Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Cum am citit știrea că Nicușor Dan nu susține voucherele pentru biciclete

biciclete - Foto: Inquam Photos / Liviu Chirica

Foto: Inquam Photos / Liviu Chirica

În tumultul știrilor despre catastrofe care mai de care, despre Covid-19, despre „Colectiv” filmul (sau drama?!), despre politica noastră cea de toate zilele, una a trecut mai puțin observată. Ca român stabilit în Belgia, devenit între timp cetățean al acestei țări, ochii mi s-au oprit mai repede pe această mică notă de subsol a unor redacții de știri prea ocupate să prindă senzaționalul fiecărei zi.

În anul 1866, România adopta prima sa Constituție, după cum bine știm, după modelul Constituției Belgiei, cea din 1831. Ce păcat că nu am continuat încă de pe atunci să le urmăm modelul în mult mai multe aspecte politico-civice…

La câteva secole depărtare, se pare că România încă nu își dorește să ajungă din urmă țări precum cele al căror exemplu ne place să spunem că îl urmăm. Din dorința de a șterge cu buretele toate făcutele și nefăcutele administrațiilor trecute, cei de azi, urcați acolo pe caii care promiteau să ne ducă spre o Românie altfel, taie totul, uită să vadă că sunt pe acolo câteva lucruri bune care trebuie păstrate, care, cum necum, au trecut prin filtrul acelor administrații, corupte dacă vrem să le spunem așa, aducând, chiar și fără să-și dorească, un lucru bun pentru un oraș, pentru o comunitate, pentru țară. 

Belgia încearcă pe orice căi să încurajeze populația să apeleze mai des la vehiculul pe două roți, atât de prietenos cu natura, dar și cu sănătatea celor care aleg să îl folosească. Olanda chiar reușește acolo unde Belgia încearcă. Totuși, nu aș minimaliza eforturile Belgiei și m-aș opri la exemplul dat de această țară, ea fiind una dintre țările cu ratele cele mai mari din Europa în ceea ce privește utilizarea bicicletei ca mijloc de transport.

Ei bine, Belgia are o politică cu totul diferită de cea a României. De fapt, Belgia are o politică în acest sens, spre deosebire de România, care nu o are. Sau dacă o are, încearcă să o elimine, la grămadă cu multe alte beneficii inventate și care da, într-adevăr, pot fi eliminate fără menajamente.

Vorbim așadar de „știrea” că Nicușor Dan vrea să elimine acordarea acestor vouchere pentru biciclete. Într-un oraș sufocat de poluare, un oraș în care nu mai există loc, fizic, pentru mașini, într-un oraș blocat de un trafic infernal, poți elimina orice fel de voucher în afară de cel pentru biciclete. De fapt, discuția despre biciclete în sine este inexistentă. Până și acest articol, care își propune să readucă subiectul în fața opiniei publice, pare un exercițiu prea mare pentru un subiect atât de mic, nu-i așa?!

Ce face Belgia, iar România încă nici nu visează?

Ei bine, la nivelul populației, există un cu totul alt cult față de deplasările de la A la B. Belgienii sunt mult mai apropiați de biciclete, iar transportul cu ajutorul acestora este încurajat de stat prin diverse politici publice. Utilizarea acestui mijloc de transport este încurajat încă din grădiniță. Ca turist sau ca cetățean abia stabilit pe aceste meleaguri vei fi surprins să vezi mogâldețe care abia au lăsat pampersul și s-au urcat pe biciclete, pedalând frenetic în urma părinților lor. Au cască, veste, piste speciale și au, în jur, șoferi care știu că dimineața și după-amiaza împart spațiul de rulare cu cei mici, care cunosc zonele de deplasare cu maxim 30 km/h și pe care le respectă. Probabil există excepții, dar se fac constant controale, iar amenzile sunt pe măsură. Toate școlile și instituțiile publice au parcări pentru biciclete sau măcar un suport special unde îți poți lega bicicleta. Pistele de biciclete au coșuri de gunoi special concepute pentru a arunca în ele din mers. Să mai spunem aici de performanțele sportive ale belgienilor în ceea ce privește ciclismul? 

Vorbim însă de cultura civică a belgienilor. Dar hai să vedem ce face statul belgian pentru a încuraja mersul pe bicicletă.

Ei bine, există la nivel de administrație federală, dar și locală diferite politici publice prin care se încearcă creșterea procentului de cetățeni care aleg bicicleta în detrimentul autovehiculelor. În primul rând, orice angajat din Belgia se poate bucura de o primă de deplasare între casă și locul de muncă. Pentru fiecare km pe care îl face, angajatul primește o anumită sumă de bani care nu este impozitată până la 0,24 eurocenți - dacă angajatorul plătește peste 0,24 cenți/km, atunci statul impozitează ce trece peste. Angajatorul mai poate de asemenea să ofere anual o indemnizație forfetară pentru utilizarea bicicletei - neimpozabilă până la 410 euro. Bineînțeles, la rândul lor, firmele sunt stimulate financiar de către guvernele locale sau cel federal. Unele firme chiar oferă biciclete gratuit angajaților sau îi ajută pe aceștia în obținerea unui credit foarte avantajos pentru achiziționarea și întreținerea bicicletelor.

În anul 2018, 550.000 de angajați au beneficiat de o astfel de primă de deplasare cu bicicleta (432.000 în 2016). În total, pentru anul 2018, aceștia au parcurs un număr de 627 milioane de kilometri. Fiecare angajat s-a bucurat astfel de o creștere de aproximativ 252 de euro a salariului anual.

Pe de altă parte, infrastructura pentru transportul cu bicicleta este foarte dezvoltată și se dorește chiar crearea de încă și mai multe piste de biciclete în orașe, de transformarea unor străzi în unele dedicate doar bicicletelor sau de construcția de „autostrăzi” pentru biciclete.

Prin Mecanismul de redresare și reziliență, proaspăt adoptat la nivelul UE, Belgia urmează să primească 5,5 miliarde de euro. Una din condițiile de cheltuire a acestor fonduri este ca ele să fie investite în proiecte verzi. Așadar, În „Planul de recuperare și reziliența Flandrei” se prevede un buget de 400 de milioane euro pentru 2021 și 2022. Așadar, Belgia vorbește deja despre cum vor cheltui acești bani. În România e liniște. În fiecare an, 125 de milioane de euro fonduri suplimentare sunt eliberate pentru realizarea infrastructurii prin programul BFF - Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.

În România, praful continuă să se ridice și nu din cauza bicicletelor, ci din cauza unor subiecte îndoielnice, cum ar fi și acesta al eliminării unor vouchere. Pot fi de acord că acele sporuri erau luate ilegal, beneficiarii probabil nici nu dețin o bicicletă, dar subiectul în sine este inexistent pe agenda politicienilor, fie ei și mai noi sau mai vechi. Subiectul, fie că vrem să recunoaștem sau nu, este unul de interes național. România are deja întârzieri mari în ceea ce privește respectarea unor angajamente în ceea ce privește mediul. Trăiesc cu impresia că politicienii noștri au rămas încă ancorați în campania electorală și, în loc să ne aducă soluții cu adevărat de impact, rămân blocați în micile intrigi cauzate de moșteniri mai grele sau mai ușoare. Sunt convins că România are multe alte mari probleme de rezolvat, dar cum nu le văd abordate pe niciunele, mă întreb, cred eu pe bună dreptate, ce anume vor aborda acești politicieni în acești 4 ani?! Ce se va fi schimbat după ei?!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • in momentul de fata Bucurestiul este un oras rupt parca din Evul Mediu: nu are statie de epurare a apei, nu are gropi de gunoi ecologice, nu are sosea ocolitoare in regim de autostrada, nu are APA CALDA si CALDURA, nu are piste de biciclete. In acelasi timp este un oras de pomanagii care traiesc pe spinarea subventiilor de la stat sau a banilor platiti de prostii(contribuabilii) din restul tarii: metroul bucurestean e platit din banii tuturor romanilor, locul de parcare in Bucuresti e 70 de lei, transportul public e subventionat, gigacaloria la fel, etc. Sunt ferm convins ca belgienii au rezolvat mai intai aceste probleme mari si stringente inainte sa dea inca o pomana(a se citi voucher) la populatie, Cum as incuraja eu mersul de bicicleta? (din postura dubla de biciclist si conducator auto): as scumpi f multe parcarile in oras, as moderniza transpotul in comun unde e cazul, as face parcari HUB, as taia din benzile de circulatie pt face piste de bicicleta si "perdele verzi" iar unii bucuresteni ar migra de la sine de la condus la folosit transportul in comun sau bicicleta. NU cred ca inca o pomana in plus ii va incuraja sa faca asta, maxim vor face o "romaneasca" si vor cumpara fictiv biciclete ca sa mai faca un ban. Ceea ce cred ca face Nicusor acum este sa taie din risipa din bani publici.
    • Like 0
  • Da, multe astfel de pomeni trebuie eliminate, incepand cu astfel de vouchere si continuand cu eliminarea pomenilor constand in diverse forme de gratuitati pt. elevi, studenti, pensionari etc. (toate platite din banul meu).
    • Like 0
  • Nu gasesc nicaieri referire la voucere similare oferite in Belgia. Pentru ca probabil nici nu sunt. Aceasta este cea mai proasta, populista si fara de efect masura pentru a incuraja mersul pe bicicleta. Dai niste bani degeaba, doar pe baza buletinului de Bucuresti. Este fix o "pomana", care nu ne ajuta deloc sa evoluam catre o mobilitate ciclistica urbana. Multe din voucerele acordate au aparut la vanzare pe olx. Este o risipa si o mita politica. Mi-ar fi placut sa vad in acest articol o ancheta jurnalistica (cat de cat) pentru a ne arata care a fost efectul acelor voucere. Cine a beneficiat de ele, si care a fost efectul asupra celor care le-au luat. Au mers mai mult pe bicicleta, mai putin, la fel?! In acest cadru trebuia prezentata masura noului primar. Asa cum este, acest articol putea spune doar atat - primaria Buc. va sista acordarea voucerelor pentru biociclete.
    Minunat ar fi ca banii economisiti de pe urma opririi voucerelor sa fie investiti in infrastructura bine gandita pentru biciclete
    • Like 0
  • pe mihai bravu, in zona dimte iancului si obor, sect 2, sunt niste piste desenate, pe trotuar, e amuzant ca este desenata o bicicleta (pe "podeaua trotuarului) iar mai incolo un carucior pt copil, nu mi-e clar cum ar fi sa functioneze.
    oricum sunt foarte vechi, si , si asta mai peste tot, pe alocuri nu mai ramane loc si pt pietoni - care au si ei drepturi, macar cat biciclistii
    de cand cu pandemia s-au inmultit biciclistii de la livrari, care cara o cutie "gabarit depasit" , care prefera trotuarul si care sunt nemilosi cu pietonul de rand,
    • Like 1
  • Mihai check icon
    Treaba primăriei e să se ocupe de infrastructură, nu să dea pomeni. Când infrastructura va fi în regulă, se va circula mai mult și cu bicicleta și investiția va fi rentabilă. Oricum, nu de bani duc lipsă bucureștenii, ci mai degrabă de trasee pentru biciclete, create in zone cu trafic redus pentru a fi mai sigure.
    • Like 3
  • Nume check icon
    Voucher-ul pentru biciclete dat a fost o spaga electorala, pe langa excursiile in Grecia pentru pensionari si pelerinajele religioase. Se intampla asa ceva in Belgia? Banuiesc ca nu.
    Subiectul biciclete este o noua obsesie la moda, preluata frumos de USR in campanie electorala, mai ales ca este un subiect preferat al aripii dure.
    Ce se intampla in Belgia este frumos si elegant, o tara civilizata, dar nici acolo nu a fost facut peste noapte, ci in zeci de ani. Noi vrem sa "ardem" multe etape si sa ajungem la perfectiune, ceea ce nu are cum sa se intample. In plus nu cred ca acest lucru va rezolva traficul, ci dimpotriva. Ganditi-va daca numai 20% din cei care folosesc masinile persoane vor deveni mari biciclisti cum va fi traficul in Bucuresti, dar si in alte orase. In plus sa nu uitam ca multi copii nu fac scoala in cartier sa foloseasca bicicleta sau mersul pe jos, ci in alte cartiere unde in multe cazuri sunt dusi cu masina de parinti. Dupa aceea vine microbuzul pentru afterschool.
    Alte aspecte de luat in considerare:
    - in afara de Bucuresti si sudul tarii nu sunt multe orase plate ca in Belgia si Olanda sa mergi cu bicicleta. Nu cred ca toata lumea vrea sa ajunga transpirata la servici
    - care ar fi o distanta optima de mers cu bicicleta spre servici: 5km? 10km? ca sa nu devina un chin?
    - vremea: ce faci in perioada Noiembrie - Aprilie in zonele de munte? Cum mergi cu bicicleta la -10 grade in Miercurea Ciuc
    - sa nu uitam ca masina este un element de definire a status-ului social, pentru toate categoriile sociale, Masina trebuie sa circule, altfel se strica ca orice lucru care nu este folosit.
    In sfarsit, eu cred ca prioritatea va trebuie sa fie transportul in comun si dupa aceea biciclete, trotinete, sa.
    P.S. Nu am nimic impotriva bicicletei, dimpotriva chiar sunt in fac. Anul trecut am facut in jur de 700 km pe bicicleta, dar numai in week-end.
    • Like 2
  • Ca toate pomenile făcute de vechea administrație bucureșteană și aceasta a fost o formă de propagandă stil psd. Folosesc bicicleta de mult timp. A circula cu bicicleta prin București ține nu numai de curaj dar și o anumită incoștiență. Voucherele pentru biciclete a fost o pierdere de bani din fondurile primăriei. Cunosc câteva exemple de persoane care au primit această pomană deși aveau acasă nu una ci două, trei biciclete. Apoi banii provin din contribuția tuturor bucureștenilor care nu cred că erau de acord cu aceste pomeni. Insist- pomeni. Sunt de acord cu d. Nicușor Dan care elimină toate aberațiile vechii conduceri a primăriei București
    • Like 1
  • Razvan G check icon
    Teoretic este corecta analiza comparativa. Practic, este o comparatie mere cu prune. Exista cateva elemente care fac dificila utilizarea bicicletei in Bucurestiul de astazi si o sa enumar doar cateva: lipsa educatiei generale si rutiere, lipsa infrastructurii specifice, cateva luni din an in care vremea e mai putin prietenoasa cu biciclistii. Sigur, toate sunt surmontabile dar trebuie ceva timp.
    De ce cred ca Nicusor Dan are totusi dreptate (in acest moment) - la ultima incercare de acest gen, pe vremea doamnei firea, majoritatea voucerelor au fost luate de persoane care nu foloseau bicicleta si care le-au pus la vanzare pe OLX.
    Cine doreste intr-adevar sa foloseasca bicileta, o va face, mai ales ca sunt si modele bune si putin scumpe.
    Cu siguranta, la un moment dat, lucrurile se vor schimba. Romania nu e Belgia cum Belgia nu e Olanda.
    • Like 2
    • @ Razvan G
      Răzvan, tocmai aceste probleme enunțate de tine trebuiesc abordate de autorități. Pe lângă faptul că ele, autoritățile, trebuie să construiască infrastructura necesară, trebuie să investească și în educația tinerilor, în încurajarea companiilor pentru folosirea acestui mijloc de transport la scară mai largă dar și în schimbarea anumitor legi, taxe și impozite care să vină să completeze toate celelalte măsuri.
      • Like 0
    • @ Chihaia Dumitru
      "Trebuiesc" e un cuvant din limba romana?
      • Like 1
  • Spunea Nicusor Dan intr-un interviu ca unii dintre cei care primesc anumite sume de bani de la Primaria Capitalei sunt "pomanagii" (nu citez exact, asta era ideea de baza), banii aceia sunt "pomeni". Si pe buna dreptate! Inclusiv voucher-ul de bicicleta este ca o pomana pentru unii. Chiar si pentru cei care isi iau biciclete cu acele vouchere!

    Sa ne gandim, merita sa dam bani bucurestenilor sa cumpere biciclete cand:
    1. Nu avem infrastructura rutiera specifica deloc (sa recunoastem, inafara de pista de pe Calea Victoriei nu exista piste reale pentru biciclete, cel mult niste dungi de vopsea - Bd. Iuliu Maniu este un exemplu)

    2. Nu avem educatie in acest sens. Nici soferii de autovehicule nu stiu cum sa protejeze un ciclist in trafic, dar nici ciclistii nu stiu (sau nu vor) sa respecte regulile de circulatie asa cum ar trebui. Si nu, lipsa infrastructurii NU este o scuza! Ciclistii au drepturi, dar si obligatii in trafic.

    3. Pe langa lipsa educatiei, exista si o lipsa in legislatie, dupa parerea mea. Ciclistii trebuie considerati participanti la trafic, pietoni, sau ambele? Ar trebui sa fie construite pistele pe banda 1, sau pe trotuar? Au dreptul sa treaca pe trecerea de pietoni sau obligatia sa faca asa? Au prioritate fata de autovehicule? Dar fata de pietoni?

    Cred ca despre asta ar trebui sa se discute intai, crearea de conditii de deplasare cu bicicleta si a unui cadru legislativ complet, plus educatie rutiera nu doar pentru copii, cat si pentru soferi cu experienta. Altfel, dam bani pentru biciclete ca sa se plimbe lumea cu ele la munte. Si pana acolo, tot cu masina vor merge.
    • Like 1
    • @ Sergiu Spirescu
      Sergiu, ai dreptate. Eu cred că toate aceste măsuri trebuiesc începute simultan, lucrat la ele în mod susținut și înțeles că ele se completează unele pe altele. Nu poți avea educație legată de utilizarea bicicletei fără infrastructură și nici invers. Ok, poți avea, dar impactul ar scădea la nivele irelevante. De fapt, ce trebuie să înțeleagă clasa politică, e că a venit momentul să coboare printre subiecte de acest fel și să înceapă să le abordeze la modul serios, nepopulist, cu măsuri și acțiuni clare.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult