Sari la continut

Revoluția online

România digitală este cea care ne face să mergem înainte. Un proiect Republica, susținut de eMAG.

Cum recunoști un analfabet funcțional?

Pe tocuri pe bicicletă

Foto: Guliver/ Getty Images

Analfabeții funcțional sunt printre noi, ei nu stau izolați în sate colorate, uitate de timp și de infrastructură. Analfabeții funcțional lucrează în administrațiile urbane, în companiile multinaționale sau sunt mici întreprinzători privați. Ei sunt prezenți și activi pe facebook, pe insta sau pe Tinder.

E plin de analfabeți funcțional în jurul nostru, cu toții am cunoscut o grămadă, în familie, la școală, la liceu sau la facultate, la țară, prin cartiere, prin vacanțe sau pe la televizor. Unii ne-au rașchetat parchetul, alții ne-au ondulat părul, unii ne-au controlat biletele, iar alții ne-au condus țara, făcând parte din parlament sau guvern.

Jumătate dintre români sunt analfabeți funcțional. Cel mai cunoscut dintre ei este Bulă, cel pe care îl știm. Cu toții am fost cu el în clasă.

Definiția uzuală a analfabetismului funcțional este incapacitatea de a înțelege ideea unei povești. Adică e atunci când citești un articol în ziar și nu înțelegi ce vrea să spună autorul. Astfel, diferența între un analfabet și un analfabet funcțional este că analfabetul nu știe literele. Asemănarea este că niciunul nu înțelege cam nimic din seria de semne dintr-un paragraf, precum acesta, chiar dacă analfabetul funcțional îl poate citi, respectiv poate pronunța sunetele aferente silabelor din text. Conținutul propriu-zis de idei al unui text este inaccesibil ambelor categorii de analfabeți. 

În funcție de capacitatea lor de a înțelege și de a exprima concepte logice, oamenii pot fi încadrați pe câteva niveluri de performanță cognitivă.

Nivelul 1, cel inferior, îl reprezintă analfabeții, adică cei care nu știu să citească. Surse de informare pentru ei sunt astăzi destule (radio și TV, întrucât pentru youtube tot trebuie să știe literele) însă accesul direct la informație le este practic imposibil. Analfabeții sunt asociați handicapaților culturali.

Nivelul 2 sunt cei pe care îi numim convențional analfabeți funcțional. Ei știu să citească, uneori pot să memoreze și să reproducă ceea cea au citit, însă nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei din text.

Nivelul 3 sunt tot analfabeți funcțional dar deghizați de o nuanță fină. Sunt cei care înțeleg ideile din text însă nu sunt capabili să le coreleze cu experiențe anterioare sau cu viața curentă. Astfel, conținutul de idei, deși înțeles teoretic, nu poate fi folosit ca resursă într-o întreprindere viitoare.

Nivelul 4, cel de unde analfabeții funcțional nu prea mai sunt incluși, conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii, însă reușesc să-și însușească cu temeinicie ideile altora (mentori, profesori sau politicieni).

Nivelul 5, mai degrabă o subcategorie a nivelului 4, îi reprezintă pe cei care, deși dezvoltă idei proprii, sunt incapabili să le exprime. Mai pot fi numiți analfabeți funcțional creativi.

Nivelul 6, ceilalți, deștepții, crema-lumii sau cum vrem să le spunem. Ei sunt cei care știu să citească, înțeleg ideile dintr-un text (sau orice altă formă de conținut informațional), sunt capabili să le reproducă sau să le coreleze cu viață reală. În plus, dezvoltă idei proprii și sunt capabili să le exprime și să le argumenteze.

Nu este cert unde se trage linia corigenței la analfabetism funcțional sau dacă este nevoie să se tragă vreo linie. Însă este cert că analfabeții funcțional sunt victimele ineficienței sistemelor naționale de educație. Ei sunt cei care nu înțeleseseră adunările, atunci când s-a trecut la înmulțiri. La maturitate, ei devin un cost social mai mare pentru comunitate decât un cetățean instruit. Totuși, ei sunt capabili să funcționeze în comunități mici, cu puține reguli sociale. Pot învăța o meserie, cum ar fi condusul mașinii, pot întemeia familii și pot lua credit de la banca. Nu sunt oameni răi ci doar unii cărora trebuie să le explici de multe ori ca să priceapă. Sunt deci greu adaptabili, fac față cu greu progresului, sunt străini de tehnologie și necesită asistență umană în orice întreprindere. 

Cel mai simplu mod de a identifica un analfabet funcțional este urmărind gama de cuvinte folosită, pentru a se exprimă. Că să citești un articol pe Republica, e necesar să cunoști circa 5,000 dintre cele 65,000 de cuvinte ale limbii române. Desigur, în conversațiile din limbajul cotidian nu se folosesc toate, ci doar puțin peste 1,000 de cuvinte diferite, în fiecare zi. Acest text, de exemplu, conține aproximativ 1,000 de cuvinte diferite. Intelectualii rafinați și erudiți, care încearcă să exprime cu elocvență nuanțele profunde ale trăirilor lor, folosesc un vocabular zilnic extravagant, exhaustiv și cuprinzător, cu peste 2,000 de cuvinte unice.

Analfabeții funcțional folosesc doar circa 150-200 de cuvinte zilnic. Caracterizările simple, precum bun/rău deservesc la ei o gama foarte largă de atribute, cum ar fi funcțional/defect, rezistent/fragil, gustos/scarbos, în cazul obiectelor sau autoritar/indulgent, generos/zgârcit, cinstit/șarlatan, în cazul oamenilor. Natura este descrisă într-un spectru îngust, limitat de vocabularul redus disponibil: mare/mic, mult/puțin, frumos/urât. Fondul de verbe este la fel de sărăcăcios: Du-te/vino, urcă/coboară, trage/împinge, bea, mănâncă și plătește.

Unul dintre handicapurile cele mai evidente ale unui analfabet funcțional este incapacitatea de a-și accepta acest statut. În fond, absolvirea unui număr de clase, de cele mai multe ori 12, îl poate face să creadă, pe bună dreptate, că este suficient de bine instruit, încât să dea piept vieții. Majoritatea erorilor funcționale ale diferitelor sisteme din jurul nostru, sunt cauzate de lipsa de logică a unor analfabeți funcțional. Însă, inclusiv această idee este inaccesibilă lor. Fundamentaliști ai adevărurilor proprii, rareori își înțeleg handicapurile sau și le asumă. Neînțelegând nici măcar conceptul analfabetismului funcțional, au păreri bune despre propria lor evoluție. Ei sunt predispuși la efectul Dunning-Kruger, al supraevaluării. Pentru a-i testa, întrebați-i pe cei care se bat cu pumnul în piept că “pe vremea mea se făcea școală”, care este diferența între Orientul Mijlociu și Evul Mediu?

Aberația comunistă a funcționat în România timp de 25 de ani, condusă de un cuplu de analfabeți funcțional. În această perioada, nenumărați analfabeți funcțional au devenit directori în majoritatea fabricilor, spitalelor și școlilor, doar pe baza loialității lor la Partidul Unic. Modelul analfabetului funcțional de succes s-a diversificat după Revoluție atunci când, în vidul legislativ și ideologic al anilor 90, diverși analfabeți funcțional au devenit populari, pentru performanțe sportive, muzică lăutărească sau doar pentru tupeu. Ani de zile, mass-media ne-a demonstrat cu vârf și îndesat că analfabetismul funcțional nu reprezintă un impediment în calea succesului.

Un sistem comunist de învățământ, bazat pe alfabetizare forțată, cu fabuloase rezultate fictive, în fond incompetent și corupt, formează până în zilele noastre, analfabeți funcțional degizati în absolvenți de școală, cu diplome în regulă. Elevi care au intrat cu nota 3 la liceu, care au copiat la bac și care au absolvit, plătind, facultăți private, își flutură diplomele aferente, însă nu pot extrage numitor comun sau relata ideea principală a unui text de o pagină.

Analfabeții funcțional sunt, în general, persoane dogmatice, educate tribalist și greu adaptabile în comunități mari.. Sunt conservatori ai valorilor simple, tradiționale, în forma în care le-au înțeles în copilărie. Schimbările de paradigmă îi înnebunesc. Căderea comunismului, ideologie care transformase meritocrația în dialectică, a confuzat complet o generație întreagă de analfabeți funcțional, care erau obișnuiți să funcționeze optim, doar recitand câteva discursuri simple. Ulterior, consecințele tranziției, cum au fost Caritas, falimentul băncilor sau devalorizarea galopantă a banilor din anii 90, le-au accelerat confuzia acestor oameni. Aderarea României la UE este un fenomen imposibil de înțeles de către ei.

Analfabeții funcțional sunt ori sceptici la orice, ori creduli din cale-afară. Ei nu reușesc să urce mai sus de cea de-a doua treaptă a piramidei lui Maslow, adică energia lor se consumă integral pe îndeplinirea nevoilor naturale, de bază. Nevoile psihologice se manifestă rar, iar exprimarea lor este, așa cum am văzut, dificilă.

Analfabetismul funcțional mondial, estimat de diferite studii, variază mult, de la Finlanda (4%) și SUA (14%), până la Brazilia (70%). În UE, România și Bulgaria se luptă pentru ultima poziție a clasamentului (50%). Recentul test PISA ne-a confirmat tuturor că, și din urmă, vin aceleași procente statistice.

Un analfabet funcțional semnează într-o viață sute de documente oficiale, fără să înțeleagă concret, ci doar în linii mari, conținutul textelor sau efectul semnăturii sale. Social, consecința cea mai îngrijorătoare este efectul electoral al acestei jumătăți de populație. Ca peste tot în lume, legile actuale dau drept de vot tuturor adulților, chiar și celor care habar nu au ce fac. Milioane de analfabeți funcțional votează fără să înțeleagă cum funcționează, de exemplu, un parlament sau un partid politic, și evident, fără să înțeleagă utilitatea sau consecințele votului lor. Pentru cei mai mulți, un schimb concret, cum ar fi o sticlă de ulei pentru un vot, are logică, însă un sistem mai complicat decât atât, fără beneficii tangibile și imediate nu poate fi înțeles.

