişte mecanisme interne prin care să prevină asemenea situaţii. Adică, a fi membru ANAT să însemne o garanţie în plus. În acest moment nu înseamnă nicio garanţie. Ar fi fost de dorit ca ANAT să excludă Genius Travel din asociație pe motiv de prea multe datorii, de exemplu. În 2015 a raportat public pierderi de 514.000 lei, dar nimeni nu a comentat nimic.
Dacă nu sună clopoţelul asociației profesionale la asemenea cifre, să nu avem pretenţia ca turiştii să se intereseze de indicatorii economici ai agenţiei de turism.
Statutar şi legal, ANAT nu are competenţe în a trage la răspundere, dar cred că poate avea competenţe în a semnaliza anumite lucruri putrede din interiorul organizaţiei şi astfel să îşi protejeze membrii cotizanţi.
Totuşi, această asociaţie, spre deosebire de ANT, nu este complet inertă, ba chiar reacţionează la dezastre de genul acesta. În curând se va organiza un Fond de Garantare prin care asociaţia să garanteze pachetele turistice vândute de către membrii săi, deci chiar dacă vor mai exista falimente, cel puţin se vor recupera banii pe excursie, dar până atunci....
Până atunci sunt agenţii de turism care există de peste 20 de ani, sunt agenţii care sunt conduse de adevăraţi profesionişti (şi aici nu mă refer la patroni), sunt agenţii mici care sunt aşa de bine specializate pe nişa lor, încât sunt foarte greu de demolat.
Tot ce trebuie să faceți, ca turiști care cumpărați servicii de la o agenție, este să fiţi atenţi şi să respectaţi trei principii:
- Este dreptul vostru să cereţi acte doveditoare. Trebuie să cereţi dovezi. De la faptul că agenţia este legal în bună regulă până la dovada că aveţi rezervarea făcută.
- Reverificaţi. Este important să faceţi asta. Nu este nicio ruşine să vă verificaţi cazarea direct cu hotelul sau cu tour-operatorul sau întreg pachetul de servicii. Aşa cum vă verificaţi biletul de avion pe site-ul liniei aeriene, aşa trebuie să verificaţi si voucherul de vacanţă.
- Vacanţele ieftine şi cumpărate cu foarte mult timp în avans se pot transforma în nişte coşmaruri scumpe şi dureroase.
Agenţiile de turism nu vor dispărea, dar vor fi nevoite să se transforme. Fie vor deveni giganți, fie se vor hiperspecializa, aşa vor supravieţui. Pentru că, uneori, oricât de dibaci am fi noi în ale internetului, mai avem nevoie şi de părerea unui specialist. Iar unele experienţe turistice chiar nu pot fi accesate fără ajutorul unei agenţii de turism.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Am folosit și booking.com și airbnb și nu am întâmpinat probleme. Doar în 2011 când am mers la mare, holtelul nu a reușit să îmi încaseze banii de pe card și am fost nevoit să plătesc cash la plecare dar au fost destul de drăguți să îmi ofere o reducere la restaurant.
Am văzut multe plângeri la agențiile de turism în ultima vreme, și îmi scade și mie nivelul de încredere.