Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Colectiv – filmul demonstrează că încă ne sfiim, nu știm sau nu putem să vorbim despre Colectiv în artă

colectiv - film - Foto Facebook/colectiv film

 Foto Facebook/colectiv film

Este foarte greu să vorbești despre Colectiv. Este foarte greu, tocmai de aceea, să vorbești și despre ce se vorbește sau se face (producții de orice fel – carte, film, reportaj, mărturii) despre Colectiv. Dacă în legătură cu tragedia în sine păstrăm mereu reculegerea în suflet și minți și menținem un ton sobru, tocmai în același semn de respect mi se pare că, în privința producțiilor culturale, ar trebui să nu ne sfiim să le discutăm fără perdeaua reverențioasă și sacrosanctă care învăluie subiectul. Cred că este un gest cumsecade și, mai mult, o datorie să vorbim deschis despre ele și să le aducem critici, când e cazul. E un lucru cinstit atât pentru cultură, cât și pentru memoria colectivă să le tratăm astfel.

Documentarul Colectiv al lui Alexander Nanau nu este deloc un film prost, să ne înțelegem. Problema cu el este că nu este despre Colectiv. Mai bine zis, problema este că demonstrează că (încă) nu putem vorbi așa cum ar trebui să o facem despre dezastru. La fel cum o face, după părerea mea, și piesa de teatru 153 de secunde, însă din cu totul alte motive. Tocmai de aceea, mi se pare util să le tratăm comparativ. Voi reveni la asta mai târziu.

Dacă un documentarist dintre cei mai buni – cum demonstrează lumpen-monografia Toto și surorile lui sau la povestea funky-boemă a recuperării artistului decăzut Ion Bârlădeanu (Lumea văzută prin ochii lui Ion B.) – se încumetă să abordeze subiectul tragediei din 2015, aștepți, înainte de orice altceva, o expunere impecabilă și completă a poveștii. Una care să aducă lumină, măcar la câțiva ani după, în toate aspectele incidentului, de la prima scânteie și până la recuperarea încă în desfășurare a victimelor și familiilor lor. Un fel de closure.

În loc de asta, documentarul furnizează, pe o structură narativă nu de puține ori articulată pe coordonatele de basm bine/rău, povestea altui scandal care s-a abătut asupra națiunii în ecoul tragediei enunțate în titlu, anume celebrul caz Hexi Pharma. Da, este puternic legată de aftermath-ul Colectiv, este aceeași fațetă a incompetenței, corupției și ignoranței sistemice care afectează structurile statale românești până la o erodare ireversibilă, aproapte apocaliptică, în orice caz demnă de un failed state. În cel mai bun caz, titlul este o sinecdocă pentru asta. Cum declară statement-ul filmului, #nepriveștepetoți. E adevărat. Dar eu cred că atunci când vorbești despre Colectiv, trebuie să vorbești despre Colectiv. Cel puțin pentru moment. Dacă ar exista deja o variantă oficial recunoscută și completă a întregii povești, consacrată într-o producție culturală de referință, atunci ai fi liber să te axezi pe aspecte secundare, fie dintr-o perspectivă critic-societală, emoțional-artistică sau chiar documentar-reconstitutivă alternativă. Numai că deocamdată, deși au trecut cinci ani de atunci, tot ceea ce facem încă este să gravităm prudent pe marginea subiectului, ferindu-ne să îl pătrundem și să tragem cearșaful pentru o autopsie. Precum o sondă spațială care dă târcoale soarelui pentru a preleva probe, documentarul lui Nanau conține material legat direct de tragedia de la Colectiv cam în proporție de zece - cincisprezece la sută. Ca să nu fie atras de gravitație și topit de puterea evenimentului.

Ce îți oferă din plin, însă, documentarul, este evoluția epică a două personaje supra-eroicizate care se luptă, donquijotic, cu sistemul: titanul sacerdotal al jurnalismului investigativ Cătălin Tolontan, Atlas-ul pe umerii căruia se sprijină datoria sincerității anchetei și în ochii scrutători ai căruia privești foamea de adevăr a poporului mințit. În prima jumătate. După aceea, atenția se mută pe outsider-ul încă necălit, aflat la primul contact cu politica dură, dar ingenuu și debordând de energie reparatorie, Vlad Voiculescu, țap ispășitor al huiduielilor hienelor mediatice și politice care, în modestia lui, acceptă să intre în arena guvernamentală ca să schimbe lucrurile. 

Disclaimer: atât domnul Tolontan, cât și Vlad Voiculescu sunt, în realitate, profesioniști care își fac treaba cu integritate, devotament și pricepere. Personal, îi admir pe amândoi. Sarcasmul din descrierile de mai sus este doar reacția față de cvasi-osanaua duală în a cărei cheie poate fi privit filmul, care nu omite să contureze și o relație simpatică de love-hate între cei doi, recunosc, măiestrit concepută.

De altfel, din punct de vedere al meșteșugului cinematografic, filmul este ireproșabil. Scenele de o uluitoare intimitate cu activitatea celor doi protagoniști (dintre care, de altfel, niciunul nu avea, la acel moment, obiceiul să se expună, fiind mai apropiați genului care, cum s-ar spune, tace și face) sunt selectate și montate cu obișnuita sensibilitate pentru sincronii expresive a regizorului, din care nu lipsesc scene ale savurosului cotidian românesc. O alegere de neînțeles este absența oricărei adnotări explicative, precum nume ale personajelor și rolului lor pe măsură ce apar, sau a oricărui indice de timp exact, în lipsa celor care reies implicit din desfășurare (deranjant de lacunari, mi se pare). De ce? Din respect? Nu văd cum includerea unor burtiere ar fi disrespectful. Din cauza notorietății personajelor? Greu de bănuit, dat fiind că documentarul se adresează și străinilor, și tinerilor, și celor mai puțin la curent, și mai ales generațiilor viitoare. E o pretenție absurdă să mai știm cine erau toți cei ce se succedă pe ecran și mi se pare nescuzabil. Dar prea puțin contează comentariile legate de realizare, atunci când filmul în sine este pe lângă subiect.

Paranteză: câteva cuvinte despre piesa de teatru „153 de secunde”

  • Atunci când nu ne temem să intrăm în subiect în cultura contemporană română, avem de-a face cu producții de genul piesei de teatru 153 de secunde, scrisă de Svetlana Cârstean și regizată de Ioana Păun, jucată inițial la CNDB, iar pe urmă la Apollo și în diverse locuri din țară. Iarăși trebuie să precizez: am un mare respect pentru activitatea celor două doamne, însă nu e de natură să mă împiedice să consider reprezentația o dizgrație. Stilistic vorbind, piesa este foarte slabă. Atenție! Textul este, în mare măsură, o compilație de mărturii, poeme și postări ale victimelor reale, așa încât este off-limits să comentăm despre calitatea lor. Și firește că nu aș comenta sub niciun chip spusele victimelor, dar mi se pare că altfel stă situația când le incluzi într-o piesă de teatru. 
  • Pentru că producția are grijă să le includă pe cele mai pătrunzătoare și emfatice dintre mărturii (nu îndrăznesc să merg până la a le numi prefăcute, ar fi lipsit de orice considerație; dar cuvântul îți vine în minte atunci când sunt recitate patetic de o trupă de actori adolescenți care simt că fac ceva bun dând 110% pe scenă). Prima mărturie și cea mai sfâșietoare (deși în realitate demnă de un curs de creative writing de clasa a 10-a) este cea din perspectiva containerului de la intrare. În sfârșit, dincolo de calitatea în sine delăsătoare a piesei, elefantul din cameră, pe care nu îl voi ocoli, este că, în încercarea de a te transpune în drama cu adevărat de nedescris din perspectiva tinerelor victime, 153 de secunde nu izbutește decât să articuleze niște deplângeri supra-histrionice, de un scandalos prost gust și răsunătoare necuviință, care, după părerea mea, în loc să onoreze memoria tragediei, îi fac un deserviciu prin scene care întrec bunul-simț și sunt revoltător de jignitoare, precum aceea în care, pe fondul bătăii de joc al unei asistente din străinătate, una dintre victimele cu mâinile arse se târăște în genunchi până la o ușă pe care încearcă să o deschidă cu gura. Sau deznodământul, în care copiii, strânși în jurul unui tricolor cu gaură, sunt proiectați în pielea părinților lor revoluționari care pun întrebări ce se vor introspectiv-naționale de genul ,,cine dă șpagă ca să poată parca pe locul pentru persoane cu dizabilități?” și insinuând că purtăm în noi această vină atavică pentru neregulile Sistemului așa cum e el acum. Este nedemn. Este ridicol și jignitor. 

Colectiv – filmul demonstrează că încă ne sfiim, nu știm sau nu putem să vorbim despre Colectiv în artă. 153 de secunde ne arată de ce, poate, e bine să nu o facem încă. Singurul câștig pe care admit că aceste producții și altele de genul lor îl pot aduce societății românești este acela că, arătând noilor generații filme peste filme și producții peste producții despre cât de rău a fost atunci, vor trage încet, încet concluzia necesității unei responsabilizări civice. Vrei să te faci pompier? Nu închide ochii la nereguli. Vrei să fii doctor? Nu uita ce înseamnă să fii om. Vrei în politică? Nu lua șpagă... și așa mai departe. Și cred, într-adevăr, că vor prinde mesajul. Până atunci, ar trebui spus și dacă vrei să faci film, nu te feri de subiect.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Poate autorul a vrut să spună ca nu ne sfiim să fim proști. Cînd faci o boacănă nu bați tobele să te știe tot cartierul, stai retras și eventual înveți.

    Colectiv este eminamente despre ratarea românească. Acuma să vină Brâncuși!
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult