Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Cum am devenit vânător

Miei, Paști

Foto: Sina Schuldt/ AFP/ Profimedia Images

Am copilărit printre mieluți la țară și îmi erau tare buni prieteni. Le dădeam tuturor nume, ca mai tuturor orătaniilor de prin curte și alergăm cu ei, îi mângâiam. Nu mă înduram să intru în casă seara și mă trezeam dimineața cu gândul la cât sunt de fragili. Apropierea Paștelui era chiar mai tristă din punctul asta de vedere atunci decât acum, pentru că atunci, într-o zi, ți se punea pe masă... partenerul de joacă cu care-ți împărțeai grădina puzderie de flori din primele luni de primăvară.

Eu am trecut relativ bine peste problema asta, nu pentru că eram vreun dur sau vreun înțelept, nici pentru că aș fi conștientizat importanța cărnii de miel în alimentația noastră, după o lungă iarnă cu te miri ce, ci pentru că familia făcea să mi se pară ceva normal. Se făceau și niște conexiuni vagi cu religia și cu Învierea Domnului care, fără să mă lămurească pe deplin, m-au făcut să trăiesc împăcat cu actul ăsta de „barbarism”. Am avut însă în familie și cazuri nefericite, îmi amintesc de o verișoară care a fost șocată să afle că ciorba pe care tocmai ce o mâncase era făcută din ieduțul Ghiocel de care ne bucuram cu toții prin curte în urmă cu câteva zile. Ea nu a mai mâncat de atunci nici miel, nici ied, eu da... dar atunci cred că mi-am pus prima dată problema dacă este bine așa.

Mi-am petrecut și eu câteva zile cu ieduțul ăla simpatic, căruia de-abia apucaseră să-i dea cornițele. Tare era mândru să-și încerce forțele cu mine, încerca să mă împungă, eu îl țineam de cornițe, ne jucam ca niște puști din două specii diferite și ne înțelegeam tare bine amândoi. Într-una din zilele în care îmi făceam programul de joacă-luptă cu ieduțul, a apărut unul din vecini care venise să-l tăie pe prietenul meu și al întregii familii, pentru masa de Paște. Am încercat să fug, să mă ascund, să nu văd ce se va întâmpla, dar vecinul m-a întors din drum, apelând la curajul și la „bărbăția” mea. Nu știu unde erau toți ceilalți, nu știu de ce a picat pe mine, dar... a trebuit să-l țin pe Ghiocel de cornițe (nu a protestat practic deloc, că doar nu era prima data) și... să-i susțin privirea și plânsul până la final. L-am urât atunci pe vecinul ăla și m-am urât și pe mine că am putut face asta, dar am tratat-o atunci ca pe un act de recunoaștere a statutului meu de „vânător”. M-a marcat grozav la vremea respectivă, dar cu timpul am uitat și plânsul, și privirea micului meu prieten. Eu nu am plâns atunci, am plâns însă mai târziu când mi-am amintit întâmplarea citind pentru prima dată „Moartea Căprioarei” a lui Labiș.

Au trecut mulți ani de-atunci și văd că dezbaterea asta în jurul sacrificiului mielului și a dreptului nostru de a lua viața unei ființe pentru a ne-o ține pe-a noastră este de fapt mult mai largă și din ce în ce mai vehementă, motivele pe care le aveam atunci devin tot mai vagi, mai greu de susținut. Văd că grupuri de oameni buni, cu preocupări total diferite, vin cu tot atât de multe argumente diferite și, total nesurprinzător, toți au dreptate, nimeni nu greșește. Nici cei care ne spun că suntem omnivori și că supraviețuirea noastră implică consumul atât al vegetalelor, cât și al cărnii, nici cei care ne spun că uite, mieluții ăștia au și ei un suflet și uciderea lor este un act crunt. Au dreptate cu toții, chiar și cei care spun că în lipsa sacrificiului tradițional, odată ce cererea de carne de miel ar dispărea, mieii cărora le luăm atât apărarea acum nu s-ar mai fi născut vreodată și că animalele domestice ar dispărea de fapt toate cu desăvârșire. 

Când agricultura a luat locul vânătorii (pare-să că acum 10-15000 de ani), omenirea a început să crească în număr și în confort, migrația a luat sfârșit, lumea s-a așezat și de-abia atunci am început ușor-ușor să devenim oameni, din ce în ce mai aproape de ceea ce suntem acum...

Comfortul alimentar ne-a lăsat destul timp să ne creăm religii, să inventăm roata, scrisul, științele de tot felul, agricultura ne-a dat timp pentru a crea artă, pentru filozofie, pentru teatru. Fără agricultură, populația care își petrecea tot timpul căutând rădăcini și încercând să vâneze nu ar fi putut să crească.

Prima referire la sacrificiul mielului pe care eu am găsit-o este legată de Abraham (Avraam), undeva cu peste 4000 de ani în urmă. Este clar că atunci când s-a întâmplat sacrificiul mielului era considerat de fapt un act de blândețe, pentru că sacrificiul (în sensul de jertfă) bietului miel salvase de fapt viața copilului Isaac (Isac). Sacrificiile umane rituale erau de fapt realitatea momentului (ceva normal atunci, de neconceput acum), trecerea de la sacrificiul copilului (în general primul născut pleca spre zei) la un animal a fost de fapt un act cât se poate de uman. Între timp, religia, odată cu zeii ei, e pe moarte, tradițiile mor și ele sau se transformă în funcție de nevoile noastre mai vechi sau mai noi, duhul blândeții ne spune acum că mielul ăla are și el dreptul la viață.

Probabil că urmarea firească în dezvoltarea civilizației umane va fi legată de consumul cărnii artificiale de cultură. Primele fripturi crescute în laborator sunt deja parte a cotidianului. Odată schimbate din nou obiceiurile noastre alimentare, din mila noastră fără de margini, în mod sigur speciile astea domestice își vor mai găsi locul doar în număr extrem de mic prin grădinile zoo. În loc să vedem mieii zburdând pe pajiști în libertate, vom călători cu mașinile (electrice și nepoluante desigur) sute de kilometri pentru a le arăta nepoților cum unul din cei doi miei din tezaurul grădinii zoologice X aleargă într-un spațiu de 10/10 m, în spatele unor geamuri groase antiglonț, într-o atmosferă controlată, lipsit de orice pericol de a fi sacrificat. Și toate astea datorită blândeții noastre fără de egal și a grijii față de speciile cu care conviețuim pe planeta asta ce redevine, uite ce repede, albastră. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult

Solar Resources

V-am spus anul trecut povestea IT-stului care a făcut o „reconfigurare de traseu” în carieră: sătul de orele pierdute în trafic în București, s-a întors „la țară”, lângă Turnu Măgurele, să facă agricultură bio.

Citește mai mult

Post Malone

A deschis turneul său european ”The Big Ass Tour” la Cluj și a spus în fața tuturor că nu a mai fost niciodată în România, dar că e „ireal” că a fost primit atât de bine aici. A vorbit cu sinceritate despre începuturile sale și despre cum i se zicea la început că va fi un „one hit wonder”. Am descoperit la Untold X un artist cu o voce foarte bună, inepuizabilă, ca o baterie cu reîncărcare rapidă: la finalul fiecărei piese părea că rămâne fără suflare. În mod neașteptat, se reîncărca în câteva zeci de secunde în care i se auzea respirația adâncă și intra cu aceeași forță în următoarea melodie. E foarte valoros Post Malone, pentru mine, revelația acestei ediții (foto: Inquam Photos / Vlad Bereholschi).

Citește mai mult
text: Adrian Oncioiu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon