Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum ajung copiii adulți împliniți. Ca să evolueze, ca să facă efort, ca să se ridice când cad, toți copiii au nevoie să se simtă buni pe dinăuntru - indiferent de greșelile de moment

Fetiță la terenul de joacă

Foto: Sergiy Tryapitsyn/ Panthermedia/ Profimedia

1. Copiii au nevoie de autoritate robustă - empatică, optimistă, conectată, dar stabilă și hotărâtă.

2. Chiar și cele mai provocatoare comportamente, oricât de scandaloase, sunt rodul unor emoții grele, pentru care copilul nu are încă mecanisme de procesare, de transformare.

3. Toți copiii trec prin suferință, indiferent de cât de buni părinți le suntem; respingere, pierdere, umilință, frică, nesiguranță, neputință - toate sunt forțe catalizatoare pentru autonomie și stimă de sine. Se pot ridica din ele doar dacă au învățat să nu fugă imediat din disconfort.

4. A pune limite unui copil este despre ce alege să facă adultul în relație cu acesta, nu despre ceea ce se așteaptă de la copil.

5. Dezvoltarea academică a copiilor depinde hotărâtor de capacitatea școlilor de a respecta pragurile de maturizare emoțională, socială și intelectuală a vârstelor. Decisivă este administrarea stimulilor intelectuali în combinație potrivită cu suficiente momente de platou și de triumf pentru media clasei.

6. Motivația școlară depinde de nivelul de entuziasm și de disciplină cultivate în primii 9 ani de viață. Finalul clasei a II-a este un prag de analiză pentru tipologia intelectuală a copilului și pentru tipul de traseu școlar care i se potrivește în viitor. Dificultățile școlare persistente la finalul clasei a II-a sunt semnal de risc pe termen lung - unul care poate fi gestionat doar în program de recuperare individuală, unu la unu, cu copilul.

7. Copiii vin pe lume cu un profil temperamental care influențează atitudinea școlară. Conștientizarea acestor patru mari tipologii de către părinți și profesori este esențială pentru menținerea motivației și a angajării școlare.

8. Mulți copii cu intelect înalt - cu viteză bună de procesare a informației, cu retenție rapidă, cu spontaneitate în asocieri mentale - nu devin neapărat și eficienți academic. Aceștia au nevoie să își dezvolte capacități de planificare, abilități de organizare și disciplina de lucru, inclusiv pentru sarcini repetitive și plictisitoare. Un copil isteț nu este neapărat și unul care tolerează tensiuni cognitive sau rutine stabile de lucru.

9. Ca să evolueze, ca să facă efort, ca să se ridice când cad, toți copiii au nevoie să se simtă buni pe dinăuntru - indiferent de greșelile de moment. De acest lucru suntem responsabili noi, părinții și profesorii lor, nu ei.

Acestea sunt numai câteva dintre convingerile care ar trebui - din experiența mea - să ne ghideze, ca părinți sau profesori, pe drumul de însoțire a copiilor noștri. Am vorbit despre ele în conferința mea din martie - ”Cum ajung copiii adulţi împliniţi”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • perplex check icon
    Binet, Simon, Terman, Merril, Stern, Wechsler & Co. luati aminte, inteligenta este acum inalta, LOL. Inteligenta superioara a iesit din uz, e obsoleta.

    Bocheński, fii atent, autoritatea e robusta, adica conectata, pffff.

    Ekman, cum de nu ai descoperit ca emotiile sunt grele, ooohhh. Sunt complet dezamagit.

    Goleman, toti copiii sufera ca niste caini, poate nu stiai. Daca se complac in aceasta mocirla devin rezilienti. wow Abia acum imi dau seama de ce sar copiii in noroi.

    Papalia & Co., sa scrieti si voi despre pragurile de maturizare emoțională, socială și intelectuală a vârstelor (sic!), ca sa intelegem si noi ce spune doamna Moraru.


    • Like 0
  • Foarte bun articol! Sunt cateva oservatii si sfaturi, pe scurt, pe care orice parinte si orice profesor ar trebui sa le cunoasca, sa le aprofundeze si sa le aplice.
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult