Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Există mai multe tipuri de capitalism: capitalismul nu este un concept monolit și uniform, el are o exprimare diversă în realitate, în funcție de multiplele interacțiuni cu structurile sociale și politice din fiecare țară sau regiune.
În esență, capitalismul este un sistem economic prin care mijloacele de producție ale societății sunt, majoritar, în proprietate privată, incluzând aici capitalul uman, suma abilităților creierului uman. Din această esență a capitalismului derivă celelalte caracteristici care în mod uzual sunt asimilate acestui sistem, precum liberul schimb, piața, competiția, motivația profitului. Esența producției capitaliste este utilizarea capitalului pentru a produce un randament, care devine venitul societății. Capitalismul este deci o modalitate eficientă prin care capitalul fizic și uman este utilizat productiv pentru a produce un profit. Fără acest profit nu există progres, și fără acest progres societatea umană nu s-ar fi putut dezvolta pentru a susține creșterea exponențială a populației.
Care sunt multiplele feluri de capitalism din societate? William Baumol, laureat al premiului Nobel, identifică 4 tipuri de capitalism: capitalismul antreprenorial, capitalismul de stat, capitalismul firmelor mari și capitalismul oligarhic.
Care din aceste tipuri se potrivește cel mai bine României? Păi niciunul de fapt. Am putea fi tentați să credem că avem capitalism antreprenorial. Dar există două tipuri de antreprenori, iar cei care contează pentru creșterea economică pe termen lung sunt cei inovatori, care creează lucruri noi, cu valoare adăugată. În opoziție cu antreprenorii replicativi, care „copiază” produse și servicii deja existente. Care tip credeți că prevalează în România? Fiind țara din UE cu cel mai mic număr de brevete, răspunsul e simplu; dacă ne uităm ce fel de afaceri au apărut și apar în Romania - mall-uri, supermarketuri, farmacii, păcănele, case de pariuri, frizerii, restaurante și bănci - avem mai degrabă antreprenori replicativi. Chiar și în IT, vindem servicii considerate entry-level, precum ore de programare și software deja existent. UiPath este marea excepție, însă rămâne o excepție.
După părerea mea, capitalismul prezent în România poate fi conceput de fapt ca un amestec între feudocleptocapitalism și un capitalism antreprenorial de consum, o combinație între proprietatea privată asupra mijloacelor de producție pentru a replica lucruri deja create de alții și relațiile de vasalitate, clientelare și de inegalitate în fața legii prezente în orânduirea feudală. Argumentele ar fi următoarele:
1. Modul de producție capitalist: chiar dacă mijloacele de producție ale societății sunt preponderent private, modul în care au fost privatizate după 1990, cu un acces inegal al populației la stocul de capital material, seamănă mai mult cu atribuirea unor feude unor insideri ai sistemului (majoritatea având legături cu fosta securitate). Aceste feude - fie pământ productiv, fabrici, mărci comerciale etc - au integrat modul de producție capitalist pe o piață din ce în ce mai liberă mai ales după integrarea în Uniunea Europeană. Pe măsură ce capitalismul s-a dezvoltat, nomencantreprenorii (îi numesc așa pe cei care au devenit antreprenori prin relațiile construite în timpul nomenclaturii comuniste) au început să cedeze locul antreprenorilor locali, mai ales pe piețe relativ noi, precum tehnologia informației, internet, sistemul financiar; dar chiar și acești antreprenori noi sunt cum am spus mai sus, replicativi.
2. Relațiile cetățenilor cu justiția: un capitol care seamănă foarte mult cu practica feudală în care lorzii, boierii și clericii erau supuși altor legi decât iobagii fără relații. Justiția românească s-a caracterizat după 1990 prin această asimetrie în fața legii, oamenii de rând neavând aceeași capacitate de a avea acces la un proces corect în raport cu elitele politice și economice. Această evoluție exclusivă a accesului la justiție, una dintre instituțiile fundamentale -suport ale capitalismului - este una dintre cauzele dezvoltării inegale a României și a etichetei de feudocleptocapitalism.
3. Relațiile de vasalitate care caracterizează o societate feudală sunt încă preponderente în societatea românească; fie că vorbim de politică, caracterizată de prezența „baronilor” locali, adevărați brokeri de putere regională și stăpâni de-facto asupra destinelor populației din multe județe ale țării, fie că vorbim de primăriile marilor orașe care funcționează ca adevărate feude prin care clientela privată este recompensată cu contracte publice; de altfel, acest mod clientelar al acordării de contracte pe bani publici nu pe meritele proiectelor, ci ca recompensă pentru vasalitate este un aspect crucial al feudocapitalismului românesc.
4. Iobagizarea populației, mai ales cea din zonele slab dezvoltate economic; juridic oameni liberi, în realitate populația aptă de muncă din regiunile sărace gravitează în jurul unui tip de feude pentru care oferă servicii în schimbul subzistenței; fie că vorbim de familii întregi angajate la diverse autorități de stat (poliție, primării…), fie în regii și întreprinderi de stat (poștași, transportatori, siguranță…), modul economic de producție capitalist este înlocuit cu exploatarea feudală a unor active economice de stat și reciclarea banului public.
5. Accesul diferențiat la serviciile de sănătate și educație și preponderența pentru furt și corupție; nu e nevoie să mai detaliem. Aici este acel cleptocapitalism practicat la scară largă, macro și micro.
În condițiile în care populația scade și cea activă pleacă în alte zări, iar povara datoriei statului crește, căutarea unui nou tip de capitalism productiv, care să susțină creșterea economică atât de necesară e un imperativ. Oamenii politici noi încearcă să răspundă la această dilemă prin PNRR, construind un fel de capitalism de stat, dar primul pas ar trebui de fapt să fie eliminarea feudo- și clepto- din practica actuală. Degeaba facem proiecte pe hârtie, dacă în realitate iobagizarea, replicarea și hoția continuă.
Artitol publicat și pe blogul autorului
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.