Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Clujul a devenit un oraș sufocant și plin de constrângeri. Prima dintre ele: traiul scump

Cluj - vedere de sus

Foto: Pal Szilagyi Palko/ Alamy/ Profimedia

Se știe că în lume, după cum au analizat cei mai luminați membri ai săi, o societate se poate defini în două feluri: prin ceea ce permite și prin ceea ce interzice. Tot astfel, un cetățean într-o comunitate vie are dreptul de a-și îndeplini o dublă datorie: de a se supune, dar și de a pune la îndoială legile și regulile unei comunități, sau a unei societăți. O societate în care cetățeanului îi este permisă doar una și nu și cealaltă este o comunitate care se distribuie „într-una dictatorială, sau într-una de tip anarhist” (A. Manguel). 

Am impresia că într-o mare măsură cetățenia și comunitatea clujeană sunt din ce în ce mai mult constrângere și interdicții directe sau indirecte. Atmosfera și ambientul din acest oraș au devenit irespirabile, sufocante. Mai întâi, este vorba de o constrângere indirectă din cauza traiului scump în Cluj-Napoca, deși primarul a afirmat, în repetate rânduri, sentențios și grav, că această scumpete face parte din legile pieței, ale cererii și ofertei. Poate că parțial are dreptate. Pe de altă parte, el nu are dreptate atunci când a impus o serie de interdicții și constrângeri în oraș care „nu te lasă să trăiești”. De exemplu, în virtutea unor proiecte de amenajare urbanistică, „care iau ochii” fraierilor – proiecte inspirate de arhitecți precari în gândire și de sfătuitori „de plesneală”, dar infatuați, care la rândul lor au văzut, sau și-au imaginat orașe occidentale – au impus în tot centrul Clujului interdicții privind circulația și parcările. Întregul spațiu central este cenzurat și blocat de stâlpi, dar și de alți „stâlpi”, cei în uniforma galbenă a celor din poliția locală. Aceștia avertizează, plini de importanță de la înălțimea funcției lor, pe cetățenii „neconformi” că li se ridică mașinile și vor fi aspru amendați.

Societatea restricțiilor este semnalizată și de acești polițiști care populează în număr mare străzile orașului, cu fețe spăimoase, impasibile, cu cascheta trasă pe frunte, cu priviri de oameni ajunși în funcții publice. Acești supraveghetori contra-actuali validează în mod evident interdicțiile și constrângerile. Pe de altă parte, este bine că supraveghează „legea și ordinea” din oraș, dar se știe că toate constrângerile trebuie să fie dublate în mod inteligent de soluții alternative, permisive care s-ar traduce prin locuri de parcare, pasaje, refugii, inele care să înconjoare și să descongestioneze centrul orașului, spații de respirație etc. Astfel se construiește o societate disciplinată, civilizată și cu dreaptă măsură, pe care trebuie să o gestioneze o primărie atât de autopremiată și mai ales atât de narcisistă.

Ne-a introdus toate artificiile și toată stilistica organizării spațiului urban din centrul Clujului care nu sunt altceva decât niște ridicole exerciții de futilitate. Toate acestea se doreau doar o imitație și o pastișă după orașele din Occident pe care marii edili ai Clujului le-au văzut, dar nu au înțeles mai nimic din rostul lor. Este greu de explicat existența unei mulțimi de bănci și scaune fixate pe marginea carosabilului pentru că cei care se așază pe ele doar inspiră aerul toxic emanat de multitudinea eșapamentelor din traficul supraaglomerat din Cluj. N-am înțeles retorica gureșă și ... guralivă față de iconoclasmul statuilor din oraș. 

Constrângerile și interdicțiile supravegheate în stil milițienesc ne aduc aminte de vremurile comuniste. Repet, într-o societate democratică, constrângerile și interdicțiile ar trebui să fie dublate de alternative de relaxare, de reguli larg împărtășite și asumate de comunitatea umană și nu de potemkiade, de reguli și restricții impuse de ambiții și infatuări imature, pe negândite și pe nerumegate. Toate acestea nu „îngăduie Paradisului să existe, chiar dacă locul nostru va fi Infernul” (L.J. Borges). 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Concurenta intre Cluj si Bucuresti a ajuns la un nivel demagogic .... prov : " vulpea care nu ajunge la struguri zice ca sunt acrii .... "
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult