Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Cum se vede dinspre Iran prăbușirea avionului ucrainean: regimul de la Teheran reclamă un „război psihologic” și susține că „avionul a fost în flăcări mai mult de un minut și jumătate”

176 de oameni se aflau la bordul avionului despre care oficialii americani și canadieni spun că ar fi fost lovit, la scurt timp după decolare, de o rachetă iraniană sol-aer. Toți cei aflați în avion, între care 82 de iranieni și 63 de canadieni, și-au pierdut viața. 

Sursa: BBC

„Avem informații din surse multiple, inclusiv de la aliații noștri și de la serviciile noastre secrete. Dovezile indică faptul că avionul a fost doborât de o rachetă iraniană sol-aer. Acest lucru ar fi putut să se fi petrecut din greșeală”, a declarat premierul canadian Justin Trudeau. O fimare publicată de New York Times arată cum un proiectil lovește, în acea noapte, un avion deasupra Teheranului.

Însă partea iraniană neagă că avionul ar fi fost doborât de o rachetă și spune că a invitat experți internaționali, între care reprezentanți ai Boeing pentru a lua parte la ancheta și a elucida cauzele accidentului. La investigație vor lua parte atât reprezentanți ai autorităților ucrainene, cât și ai instituțiilor canadiene și americane care se ocupă de siguranța transporturilor, relatează CNN

Șeful autorității aeronautice civile iranienie, Ali Abedzadeh, a susținut în mod repetat în timpul unei conferințe de presă care a avut loc vineri că nu o rachetă a fost cauza prăbușirii avionului ucrainean. 

„Lucrul care este clar pentru noi este și pe care îl putem spune cu certitudine este că nu o rachetă a reprezentat cauza prăbușirii avionului”, le-a spus, potrivit BBC, acesta reporterilor. 

„Așa cum am spus noaptea trecută, avionul a fost în flăcări mai mult de un minut și jumătate, se afla în aer, iar locația arată că pilotul încerca să se întoarcă”, a afirmat el. La rândul său, purtătorul de cuvânt al Guvernului iranian, Ali Rabiei, a descris drept „război psihologic”, afirmațiile referitoare la doborârea avionului de către un proiectil. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu vă agitați pentru că într-un final iranienii au recunoscut că au doborât avionul.
    • Like 0
  • Iranul a recunoscut deja că militarii lor au doborât avionul.
    Au zis că avionul a trecut chiar pe deasupra unei baze militare și că din greșeală s-a activat apărarea antiaeriană, în contextul în care în același timp ei bombardau baza americană de la Ain Assad. Deci aveau de ce să se teamă de represalii.
    E de apreciat că nu le-au trebuit decât vreo 3 zile ca să-și recunoască greșeala.
    În incidente similare americanii nu și-au cerut scuze niciodată pentru doborârea zborului 655 (1988, deci acum 32 de ani) iar în cazul zborului Malaysia Airlines 17 (doborât în Ucraina în 2014) nu e clar nici până în ziua de azi cine a făcut-o.
    De acum Iranul va intra într-un mecanism costisitor de despăgubire a familiilor victimelor și a companiei aeriene, ceea ce e pe deplin „meritat”. Orice greșeală trebuie plătită scump. Îi va costa totul zeci, poate chiar mai mult de o sută de milioane de euro. Dacă erau jigodii tărăgănau ancheta 100 de ani și făceau pe niznaiul oricâte dovezi li s-ar fi pus sub nas.
    • Like 0
    • @ Lucian Sarbu
      Americanii au acceptat imediat greseala doboririi avionului iranian
      La 5 iulie 1988 Reagan a exprimat informal regrete si scuze catre poporul iranian.
      De asemenea au platit despagubiri.

      Nu e motiv sa se repete scenariul.
      • Like 0
  • “The Islamic Republic of Iran deeply regrets this disastrous mistake”
    Hassan Rouhani

    Lasati-ma sa ghicesc: l-au platit americanii !?
    • Like 0
  • Daca o racheta loveste un avion , in aer, ala nu face poc in aer si eventual de desface in cateva bucati ?
    Poate filmarea a fost fabricata sau poate poate e momentul prielnic ca lumea sa vada ca iranieini sunt rai si americani sunt aia buni !
    • Like 1
    • @ Ovidiu Gura
      ......poate citesti comunicatul iranienilor in care recunosc ca au doborit avionul.
      Sau in stil pur mioritic decizi ca si ei mint, ca d-ta stii mai bine...ca ar trebui sa faca poc si sa sara bucati...?
      • Like 2
  • Noi ca observatori impartiali, știm că nu putem să avem încredere nici în ce spun propagandiștii iranieni, nici cei americani, și despre unii și despre ceilalți știm că mint atunci când au ocazia și le-o cere interesul.
    Judecând logic, putem observa că pentru Iran doborârea INTENȚIONATĂ a acestui avion nu acoperea nici un interes, nu erau americani la bord, cei mai mulți erau iranieni. Și tot logic e că pentru SUA are mare interes insinuarea unui accident ca act de terorism. Dar deja astea sunt speculații, nu fapte.
    • Like 1
    • @ Nicu Buculei
      Excelent! Asa ca singura cale e sa-ti faci propria naratiune si propria-ti realitate.
      • Like 1
  • Ma uitam de mica la emisiunea Dezastre in aer. Am învățat o grămadă de lucruri interesante despre prăbușirea avioanelor și în general despre cum se reacționează în diferite situații critice care apar. Încă de când am auzit de prăbușirea acestui avion din Iran și de detaliile care au apărut, am înțeles că nu putea sa fie decât o racheta. Daca avionul ar fi suferit un incendiu la bord, primul lucru pe care l-ar fi făcut piloții era să transmită turnului de control problema întâmpinată, sa ceară asistență și permisiunea de a se întoarce pe aeroport. Daca i-ar fi luat foc unul din motoare, aceeași procedură ar fi urmat. Din moment ce se știe sigur că avionul nu a contactat absolut deloc turnul de control pentru a spune situația prin care trece, este clar că ce a fost i-a luat total prin surprindere, că nu au avut putere de reacție, că incendiul a fost puternic încă de la început și este foarte probabil sa fi izucnit chiar în apropierea carlingei. Daca ar fi fost un incendiu la bord, oriunde, fie la bagaje, fie in cabina, senzorii ar fi declanșat alarma, piloții ar fi fost anunțați, iar aceștia ar fi anuntat la rândul lor turnul de control. Am văzut și înregistrările postate de agențiile străine de presa. Racheta nu am văzut-o. Dar am văzut că din momentul in care se vede ceva puternic, aprins pe cer, până la prăbușirea avionului, au fost mai puțin de un minut și jumătate. Avionul ăla nu pare deloc că se întoarce.
    Iranienii vorbesc aiurea și pentru că "spun cu certitudine că nu a fost lovit de o racheta" din moment ce anchetă abia a început. Nu au voie sa excludă nicio posibilitate, niciun scenariu.
    • Like 0
  • Clericii politicieni din Iran ( soldatii lui Allah) nu stiu ca nu e frumos sa minti ? Sau se poate face orice in numele lui Allah ? Ce nemernici !
    Ceea ce ma surprinde este ca in comparatie cu alte triburi din zona iranienii sunt cei mai educati . Chiar nu-i supara minciunile astea ?
    • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult