Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum se vede dinspre Iran prăbușirea avionului ucrainean: regimul de la Teheran reclamă un „război psihologic” și susține că „avionul a fost în flăcări mai mult de un minut și jumătate”

176 de oameni se aflau la bordul avionului despre care oficialii americani și canadieni spun că ar fi fost lovit, la scurt timp după decolare, de o rachetă iraniană sol-aer. Toți cei aflați în avion, între care 82 de iranieni și 63 de canadieni, și-au pierdut viața. 

Sursa: BBC

„Avem informații din surse multiple, inclusiv de la aliații noștri și de la serviciile noastre secrete. Dovezile indică faptul că avionul a fost doborât de o rachetă iraniană sol-aer. Acest lucru ar fi putut să se fi petrecut din greșeală”, a declarat premierul canadian Justin Trudeau. O fimare publicată de New York Times arată cum un proiectil lovește, în acea noapte, un avion deasupra Teheranului.

Însă partea iraniană neagă că avionul ar fi fost doborât de o rachetă și spune că a invitat experți internaționali, între care reprezentanți ai Boeing pentru a lua parte la ancheta și a elucida cauzele accidentului. La investigație vor lua parte atât reprezentanți ai autorităților ucrainene, cât și ai instituțiilor canadiene și americane care se ocupă de siguranța transporturilor, relatează CNN

Șeful autorității aeronautice civile iranienie, Ali Abedzadeh, a susținut în mod repetat în timpul unei conferințe de presă care a avut loc vineri că nu o rachetă a fost cauza prăbușirii avionului ucrainean. 

„Lucrul care este clar pentru noi este și pe care îl putem spune cu certitudine este că nu o rachetă a reprezentat cauza prăbușirii avionului”, le-a spus, potrivit BBC, acesta reporterilor. 

„Așa cum am spus noaptea trecută, avionul a fost în flăcări mai mult de un minut și jumătate, se afla în aer, iar locația arată că pilotul încerca să se întoarcă”, a afirmat el. La rândul său, purtătorul de cuvânt al Guvernului iranian, Ali Rabiei, a descris drept „război psihologic”, afirmațiile referitoare la doborârea avionului de către un proiectil. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu vă agitați pentru că într-un final iranienii au recunoscut că au doborât avionul.
    • Like 0
  • Iranul a recunoscut deja că militarii lor au doborât avionul.
    Au zis că avionul a trecut chiar pe deasupra unei baze militare și că din greșeală s-a activat apărarea antiaeriană, în contextul în care în același timp ei bombardau baza americană de la Ain Assad. Deci aveau de ce să se teamă de represalii.
    E de apreciat că nu le-au trebuit decât vreo 3 zile ca să-și recunoască greșeala.
    În incidente similare americanii nu și-au cerut scuze niciodată pentru doborârea zborului 655 (1988, deci acum 32 de ani) iar în cazul zborului Malaysia Airlines 17 (doborât în Ucraina în 2014) nu e clar nici până în ziua de azi cine a făcut-o.
    De acum Iranul va intra într-un mecanism costisitor de despăgubire a familiilor victimelor și a companiei aeriene, ceea ce e pe deplin „meritat”. Orice greșeală trebuie plătită scump. Îi va costa totul zeci, poate chiar mai mult de o sută de milioane de euro. Dacă erau jigodii tărăgănau ancheta 100 de ani și făceau pe niznaiul oricâte dovezi li s-ar fi pus sub nas.
    • Like 0
    • @ Lucian Sarbu
      Americanii au acceptat imediat greseala doboririi avionului iranian
      La 5 iulie 1988 Reagan a exprimat informal regrete si scuze catre poporul iranian.
      De asemenea au platit despagubiri.

      Nu e motiv sa se repete scenariul.
      • Like 0
  • “The Islamic Republic of Iran deeply regrets this disastrous mistake”
    Hassan Rouhani

    Lasati-ma sa ghicesc: l-au platit americanii !?
    • Like 0
  • Daca o racheta loveste un avion , in aer, ala nu face poc in aer si eventual de desface in cateva bucati ?
    Poate filmarea a fost fabricata sau poate poate e momentul prielnic ca lumea sa vada ca iranieini sunt rai si americani sunt aia buni !
    • Like 1
    • @ Ovidiu Gura
      ......poate citesti comunicatul iranienilor in care recunosc ca au doborit avionul.
      Sau in stil pur mioritic decizi ca si ei mint, ca d-ta stii mai bine...ca ar trebui sa faca poc si sa sara bucati...?
      • Like 2
  • Noi ca observatori impartiali, știm că nu putem să avem încredere nici în ce spun propagandiștii iranieni, nici cei americani, și despre unii și despre ceilalți știm că mint atunci când au ocazia și le-o cere interesul.
    Judecând logic, putem observa că pentru Iran doborârea INTENȚIONATĂ a acestui avion nu acoperea nici un interes, nu erau americani la bord, cei mai mulți erau iranieni. Și tot logic e că pentru SUA are mare interes insinuarea unui accident ca act de terorism. Dar deja astea sunt speculații, nu fapte.
    • Like 1
    • @ Nicu Buculei
      Excelent! Asa ca singura cale e sa-ti faci propria naratiune si propria-ti realitate.
      • Like 1
  • Ma uitam de mica la emisiunea Dezastre in aer. Am învățat o grămadă de lucruri interesante despre prăbușirea avioanelor și în general despre cum se reacționează în diferite situații critice care apar. Încă de când am auzit de prăbușirea acestui avion din Iran și de detaliile care au apărut, am înțeles că nu putea sa fie decât o racheta. Daca avionul ar fi suferit un incendiu la bord, primul lucru pe care l-ar fi făcut piloții era să transmită turnului de control problema întâmpinată, sa ceară asistență și permisiunea de a se întoarce pe aeroport. Daca i-ar fi luat foc unul din motoare, aceeași procedură ar fi urmat. Din moment ce se știe sigur că avionul nu a contactat absolut deloc turnul de control pentru a spune situația prin care trece, este clar că ce a fost i-a luat total prin surprindere, că nu au avut putere de reacție, că incendiul a fost puternic încă de la început și este foarte probabil sa fi izucnit chiar în apropierea carlingei. Daca ar fi fost un incendiu la bord, oriunde, fie la bagaje, fie in cabina, senzorii ar fi declanșat alarma, piloții ar fi fost anunțați, iar aceștia ar fi anuntat la rândul lor turnul de control. Am văzut și înregistrările postate de agențiile străine de presa. Racheta nu am văzut-o. Dar am văzut că din momentul in care se vede ceva puternic, aprins pe cer, până la prăbușirea avionului, au fost mai puțin de un minut și jumătate. Avionul ăla nu pare deloc că se întoarce.
    Iranienii vorbesc aiurea și pentru că "spun cu certitudine că nu a fost lovit de o racheta" din moment ce anchetă abia a început. Nu au voie sa excludă nicio posibilitate, niciun scenariu.
    • Like 0
  • Clericii politicieni din Iran ( soldatii lui Allah) nu stiu ca nu e frumos sa minti ? Sau se poate face orice in numele lui Allah ? Ce nemernici !
    Ceea ce ma surprinde este ca in comparatie cu alte triburi din zona iranienii sunt cei mai educati . Chiar nu-i supara minciunile astea ?
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult