Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Economist, despre impactul opoziției Austriei la aderarea României la Schengen: Vorbim despre pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an

camioane - vama

Foto: Inquam Photos / George Călin

Este suficient să vedem cozile interminabile de la granițele României, care echivalează cu pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an, ca să ne dăm seama că opoziția Austriei la intrarea țării noastre în Spațiul Schengen face economia României mai necompetitivă, a afirmat consilierul guvernatorului BNR, Eugen Rădulescu. Invitat la emisiunea „În fața ta” de la Digi24, economistul Eugen Rădulescu a declarat că, în viziunea sa, Austria nu are argumente valide împotriva aderării țării noastre la Schengen.

Moderator: Faptul că Austria s-a opus în mod constant și feroce, aderării României la Schengen-ul terestru poate fi considerat acest lucru un sabotaj la adresa intereselor economice ale României?

Eugen Rădulescu: Mi-este greu să speculez pe motivele pentru care Austria face treaba aceasta, fără nicio rațiune, după părerea mea. Adică nici măcar rațiunea politică internă a austriecilor nu am sentimentul că chiar îi ajută în vreun fel.

Moderator: Dar efectul este că face economia României mai necompetitivă?

Eugen Rădulescu: Evident că da. Asta este evident. Este suficient să vedem cozile interminabile de la granițele României, care înseamnă zile și zile întregi de întârziere a transportului. Asta contează foarte mult. Vorbim despre pierderi de ordinul miliardelor de euro într-un an. Categoric că da, pierderea există. Acum putem emite vize Schengen, dar altminteri, câștigul pe care îl avem în economia românească pentru asta este cu totul marginal.

Transportatorii români au înregistrat în ultimii ani pierderi de peste 2,4 miliarde euro pe an din cauza neaderării României la Schengen, potrivit datelor de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România.

Emisiunea „În fața ta”, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită la Digi24 sâmbăta și duminica, începând de la ora 14.00. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cum a calculat suma de miliarde? Cum a ajuns la concluzia asta? Poate ne prezinta un studiu. Daca s-ar vrea nu ar exista cozi la vami , dar nu se vrea. Cine ii tirist stie ca daca cotizezi nu astepti. Cozile sunt lungi intentionat. Vamesii sunt cea mai corupta ramura a MAI. Intra droguri prin portul constanta de spui ca nu il pazeste nimeni , dar ei nu au "gasit" nici un gram in 2023. Parca in 2020 sa rasturnat o barca plina de droguri iar vamesii ne-au rugat sa returnam cutiile daca cumva gasim vreuna pierduta ( posibil sa nu ii supere pe traficanti ca si-au pierdut marfa)
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Trebuie facut calcule si cerute despagubiri. Daca nu le platesc, trecem la nationalizari. Daca nu se respecta regulile, ce rost are sa le respectam noi.
    • Like 1


Îți recomandăm

Otto Uwe Keul

În ultimii 15 ani, numărul de furnizori de fructe și legume locali ai Lidl România a crescut de la 70 la peste 500. 2025 a însemnat și depășirea unei borne- în sezon, pe rafturile magazinele lanțului de retail s-au găsit numai roșii românești 100%, urzici, leurdă, lobodă, ștevie, mărar, pătrunjel, ceapă verde 100%, pepeni 100%, zmeură și afine 100%, adică produse local. Încurajați de rezultate și de afacerile în creștere, agricultorii au început să exporte prin Lidl România- anul acesta, au ieșit peste granițe peste 1.600 de tone de legume și fructe spre Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria.

Citește mai mult

protest - justitie - cluj

Protestele astea împotriva corupției din justiție sunt emoționale și nu rezolvă nimic. E o problemă structurală și de mentalitate. E și o problemă de manipulare politică a protestelor și a agendei pe fondul unei disfuncționalități reale. Mai pe scurt, unii au interes să capitalizeze politic și să abată atenția de la alte probleme. Să vorbim sincer, fără perdea, mai spune cineva ceva de TVA-ul mărit, de prețurile mari? Totul a fost acoperit. foto: Inquam Photos / Andrei Apolzan

Citește mai mult