Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum ajung copiii adulți împliniți. Ca să evolueze, ca să facă efort, ca să se ridice când cad, toți copiii au nevoie să se simtă buni pe dinăuntru - indiferent de greșelile de moment

Fetiță la terenul de joacă

Foto: Sergiy Tryapitsyn/ Panthermedia/ Profimedia

1. Copiii au nevoie de autoritate robustă - empatică, optimistă, conectată, dar stabilă și hotărâtă.

2. Chiar și cele mai provocatoare comportamente, oricât de scandaloase, sunt rodul unor emoții grele, pentru care copilul nu are încă mecanisme de procesare, de transformare.

3. Toți copiii trec prin suferință, indiferent de cât de buni părinți le suntem; respingere, pierdere, umilință, frică, nesiguranță, neputință - toate sunt forțe catalizatoare pentru autonomie și stimă de sine. Se pot ridica din ele doar dacă au învățat să nu fugă imediat din disconfort.

4. A pune limite unui copil este despre ce alege să facă adultul în relație cu acesta, nu despre ceea ce se așteaptă de la copil.

5. Dezvoltarea academică a copiilor depinde hotărâtor de capacitatea școlilor de a respecta pragurile de maturizare emoțională, socială și intelectuală a vârstelor. Decisivă este administrarea stimulilor intelectuali în combinație potrivită cu suficiente momente de platou și de triumf pentru media clasei.

6. Motivația școlară depinde de nivelul de entuziasm și de disciplină cultivate în primii 9 ani de viață. Finalul clasei a II-a este un prag de analiză pentru tipologia intelectuală a copilului și pentru tipul de traseu școlar care i se potrivește în viitor. Dificultățile școlare persistente la finalul clasei a II-a sunt semnal de risc pe termen lung - unul care poate fi gestionat doar în program de recuperare individuală, unu la unu, cu copilul.

7. Copiii vin pe lume cu un profil temperamental care influențează atitudinea școlară. Conștientizarea acestor patru mari tipologii de către părinți și profesori este esențială pentru menținerea motivației și a angajării școlare.

8. Mulți copii cu intelect înalt - cu viteză bună de procesare a informației, cu retenție rapidă, cu spontaneitate în asocieri mentale - nu devin neapărat și eficienți academic. Aceștia au nevoie să își dezvolte capacități de planificare, abilități de organizare și disciplina de lucru, inclusiv pentru sarcini repetitive și plictisitoare. Un copil isteț nu este neapărat și unul care tolerează tensiuni cognitive sau rutine stabile de lucru.

9. Ca să evolueze, ca să facă efort, ca să se ridice când cad, toți copiii au nevoie să se simtă buni pe dinăuntru - indiferent de greșelile de moment. De acest lucru suntem responsabili noi, părinții și profesorii lor, nu ei.

Acestea sunt numai câteva dintre convingerile care ar trebui - din experiența mea - să ne ghideze, ca părinți sau profesori, pe drumul de însoțire a copiilor noștri. Am vorbit despre ele în conferința mea din martie - ”Cum ajung copiii adulţi împliniţi”.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • perplex check icon
    Binet, Simon, Terman, Merril, Stern, Wechsler & Co. luati aminte, inteligenta este acum inalta, LOL. Inteligenta superioara a iesit din uz, e obsoleta.

    Bocheński, fii atent, autoritatea e robusta, adica conectata, pffff.

    Ekman, cum de nu ai descoperit ca emotiile sunt grele, ooohhh. Sunt complet dezamagit.

    Goleman, toti copiii sufera ca niste caini, poate nu stiai. Daca se complac in aceasta mocirla devin rezilienti. wow Abia acum imi dau seama de ce sar copiii in noroi.

    Papalia & Co., sa scrieti si voi despre pragurile de maturizare emoțională, socială și intelectuală a vârstelor (sic!), ca sa intelegem si noi ce spune doamna Moraru.


    • Like 0
  • Foarte bun articol! Sunt cateva oservatii si sfaturi, pe scurt, pe care orice parinte si orice profesor ar trebui sa le cunoasca, sa le aprofundeze si sa le aplice.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult