Foto: Captură RTV/ Pagina de Media
Multă lume a fost șocată de modul în care au „dezbătut” știrea morții jurnalistei Iulia Marin cei de la RomâniaTV, derapaj pe care CNA l-a taxat cu 100.000 lei. Pentru a clarifica dinamica RTV, în comparație cu suma asta, postul a încasat pentru o emisiune de aproape o ora cu Viorica Dăncilă pe undeva pe la 100.000 de euro, nu de lei (Recorder). Ceea ce trebuie analizat este atitudinea celor în cauză. În ședința CNA, V. Ciutacu a declarat: „Nu-s obişnuit să vorbesc în faţa a mai puţin de 350.000 de telespectatori”, fapt care i-a justificat și comportamentul. Cu alte cuvinte, atât timp cât se uită poporul la mine, statul sunt eu. Ulterior, ca sfidarea să fie până la cer, RTV a anunțat că va înființa o bursă pentru tineri jurnaliști cu numele Iuliei Marin. Un fel de „Tolontan a omorât-o și noi îi cinstim memoria, sărăcuța fată!” Toată lumea în șoc, dar nu ne oprim aici.
Pe 3 mai a avut loc „Convenția Națională” a ceva ce se numește „Clubului de Presă”. O organizație care se vrea a fi o copie a fostului Club Român de Presă. Cu ocazia întâlnirii s-a stabilit și conducerea organizației, care este formată din Sorin Roșca Stănescu, condamnat la doi ani și patru luni de închisoare cu executare pentru aderarea sau sprijinirea sub orice formă a unui grup infracțional organizat – ironic, nu-i așa? – Răzvan Savaliuc, cel care a declarat în emisiunea lui Ciutacu că nu ar lăsa un om cu probleme psihice să lucreze, Bogdan Comaroni, Cozmin Gușă și Claudiu Asimionesei. Alături de Consiliul de Onoare avem și ziariști „marcanți” precum Anca Alexandrescu, Iosefina Pascal, Sarmiza Andronic. Nu are rost să folosim artificii retorice în acest context, se subînțelege cu ce se va ocupa această organizație și ce ziariști va proteja. De fapt, ceea ce trebuie înțeles, este că „băieții” au început să strângă rândurile și să calce pe cadavre la propriu, așa cum am văzut, pentru că vin patru rânduri de alegeri. Miza este atât de mare, încât s-au aruncat cu toate forțele în luptă. Episodul Iulia Marin a fost doar o încordare de mușchi, pe care o vor repeta, folosindu-se în continuare de tragedie. Imaginați-vă cum ies Gușă și Stănescu, declamând că treaba lor este ca ziariștii tineri să fie feriți de oameni ca Tolontan, să nu pățească la fel.
De cealaltă parte, abordarea este praf. Ca răspuns la mizeriile RomâniaTV, Cătălin Tolontan a declanșat un... audit, ca să le ofere un alt prilej celor de la RTV și celorlalți din „clubul” lor să îl atace. Partea presei din care provine Cătălin Tolontan uită mereu că România nu este formată din așa numiții young urban professionals (sau cum le-ar spune zeflemitor RTV „tinerii frumoși și liberi”). Poate pentru acești oameni, probitatea lui Tolontan valorează ceva, numai că ei nu sunt activi din punct de vedere civic și nu prea au treabă cu votul. Mai implicat este Gicu de la Zețari, care votează după ce își dilată pupilele în fiecare seară la Ciutacu. Pentru el, faptul că Tolontan a cerut un audit înseamnă că Tolontan e vinovat.
Din păcate, acțiunile din ultima vreme conduc la un scenariu destul de sumbru: pregătiri pentru un război pe teritoriul României, război care va fi purtat în spațiul public, în special în presă, pentru a face pârtie unei grupări antioccidentale, a „suveraniștilor”. Obiectivul e unul singur: în 2024 să câștige cine trebuie, adică cine poate să deraieze România de la traseul european.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Dar asta se întâmplă peste tot, în democrație. În USA, de exemplu, avem Fox News, unul din posturile tv ale nonagenarului Rupert Murdoch, proprietarul unui imperiu mediatic. Și, bineînțele Murdoch și fiii se implică în politica postului, promovând editorialiști
de dreapta. Ei l-au făcut mare pe Trump, ei s-au despărțit, recent, de Trump și de cea mai populară gazdă de dreapta a rețelei, Tucker Carlson. care-l ridica în slăvi pe Trump, dar, care, în particular, îl detesta. De ce? Pentru că audiență de la acel moment le aducea profit. Serialul "Succesiunea", de pe HBO, poate fi elocvent, în anumite privințe, de modul în care decurg lucrurile în interiorul unor giganți media.
Deci, sloganurile de genul, "Ca la noi, la nimenea" sau " Vrem o țară ca afară" sunt stupide. Afară, nu e foarte mult diferit de cum e la noi. Afară, în Europa, cel puțin, sunt salarii mai mari, autostrăzi, servicii mai bune, oameni mai civilizați, dar presa și politica, cu nimic mai breze.
https://youtu.be/lvZiLH4ohnM
Acest reportaj arata ca toate marile partide au buget pentru presa, ca își cumpără practic emisiuni și campanii media favorabile.
Deci despre ce vorbiți aici? Fie ca vorbim de liberali, fie de social-democrați, e cam totuna.
Rest... Sa nu fim încremeniți în proiect și nici sa nu gândim în clișee. Trebuie văzută și analizata decizie cu decizie, refuzând etichetarile și încadrarile care ne cimenteaza într-o unica direcție. Gândire autonoma. Altfel, nici nu mai e nevoie sa ne informam, ci scoatem din sertaras clișeul - tfl, conservatori, progresist, antioccidentali, suveranisti. Astea sunt clișee care ne duc spre inerție și refuz al gândirii și informației. În plus, denotă multă multă aroganta.