Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Cum recunoști un analfabet funcțional?

Pe tocuri pe bicicletă

Foto: Guliver/ Getty Images

Analfabeții funcțional sunt printre noi, ei nu stau izolați în sate colorate, uitate de timp și de infrastructură. Analfabeții funcțional lucrează în administrațiile urbane, în companiile multinaționale sau sunt mici întreprinzători privați. Ei sunt prezenți și activi pe facebook, pe insta sau pe Tinder.

E plin de analfabeți funcțional în jurul nostru, cu toții am cunoscut o grămadă, în familie, la școală, la liceu sau la facultate, la țară, prin cartiere, prin vacanțe sau pe la televizor. Unii ne-au rașchetat parchetul, alții ne-au ondulat părul, unii ne-au controlat biletele, iar alții ne-au condus țara, făcând parte din parlament sau guvern.

Jumătate dintre români sunt analfabeți funcțional. Cel mai cunoscut dintre ei este Bulă, cel pe care îl știm. Cu toții am fost cu el în clasă.

Definiția uzuală a analfabetismului funcțional este incapacitatea de a înțelege ideea unei povești. Adică e atunci când citești un articol în ziar și nu înțelegi ce vrea să spună autorul. Astfel, diferența între un analfabet și un analfabet funcțional este că analfabetul nu știe literele. Asemănarea este că niciunul nu înțelege cam nimic din seria de semne dintr-un paragraf, precum acesta, chiar dacă analfabetul funcțional îl poate citi, respectiv poate pronunța sunetele aferente silabelor din text. Conținutul propriu-zis de idei al unui text este inaccesibil ambelor categorii de analfabeți. 

În funcție de capacitatea lor de a înțelege și de a exprima concepte logice, oamenii pot fi încadrați pe câteva niveluri de performanță cognitivă.

Nivelul 1, cel inferior, îl reprezintă analfabeții, adică cei care nu știu să citească. Surse de informare pentru ei sunt astăzi destule (radio și TV, întrucât pentru youtube tot trebuie să știe literele) însă accesul direct la informație le este practic imposibil. Analfabeții sunt asociați handicapaților culturali.

Nivelul 2 sunt cei pe care îi numim convențional analfabeți funcțional. Ei știu să citească, uneori pot să memoreze și să reproducă ceea cea au citit, însă nu reușesc să înțeleagă conținutul de idei din text.

Nivelul 3 sunt tot analfabeți funcțional dar deghizați de o nuanță fină. Sunt cei care înțeleg ideile din text însă nu sunt capabili să le coreleze cu experiențe anterioare sau cu viața curentă. Astfel, conținutul de idei, deși înțeles teoretic, nu poate fi folosit ca resursă într-o întreprindere viitoare.

Nivelul 4, cel de unde analfabeții funcțional nu prea mai sunt incluși, conține indivizii care nu sunt capabili să formuleze idei proprii, însă reușesc să-și însușească cu temeinicie ideile altora (mentori, profesori sau politicieni).

Nivelul 5, mai degrabă o subcategorie a nivelului 4, îi reprezintă pe cei care, deși dezvoltă idei proprii, sunt incapabili să le exprime. Mai pot fi numiți analfabeți funcțional creativi.

Nivelul 6, ceilalți, deștepții, crema-lumii sau cum vrem să le spunem. Ei sunt cei care știu să citească, înțeleg ideile dintr-un text (sau orice altă formă de conținut informațional), sunt capabili să le reproducă sau să le coreleze cu viață reală. În plus, dezvoltă idei proprii și sunt capabili să le exprime și să le argumenteze.

Nu este cert unde se trage linia corigenței la analfabetism funcțional sau dacă este nevoie să se tragă vreo linie. Însă este cert că analfabeții funcțional sunt victimele ineficienței sistemelor naționale de educație. Ei sunt cei care nu înțeleseseră adunările, atunci când s-a trecut la înmulțiri. La maturitate, ei devin un cost social mai mare pentru comunitate decât un cetățean instruit. Totuși, ei sunt capabili să funcționeze în comunități mici, cu puține reguli sociale. Pot învăța o meserie, cum ar fi condusul mașinii, pot întemeia familii și pot lua credit de la banca. Nu sunt oameni răi ci doar unii cărora trebuie să le explici de multe ori ca să priceapă. Sunt deci greu adaptabili, fac față cu greu progresului, sunt străini de tehnologie și necesită asistență umană în orice întreprindere. 

Cel mai simplu mod de a identifica un analfabet funcțional este urmărind gama de cuvinte folosită, pentru a se exprimă. Că să citești un articol pe Republica, e necesar să cunoști circa 5,000 dintre cele 65,000 de cuvinte ale limbii române. Desigur, în conversațiile din limbajul cotidian nu se folosesc toate, ci doar puțin peste 1,000 de cuvinte diferite, în fiecare zi. Acest text, de exemplu, conține aproximativ 1,000 de cuvinte diferite. Intelectualii rafinați și erudiți, care încearcă să exprime cu elocvență nuanțele profunde ale trăirilor lor, folosesc un vocabular zilnic extravagant, exhaustiv și cuprinzător, cu peste 2,000 de cuvinte unice.

Analfabeții funcțional folosesc doar circa 150-200 de cuvinte zilnic. Caracterizările simple, precum bun/rău deservesc la ei o gama foarte largă de atribute, cum ar fi funcțional/defect, rezistent/fragil, gustos/scarbos, în cazul obiectelor sau autoritar/indulgent, generos/zgârcit, cinstit/șarlatan, în cazul oamenilor. Natura este descrisă într-un spectru îngust, limitat de vocabularul redus disponibil: mare/mic, mult/puțin, frumos/urât. Fondul de verbe este la fel de sărăcăcios: Du-te/vino, urcă/coboară, trage/împinge, bea, mănâncă și plătește.

Unul dintre handicapurile cele mai evidente ale unui analfabet funcțional este incapacitatea de a-și accepta acest statut. În fond, absolvirea unui număr de clase, de cele mai multe ori 12, îl poate face să creadă, pe bună dreptate, că este suficient de bine instruit, încât să dea piept vieții. Majoritatea erorilor funcționale ale diferitelor sisteme din jurul nostru, sunt cauzate de lipsa de logică a unor analfabeți funcțional. Însă, inclusiv această idee este inaccesibilă lor. Fundamentaliști ai adevărurilor proprii, rareori își înțeleg handicapurile sau și le asumă. Neînțelegând nici măcar conceptul analfabetismului funcțional, au păreri bune despre propria lor evoluție. Ei sunt predispuși la efectul Dunning-Kruger, al supraevaluării. Pentru a-i testa, întrebați-i pe cei care se bat cu pumnul în piept că “pe vremea mea se făcea școală”, care este diferența între Orientul Mijlociu și Evul Mediu?

Aberația comunistă a funcționat în România timp de 25 de ani, condusă de un cuplu de analfabeți funcțional. În această perioada, nenumărați analfabeți funcțional au devenit directori în majoritatea fabricilor, spitalelor și școlilor, doar pe baza loialității lor la Partidul Unic. Modelul analfabetului funcțional de succes s-a diversificat după Revoluție atunci când, în vidul legislativ și ideologic al anilor 90, diverși analfabeți funcțional au devenit populari, pentru performanțe sportive, muzică lăutărească sau doar pentru tupeu. Ani de zile, mass-media ne-a demonstrat cu vârf și îndesat că analfabetismul funcțional nu reprezintă un impediment în calea succesului.

Un sistem comunist de învățământ, bazat pe alfabetizare forțată, cu fabuloase rezultate fictive, în fond incompetent și corupt, formează până în zilele noastre, analfabeți funcțional degizati în absolvenți de școală, cu diplome în regulă. Elevi care au intrat cu nota 3 la liceu, care au copiat la bac și care au absolvit, plătind, facultăți private, își flutură diplomele aferente, însă nu pot extrage numitor comun sau relata ideea principală a unui text de o pagină.

Analfabeții funcțional sunt, în general, persoane dogmatice, educate tribalist și greu adaptabile în comunități mari.. Sunt conservatori ai valorilor simple, tradiționale, în forma în care le-au înțeles în copilărie. Schimbările de paradigmă îi înnebunesc. Căderea comunismului, ideologie care transformase meritocrația în dialectică, a confuzat complet o generație întreagă de analfabeți funcțional, care erau obișnuiți să funcționeze optim, doar recitand câteva discursuri simple. Ulterior, consecințele tranziției, cum au fost Caritas, falimentul băncilor sau devalorizarea galopantă a banilor din anii 90, le-au accelerat confuzia acestor oameni. Aderarea României la UE este un fenomen imposibil de înțeles de către ei.

Analfabeții funcțional sunt ori sceptici la orice, ori creduli din cale-afară. Ei nu reușesc să urce mai sus de cea de-a doua treaptă a piramidei lui Maslow, adică energia lor se consumă integral pe îndeplinirea nevoilor naturale, de bază. Nevoile psihologice se manifestă rar, iar exprimarea lor este, așa cum am văzut, dificilă.

Analfabetismul funcțional mondial, estimat de diferite studii, variază mult, de la Finlanda (4%) și SUA (14%), până la Brazilia (70%). În UE, România și Bulgaria se luptă pentru ultima poziție a clasamentului (50%). Recentul test PISA ne-a confirmat tuturor că, și din urmă, vin aceleași procente statistice.

Un analfabet funcțional semnează într-o viață sute de documente oficiale, fără să înțeleagă concret, ci doar în linii mari, conținutul textelor sau efectul semnăturii sale. Social, consecința cea mai îngrijorătoare este efectul electoral al acestei jumătăți de populație. Ca peste tot în lume, legile actuale dau drept de vot tuturor adulților, chiar și celor care habar nu au ce fac. Milioane de analfabeți funcțional votează fără să înțeleagă cum funcționează, de exemplu, un parlament sau un partid politic, și evident, fără să înțeleagă utilitatea sau consecințele votului lor. Pentru cei mai mulți, un schimb concret, cum ar fi o sticlă de ulei pentru un vot, are logică, însă un sistem mai complicat decât atât, fără beneficii tangibile și imediate nu poate fi înțeles.

Analfabeții funcțional sunt cele mai expuse victime ale manipulării. Iar ei decid pentru noi.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu cred că oamenii trebuie catalogați în acest fel . E o greșeală foarte mare. Nu v-ați gândit un pic că marea majoritate a acestora nu au nici un pic de vină? Oare nu aveți prea mari pretenții de la concetățenii d-voastră?. Sunteți cu totul deacord că formatul sistemului de învățământ românesc este așa gândit încât să ridice nivelul de înțelegere al fiecărui individ la cerințele actuale? Dacă da atunci aveți dreptate , dacă nu și dați- mi voie să vă contrazic , marea majoritate a acestor oameni sunt onești, cu bun simț și nu au nici o vină , fiindcă școala pe care au frecventat-o nu le-a oferit un tip de învățământ modern , poate nici șansa de a avea o familie mai înstărită care să îi sprijine în educația lor nu au avut , mulți au avut modele de pe canalele TV de cancan și da ei se adaptează greu in comunități mari , dar cu timpul se pot integra fiindcă au o inteligență nativă oricât de naivi sunt. Cred că totuși trebuie să mai scrieți un articol unde să vă cereți iertare multor oameni pe care i-ați catalogat greșit. Dacă vă duceți pe la țară , veți găsi foarte mulți oameni fără școală și totuși nu sunt nevoiași , săraci și vai de capul lor , au case frumoase , familii și un rost în viață. Trebuie să luptați cu cei care au permis ca astfel de oameni să ajungă a fi așa catalogați și nu să luați în derâdere sau denigra o parte extraordinar de mare a poporului al cărui fiu sunteți. Dumneavoastră sunteți tânăr , deci puteți , vă rog să vă îndreptați atenția asupra decidenților acestei țări și nu asupra mulțimii, din păcate needucate suficient , chiar dacă sunt printre ei indivizi care deranjează cu care nu putem să din deacord.
    • Like 0
    • @ Gyorgy Adorjan Szabo
      A spus cineva ca sunt vinovati?
      Sau doar ai dedus acest lucru?
      • Like 0
  • Dragutz articolul! M-a relaxat... Dar totusi... solutii?! Reale... aplicabile acum?!
    • Like 0
    • @ Adrian Danila
      O reforma reala a invatamantului
      • Like 0
  • Clasificarea nu prea are legatura cu viata reala. In sensul ca exista analfabeti de nivelul 1 care nu stiu sa citeasca dar stiu sa numere si care au scoala vietii si cunostinte avansate despre psihologia fraierului. Te ”fac” astia de nu stii ce te-a lovit zau asa!
    • Like 0
  • Si totuși ați aruncat in cârcă lor prea multe rele si refulări personale. Multe persoane descrise mai sus sunt medici, doctori, ingineri, profesori.
    Pe scurt analfabetism funcțional este o noțiune care se referă la persoanele care știu să citească, dar nu înțeleg ceea ce au citit. Mai precis, o persoană poate să reproducă verbal sau în scris un text, dar nu îl înțelege suficient pentru a-l folosi ca resursă în reușita unei acțiuni sau în performanță. (Wikipedia).
    Deci un analfabet funcțional citește ceva cu glas tare si nu știe ce a citit.
    Gradele de percepție le-ați inventat pentru amorul propriu!
    • Like 2
    • @ Eugen Stanescu
      @ Eugen Stanescu Si totusi, e un pamflet,
      • Like 0
  • Ati enumerat si exemplificat aici atatea categorii de ...analfabeti functionali[]sincer ,aceasta ...categorisire nu mi se pare realista ],incat ma pot intreba in sinea mea : Cum poti fi analfabet[nu sti alfabetul cu semnele lui!] ,dar esti totusi functional?Adica gandesti ,scriii, conversezi ,etc? Dictionarullb romane spune ca ,,analfabet'' este acela care nu cunoaste alfabetul.Ca este functional sau nefunctional n-am intalnit pana la dv. o nominalizare/clasificare atat de ...cuprinzatoare incat pe buna dreptate ,ma intreb- retoric,desigur-Cum stie cum poate admite un asa zis analfabet functional[din pacate sunt destui!], ca desi stie sa citeasca ,sa gandeasca ,sa ...nu mai stiu eu ce pt ca ,,functioneaza desi este apreciat drept un analfabet.Analfabet nu inseamna neaparat ca este si prost,un alfabetizat poate fi incadtrat la categoria prostilor! Un proverb spune : Cu prostul nealfabetizat[-nu are scoala- te lupti un ..pic si ai scapat/Dar duci o lupta infernala cu prostul care are scoala! PS: Daca am analiza profunzimea celor de mai sus,poate am ajunge la concluzia ca aceasta denumire,,analfabet functional'' folosita mai mult prin Parlament de catre politicieni in luptele lor ,uneori si politice,nu ar trebui sa se raspandeasca prea mult in spatiul public drept o posibilitate de clasificare a oamenilor! Ajuta la ceva?
    • Like 2
    • @ Raducu Mihai
      Tare raspunsul! Adica contestati articolul cu materialul clientului!
      • Like 3
    • @ Raducu Mihai
      @ Raducu Mihai. Adica, asa cum dvs nu puteti intelege un concept, desi stiti sa cititi. Nu sa si scrieti corect, insa.
      .
      • Like 1
  • Sunt de acord cu mare parte din analiza, dar... Clasificarea mi se pare usor agresiva, nuantata in functie de criterii strict legate de educatie. Ori, din experienta mea, nu e chiar asa! Am cunoscut oameni cu 4 clase ce dadeau clasa proaspetilor bacalaureati (inainte de '89). Intelegeau ce se vorbea, puneau INTREBARI acolo unde nu intelegeau, erau dispusi sa invete si sa inteleaga! Banuiesc, sper, ca in larga categorie de copii fara nici un suport mai exista astfel de exemplare! Si aici este drama: ei au nevoie de sprijin pentru a nu deveni analfabeti functionali! Hai sa cautam solutii in loc de clasificari!!!
    • Like 1
    • @ Diana Gheorghiu
      Pai daca dam de-o parte clasificarea, nu mai ramane nimic!
      • Like 0
    • @ Diana Gheorghiu
      @Diana Gheorghiu Ca va scapa este ca acesta nu este un articol stiintific. In plus, ce va face sa creseti ca puteti aprecia nivelul intelectuial al unei persoane, altfel decat functie de propriul nivel? (si nu ma refer la acumularea cunostintelor) E clar ca daca puteti aprecia nivelul intelectual al cuieva deja aveti idee despre ce e vorba in articol. Bunul simt (common sense) nu e intotdeauna atributul unui nivel ridicat de cultura. Si invers.
      • Like 0
    • @ Eugen Stanescu
      @Eugen Stanescu Daca dam deoparte malaiul, nu mai ramane nimic din mamaliguta.
      • Like 0
  • Hmm, prea multe si prea detaliate categoriile de AF. Asa incat unii s.au simtit direct vizati. Eu am incercat sa ma incadrez intr.una din categorii. Am ajuns la concluziile ca: 1. uneori imi este greu sa inteleg ideile din anumite texte, mai ales cand ele sunt scrise cu pretentia, ba mai mult, cu obsesia, ca cineva s.ar putea indoi de nivelul de cultura al autorului. Asta nu face decat sa reduca publicul tinta. O sa citeasca despre eruditia mea alti eruditi care deja stiau ce spun. Deci, nasol.
    Si 2, mi.e greu sa vin de fiecare data cu o idee a mea (sau poate nu imi dau seama si totusi am si idei personale) ca tot romanul care se pricepe la mai tot, dar la nimic bine.
    Va trebui deci sa ma pun pe invatat. Sau cum as putea sa fac sa nu ma mai incadrez intr.una din categoriile de AF?! Ma tot gandesc si nu gasesc o solutie (alt efect al analfabetismului functional, probabil ;)
    • Like 3
  • Einstein se încadrează la nivelul 5 pentru că nu știa să se exprime. Acest analfabetism funcțional e mai prezent la băieți și într-o oarecare măsură e rodul celor câteva sute de mii de ani de evoluție în care bărbatul a trăit ca vânător și nu și-a ascuțit abilitățile sociale. . În general femeile stau mai bine la capitolul ăsta. Mulți băieți n-au nici o problemă în a urma o facultate cu profil tehnic
    • Like 4
  • Cand am inceput sa citesc comentariile credeam ca sunt singurul nelamurit care ar fi testul de evaluare a nivelului meu de functionalitate ca analfabet. Apoi am vazut ca exista un curent major prin comunitate in acordul asupra confuziei care o face articolul asupra logicii si intelegerii noastre. Clasificarea oamenilor in prosti si destepti nu a fost niciodata o reusita asa cum nici acest articol nu m-a lamurit care e testul de anafalbetism functional. Din pacate am cedat spre sfarsit cand tema a fost folosita pentru a contracara democratia ca fiind o societate care depinde de majoritatea neinteligenta. Nefericit mod de a judeca o problema serioasa. Omenirea are un IQ general in scadere iar solutiile lipsesc.
    • Like 2
  • Apropo de ultima parte, totusi vinovatii sunt cei ce voteaza pasiv, stand acasa, nerealizand ca nevotand, voteaza, de fapt, cu partidul cu cel mai mare numar de voturi ;)
    • Like 5
    • @ Nicu Cosmin
      Pai daca nu am cu cine sa votez? Daca toti mi se par la fel dupa ce i-am analizat, ce sa fac, sa merg la vot doar asa ca sa nu ma considere Nicu Cosmin vinovat? Nu mai degraba sunt vinovatii analfabetii (functional sau nu) care au votat timp de 30 de ani "raul cel mai mic" in loc sa stea naibii acasa?
      • Like 0


Îți recomandăm

Scoala de asistenti

Săli mari de curs, coridoare largi, încăperi care simulează la detaliu saloane de spital, manechine și roboți care vorbesc și sunt conectați la senzori ce transmit profesorilor supraveghetori dacă manevrele sunt efectuate corect. Dar- dincolo de teorie și practică- cei care trec pe aici își însușesc una dintre cele mai importante comportamente ale unui cadru medical: cum să arate empatie față de bolnavii pe care îi tratează.

Citește mai mult
Text: Cristian Lică/ Voce: Florin Negruțiu
sound-bars icon