Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Dacă mă întrebai la 20 și ceva de ani ce trebuie să faci ca să fii un manager bun, eram atotștiutor. La 45 de ani, mă uit altfel la ceea ce cred că știu și că pot să fac

companie - Getty Images

Foto: Guliver Getty Images

Pe măsură ce ne maturizăm, calitatea vieții noastre profesionale influențează tot mai mult satisfacția noastră generală. Iar căutările pe care le fac oamenii pentru a se exprima mai bine profesional sunt de toate felurile: unii renunță la statutul de angajat pentru a se realiza profesional pe cont propriu, alții caută în organizațiile lor cariere cu responsabilități mai mari sau care le oferă posibilitatea să conducă mii de oameni. Unii din noi vrem să fim specialiști buni într-un domeniu, alții vrem să fim manageri foarte buni în domeniile care ne pasionează sau chiar investitori. Oricare ar fi rolul în care căutăm să avem sentimentul de satisfacție, regula de bază pentru asta este să-ți faci treaba astfel încât să-ți facă cinste și să te reprezinte. 

Dacă cineva m-ar fi întrebat când aveam 20 și puțin de ani ce trebuie să faci ca să fii un manager bun, ca să ai competențe bune de leadership, îi puteam “recita” foarte bine lecția asta. Știam totul: despre viziune, feedback, motivație, coaching, strategie, valori, decizii critice, roluri în echipă, performanță, implicarea angajaților, și așa mai departe. 

Știam toate cuvintele care trebuiau spuse! Lucrurile erau simple și păreau că ies de la sine, era suficient să arăți că poți vorbi despre ele și erai un adevărat expert. Fără prea multe “meciuri în picioare”, fără vânătăi, fără eșecuri sau greșeli, avântul tinereții mă făcea atotștiutor. La 45 de ani mă uit altfel la ceea ce cred că știu și că pot să fac. Am învățat pe propria piele că lucrurile care sunt durabile se construiesc cu răbdare, cărămidă cu cărămidă. Am învățat că fiecare an care vine își are ciclul și viața lui: indiferent cât de mică sau cât de mare este organizația în care ești manager sunt lucruri pe care le ai de făcut regulat: la început de an, pe parcursul anului și lucruri de final de an. 

Așa cum natură își practică cu sfințenie ritualurile ei, am învățat în timp că profesioniștii din orice domeniu își derulează regulat propriile ritualuri dacă vor să aibă sentimentul de satisfacție, progres și reușită în ceea ce fac. 

Care sunt ritualurile de început de an?

La fiecare început de an sunt întrebat de mulți manageri cum să facă lucrurile mai bine, ce ar avea de făcut cu echipa lor pentru a-și ușura cu toții viața pe parcurs sau care ar trebui să le fie temele prioritare pe care să nu le scape din vedere. Răspunsul meu este întotdeauna întrebarea: “Care sunt acum ritualurile tale de management?” Îmbunătățirile nu vin ca urmare a unei acțiuni (fie ea chiar și genială) realizată o singură dată – sănătatea dinților nu se întreține doar dacă ne spălam o singură dată pe dinți, trebuie să avem un ritual de a ne spăla pe dinți de 2 ori pe zi, în fiecare zi. Ritualurile de management pe care le avem ne dau șansa să fim mulțumiți de felul în care ne conducem echipa și să ajungem la rezultatele pe care le urmărim. Inexistența lor ne garantează din start că orice eforturi am face și oricât de bine am fi intenționați, ideile și acțiunile noastre bune nu au șansa să prindă rădăcini, să crească și să aibă un impact durabil și pozitiv mediul din jurul nostru.

Când am alcătuit lista de mai jos cu cele 10 obiceiuri, m-am gândit și i-am întrebat pe câțiva din managerii cei mai buni pe care îi cunosc și cu care lucrez, indiferent de domeniile în care sunt firmele în care sunt angajați, indiferent cât de mici sau cât de mari sunt acestea. Am căutat să mă gândesc la manageri despre care știu că au ritualuri de început de an. Lista de mai jos este doar o sursă de inspirație pentru a te încuraja să reflectezi la cum poți face mai bine ceea ce faci deja și să adăugi practici noi propriilor ritualuri de început de an. Aceste obiceiuri sunt valoroase în primul rând pentru cei care le practică, de aceea nu le putem cataloga la modul general ca fiind nici “corecte”, nici “greșite”. Ordinea din listă este întâmplătoare. Am adăugat la fiecare obicei câteva argumente pentru care cred că acel lucru ar putea aduce niște beneficii celor care se gândesc că li s-ar potrivi. 

1. Reconfirmarea proceselor cheie de lucru ale echipei. Când vrei să evidențiezi atât importanța proceselor de echipă (ex. procesul de luare a deciziei într-o ședință), cât și a rezultatelor, reconfirmă la început de an cu echipa ta că aveți aceeași înțelegere asupra lor și că le veți urma și pe parcursul anului care începe. Integrează orice sugestie de îmbunătățire venită din echipă pe care o consideri potrivită. Doar lucrurile care primesc atenție regulată se și îmbunătățesc.

2. Solicită feedback despre felul în care conduci. A deveni un manager mai bun se întâmplă odată cu trecerea anilor, făcând eforturi conștiente în zonele pe care vrei să îmbunătățești. Folosește constant același instrument cu bună reputație internațională și cere feedback anonim la începutul anului (în fiecare an sau o dată la doi ani). Spune-le celor care vor da feedack că faci asta pentru că vrei să fii un manager mai bun. Te vei cunoaște mult mai bine și vei ști care sunt temele la care ai de lucru și “de ce”.

3. Ascultă și consultă oamenii cheie. Un prânz sau o întâlnire cu oamenii tăi cheie la începutul anului te ajută să întărești atât relațiile cu aceștia, cât și susținerea pe care o ai din partea lor. Fără a avea poziții formale de adjuncți, ei au implicit acest rol și vrei să îl joace astfel încât să te ajute să canalizezi cât mai bine eforturile echipei pe care o conduci spre scopul comun.

4. Aliniază-te cu managerul tău direct. Găsește o soluție de a avea la început de an o discuție profesionistă și serioasă privind așteptările reciproce nu doar privind rezulatatele urmărite, ci și modul în care veți colabora împreună în parteneriatul vostru. Te vei simți singur, vei deveni defensiv și cinic față de organizație, vei fi un manager slab sau mediocru al propriei tale echipe dacă nu vei reuși să câștigi susținerea managerului tău direct și să agreați propriul vostru proces de colaborare.

5. Conectează scopul comun al echipei la un scop mai mare. Oamenii caută relevanță, sens și semnificație în munca pe care o fac. Iar aceste lucruri nu le aduce cineva, ci sunt construite în echipă. La început de an construiește împreună cu oamenii tăi “de ce”-ul vostru comun care va face să vă doriți rezultatele și pe care vi le-ați propus. Comunică-le “de ce”-ul tău, invită-ți oamenii să împărtășească “de ce”-ul lor. Este un exercițiu care arată care este nivelul de maturitate al echipei tale.

6. Reconfirmă cu fiecare om din echipa ta lista punctelor lui tari. Cum să nu începi încrezător anul, când managerul tău arată că știe și că va urmări să-ți pună în valoare punctele tale tari? Asta ar face pe oricine să se simtă mai încrezător, mai creativ, mai autonom și mai competent.

7. Propune-ți să te comporți astfel încât să întărești încrederea reciprocă. O auto-evaluare la început de an a modalităților prin care întărești și slăbești încrederea este mereu un timp bine investit. Creșterea nivelului de încredere este puternic corelată cu nivele mai mari de eficientă și productivitate în echipă.

8. Reconfirmă modalitățile prin care echipa ta ia decizii. În funcție de maturitatea echipei în raport cu misiunea pe care o aveți, poți lăsa echipei o libertate mai mare sau mai mică de a lua decizii. În funcție de asta, un manager bun știe să adopte stilul de conducere potrivit la momentul potrivit. Oricare ar fi etapa în care se află echipa, ea vrea să știe cum va lua decizii: când ar trebui să caute consensul, când să aibă unanimitatea, când ar trebui să vina cu 2-3 recomandări la care au lucrat împreună către tine sau pe ce subiecte nu vor fi implicați pentru că deciziile vor fi luate de tine și nu îi vei consulta. Când sunt clare, protocoalele de luare a deciziei aduc mereu energie pozitivă. Anunță la început de an ce procese de luare a deciziei vei folosi.

9. Fă-ți propriul tău plan pentru a-ți pune în valoare calitățile. Ca manager, răspunzi în primul rând de 3 procese cheie: construirea scopului comun și a viziunii echipei, alinierea echipei la acestea și execuția planului operațional. Majoritatea orelor de coaching și îndrumare individuală care ni se solicită la început de an de către manageri sunt pe tema “Cum aș putea să-mi pun mai bine în valoarea calitățile, competențele și resursele pe care le am pentru a-mi conduce mai bine echipa ca să ajungem acolo unde ne-am propus?”. Construiește-ți orice plan de început de an plecând de la ceea ce te definește, de la cine ești, de la punctele tale forte, nu de la cine pretinzi că ești pentru că astfel vei rata orice șansă de progres personal, de maturizare și satisfacție adevărată.

10. Inventariază progresele echipei. Unul din clienții noștri și-a făcut un ritual prin care începe prima ședință de echipă a anului inventariind progresele pe care le-a făcut echipa, adică în ce locuri s-au îmbunătățit procesele de echipă, în ce locuri funcționează echipa mai bine că întreg. Conversațiile sunt constructive, oamenii lucrează colaborativ și onest la tema asta, fiind conștienți de valoarea pe care le-o aduce și cum îi ajută. După ce finalizată această lista aduce în discuție proiectele pe care le are echipa și îi invită pe oameni să găsească împreună zone în care ar putea îmbunătăți planurile de implementare. Întreaga ședința a începutului de an este astfel pozitivă, despre cum s-ar putea face lucrurile mai bine plecând de la perspectivele personale ale celor din echipă.

Ciclicitatea lucrurilor este definitorie pentru natură, iar ritualurile pun și au pus dintotdeauna în valoare potențialul individual și colectiv al oamenilor. Asta îi definește pe sportivii de performanță, pe artiștii și pe profesioniștii care excelează în domeniile lor, asta definește organizațiile de top și cei mai buni manageri din lume.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult