Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Dacă ai un sediu de PFA sau de firmă acasă, împrietenește-te cu un evaluator!

Singura modificare de structură analizată din perspectiva gândirii fiscale este procedura de plată a impozitelor pe locuințe din anul 2016, conform noului Cod fiscal adoptat prin Legea nr. 227/2015 cu modificări ulterioare.

În acest sens, impozitul pe clădirile deținute de persoane fizice este stabilit în funcție de scopul utilizării clădirii respective, și nu în funcție de calitatea de proprietar persoană fizică.

În acest sens, legiuitorul stabilește impozitarea clădirilor în mod diferențiat, respectiv utilizarea clădirii în activități economice, aceasta participând la livrarea de bunuri sau prestarea de servicii sau pentru folosință rezidențială, caz în care clădirea este folosită ca locuință pentru o persoană sau o familie.

Tot ca element de noutate, impozitul nu mai se stabilește ca un procent fix la nivel de țară, cum ar fi, de exemplu, procentul de 0,1% valabil în anul 2015 pentru toate localitățile țării, ci se plătește diferențiat, consiliul local stabilind procente diferite de la localitate la localitate.

Astfel, pentru clădirile aflate în proprietatea unei persoane fizice la data de 31 decembrie 2015, impozitele datorate la bugetul local sunt stabilite după cum urmează:

- între 0,08% și 0,2% din valoarea construcției pentru clădirile cu destinație locuință;

- între 0,2% și 1,3% din valoarea construcției pentru clădirile utilizate în activități economice, dacă clădirile sunt achiziționate, dobândite sau reevaluate în ultimii 5 ani;

- 2% din valoarea construcției pentru clădirile utilizate în activități economice, dacă clădirile sunt achiziționate, dobândite sau reevaluate cu mai mult de 5 ani înainte de anul 2016.

Raportându-ne la cele două structuri de impozitare pentru clădirile utilizate în activități economice, observăm că în realitate, cu mici excepții, majoritatea persoanelor fizice ce dețin astfel de clădiri nu le-au reevaluat deoarece nu a fost necesară sau impusă această reevaluare în virtutea vreunui act normativ.

Practic, prin simpla necunoaștere a legii, dacă te afli în situația de a deține acasă un sediu de societate, un sediu social pentru PFA, ai deschis un cabinet de consultanță, contabilitate, audit sau faci o mică afacere cum ar fi o frizerie, tocilărie, sifonărie etc. și deții construcția de mai bine de 5 ani te afli în situația de a fi impozitat cu procentul de 2% din valoarea construcției, situație ce conduce la o majorare de cel puțin 20 de ori a impozitului față de anul curent.

În acest sens, scopul persoanei fizice care deține clădirea utilizată în activități economice este să stabilească o valoare de impozitare apropiată de prețul pieței la care să se aplice unul dintre procentele mai mici adoptate de consiliile locale.

Desigur, la nivel de țară există diferențe foarte mari între procentele de impozitare pentru clădirile folosite în activități economice, procente ce conduc la plăți de impozite de la simplu la triplu pentru aceeași suprafață de construcție ridicată din materiale similare dar regăsită în localități diferite.

La Timișoara și Cluj impozitele pe clădiri cu destinație economică sunt de 3 respectiv 5 ori mai mari decât la București.

De exemplu, pentru București, conform proiectului de hotărâre pentru taxele locale din anul 2016, procentul de impozitare este de 0,2% pentru aceste clădiri utilizate în scopuri economice. Pentru aceeași folosință economică, autoritățile din Timișoara ne propun un procent de impozitare de 0,6% iar cele din Cluj de 1%. Printr-un calcul matematic sec putem aprecia că la Timișoara și Cluj impozitele pe clădiri cu destinație economică sunt de 3 respectiv 5 ori mai mari decât la București. Desigur, aceasta este o apreciere a tendinței de impozitare, calculele efective matematice ținând cont și de vechimea construcției respectiv de zona din interiorul localității.

Capcana din Codul fiscal

Mai reținem și faptul că până la data de 31 martie 2015, conform recentei modificări a Codului fiscal adusă de OUG nr. 50/2015 persoanele fizice ce dețin clădiri utilizate în activități economice vor depune o declarație de impozitare la direcția de specialitate locală.

Desigur, criteriul de delimitare al folosirii clădirii în scop economic sau în scop rezidențial este decontarea utilităților de către societatea/ entitatea ce folosește clădirea în scop economic. Poate fi un criteriu de departajare dar nu e nici pe departe un criteriu obiectiv deoarece a nu deconta cheltuielile cu o construcție nu înseamnă transformarea acelei construcții în locuință. Atâta timp cât toată lumea din cartier cunoaște că la parterul unui bloc este o frizerie, nu poți să negi folosirea acelei incinte în activități economice doar pentru că frizeria nu decontează utilitățile.

În esență, capcana generală a Codului fiscal este impozitarea cu procentul de 2% a construcțiilor nereevaluate în ultimii 5 ani, fapt pentru care vă sugerăm să vă împrieteniți cu un evaluator dacă sunteți o persoană fizică ce deține o clădire utilizată în activități economice.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Buna ziua. Am un sediu PFA in locuinta proprie (apartament cu 2 camere) si nu stiu ce suprafata trebuie sa trec in contractul de comodat, in conditiile in care un singur calculator pe care imi desfasor activitatea. La data infiintarii PFA-ului am depus un contract de comodat, la Registrul Comertului, in care nu este trecuta suprafata, intr-ucat la vremea respectiva, nu se plateau impozite pentru cei cu PFA in apartament. suprafata din contractul de vanzare-cumparare a apartamentului este de 43mp. Am discutat cu un evaluator si mi-a spus ca o sa vina sa faca masuratorile dupa terminarea actelor, adica dupa ce eu trec suprafata. Va rog sa ma ajutati, daca se poate, sa ma indrumati la cine trebuie sa apelez, sau pe cine sa intreb ce suprafata corecta trebuie sa trec in acte. Va multumesc!
    • Like 0
  • CristiU check icon
    Secretarul de stat Gabriel Biris mai domoleste din frici confirmand unele lucruri care pareau a fi firesti ( http://consilierjuridic.com/380/gabriel-biris-lamuriri-cu-privire-la-impozitul-pe-locuinta-unde-exista-sedii-de-firme.html ).

    Nu se va plati impozit daca nu se inregistreaza activitati economice sau daca nu se deduc cheltuielile pe persoana juridica care isi are sediul social acolo.
    • Like 0
  • Prietenia cu un evaluator nu va foloseste prea mult, evaluarea pentru impozitare este este reglementata foarte clar incepand cu 31.12.2015. Pentru detalii puteti consulta site-ul ANEVAR.
    • Like 0
  • Sa inteleg ca daca am o locatie inchiriata unei firme, practic cedandu-i folosinta contra unei sume pt care platesc impozit si CASS, urmeaza sa mai fiu suprajupuit de catre alta "entitate"? Pai atunci, nu mai inchiriez, sistez si platile de impozit si toate , vand si gata.
    • Like 0
  • Ar fi putut fi util articolul, daca ar fi fost scris in limba romana. :)
    • Like 0
  • referitor la termenul de obligativitate a declarării tipului de proprietate stabilit prin OUG 50/2015, acesta este 31 martie 2016 (nu 2015!), și se referă la clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă
    • Like 1
    • @ Maja Baldea
      Așa cum înțeleg eu statutul clădirii din punct de vedere al destinației, acesta nu este sinonim cu desfășurarea de activități economice. Astfel, un PFA care desfășoară activități liberale, schimbarea destinației nu este necesară și activitatea se poate derula într-un spațiu cu destinația de locuință. Dacă în schimb activitatea economică este incompatibilă cu destinația de locuință a spațiului, atunci este necesară schimbarea destinației spațiului.
      • Like 0
  • Ce se intampla cu apartamentele unde-si au sediul asociatiile si fundatiile?
    O asociatie care are activitati economice si care are sediul intr-un apartament de bloc...cum se plateste impozitul pentru acel apartament?
    • Like 0
  • Alte legi prost facute! Cladirile nu s-au reevaluat de zeci de ani! Cine s-o faca si cine sa plateasca? Asa ca le pastram aceeasi valoare si incasam cat se poate, ca mai avem ce jumuli!
    • Like 0
  • O precizare: Simpla existenţă a unui sediu profesional/social într-un imobil nu atrage în mod automat majorarea impozitului. Acest lucru presupune desfăşurarea unei activitaţi economice iar cheltuielile cu utilităţile să fie înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică. Vom şti mai multe la apariţia Normelor de aplicare dar până atunci e bine să avem în vedere prevederile noului Cod Fiscal: ART. 459 - Calculul impozitului pe clădirile cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice
    (1) În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculează prin însumarea impozitului calculat pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafaţa folosită în scop nerezidenţial, conform art. 458.
    (2) În cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457 (ca si pentru cladiri rezidentiale).
    (3) Dacă suprafeţele folosite în scop rezidenţial şi cele folosite în scop nerezidenţial nu pot fi evidenţiate distinct, se aplică următoarele reguli:
    a) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfăşoară nicio activitate economică, impozitul se calculează conform art. 457;
    b) în cazul în care la adresa clădirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează conform prevederilor art. 458 (ca si pentru destinatie economica).
    • Like 4
    • @ Ion Constantin
      nu mi se pare foarte clar, cel putin in unele domenii: de ex. in IT poti desfasura in mod obiectiv activitatea atat acasa in dormitor at si la sediul beneficiarului sau chiar in parc. cum se defineste utilizarea in scopuri economice?
      • Like 4
    • @ Laurentiu Lazar
      Si eu sunt interesat sa aflu informatii referitoare la situatia in care o societate comerciala (CAEN in domeniul IT) care activeaza intr-o singura camera dintr-un apartament.
      • Like 0
  • care se presupune a fi situatia comodatelor pentru suprafete din totalul apartamentelor (de ex. o camera)? ce se intampla daca proprietarul locuintei este diferit de cel al afacerii (chiar daca locuiesc la aceeasi adresa)?
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult