„Eu trebuie să anunț trei copii că s-a dus pe apa sâmbetei vacanța la care visează de un an, plătită din noiembrie 2015”.
„Noi am fost în Bulgaria, am avut voucherele și tot degeaba. Cazarea nu era plătită. Agenția Magellan din Bulgaria ne-a lăsat să stăm 4 zile crezând că Genius Travel va face plata. După patru zile ne-au rugat să părăsim hotelul. De la Genius Travel nu a mai răspuns nimeni”.
„Aveam bagajele făcute pentru concediu, nu mai plecasem de patru ani undeva pe timp de vară....și practic era luna noastră de miere pe care nu am reușit să o avem după nunta care a fost acum doi ani în iulie”.
„Șapte tineri sunt în Grecia și nu li s-a plătit sejurul. Erau deja acolo când au primit email de la Genius Travel. Unul dintre ei este fiul meu. Aveau intrare pe 16 august. Acum am plătit biletul încă odată la același hotel”.
Mesajele zecilor de păgubiți Genius Travel curg pe rețelele de socializare și pe emailul de redacție.
Mirela Dumitrescu, 40 de ani, avocat, urma să meargă în concediu în Grecia șapte zile împreună cu soțul și fiul lor de 15 ani. Pentru pachetul turistic cumpărat de la agenția Genius Travel au plătit în total 1.431 de euro.
Deși a depus plângere la A.N.P.C. și la Secția 10 de Poliție împotriva agenției de turism, nu crede că își va mai recupera vreodată banii, dar susține că vrea să îi arate fiului ei că „în această țară mai putem rămâne, mai putem trăi”.
„Sunt conștientă că nu voi recupera sumele achitate, dar trebuie să îi arăt fiului meu care nu va mai merge în vacanță, după un an de studiu intens - licean de nota 10 -, că în această țară mai putem rămâne, mai putem trăi”, ne spune Mirela Dumitrescu.
„Ce am simțit? Prima dată neputință, apoi frustare, apoi dezamăgire ... multe lucruri, pe care până în acest moment le văzusem trăite și povestite de clienții mei. Sunt unul dintre acei avocați care au credința că prin comunicare lucrurile se pot rezolva nu numai de către o instanță de judecată”, continuă avocata care și-a oferit sprijinul celorlalți turiști păgubiți.
Între ei s-ar număra, susține avocata, și persoane care au făcut împrumuturi la C.A.R pentru a le oferi copiilor și părinților o vacanță: „Poveștile te cutremură. Vor plăti dublu aceste vacanțe de care nici măcar nu s-au bucurat”.
„Ceea ce au făcut acești tineri - asociații au 30 de ani, respectiv 34 de ani! - nu mă determină să renunț la principiile morale pe care părinții mei mi le-au transmis, îmi pare rău pentru ei, cu siguranță viața lor nu va mai fi aceeași. Vor merge la Poliție, în instanță, vor da explicații celor abilitați, vor râde de noi, poporul pe care l-au înșelat. M-am gândit înainte să folosesc acest termen dacă nu cumva ceva dincolo de voința lor i-a determinat să facă acest gest, dar mă gândesc în același timp că ar fi putut vorbi cu oamenii, ar fi putut escalada acest conflict”, povestește pentru Republica.ro Mirela Dumitrescu.
M.I. , care a dorit să nu îi fie făcut public numele „pentru că prefer să stau mai în umbră și să mă judec cu ei”, avea bagajele făcute vineri seara și spune că a avut un șoc atunci când a primit emailul de la agenția de turism.
„Am avut un șoc când am văzut vineri seara emailul de la Genius Travel. Lucrez în domeniul juridic și știu exact ce înseamnă insolvența și care este realitatea. În calitate de creditori chirografari de obicei nu reușești să obții absolut nimic. (...) Am verificat pe portalul instanțelor de judecată pe Judecătoria Sectorului 1 și Sectorului 3 și am văzut că au procese - destul de multe pentru o firmă micuță - și în toate figurează în calitate de debitor. Era destul de clar că au bani de rambursat către diverși furnizori și clienți”, povestește M.I. Împreună cu soțul ei cumpărase în urmă cu câteva luni un pachet turistic de la Genius Travel, pentru o vacanță în Creta, pentru care au achitat 1.238 de euro.
Adrian Preda, un alt păgubit, este convins că agenției de turism i se va aproba intrarea în insolvență, iar cei înșelați nu își vor mai vedea vreodată banii înapoi.
„Mulți mai speră la recuperarea banilor. Eu vă spun sincer că nu mai sper. Nu au de unde să îi dea. Am vorbit și cu vicepreședintele ANAT. Mi-a spus cu părere de rău că s-ar putea să nu mai recuperăm banii. Sigur li se va aproba celor de la GeniusTravel intrarea în insolvență, bag mâna în foc. Singura firmă unde am văzut să nu li se aprobe insolvența a fost Hexi Pharma, după scandalul de la TV cu dezinfectanții”, spune Adrian Preda care are de recuperat de la Genius Travel un avans de 1.000 de euro pe care îl dăduse pentru un sejur în Turcia.
Mulți dintre cei înșelați de agenția de turism sunt înscriși în grupuri special create pe Facebook și pe WhatsApp unde își descriu experiența, stabilesc întâlniri cu avocați și cer sfaturi despre cum să procedeze pentru a-și recupera banii. Le răspund alți păgubiți care lucrează în domeniul juridic. „Unde trebuie depusă plângerea?” „E ok dacă trimit reclamația online la ANPC?” „În cazul în care polița de asigurare este expirată, mai trebuie notificat asiguratorul?” „Care sunt cele două adrese ale GT unde trebuie trimisă notificarea?” „Pe cine trec la reprezentant legal?” - sunt doar câteva dintre întrebările care curg din minut în minut pe grupurile create pe rețelele de socializare.
Purtătorul de cuvânt al Poliției Capitalei: Au fost depuse 25 de plângeri în două zile. A fost deschis dosar penal
Diana Sarca, purtătoarea de cuvânt a Poliţiei Capitalei, a declarat pentru Republica.ro că în cazul Genius Travel a fost deschis un dosar penal și că în două zile au fost depuse 25 de plângeri la sectia 10 de Poliție.
„Mai sunt persoane care și-au exprimat dorința de a depune plângere. Dosarul penal va fi preluat de Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Poliției Sectorului 3. Se fac cercetări în vederea stabilirii cauzelor și condițiilor care au dus la neonorarea obligațiilor, care este situatia de fapt și de drept în această cauză, și pentru stabilirea existenței vreunei infracțiuni. Vor fi audiate toate părțile implicate”, a declarat pentru Republica.ro Diana Sarca, purtătoarea de cuvânt a Poliţiei Capitalei.
Șeful ANPC: Am informat Serviciul de Investigare a Criminalității Economice
Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Bogdan Pandelică, a declarat pentru Republica.ro că începând cu 12 august la ANPC au fost înregistrate 15 reclamații de la turiști cărora nu li s-au onorat rezervările, conform prevederilor contractuale.
„O echipă de comisari de la CPCMB a fost în control la sediul agenției de turism. Agenția era închisă, avea pe ușă un anunț prin care informa că intenționează să intre în insolvență. Din informațiile noastre, agenția are polița de asigurare în caz de insolvență, dar insolvența este urmare a unei hotărâri judecătorești, nu poate fi decisă de operatorul economic. Suntem în legătura cu ANT și am informat Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Politiei Române”, a precizat pentru Republica.ro președintele ANPC, Bogdan Pandelică.
Reprezentanții Autorității Naționale pentru Turism (ANT) au notificat miercuri conducerea agenției de turism Genius Travel să își prezinte toate documentele în următoarele 15 zile la sediul ANT, în caz contrar licența de turism urmând să fie retrasă din oficiu.
Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) a anunțat miercuri excluderea Genius Travel, pentru prejudicii morale create asociației, prejudicii de imagine create agențiilor de turism membre și nemembre, care funcționează corect și își respectă clienții, prejudicii materiale create turiștilor care au cumpărat vacanțe de la Genius Travel și nu le pot efectua.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Un minim de cunostinte pe navigarea online si iesi mult mai ieftin si sigur.
Cred in continuare, fara sa vreau sa ofensez pe nimeni, ca agentiile de turism sunt pentru pensionarii anilor '60 care au pierdut pasul cu tehnologia sau persoane extrem de comode carora le este lene sa dea niste click-uri si prefera sa se ocupe altcineva de asta.Cu pretul si riscul aferent.
Sunt o gramada de sit-uri utile, de la amfostacolo.ro pana la Airnbnb(exclusiv perticulari), booking com,hostelworld,hostelbooker,tripadvisor...Ai de unde alege, numai sa vrei sa iti pui un pic mintea la contributie...
In alta ordine de idei, realitatea este ca pentru o agentie mica supravietuirea este aproape imposibila in conditiile actuale. Comisioanele agentiilor sunt foarte mici, numarul clientilor scade pe seama rezervarilor online, conceptul in sine de agentie clasica in care rasfoiesti pliante si te lasi vrajit de un functionar este perimat, asa ca in 2-3 ani vor supravietui probabil doar cateva agentii cu acoperire nationala. Aviz celor care mai testeaza pe banii lor asa ceva.
O vacanta nu implica numai cazarea si transport cu masina proprie vreo 6000 de kilometri.
E oarecum just ca puteau verifica daca astia au probleme cu banii, insa se putea intampla sa verifice pe diferite portaluri si sa nu gaseasca nimic si tot sa fie inselati.
Dar, asta e meteahna nationala, sa condamni tot victima, ca n-a fost destul de prevazatoare si n-a cerut informari la ANAF, ANAT, Ministerul Public etc. ca sa se asigure ca ala care-i face rezervarea e solvent. Lasa ca unii aveau rezervari platite din noiembrie, cand n-ar fi aflat decat in globul magic ca se pregateste ceva.
Nu stiu de unde pornirea asta de a da vina pe victima, probabil induce un anume sentiment de superioritate, vazand ca altii-s atat de prosti, ca nu stiu sa utilizeze booking, venere, tripadvisor; si multumim si pentru precizarea deosebit de utila ca airBNB e exclusiv pentru particulari. Nu stiu daca sunteti la current cu faptul ca si acolo se dau tepe - te poti pomeni intr-o cloaca, sau ca trebuie sa imparti garsoniera cu alt cuplu in vreo perioada aglomerata, eventual in vreo perioada de varf de n-ai unde te duce, in afara de a lua drumul inapoi. Sigur, e tot vina clientului, ca se buluceste ca prostu' in perioade de varf si ca nu verifica mai bine...
Mai trebuie spus ca marile agentii fac "pachete" in care avionul este contractat cu cel putin 9 luni inainte ( din toamna- pentru vara urmatoare s.a.m.d.) iar pachetele hoteliere sunt negociate pe "livrari" in aceeasi maniera; Un turist nu prea poate sa-si obtina un pret bun pentru pachet pt ca nu are toate informatiile puse cap-la-cap si nici puterea de negociere cu hotelul pe care o are un operator care cere 1000 pax, de exemplu;
Ca era pe skyscanner, ca trebuia sa combini doua low costuri, dar mereu se gaseste o alternativa.
Apoi, daca chiar nu ar exista asa ceva, as cauta o alta destinatie.In general charterul este solutia gasita de agentii penteu zone de maxima afluenta.Tradus:buluceala.
De ce as persista sa ma calc in picioare doar pentru a ajunge fix ACOLO si folosindu-ma doar de acel charter conditionat de o agentie de turism?
Si cam da, in orice teapa de vina este cel naiv.Exceptand prea putine situatii.Daca faci oarte din sistem si amortesti sa gandesti cu mintea ta, orice ti se poate intampla.Ca ai auzit de la o colega care a mers cu familia acolo, ca "s-a dat si la tembelizor" ca e o zona "cautata" in acest an(=ai garantia sa gasesti acolo tot arborele genealogic al matusii Aglaia operata de varice plus bonus doua tone de cacatoi ai familiei Vasilescu cu cei 12 copii ai ei dolofani plutond in apa).
Deja ideea de charter imi aprinde un beculet si ma pune sa gandesc la calitatea celor prin care nspe mii de puhoaie ajung acolo..
Pe de alta parte, gandesti simplist; Si- evident, ai foarte multe de vazut, daca nu-ti doresti sa mergi "neaparat acolo" - cum spui- asa ca poti sa-ti iei concediu si sa te duci, cand vrei - unde vrei; Pe de alta parte cei care muncesc trebuie sa-si programeze concediul intr-o anumita perioada; Si sa nu se "potriveasca" cu un coleg de "backup" pt ca nu poti intrerupe activitatea firmei- doar pt ca pleaca toti in concediu ( de fapt la italieni se cam poate- dar aia-i o cutuma);
Altii pur si simplu nu au timp sa caute 2 saptamani pe net unde si-ar dori sa mearga; Daca nu stii cum vine treaba cu skyscanner ti-o explic - ca sa nu mai faci parada nici de cunostinte... De fiecare data cand dai click pe destinatie si accesezi un anumit zbor, ti se da alt pret, Mai mare; De ce? E o unealta de marketing; Mai multe- cand mi-oi face timp sa explic;
Cat despre aroganta "puterii" pe care ti-o da vremelnic banul castigat ( sau primit...) usor si pe care iti permiti sa-l arunci pe destinatii unde n-o intalnesti pe vecina ta de bloc...o sa vezi cum e cand va trebui sa-ti imparti veniturile si cu o familie; Pana atunci...calitatea celor care se duc cu charter-ul nu e de evaluat de orice pusti care, in afara de aroganta, nu pare a avea nimic in cap; Mergi mai departe la Bamboo ( vezi ca in voga acum e Chaboo) si risipeste-ti acolo emfazele ...
Degeaba muncesti (ca un tractor) daca nu esti capabil sa iesi la un moment dat din mainstream si sa iti faci tu viata asa cum vrei..
Te asigur ca daca insuman kilometri facuti de mine , apoi taiem trei zerouri, cifra ramasa pe un singur an va fi expinential superioara numarului tau total de zile libere de cand ai absolvit facultatea.
Cat de repede te aprinzi cand cineva iti spune, din mers, ca metoda ta este...perimata.
Nu stiu ce este Bambu si nu sunt familiarizat cu bazele sablon ale frustrarii generale.Banuiesc doar ca unul din cluburile oamenilor tristi din capitala..La care alti oameni, mai tristi din alte motive, isi raporteaza naduful gratuind, speculand asocieri delirante.
Eu am oferit niste informatii utile.Am expus un ounct de vedere castigator.Dar in momentul in care cineva ca tine vine si ma insulta gratuit, de pe i pozitie de pitic constipat stand pe un butoi, nu pot decat sa te pun la punct, sa iti reamintesc locul pe care il ocupi.
Oare de ce fix in acest moment eu ma aflu in Vietnam si iti scriu relaxat, iar pe tine te asteapta o iarna lunga, racaind parbrize, indoind stergatoare la locuri de parcare sau postand trolluri gratuite si jgniri fara miza persoabelor pe care nu le cunosti si probabil pe care nici nu le vei intalni vreodata.Pentru ca esti o subspecie tipica a frustratului de clasa medie.Asta inca nu ar fi ceva grav.Grav este insa ca nu iti dai seama si nici nu faci nimic ca sa iti depasesti conditia.
Eu am facut-o.Mi-a luat ani de munca si sacrificii dar am ascultat de cei mari, am urmarit modelele de succes si am avut inteligenta sa imi tin clontul inchis si sa notez ideile care imi lipseau.
Sper sa fii inteles ceva...desi ma indoiesc.Daca pana acum nu ai reusit, nu cred sa o mai poti face vreodata.
Aflăm, dacă mai era nevoie, că și în acest domeniu oamenii nu sunt controlați și că statul asistă neputincios la o stare de fapt, la ruinarea unui neam.
Jocurile Olimpice au pus degetul pe rană. Degeaba susținem , noi, părinții, în cadrul ședințelor de la școli sau licee, că tinerii noștri au nevoie de educație fizică și sport, că numai așa putem salva aceste generații....degeaba.