Analfabeții funcțional sunt cele mai expuse victime ale manipulării. Iar ei decid pentru noi.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Hmm, prea multe si prea detaliate categoriile de AF. Asa incat unii s.au simtit direct vizati. Eu am incercat sa ma incadrez intr.una din categorii. Am ajuns la concluziile ca: 1. uneori imi este greu sa inteleg ideile din anumite texte, mai ales cand ele sunt scrise cu pretentia, ba mai mult, cu obsesia, ca cineva s.ar putea indoi de nivelul de cultura al autorului. Asta nu face decat sa reduca publicul tinta. O sa citeasca despre eruditia mea alti eruditi care deja stiau ce spun. Deci, nasol.
    Si 2, mi.e greu sa vin de fiecare data cu o idee a mea (sau poate nu imi dau seama si totusi am si idei personale) ca tot romanul care se pricepe la mai tot, dar la nimic bine.
    Va trebui deci sa ma pun pe invatat. Sau cum as putea sa fac sa nu ma mai incadrez intr.una din categoriile de AF?! Ma tot gandesc si nu gasesc o solutie (alt efect al analfabetismului functional, probabil ;)
    • Like 1
  • Einstein se încadrează la nivelul 5 pentru că nu știa să se exprime. Acest analfabetism funcțional e mai prezent la băieți și într-o oarecare măsură e rodul celor câteva sute de mii de ani de evoluție în care bărbatul a trăit ca vânător și nu și-a ascuțit abilitățile sociale. . În general femeile stau mai bine la capitolul ăsta. Mulți băieți n-au nici o problemă în a urma o facultate cu profil tehnic
    • Like 2
  • Cand am inceput sa citesc comentariile credeam ca sunt singurul nelamurit care ar fi testul de evaluare a nivelului meu de functionalitate ca analfabet. Apoi am vazut ca exista un curent major prin comunitate in acordul asupra confuziei care o face articolul asupra logicii si intelegerii noastre. Clasificarea oamenilor in prosti si destepti nu a fost niciodata o reusita asa cum nici acest articol nu m-a lamurit care e testul de anafalbetism functional. Din pacate am cedat spre sfarsit cand tema a fost folosita pentru a contracara democratia ca fiind o societate care depinde de majoritatea neinteligenta. Nefericit mod de a judeca o problema serioasa. Omenirea are un IQ general in scadere iar solutiile lipsesc.
    • Like 0
  • Apropo de ultima parte, totusi vinovatii sunt cei ce voteaza pasiv, stand acasa, nerealizand ca nevotand, voteaza, de fapt, cu partidul cu cel mai mare numar de voturi ;)
    • Like 2
    • @ Nicu Cosmin
      Pai daca nu am cu cine sa votez? Daca toti mi se par la fel dupa ce i-am analizat, ce sa fac, sa merg la vot doar asa ca sa nu ma considere Nicu Cosmin vinovat? Nu mai degraba sunt vinovatii analfabetii (functional sau nu) care au votat timp de 30 de ani "raul cel mai mic" in loc sa stea naibii acasa?
      • Like 0
  • Unii analfabeți funcțional (deloc puțini la număr) predau în școli, licee sau universități. Și formează - nici nu se poate altfel - analfabeți funcțional. Dintre aceștia, se ridică la statutul de profesori destui (din ce în ce mai mulți) care să continue ciclul vicios.
    • Like 4
    • @ Razvan Zamfir
      Dan check icon
      Apreciez ca, foarte bun articolul ,pentru un subiect foarte realist, .
      -Concret ,am intalnit foarte multe cazuri ,cand se exprima in scris cu greseli gramaticale elementare,,Un politist ,,scrie in PV de contraventie cu greseli de exprimare elementare Nu stia cum se scrie marca de auto scria ,,folxvagen ,,etc Apoi functionari din primarie , o tanara secretara ,redacta o Adeverinta cu greseli elementare ,
      • Like 1
  • excelent!...Felicitari!
    • Like 1
  • Jos palaria pt. acest articol.
    Imi amintesc de replicile unor prieteni care aveau cuvinte de lauda la adresa psd-ului sau a diferitelor persoane din acest partid. Acestor prieteni le spuneam ca pesedistii au aceleasi comportamente ca activistii anilor '50, '60 ... Si ma contrau: - Nu-i asa .
    Le spuneam unde sa citeasca ( "Morometii" , "Rugati-va pt. fratele Alexandru", 'Soldatul cainelui", "Jurnalul fericirii" si, Doamne, cate mai sunt .... Replica era: "Dar cine sunt eu sa le spun ce sa citeasca ? Ce sa le mai spui ? Ce contrareplica sa le dai ?
    • Like 1
  • Interesant cate opinii controversate... comentariile ma surprind mai mult decat articolul in sine.
    Noua, ca neam, ne cam place sa ne intepam. Avem, cred, o satisfactie deosebita atunci cand il injosim pe celalalt. Jung spunea la un moment dat ceva ce pe mine m-a marcat: „ceea ce ne irita la ceilalti duce la o mai buna intelegere a firii noastre”.
    Ca sa revin totusi On Topic, mie mi-a placut articolul :D.
    • Like 3
  • Dragi comentatori, asa cum deja unii dintre dumneavoastra ati observat exista o mare sansa ca acest articol sa fie scris de un analfabet functional, sau, in cel mai bun caz, de o persoana care se incadreaza la nivelul 5 (din articol) de performanta cognitiva.

    Structura logica (cel putin) lasa extrem de mult de dorit. Pacat, as fi vrut sa dau un share pe FB (subiectul este de o importanta capitala pentru Romania) dar nu pot in conditiile astea.

    Nu o sa fac o analiza detaliata (nu are rost) dar o sa prezint citeva dintre problemele care sar in ochi, flagrante (unele chiar distractive).

    In primul rind autorul face o confuzie grava in legatura cu analfabetii.
    Conform cu ce scrie in articol un analfabet (persoana care nu stie sa scrie si sa citeasca) este, in opinia autorului, automat (implicit) analfabet functional.
    Aceasta afirmatie (parere) este FALSA, exista o serie de motive datorita carora o persoana, desi este inteligenta, nu poate avea acces la educatie. Mai ales in trecut, majoritatea romanilor era formata din analfabeti.
    Numai ca faptul ca o persoana este analfabeta NU implica faptul ca aceasta persoana nu intelege ideile care i se transmit. Acestea pot fi transmise si pe cale orala, nu numai prin text. Mai mult, asta se practica pe scara larga in trecut (pe front sau prin sate erau oameni care citeau ziarul cu voce tare, in fata unui grup de citeva persoane care nu stiau sa citeasca).

    In continuare o sa folosesc citate din articol, care arata ca autorul nu prea a inteles cum sta treaba cu analfabetismul functional sau in cel mai bun caz nu poate sa exprime ce a inteles (desi asta e foarte putin probabil din cauza confuziilor grave pe cre le face in text).

    "Definiția uzuală a analfabetismului funcțional este incapacitatea de a înțelege ideea unei povești."

    "Nivelul 3 sunt tot analfabeți funcțional dar deghizați de o nuanță fină. Sunt cei care înțeleg ideile din text însă nu sunt capabili să le coreleze cu experiențe anterioare sau cu viața curentă."
    Acest "nivel 3" nu este un nivel corepsunzator analfabetilor functional, asa cum au fost ei definiti cu citeva rinduri mai sus. Exista o contradictie clara intre "incapacitatea de a înțelege ideea unei povești" si "Sunt cei care înțeleg ideile din text însă ..." :D

    "Nivelul 4, cel de unde analfabeții funcțional nu prea mai sunt incluși, conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii, însă reușesc să-și însușească cu temeinicie ideile altora (mentori, profesori sau politicieni)."
    Pai este normal ca analfabetii functional sa nu fie inclusi aici pentru ca analfabetii functional sint altceva (a se vedea din nou definitia :D ).
    A nu fi capabil sa formulezi idei proprii nu este (evident) analfabetism functional.

    Si inca una (hazlie tare :D ):
    "Nivelul 5, mai degrabă o subcategorie a nivelului 4, îi reprezintă pe cei care, deși dezvoltă idei proprii, sunt incapabili să le exprime."
    Aici autorul vrea sa ne spuna ca nivelul 5 ("cei care, deși dezvoltă idei proprii ...") este o subcategorie a nivelului 4 (nivel care "conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii). :D
    • Like 0
  • Un text violent anti-conservator, ba chiar scârbos progresist. În plus, dacă tovărășia voastră poate afirma că, "comunismul a transformat meritocrația in dialectică" mă tem că sunteți cel puțin la fel de analfabet funcțional precum sunt cei despre care, cu emfază ne povestiți. Tovărășia voastră nu stăpânește proprietatea cuvintelor.
    • Like 2
    • @ Milescu Spătarul
      Chestia cu "comunismul a transformat meritocrația in dialectică" nu am inteles-o nici eu. Tocmai voiam sa-l rog pe autor sa ne explice asta. Poate o face chiar aici. In rest, eu nu am nimic a-i reprosa. In niciun caz ca am avea de a face cu un text "scarbos progresist". Toata aprecierea mea, in cazul ca nu a copiat de undeva textul.
      • Like 0


Îți recomandăm

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult

RacketPal

„Două luni am făcut research, am vorbit cu peste 500 de oameni. I-am găsit pe grupuri de Facebook, m-am dus la terenuri. Am făcut un sondaj și peste 70% aveau aceeași problemă ca și noi”, spune unul dintre fondatori.

Citește mai mult