Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Economist, despre impactul opoziției Austriei la aderarea României la Schengen: Vorbim despre pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an

camioane - vama

Foto: Inquam Photos / George Călin

Este suficient să vedem cozile interminabile de la granițele României, care echivalează cu pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an, ca să ne dăm seama că opoziția Austriei la intrarea țării noastre în Spațiul Schengen face economia României mai necompetitivă, a afirmat consilierul guvernatorului BNR, Eugen Rădulescu. Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, economistul Eugen Rădulescu a declarat că, în viziunea sa, Austria nu are argumente valide împotriva aderării țării noastre la Schengen.

Moderator: Faptul că Austria s-a opus în mod constant și feroce, aderării României la Schengen-ul terestru poate fi considerat acest lucru un sabotaj la adresa intereselor economice ale României?

Eugen Rădulescu: Mi-este greu să speculez pe motivele pentru care Austria face treaba aceasta, fără nicio rațiune, după părerea mea. Adică nici măcar rațiunea politică internă a austriecilor nu am sentimentul că chiar îi ajută în vreun fel.

Moderator: Dar efectul este că face economia României mai necompetitivă?

Eugen Rădulescu: Evident că da. Asta este evident. Este suficient să vedem cozile interminabile de la granițele României, care înseamnă zile și zile întregi de întârziere a transportului. Asta contează foarte mult. Vorbim despre pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an. Categoric că da, pierderea există. Acum putem emite vize Schengen, dar altminteri, câștigul pe care îl avem în economia românească pentru asta este cu totul marginal.

Transportatorii români au înregistrat în ultimii ani pierderi de peste 2,4 miliarde euro pe an din cauza neaderării României la Schengen, potrivit datelor de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica, începând de la ora 14.00. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum a calculat suma de miliarde? Cum a ajuns la concluzia asta? Poate ne prezinta un studiu. Daca s-ar vrea nu ar exista cozi la vami , dar nu se vrea. Cine ii tirist stie ca daca cotizezi nu astepti. Cozile sunt lungi intentionat. Vamesii sunt cea mai corupta ramura a MAI. Intra droguri prin portul constanta de spui ca nu il pazeste nimeni , dar ei nu au "gasit" nici un gram in 2023. Parca in 2020 sa rasturnat o barca plina de droguri iar vamesii ne-au rugat sa returnam cutiile daca cumva gasim vreuna pierduta ( posibil sa nu ii supere pe traficanti ca si-au pierdut marfa)
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Trebuie facut calcule si cerute despagubiri. Daca nu le platesc, trecem la nationalizari. Daca nu se respecta regulile, ce rost are sa le respectam noi.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult