Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

„Colectiv” nu a luat Oscarul. Tolontan: „Felicitări „Another round” și „My octopus teacher” pentru victorie, mulțumiri Alexander Nanau pentru filmul tău extraordinar”

Alexander Nanau și Bianca Oana

Foto: SplashNews.com / Profimedia

Documentarul „Colectiv”, în regia lui Alexander Nanau, a obținut două nominalizări la ediția din acest an a premiilor Oscar - la categoria Cel mai bun film străin, unde câștigător a fost desemnat „Another round”, și la categoria Cel mai bun lungmetraj documentar, unde trofeul a fost luat de „My Octopus Teacher”.

Înainte de decernarea premiilor, regizorul Alexander Nanau a scris pe pagina sa de Facebook: „Este ziua Oscarurilor și povestea voastră are atenția lumii întregi. Nu veți fi uitați, iar povestea voastră va inspira oamenii din toată lumea să spună adevărul despre putere”.

Jurnalistul Cătălin Tolontan i-a felicitat pe câștigători și i-a mulțumit regizorului filmului „Colectiv”. „Felicitări ”Another round” și ”My octopus teacher” pentru victorie, mulțumiri Alexander Nanau pentru filmul tău extraordinar!

Pentru prima oră în istorie, la Gala Oscar s-au derulat secvențe dintr-un film românesc și s-a auzit limba română pe un film nominalizat la cele mai importante premii ale cinematografiei. ”Colectiv”, singurul documentar din această ediție a Academy Awards prezent în două categorii, nu a cîștigat la nici una dintre ele.

Dar rămân cuvintele curajosului doctor ATI Camelia Roiu, rostite pe secvențele rulate în fața unei audiențe de zeci de milioane de telespectatori din peste 200 de țări, ca un avertisment al felului în care cetățenii abuzați de stat devin ei înșiși abuzatori: ”Mama mi-a spus că noi nu mai suntem oameni””, a scris jurnalistul a cărui echipă este urmărită în documentar în timpul realizării investigației despre incendiul de la Colectiv.

La categoria documentar, au mai fost nominalizate „Crip Camp”, „The Mole Agent”, „My Octopus Teacher” şi „Time”.

La categoria lungmetraj internaţional, „Colectiv” pe lista scurtă s-au mai aflat „Another Round” (Danemarca), „Better Days” (Hong Kong), „The Man Who Sold His Skin” (Tunisia) şi „Quo Vadis, Aida?” (Bosnia şi Herţegovina, coproducţie cu participare românească).


Dincolo de faptul că a reprezentat o premieră istorică pentru cinematografia româneasă,  dubla nominalizare a lungmetrajului la Premiile Academiei Americane de Film înseamnă o „o recunoaștere a poveștii, un semn de respect față de victime”, spune Antoaneta Opriș, coautoarea documentarului.

Documentarul vorbește despre tragedia de la „Colectiv”, în imagini și mărturii tulburătoare. „Am constatat pe parcursul documentările că lipsa de umanitate e la un nivel pe care nu poți să îl concepi, că niște oameni, printre care doctori, au decis organizat să ucidă oameni prin minciuni. Au decis-o și au făcut-o. După tragedie, au dat drumul la achiziții: dacă ținem pacienții, putem deconta foarte mulți bani și putem da drumul la achiziții, fără niciun fel de mecanism de control. Să constați că cineva, organizat, omoară copiii altor oameni e devastator. În fiecare zi de filmare era ca și când cineva te taie și te maltratează, seara eram niște oameni bătuți din cauza a ce aflam, după ce a devenit clar cu ce fel de neoameni avem de-a face”, a povestit regizorul Alexander Nanau despre filmările la documentarul „Colectiv”.

S-a schimbat ceva remarcabil în sistemul medical de la Colectiv încoace?

„Mi se pare că s-au întâmplat chiar două lucruri remarcabile: primul este că, de când urmăresc sistemul de sănătate făcând acest film, niciun singur om din nomenclatura medicală nu a fost tras la răspundere în instanțele românești, ba dimpotrivă. Toți au fost decorați de Președintele României pentru ce au făcut, iar doilea lucru remarcabil este că salariile medicilor din România au crescut peste nivel european, dar șpaga a rămas la fel, ceea ce este de neînțeles.

Din nou, remarcabil este câți tineri care au studiat în România pleacă, fug dintr-un sistem care refuză să se reformeze, fiind ținut în mâinile unor profesori universitari, care numai doctori nu sunt, ci, mai degrabă, negociatori de putere și bani publici”, crede Alexander Nanau.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Daca am avea inca noua regizori ca Nanau, si inca noua jurnalisti ca Tolontan, Romania ar fi mai aproape de al noulea cer. Dar chiar si fara sa castigam trofeul, simt ca am urcat un cer-doua. Felicitari si multumim.
    • Like 0
  • Felicitari tuturor care au ajutat la acest demers jurnalistic . In rest nominalizarea in sine este o mare victorie . Despre celelalte , inclusiv starea sistemului de sanatate romanesc , nu prea mai are rost sa vorbim. Chiar expunerea (mai bine zis evitarea) mediatica unui astfel de eveniment spune multe . Suntem o societate mediocra si narcisista , unde adevarul enerveaza si schimbarea treneaza.
    • Like 0
  • Dacă nu ne e jenă sa recunoaștem, e un film foarte important pentru noi. Dar greu de înțeles pentru cei din afară.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult