foto: Wavebreak / Profimedia
Cu doar 3% din PIB provenind din turism, România rămâne cea mai neatractivă destinație turistică din Uniunea Europeană. Dacă ar atinge media globală de 10% contribuție a turismului la PIB, veniturile din acest sector s-ar tripla, crescând de la aproximativ 10 miliarde de euro, la 30 de miliarde de euro.
Durata medie de ședere în unitățile de cazare din România, de doar 2,2 zile, reflectă un status quo dominat de turismul de weekend, o paradigmă care pare de nedepășit încă din perioada de după dispariția turismului sindicalizat de dinainte de 1989.
Acest model economic generează un cerc vicios: acoperirea cheltuielilor indirecte ale industriei din turismul de weekend se face prin adaosuri comerciale ridicate și investiții temperate. Rezultatul? Prețuri mari, și, inevitabil, un raport calitate-preț nesatisfăcător.
Ce înseamnă turism de sejur și cum facem trecerea de la turism de weekend, la turism de sejur?
În stațiunile montane din Austria, este aproape imposibil să găsești prețuri afișate pe noapte, acestea fiind înlocuite de tarife pentru sejururi de 7 zile. În contrast, în România, majoritatea operatorilor oferă exclusiv prețuri pe noapte, iar mulți dintre aceștia nu sunt pregătiți să funcționeze în timpul săptămânii, rămânând blocați în acest status quo sau cerc vicios al turismului de weekend.
Turismul de sejur presupune existența unui produs turistic care oferă activități variate și multiple opțiuni de petrecere a timpului pentru cel puțin 6 zile. Un astfel de produs nu poate fi dezvoltat la nivelul unei singure localități, ci trebuie construit la nivelul unei zone geografice mai extinse, care să integreze mai multe localități (UAT-uri).
Primul pas în dezvoltarea unei oferte turistice integrate pentru România este crearea unor oferte turistice zonale, bazate pe potențialul arealului natural. Adoptarea hărții geografice a țării ca reper central și sursă de inspirație pentru strategia națională de dezvoltare a turismului, împreună cu transpunerea principiilor de integrare locală în realitate, reprezintă fundamentul acestei transformări.
Odată cu dezvoltarea produselor turistice locale axate pe turismul de sejur, se poate construi o strategie de marketing coerentă și logică, menită să valorifice atât infrastructura existentă, cât și potențialul turistic major al României.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.