Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Cum te ucide zahărul

Zahăr

Foto: Guliver Getty Images

Observăm pretutindeni atenționări cu privire la consumul de grăsimi, sare și zahăr.

Ca medic, văd mereu recomandări de alimentație, de la banalele mesaje pe televizor privind evitarea sării, zahărului și grăsimilor în exces, până la subțirelele sfaturi scrise pe scrisorile medicale care îmi trec prin mâini. Sigur, acel puțin e mai bine decât nimic, dar lucrurile sunt încă foarte discutabile în domeniul nutriției, fie că vorbim de recomandări pentru oameni considerați sănătoși sau pentru cei deja purtători de anumite diagnostice.

Revenind la mesajele cu sarea, grăsimile și zahărul, această triadă malefică inserată în societatea noastră care doar aici are probleme (ironie), trebuie să știm că sarea face rău variabil, mai ales la cei cu probleme cardiace sau renale, dar mecanismele fiziopatologice nu sunt mereu valabile: un hipertensiv poate face puseu tensional după o saramură, altul nu. 

Referitor la grăsimi, mai ales cele animale, și aici lucrurile se bat de multe ori cap în cap: unii le interzic, alții le recomandă, fără să le asocieze neapărat cu ateroscleroza, dacă vreți un exemplu. Nivelul crescut de grăsimi din sânge nu înseamnă obligatoriu ateroscleroză, dacă nu există și alte fenomene care să dicteze depunerile în pereții vaselor. Trebuie însă să fim prudenți și să îmbrățișăm moderația și aici, dar fără să cădem în paranoia. La un moment dat, clinicienii cu studii în nutriție interziceau untul; au revenit apoi și au recomandat untul ca aliment ce poate fi consumat (desigur în doze echilibrate), chiar The New York Times având pe o copertă „Eat butter.” cu poza unui calup de unt. În fine, groaznica triadă se termină cu zahărul și aici avem multe de discutat.

Zahărul nu lasă loc de discuții: te ucide într-un mod perfid, ținându-te captiv, măcinându-te puțin câte puțin, alterându-ți nervii, vasele de sânge, organele. Este cu mult așezat deasupra grăsimilor sau sării, fiind responsabil de cele mai grele afecțiuni cardiovasculare (un diabet zaharat va accelera cumplit ateroscleroza; este considerat chiar echivalent de infarct miocardic). Zahărul poate fi privit ca un drog și ar trebui evitat la orice vârstă, la orice moment al zilei. Obezitatea la copii devine o problemă tot mai prezentă și este în esență o tragedie. Atenție, chiar și băuturile cu zero zahăr cresc riscul cardiovascular, așa că nu vă lăsați păcăliți. Societatea a dat un mare greș aici și încă persistă în greșeală: marile companii livrează produse cu conținut foarte crescut în zahăr și sunt răspunzătoare în mare măsură de statisticile actuale privind majoritatea afecțiunilor. Lucrurile ar trebui reglementate mai aspru, cu fonduri luate din accize și direcționate către conștientizarea riscurilor, prevenție primară încă de la vârste mici.

Ca oameni care dețin în vârful corpului un organ minune capabil să judece și să aleagă, putem decide ce e mai bine pentru noi, evitând produsele binecunoscute, evitând dulciurile și alte alimente care sunt foarte bogate în zahăr și care duc rapid la acumulare de țesut adipos, la probleme de sănătate, la stimă de sine scăzută, la lupte interminabile cu kilogramele în plus, la întreținerea unor cercuri vicioase care afectează creierul și inima, fizic și metafizic, precum și celelalte organe.

Migrarea către îndulcitorii artificiali sau înlocuitorii naturali poate să păcălească, pentru că nerespectarea unei moderații și-n acest segment va conduce la aproximativ aceleași riscuri de diabet, boli vasculare, afecțiuni cardiace.

O alimentație sănătoasă înseamnă legume multe, câteva fructe, puțină carne albă, pește, evitarea preparatelor bogate în zaharuri (aici intră și fresh-urile din fructe), evitarea pe cât posibil a băuturilor carbogazoase, chiar și a acelora care au îndulcitori artificiali. O prăjitură sau un suc pot fi consumate fără probleme la anumite ocazii, fără a deveni obicei.

Cheia pentru o viață sănătoasă stă în alegeri înțelepte și în păstrarea unor acțiuni ancorate în bun simț și-n respect pentru propria persoană, cu moderație în toate.

Articol publicat pe site-ul autorului, Leapșa de sănătate

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • AlexI check icon
    Am inceput de 3 luni o dieta keto(<20g zaharuri pe zi si acelea doar din vegetale verzi).
    Am 2 mese pe zi si 20 de ore fara mancare.
    Raportul caloric este 5-75-20.Proteinele trebuie consumate cu moderatie.
    Am slabit 20 Kg, ma simt superb, mai ales creierul nu mai am nevoie de cafea (inainte aveam nevoie de 2 pe zi la servici)
    Singura problema au fost 3-4 zile in care m-am adaptat la consumul de ketone(grasimi) dar dupa mi sa schimbat viata.
    De ce nu se recomanda acest regim este simplu: pentru ca 80% din industria alimentara ar da faliment. Asa ca industria plateste studii dupa studii ca sa contrazica. Sunt 10 de doctori care spun acest lucru si isi pierd slujbele.
    Cel mai bun argument pentru acest tip de dieta este simplu: ganditi-va cum au mancat oamenii sute de mii de ani inainte de aparatia agriculturii (acum aprox. 10000 de ani)
    Ultra maratonistul de top Zach Bitter are acesta dieta. Are recordul de 12 ore alergare (peste 163 Km)

    Argumentele stiintifice sunt numeroase:
    - insulina si mai ales rezistanta la insulina care nu se detecteaza decat prea tarziu (diabet, alzeiheimer, etc.)
    - cholesterol nu este o problema ci LDL (asa zisul colesterol rau, care de fapt nu e cholesterol ci transportator de cholesterol) care in prezenta zaharului se oxideaza si se prinde de vasele de sange.
    HDL (asa zisul colesterol bun) creste in regimul keto(low-carb)
    - glucoza are un comportament oxidant si inflamator fata de ketone (rezultat din grasimi). Arderea ketonelor este mult mai "curata".
    - zaharurile au acelasi efect ca drogurile/alcohol/tigari de asta le vrem din nou dupa putin timp (genereaza dopamina, endorfine si serotonina)

    Pentru mai multe informatii un site bun este cel din australia https://lowcarbdownunder.com.au (au si you tube in care explica stiintific tot)
    de asemenea acest doctor din US Dr. Eric Berg care explica multe fenomene pe youtube.
    • Like 0
  • Rădulescu pare că se informează pe blogurile nutriționiștilor amatori anti știință și ignoră surse științifice reputate. ”Blogării” vor să desemneze zahărul ca inamic nr. 1 și să reabiliteze grăsimile saturate și carnea. Avem chiar în RO medici-vedetă care recomandă reducerea consumului de fructe integrale din cauză că... sunt dulci.

    Poți să consumi cât zahăr vrei dar ai grijă să rămâi normoponderal.
    Zahărul nu produce nicio boală; nu te ”macină”, nu îți ”alterează” nervii și vasele de sânge. Bine că nu zice că e otravă! Acesta e un limbaj-sperietoare folosit inclusiv pe bloguri care nu au altă misiune decât discreditarea metodei științifice. Iată-l acum împrumutat de (încă) un medic român. Ei cred că dacă se aliniază la acest trend anti-zahăr și pro grăsime demonstrează că sunt la curent cu cele mai noi descoperiri științifice. Dar eu așa identific superficialitatea și dorința unora de a fi ”la modă” în mediul online. Deh, nu ai destui cititori dacă scrii aceleași texte prăfuite despre colesterol și grăsimea saturată.

    ”Despite the continuing concern regarding fructose’s unique metabolic effects, which stems from low-quality ecological studies, animal models and select human studies, the highest level of evidence from systematic review and meta-analysis does not support a direct causal relationship with cardiometabolic disease. Using the totality of the highest quality evidence from controlled feeding trials, we demonstrate that fructose-containing sugars can lead to weight gain, increase in cardiometabolic risk factors and disease only if it provides the excess calories. When the calories are matched, fructose-containing sugars do not appear to cause weight gain compared to other forms of macronutrients including complex carbohydrates, fats and protein, and in low doses fructose might even show benefit. Prospective cohort studies, which provide the strongest observational evidence, have shown an association between fructose-containing sugars and cardiometabolic risk including weight gain, cardiovascular disease outcomes and diabetes only when restricted to SSBs (n.m. sucuri îndulcite) and not for sugars from other sources. In fact, the harmful effect of SSBs is likely driven by a collinearity with an unhealthy lifestyle as SSB drinkers consume more calories, exercise less, smoke more and have a poor dietary pattern.”
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174149/
    • Like 1
    • @ Emanuel Ciobanu
      Emanuel, zaharul ucide. Îți trimit niste studii serioase facă te interesează.
      • Like 0
    • @ DeLaMunte
      Dar de meta-analiza prezentată de mine ce zici? O analiză a mai multor studii cântărește mai mult decât un studiu singular.
      • Like 1
  • Victor66 check icon
    Dar carnea rosie e ok?
    • Like 0
    • @ Victor66
      AlexI check icon
      Da. dar consumul de proteine trebuie sa fie moderat asa. Cel mai bun este tot pestele pentru ca are omega-3. Carnea de vita are omega-3 doar daca e crescuta cu iarba toata viata (grass fed)
      • Like 0
    • @ AlexI
      Victor66 check icon
      Si pestele are probleme, contine mercur, este hranit cu gunoaie, sunt multe probleme cu pestele de crescatorie.
      • Like 0
    • @ Victor66
      AlexI check icon
      Da. Se poate lua ulei ficat de cod. Mercurul este contra balansat de seleniu. Orice animal crescut cu mancare modificata genetic sau cu mult zahar pierde omega 3. Mai e o problema cu uleiurile vegetale contin mult omega 6 si competitioneaza pe enzime cu omega 3.Raportul tre sa fie maxim 4:1.omega 3 vegetal nu e bun doar 9% se poate converti in EPA/DHA
      • Like 1
  • Zaharul nu face bine, dar nici rau: nu are valoare nutritiva, adica fara sau cu, tot acolo. Cand este asociat cu grasimi, atunci apar problemele: zaharul da gustul ("glasul de sirena", "nada", "momeala"), dar rau fac untul, laptele, ouale din dulciuri, prajituri, cozonaci, biscuiti, inghetata etc.
    Desigur, industria carnii o ţine ca gaia-maţul ca zaharul e de vina, cand de fapt produsele de provenienta animala sunt cauza bolilor cardiace, obezitatii, diabetului, dementei, Parkinson, aterosclerozei, artritrei etc.
    Poti manca zahar cu polonicul si nu te ingrasi si nici nu vei face diabet, dar daca te apuci sa devorezi cozonaci, ca tot a fost Craciunul zilele acestea, sa nu te astepti la o sanatate de fier. Paradoxal nu de la zahar faci diabet: sunt oameni carora nu le plac dulciurile si totusi au diabet. Industria carnii va spune in acest caz ca e din cauza vinului pentru ca e dulce, iar pentru cei care nu consuma nici alcool si nici bauturi dulci mai mult sau mai putin carbogazoase, atunci de vina este... mostenirea genetica.
    Altfel spus, nu scapi de ce ti-e scris, cu conditia sa mananci "cu moderatie" produse de provenienta animala, sa nu sufere industria de profil.

    https://www.youtube.com/watch?v=PylynyT-IFw&t=47s

    • Like 0
    • @ Gabi Stainer
      Victor66 check icon
      Zaharul nu face rau? Boli cardiovasculare, obezitate, efect negativ asupra neuronilor ... Sa mai continui?
      • Like 0
  • Unu: Nu zahărul ucide, ci exagerarea de orice poate ucide. Doi: Într-o țară, și lume, unde avem poluare intensă cam la tot pasul, să pui zahărul în topul cauzelor de deces mi se pare cel puțin hilar. Monoxidul de carbon (ca să dau numai un exemplu) îl "savurăm" în fiecare secundă ca pe o delicatesă "sănătoasă" ce e. Dar zahărul e criminalul, evident. Pînă și aici găsim acari Păun :))
    • Like 1
    • @ Bogdan Tabarcea
      Victor66 check icon
      Cati oameni au murit din cauza poluarii? Si, se zice "ilar", nu "hilar" ca nu vorbim despre hil.
      • Like 1
  • Sanatate, un bun nepretuit care se mentine sau repara cu mare grija si sacrificii multiple prin consum de alimente categoria Whole Food, alimentul in totalitate,seminte, nuci, marul asa cum este pe de-a intregul, asa fibra din fruct va elibera fructoza lent fara a provoca varfuri de crestere a glicemiei, bobul de grau nedecorticat, fara ulei, zahar, faina lucruri care nu exista in natura. Raportul calorii versus nutrienti, zaharul iti ofera calorii si in rest nimic, fibre, enzime, minerale de unde. Din pacate la fel sta treaba cu uleiul de masline, ofera calorii, putin omega 3 si in rest nimic. La indulcitori Stevia este de fapt Tevia din saraca planta nu mai ramane decat zahar si tot asa, peste tot manipulare, spre maxim de profit. Lucrurile sant foarte complicate in mare parte datorita goanei dupa profit si ignorantei. Aruncam taratea la animale si mancam amidonul de la grau, oare cat de mult loc ocupa prostia, orgoliul, ignoranta, manipularea.
    • Like 1
    • @ Victorin Borsciov
      AlexI check icon
      Un mar are 19g de zaharuri si doar 4g de fibre. Ai voie unul pe zi.
      Bobul de grau are per 100 g 14.6g fibre si peste 70g amidon (care e tranformat in glucoza)
      Fructoza creste foarte mult trigliceridele din ficat si nu e buna.
      • Like 0
    • @ AlexI
      Vad ca esti informat asta este un lucru bun.
      • Like 0
  • Gresit domnule doctor: s-au dezgropat mumii datate ca avand pana la 4000 de ani, din 4 zone geografice diferite, care aveau ateroscleroza: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23489753-In concluzie ateroscleroza nu este o boala moderna cauzata de consumul de zahar care acum se gaseste in abundenta.
    • Like 2
    • @ סילביו רוסו
      AlexI check icon
      Dieta low carb este pre-agricultura (10000 ani). Orice consum de fainoase, fructe si alcohol in exces are acelasi efect. Nici proteinele (Carnea putin grasa) in exces nu e buna creaza varf de insulina
      Grasimea creaza satietate si te saturi repede
      • Like 1
  • Alex check icon
    Da, sigur.
    Mananca iarba, niste peste cand e eclipsa dar in rest stai numai cu fundul in masina, parcheaza la maxim 5 metri de destinatie caci mersul strica pantofii si mira-te de praful depus pe aceeasi masina fara sa te gandesti ca si plamanii tai e la fel iar o parte de produs chiar de tine.
    Imi place ca recomandati indulcitorii artificiali in locul celor naturali, ba chiar si bauturile carbogazoase (cu artificiali, bineinteles). Sigur sunteti doctor? Caci e prima oara cand pe cineva sa recomanda cola in loc de suc de portocale. Ma rog, probabil e din cauza ca la noi nu gasesti aproape deloc sucuri de fructe obtinute direct (in afara celor de mere). In alta ordine de idei, daca vrei sa eviti zaharurile, nu mai bine bei apa?
    Atingeti tangential subiectul slabei calitati a produselor alimentare din Romania dar o aruncati pe marile companii. De parca tot astea pun zahar in mustarul de Tecuci sau mai stiu eu ce alta mazga galbena cu aroma de mustar si cu ingrediente mai multe ca o prajitura.
    • Like 1
  • Alex check icon
    Da, sigur.
    Mananca iarba, niste peste cand e eclipsa dar in rest stai numai cu fundul in masina, parcheaza la maxim 5 metri de destinatie caci mersul strica pantofii si mira-te de praful depus pe aceeasi masina fara sa te gandesti ca si plamanii tai e la fel iar o parte de produs chiar de tine.
    Imi place ca recomandati indulcitorii artificiali in locul celor naturali, ba chiar si bauturile carbogazoase (cu artificiali, bineinteles). Sigur sunteti doctor? Caci e prima oara cand pe cineva sa recomanda cola in loc de suc de portocale. Ma rog, probabil e din cauza ca la noi nu gasesti aproape deloc sucuri de fructe obtinute direct (in afara celor de mere). In alta ordine de idei, daca vrei sa eviti zaharurile, nu mai bine bei apa?
    Atingeti tangential subiectul slabei calitati a produselor alimentare din Romania dar o aruncati pe marile companii. De parca tot astea pun zahar in mustarul de Tecuci sau mai stiu eu ce alta mazga galbena cu aroma de mustar si cu ingrediente mai multe ca o prajitura.
    • Like 0
    • @ Alex
      AlexI check icon
      Indulcitorii creaza si ei varf de insulina nu sunt buni.
      Toata industria alimentara e problema nu doar marile companii. Cei mai mici sunt uneori mai avizi de profit.
      • Like 0
  • Marius check icon
    "Citesc, trăiesc, iubesc, dezîmbolnăvesc. Și-ntre ele scriu." - Foarte frumoasa prezentare. Din repezeala am citit "dâmbovițesc" :-)

    Vroiam sa te felicit pentru articol, foarte util pentru cei interesati de a manca sanatos. Ai rezumat multe carti pe care americanii stiu sa le vanda cu bani grei, carti de sute de pagini de bla-bla, care si spun ceva util in maxim 10.

    PS:
    Am citit mule articole interesante pe Republica, dar asta m-a convins sa-mi fac cont sa scriu un comentariu de lauda.
    • Like 0
    • @ Marius
      Lui Victor66
      La sfarsitul comentariului meu am afisat un link pe care se pare ca nu l-ai accesat:
      https://www.youtube.com/watch?v=PylynyT-IFw&t=47s
      Urmareste acest documentar si dupa aceea stam de vorba.
      • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Chef Alex Dumitru

Bună parte dintre ingredientele proaspete pe care le utilizează în rețetele sale de adevărat făuritor de gust, chef Alex Dumitru le cumpără, de două-trei ori pe săptămână, din Piețele Obor, Domenii și Matache. Merge doar la producători testați, care au întotdeauna grijă să îi ofere materii prime de calitate. Totul trebuie să fie proaspăt, de sezon.

Citește mai mult

Eric Stab, Engie România

De la ultimele etaje ale clădirii în care se află sediul central al Engie România, când privești pe geam, îți poți imagina ușor o mare de panouri puse la muncă să capteze razele soarelui. „La finalul zilei, energia cea mai ieftină este energia pe care nu o consumi ”, spune zâmbind spune Eric Stab.

Citește mai mult
text: Vasi Rădulescu / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon