Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Daniel Funeriu, „În fața ta”: „Dacă tu nu înţelegi la ce-ţi serveşte să faci integrale și derivate în școală, nu-i nicio problemă. Unul mai deştept ca tine va înţelege”

Daniel Funeriu

Foto - Digi24.ro

Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi 24, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu a fost întrebat ce le-ar spune elevilor care se întreabă la ce le vor folosi în viață unele lucruri învățate, precum integralele, derivatele ori datele istorice. Potrivit lui Funeriu, nu este rolul școlii să dea un răspuns la această întrebare.  

„Să vă spun două răspunsuri foarte simple. Primul răspuns - dacă tu nu înțelegi la ce servește, nu-i nicio problemă, unul mai deștept ca tine va înțelege. Al doilea răspuns - nu-i rolul școlilor să spună la ce servesc derivatele și integralele, ăsta e rolul tău. Rolul școlii este să te învețe lucrurile astea. Rolul școlii este să spună: măi, copile, uite, te învăţ teorema lui Pitagora, te învăţ derivate, te învăţ integrale. Tu, mai departe, dacă le foloseşti, vei fi un arhitect, vei fi un inginer, vei fi un medic. Dacă nu le foloseşti, vei avea un alt job mai puţin valorizat societal, cu un venit mai mic, vei avea o viaţă care nu va fi...Nu vei putea să mergi în vacanţă pe iaht în Mediterană. Deci să încetăm această logică în care, de când te naşti până mori, cineva trebuie să-ţi spună, să te orienteze în viaţă”, a declarat Funeriu. Cea mai importantă competență  cu care un copil trebuie să iasă din școală este discernământul, a adăugat el.

„Viaţa e dură. Dacă la 14 ani ai acest discernământ, cu siguranţă vei ajunge mai departe în viaţă. Şi dacă nu îl ai tu, milioane de chinezi, milioane de indieni, milioane de americani îl vor avea. Da, viaţa e dură. Cineva trebuie să le spună asta şi copiilor. Şi vă mai spun un lucru pe care îl regret în această lege a educaţiei. Acolo se vorbeşte de competenţe-cheie. Care e cea mai importantă competenţă pe care astăzi trebuie să o dobândească un tânăr? Vă spun eu - discernământul. De ce? Pentru că există atât de multă informaţie... copiii de astăzi sunt expuşi la atât de multă informaţie încât creierul uman nu este capabil să o analizeze şi să o integreze. Şi atunci, principala competenţă pe care un tânăr de 14 ani, de 12, de 13 ani ani trebuie să o dobândească este să aibă discernământ, să înţeleagă ce e esenţial şi ce e periferic, să înţeleagă ce-l poate duce mai departe în viaţă şi ce nu”, a afirmat fostul ministru al Educației.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • 80% dintre comentatori nu au terminat clasa a patra. daca au fost mai multi ani pe la scoala, a fost pierdere de timp pentru ei
    • Like 0
  • Profesorii de mate au înțeles la ce folosesc integralele. În nici un caz ca să se dea cu iahtul pe Mediterana, ci ca să o ia per pedes la Guvern, Cotroceni și mai știu eu pe unde... să-și permită și ei o croazieră cu vaporașul pe Herăstrău. Eu am înțeles la ce folosesc integralele: să dea o stare de superioritate celor care le înțeleg față de cei care nu le înțeleg. Atât. La fel de bine se putea face un curs de Sudoku, cubul Rubik, șah sau Go. Mușchi la creier. Nu întrebați la ce folosesc, că nu vă spun.
    • Like 0
  • Ma amuza teoria asta cu absolvirea scolilor "inalte".
    Sunt de acord ca bazele viitorului om al muncii (la orice nivel) este scoala generala si liceul - acolo se invata ABC-ul general. Dar ar trebui sa existe o delimitare la nivel "colegial" intre cei care vor sa se indrepte spre o meserie din categoria STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) si cei care vor sa devina altceva - medici, avocati, cercetatori, chimisti ...
    Iar cei care nu au facultate?
    Toata lumea are in continuare nevoie de electricieni, timplari, mecanici, instalatori, infirmiere - alora le trebuie integrale?
    Cunosc personal citiva INGINERI care s-au lasat de inginerie si si-au demarat propriile intreprinderi, si care au atins un succes financiar la care putini ingineri sunt capabili. Pentru ca lucreaza profesional, se incadreaza in bugetul hotarit, livreaza atunci cind au promis, sunt politicosi si SERIOSI.
    Asa cum cunosc si meseriasi care nu au facultate si au businessuri de succes.
    Sunt inginer, am absolvit in 1985, mi-a trebuit. Nu am folosit decit foarte putin matematica de nivel universitar, am lucrat pe santier - gestiune de proiect, gestiune de atelier si de santier. Zero integrale (si am lucrat SI in proiectare). Analiza matematica? Da, pe ici si pe colo.
    Dar la ora actuala inginerul nu mai face calcule cum faceam pe vremuri, cu forte, rezistenta materialelor, cinematica, mecanica si altele. Astazi le baga intr-un program care ii va scuipa rezultatele.
    Deci mai scutiti-ne cu Dl, Funeriu, care o sti ce-o sti, dar garantat ca nu mai isi aduce aminte de teoria lui Laplace. a lui Fermat sau Euler. Sau teorema lui Gauss - ca sa ma dau mai rotund decit cubul.
    • Like 0
  • Gecaba Gecaba check icon
    Funeriu, un non-profesor: elevul sa nu puna intrebari, ca stie dl profesor de ce ii trebuiesc integralele. Nici acum nu a inteles non-profesorul Funeriu ca a il fascina pe elev cu scopul stiintei, a ii trezi curiozitatea, este primul pas in predare. Unde sunt profesorii la care ramaneai cu gura cascata, de nu se auzea musca in clasa, stateam fascinati de ce ne povesteau. De abia asteptam sa stim mai multe,sa citim cartea si sa ii patrundem tainele. Integralele? E o poveste fascinanta si cu ele,la ce ajuta calculele de analiza matematica. Funeriule, ai cam lipsit de la scoala :)
    • Like 0
  • Pai daca nu la scoala afli raspunsul la intrebarea "la ce foloseste", atunci unde? Dl. Funeriu imi aminteste de stomatologul care refuza sa raspunda la intrebarile despre ce imi face, pentru ca, zicea el, nu e treaba pacientului sa stie ce se intampla. Trist.
    • Like 0
  • Ovidiu check icon
    Acum, dl Daniel Funeriu, chiar așa, un fost ministru, "reformator", cum îl consideră unii, nu e un izvor nesecat de lumină, care să ne arate Calea, Adevărul și Viața, încât să luăm de bune toate părerile domniei sale, legate de una sau de alta.
    L-au adăugat și pe el la invitații de la "În fața ta", pentru că trebuia continat șirul emisiunii cumva. Pe cine să mai chemi, că s-au perindat mulți pe-acolo, și mai buni, și mai răi. Iar Funeriu nu e o icoană la care să caști gura, ascultând vorbele lui de duh despre integrale și derivate. Poate doar să te închini, mirat de enormitățile pe care le debitează.
    • Like 2
  • Gabriel check icon
    Distractiv articolul! Mie imi arata ce presupune sa iti atingi nivelul de incompetenta. Domnul Funeriu, scos din contextul prezentului articol poate sa para un tip inteligent, cu studii si rezultate, care si-a atins nivelul de incompetenta prin numirea in functii politice! Dintr-o uriasa lipsa de inteligenta (emotinala), dumealui crede cu tarie ca tot ce gandeste e corect si nu cerceteaza. Il doare in basca sa dezbata, il doare in basca sa afle si cum se vede problema de la altii, care au avut alte apucaturi in viata, care au avut alte rezultate. Incerc sa explic: am creeat un sistem de invatamand pentru a avea un fel de ghid despre ce nevoi avem ca societate si un gid despre unde se afla populatia fata de acest scop. Fiecare (parinte, ca nu copilul alege) decide in ce masura doreste sa urmeze sistemul sau nu. Unii o fac de forma, altii o fac conjunctural, altii o fac cu credinta, altii nu vad alte variante. Sunt si unii care prefera calea batatorita, chiar daca drumul nu garanteaza destinatia. Personal, consider ca una dintre cele mai mari probleme ale domnului ex ministru a fost aceea a comunicarii, si se dovedeste si acum. Indiferent in ce context, atunci cand ai de-a face cu un om inteligent (cu simtul ratiunii), acesta nu se lasa convins sa faca sau sa gandeasca ceva pentru ca asa spune cineva. El are nevoie de argumente, are nevoie de logica, are nevoie sa ii cominici acestea pe limba lui. Adica orice materia s-ar preda la scoala, primul lucru predat trebuie sa fie al explicatiei legata de nevoia de studiu. Cei cu rezultate deosebite in scoala au spus intotdeauna ca au beneficiat de un fel de mentorat, ca au avut un profesor, un invataror sau pe cineva in familie, care a jucat un rol definitoriu in indrumarea si atragerea lui catre o materie sau alta. Practic, a fost cineva care le-a vorbit si explicat pe limba lor (de la momentul explicatiei). Cum domnul Funeriu pretinde ca elevii trebuie sa invete orbeste, fara sa conteste nevoia de integrale, eventual sa vina de acasa cu motivarea acestei nevoi, imi arata ca pur si simplu nu intelege nimic din sistem si se raporteaza la el. Adica bate campii intr-un mare fel. Sa mai legi asta de o falsa promisiune ca odata ce inveti ti-ai permite vacante in locuri aparent exotice mie imi arata ca e rupt complet de realitate, nu doar ca nu vrea sa se coboare la perspectiva unor asa numiti cetateni de rand.
    Jenant ca cineva l-a numit ministru pe acest tip. Arata cam cat de limitati suntem noi in a intelege cu adevarat o reforma in felul in care gandim si privim scoala si educatia. Pe de alta parte, istoria a aratat pentru cine vrea sa vada ca e o totala pierdere de timp sa incerci sa reformezi un sistem in care sunt prea multi implicati. Spun asta pentru ca prima scoala a fost biserica. Ea a educat, ea a format, a definit moralitatea, samd. Cand aceasta si-a atins limitele solutia societatii a fost sa creeze scoala ca un sistem paralel, nu sa reformeze biserica. Reformarea bisericii a dus la razboaie si pastrand proportiile reformarea sistemului educational duce doar la razboirea diversilor interlocutori intre ei (aici, pe post de comentatori sau pe la tv sau prin cine stie ce sali).
    Cam tot ce apare pe langa si este imbratisat de populatie, platforme sociale, privite de foarte sus, reprezinta sisteme paralele de cunoastere, bazate strict pe nevoile oamenilor si pe valorile percepute ale unor cumunitati mai mici sau mai mari. si da, ele au ca potential rezultat castiguri materiale ce uneori iti pot permite sa pleci cu iahtul.
    dar e tare greu sa vezi si alte lucruri atunci cand gandesti "eu am fost bun, am invatat". adica e la trecut. am invatat, mi-am atins scopul, nu mai am ce invata. adica orice debitez eu e corect, nu conteaza ce spun ceilalti. cam asta este Domnul Funeriu.
    • Like 0
    • @ Gabriel
      Nu a avut domnul ministru Funeriu probleme de comunicare, ci audienta a devenit recalcitranța la cunoastere și cultura, încât dansul a apărut ca neadecvat, mai ales ca recalcitranții la cunoastere și cultura, ce sa vezi, nu au nici bunăvoința. Își arunca toată energia exact ca o mentalitate de grota, cultivata de bolșevici, tocmai împotriva celor care-i sfătuiesc cel mai corect!!! Asta e România la ora actuala!!!
      • Like 3
    • @ Adriana Negruti
      Valentin check icon
      Informația nu înseamnă cunoaștere. O spune Albert Einstein. Educația nu este egală cu o școală de meserii, cum ar fi meseria de matematician. Din păcate, învățământul românesc a fost structurat de comunism ca școală de meserii: meseria de inginer, meseria de matematician, meseria de medic etc. Cultura generală nu a intrat niciodată în calculul comuniștilor. Nu există paralele între matematică și artă (muzică, pictură, literatură). Nu există o cultură matematică; mulți cred că Pitagora a fost un programator american de origine greacă. A cunoaște bine un domeniu nu te ferește de incultură.
      • Like 0
  • Dl. Ministru spune ca sunt destepti cei care se conformeaza cu ceea ce le cere sistemul pentru a avea o diploma iar restul sunt prosti. Deci 20% sunt “destepti” si 80% “prosti”. Eu cred ca in mod natural 80% din populatie se naste desteapta si 20% proasta. Altfel nu am fi spuravietuit ca specie. Ei bine, scoala imaginata de dl. Funeriu resuseste sa inverseze procentele. Certificat cu diploma de catre sistemul de invatamant. Problema de gandire critica a dl. Ministru este ca pune semnul egal intre “destept” si ceea ce-ti cere acest sistem de invatamant pentru diverse diplome. Si cat pretuieste acest sistem pe cei care au invatat de-au rupt integrale si altele se vede in salariile profesorilor.
    • Like 0
    • @ GicaContra
      Ce spune dl. Funeriu și ce înțelegeți dumneavoastră... Dacă nu putem desprinde ideea principală dintr-un text destul de limpede, înseamnă că... stăm cam prost cu gîndirea critică. Dacă dumneavoastră nu aveți ce face cu „integralele”, să spunem, alții au ce face cu ele. Unde? Într-o lume care înțelege rostul învățăturii temeinice. Dacă ai învățat „de-ai rupt” integralele și nu știi ce să faci cu ele, degeaba le-ai învățat. Se cheamă că ești un tocilar și atît. Iar dacă societatea noastră ar cuprinde 80% destepți, cu siguranță nu ar arăta în halul în care arată astăzi.
      • Like 1
  • Andrei check icon
    De acord. Cum ar putea copiii/adolescenții să-și facă o părere despre posibilitățile de dezvoltare, dacă nu le cunosc? Și parcă se uită de faptul că sunt profiluri diferențiate (e drept, nu perfecte...) în învățământ și că notele sunt de la 1 la 10, pentru un 5 la română sau la mate nefiind nevoie de aprofundări abisale...
    • Like 1
  • Bulșit intelectual. Sînt inginer de 17 ani și nu am folosit o dată o integrală. Pentru că tehnologie, exministrule! Și nici pe Mediterana pe iaht nu mă aștept să ajung în viața asta, dar o baie la Adriatica tot apuc. :P
    • Like 3
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Și eu sunt tot inginer și n-am folosit integrale în profesie, dar am folosit alte cunoștințe matematice, mai simple. Însă cred că e necesar studiul matematicii în școală și facultate așa cum se face acum. De ce? Fiindcă școala nu e un simplu ”trainig”, unde înveți strict un echipament sau un domeniu de nișă, exact cum și cât îți trebuie la serviciu, la un moment dat. La școală dimpotrivă, ți se deschide ORIZONTUL, inclusiv în gândirea logică aferentă matematicii. Iar științele studiate deja au o și mai mare aplicabilitate. Cu alte cuvinte, gândirea noastră, ca ingineri, ar fi fost mai slabă, mai ineficientă, mai ”subțire”, dacă nu am fi studiat mate și fizică la nivelul la care am făcut-o. Chiar dacă efectiv nu aplicăm exact acele cunoștințe. Nu știu dacă am fost prea clar...
      Dar ideea lui Funeriu, ca principiu general, e într-adevăr o prostie. Nu trebuie să studiezi orice, că poate-poate îți va folosi la ceva. Principiul e greșit, dar repet, nu trebuie să cădem nici în extrema cealaltă în care punem la îndoială utilitatea a TOT ce învățăm în școală: Am auzit pe unii ”deștepți” foc că n-ar trebui să memorăm nimic, nici chiar tabla înmulțirii. Nici nu mă mai obosesc să combat așa cretinătăți. Matematica e necesară, chiar dacă nu folosim concret toate cunoștințele învățate. Dar ne crește capacitate de logică și ne rămân și anumite ”urme” ale cunoașterii, chiar dacă am uitat tot. Acele urme ne vor oferi intuția de a găsi o metodă de rezolvare a unei situații practice inginerești, de a ști UNDE să căutăm și CE să căutăm pentru a ne face treaba.
      • Like 3
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Foarte mulți ingineri folosesc integrale, mai ales în electronica și în fizica atomica, dar a învață ce e o integrala ajuta fie și măcar la înțelegerea ideii de a integra un fenomen, un element sau mai multe comportamente într-un sistem...efectiv a face pe grozavul ca nici nu ti-a folosit integrala da curaj celor cu mentalitate de grota care nici nu realizează ca liceul e școală superioara pe care e cazul s-o acceseze oamenii iubitori de cunoastere și nu leneșii care simplifica lucrurile, din comoditate.
      • Like 4
    • @ Adriana Negruti
      Valentin check icon
      Foarte mulți cântăreți de operă folosesc tehnicile de respirație și de frazare învățate la muzică, numai că nu toți devenim cântăreți de operă. Deși programa ne pregătește și pentru a fi cântăreți de operă, că e și asta o meserie. Școala comunistă a fost o școală de meserii: meseria de inginer, meseria de critic literar, meseria de cântăreț de operă, meseria de chimist etc.
      În sistemele normale, libere, opțiunile vocaționale - inginer, muzician, chimist etc. - sunt mutate pe module opționale. Restul înseamnă CULTURĂ GENERALĂ, adică paralele între matematică și muzică, între chimie și artele plastice, între geografie și literatură etc.
      Cultura generală e una, vocația e alta. Vocația nu te ferește de incultură. La noi, incultura a fost arma principală a comunismului. Lipsa de comunicare dintre materii, segmentarea excesivă au fost un instrument de represiune. Cultura generală aduce deschidere; specializarea nu. Albina execută aceleași operații. Le face perfect, dar numai pe acelea.
      Din păcate școala românească a moștenit mentalitatea comunistă a feudei: fiecare cu bucățica lui, cu feuda lui, cu insulița lui.
      • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Fiecare-i rege în pătrățica lui și atît, nu? Nu vede la dreapta, nu vede la stînga. Totul e să se scalde în Adriatica la un moment dat. O lume de roboței, ce poate fi mai frumos de atît?
      • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult