Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Da, Metrorex e iresponsabil, dar și noi suntem nesimțiți. În zece ani, n-am auzit pe nimeni să strige împreună cu mine: „Pardon, se merge pe stânga, se staționează pe dreapta!”

Aglomeraţia de la metrou e subiectul săptămânii. E groaznic, e insuportabil.

Insuportabil e tot traficul şi aş fi egoist dacă aş spune că doar în Bucureşti este problema asta. Este cam în toată ţara. Dintre oraşele mari, doar în Braşov traficul auto este bun şi foarte bun, în rest, toate oraşele mari se confruntă cu problema traficului.

Din articolele apărute, dar mai ales din comentarii, concluzia care se trage este că vina este a autorităţilor. Da, aşa este, o parte din vină este a autorităţilor. Poate cea mai mare.

Dar şi noi avem o parte din vină.

Să vedem cam ce putem face noi, până să facă şi autorităţile ceva.

Păi am putea să stăm doar pe partea dreaptă atunci când mergem pe scările rulante. Nu este o idee a mea, ci am văzut-o la cele mai vechi metrouri din lume, anume în Londra şi Paris.

Acolo nu stă nimeni pe partea stângă. Acolo oamenii depăşesc în pas alergător pe cei ce stau pe dreapta.

Autorităţile au semnalizat scările rulante din toate staţiile de metrou din Bucureşti, de 10 ani.

Rezultatul nu se vede. Se stă (doarme) pe partea stângă a scărilor rulante în continuare. Cât să mai aşteptăm, alţi 10 ani ca toată lumea să se simtă?

Nu mă refer la voi, cei care citiţi, ştiu că voi aţi remarcat chestiunea, însă e bine să ştim că suntem un număr considerabil, care am dori să respectăm nişte reguli de bun simţ, care sunt pentru binele nostru.

Eu strig pardon şi uneori chiar ţip, chiar când nimeni nu mă susţine. Când sunt mai mult de 2-3 persoane în faţa mea pe scara rulantă, nimeni, niciodată, nu m-a susţinut.

Vă aştept data viitoare să îmi fiţi alături, să fim şi noi europeni.

Aţi remarcat probabil ce spaţii mari, unele chiar megalomanice, are metroul din Bucureşti. În Londra, senzaţia de claustrofobie încearcă pe oricine, pentru că acolo se merge la propriu, nu doar la figurat, prin tuburi. La noi spaţiile nu sunt doar înalte, ci şi late.

Am auzit voci care spun că metroul nostru nu a fost proiectat pentru 3 milioane de locuitori.

Ei bine, cred că la 1863, nici metroul londonez nu a fost proiectat pentru 10 milioane.

Sigur, deşi sunt mai late şi mai încăpătoare trenurile noastre, mult mai noi şi mai confortabile, ale lor vin din minut în minut, dar şi populaţia lor este pe măsură mai numeroasă.

Acolo însă totul e semnalizat impecabil. Eu, deşi sunt născut şi crescut în Bucureşti, încă mai am probleme de orientare în unele staţii de metrou. La Londra, deşi am fost doar în câteva vizite, semnalizarea m-a ajutat să ajung mereu unde am avut nevoie.

În privinţa asta, autorităţile nu îşi fac bine treaba.

Dar nici noi nu respectăm normele bunului simţ în staţiile de metrou.

Ne îmbulzim cu toţii, acaparând scările cu totul, pentru că suntem mulţi, iar cei care abia coboară în staţie, n-au loc nici măcar una câte una în spatele celeilalte, pe partea dreaptă a sensului de mers.

Aici, îmi e teamă că autorităţile nu au ce să facă, fiind vorba de bunul simţ colectiv.

Voi, cei care citiţi, nu faceţi aşa, dar fiţi voi cei care semnalaţi aceste anomalii celorlalţi. Poate nu sunteţi atât de puţini.

Mai țineți minte aurolacii de la metrou?

Lipsa de bun simţ ne face viaţa grea, exemplul elocvent este cu autobuzele Mercedes, care au ajuns în timp record mizerabile. La fel şi cu tramvaiele pline de cerşetori, de oameni ai străzii.

Până la urmă, la metrou, ideea cu oamenii de pază s-a dovedit foarte bună. Este curat. Aduceţi-vă aminte cum era înainte, când metroul era casa aurolacilor.

Am să dau şi eu vina pe autorităţi, ele sunt responsabile că nu suplimentează cu garnituri de tren, că nu susţin industria românească de vagoane, care sunt moderne şi mult mai ieftine şi că preferă din motive obscure să cumpere vagoane din ţări îndepărtate. Dar dacă nu vedem paiul din ochi şi pădurea de copaci, dacă ne văităm mereu de autorităţi, fără ca noi să fim schimbarea pe care vrem să o vedem în ceilalţi, vom bate pasul pe loc.

De 10 ani sunt semnalizate scările rulante… „Vă rugăm, staţionaţi pe partea dreaptă”. În toţi aceşti 10 ani, nu am auzit pe nimeni să strige odată cu mine PARDON!

Hai să începem cu asta, apoi vedem cum e şi cu urcatul treptelor, lăsând loc şi celor ce coboară.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • RA check icon
    Eu am avut surpriza să fiu admonestat când coborând pe partea stângă în viteză și adresând un pardon mai apăsat unei perechi care staționau unul lângă celălalt pe aceeași treaptă a scării..,să-mi răspundă un nevorbit din public “dar ce, mori dacă mai aștepți câteva secunde...”, probabil întrebarea aceasta de premiul Nobel a fost singurul lucru important și inteligent produs de băgătorul de seamă pe ziua respectivă, ori probabil în întreaga lui existență nesemnificativă.
    Totuși am remarcat cum cei vizați și-au reconfigurat poziția cerându-și scuze, băgătorul de seamă rămânând să vorbească singur...
    • Like 0
  • Probabil era mai corect spus : Da, bucureștenii sunt iresponsabili dar și nesimțiți. Tonul (cetățenii) face muzica dar tot cetățenii fac regulile dacă vor. În zece ani, n-am auzit pe nimeni să strige împreună cu mine: „Pardon, se merge pe stânga, se staționează pe dreapta!”
    • Like 0
  • O dată eram pe scara rulantă, o femeie în vârstă stătea pe stânga. M-am gândit să o depășesc pe dreapta, fiind destul loc și nimeni altcineva pe scară. Mi-am trezit cu mătura babei în cap și înjurături.
    Bucureștenii nu numai că sunt nesimțiți, dar te trag și pe tine după ei.
    • Like 0
  • Victor66 check icon
    Nu am văzut asemenea indicatoare nicăieri. Iar în Japonia îți iei amendă pentru ce propui dumneata. De ce să schimbi un mod de a fi, doar pentru că așa fac englezii și francezii (două nații de oameni pentru care nu am respect)?
    Doar pentru că unii oameni sunt mai grăbiți decât cei care claxonează imediat ce s-a pus verde și vor să fugă pe scările rulante?
    Nu ar fi mai bine să urcați scările normale, dacă tot vreți să fugiți?
    • Like 1
    • @ Victor66
      Și austriecii fac la fel, dar bănuiesc că nici pentru ei nu ai respect.
      Unii se grăbesc, alții nu. Tu dacă nu te grăbești, de ce blochezi pe cineva care are nevoie să ajungă mai repede.
      E ca și cum ai merge cu viteză mică pe banda a 2-a a autostrăzii.
      • Like 4
    • @ Victor66
      Sunt de acord cu dvs ca persoanele care claxoneaza imediat ce se pune culoarea verde sunt putin exagerate (o spun intr-un mod cat mai diplomat), insa nu vad de ce nu se poate 'alerga' si pe scarile rulante. Mie personal nu mi se pare asa de complicat sa stationezi doar pe o parte a scarilor (oricare ar fi aceea). Se poate muta pe stanga daca nu va place influenta englezilor sau a francezilor.... Consider generalizarile nocive.... Ideea era simpla, ca ar fi cazul sa incepem sa ne auto-educam si noi... si daca sunt exemple bune in Europa (pentru anumite subiecte), de ce sa nu le urmam? Doar din cauza simpatiilor sau antipatiilor personale?
      • Like 1
    • @ Victor66
      Poftim? Pe toate scarile rulante de la metrou exista niste autocolante galbene pe care scrie “stationati pe partea dreapta”.
      • Like 1
  • Ati rezumat o problema complexa la nesimtirea bucuresteanului. Foarte simplist din pacate. Sunt multe variabile care intra in discutie, unde comparatia cu "strainatatea" e literalmente mere cu pere:
    - axa Nord - Sud e mereu congestionata din pricina dezvoltarii haotice a cladirilor de birouri in zona de nord a capitalei. Practic o masa imensa de oameni vine din toate zonele rezidentiale (Drumul Taberei, Crangasi). In multe orase "occidentale" mai noi, zona de genul asta e "Downtown-ul" si e de cele mai multe ori relativ centrala. E mai usor sa menajezi traficul dinspre si catre la ore de varf.
    - nu exista alte mijloace de transport cu timpi de incredere. La ora de varf cu RATB e "cum ti-e norocul". Drept urmare lumea apeleaza la singurul mijloc de transport care le permite sa-si calculeze timpii.
    - vagoanele sunt mici pentru ca galeriile la randul lor nu prea permit vagoane mai mari.
    - in multe orase occidentale metroul s-a extins si suprateran unde permitea pentru a adauga la "reliability" si a controla fluxul de oameni de la sursa nu in puncte critice. Exista si rute mai multe cu legaturi directe intre punctele cu aglomerari mari.
    • Like 2
    • @ Constantin Negruț
      Victor66 check icon
      La început credeam că îi faci pe bucureșteni nesimțiți, dar ai dreptate.
      • Like 0
  • Motivul obscur pentru care nu cumpărăm trenuri romanesti e ca trebuie facuta licitatie si acolo de alege oferta cea mai buna indiferent a cui e.
    • Like 0
  • De acord. Aceasta regula trebuie sa fie impusa cu , probabil, ceva asprime, parerea mea
    • Like 0
  • haha, da, și pe mine mă enervează (sau în zilele bune mă amuză) oamenii care se dau cu scările rulante de parcă sunt la tura cu călușei învârtitori. dar când am plecat din bucurești chiar mi-a fost dor de metrou. îmi place metroul bucureștean. e curat, e rapid, multe stații arată decent.
    • Like 0
  • nu va dati seama ca oamenii astia pe care ii bombanim, le reprosem, ne oprima etc, suntem chiar noi (daca la 1,5 milioane de bugetari, plus primariile, plus externalizarile, care cam tot aia erau, plus tot ce mai tine de stat, s-ar duce la trei milioane de "adversari" ai ce ni se intampla zilnic. pai asta insemna ca suntem noi si poate mai raman alti cativa pe afara!!
    • Like 1
  • De acord, Stefan. Pe de alta parte, am avut si situatii in care eu pe stanga, pentru ca efectiv am fost luata pe sus de multime, un batranel pe dreapta, si un tanar venit cu aplomb, cu pardon intarziat dupa ce m-a imbrancit peste oamenii care efectiv au cazut pe scara. Deci da, de acord ca totul incepe de la oameni, in toate rolurile pe care le au in privat si colectiv, individual si managerial.
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult