Foto - Digi24.ro
Invitat în emisiunea „În fața ta” de la Digi 24, fostul ministru al Educației Daniel Funeriu a fost întrebat ce le-ar spune elevilor care se întreabă la ce le vor folosi în viață unele lucruri învățate, precum integralele, derivatele ori datele istorice. Potrivit lui Funeriu, nu este rolul școlii să dea un răspuns la această întrebare.
„Să vă spun două răspunsuri foarte simple. Primul răspuns - dacă tu nu înțelegi la ce servește, nu-i nicio problemă, unul mai deștept ca tine va înțelege. Al doilea răspuns - nu-i rolul școlilor să spună la ce servesc derivatele și integralele, ăsta e rolul tău. Rolul școlii este să te învețe lucrurile astea. Rolul școlii este să spună: măi, copile, uite, te învăţ teorema lui Pitagora, te învăţ derivate, te învăţ integrale. Tu, mai departe, dacă le foloseşti, vei fi un arhitect, vei fi un inginer, vei fi un medic. Dacă nu le foloseşti, vei avea un alt job mai puţin valorizat societal, cu un venit mai mic, vei avea o viaţă care nu va fi...Nu vei putea să mergi în vacanţă pe iaht în Mediterană. Deci să încetăm această logică în care, de când te naşti până mori, cineva trebuie să-ţi spună, să te orienteze în viaţă”, a declarat Funeriu. Cea mai importantă competență cu care un copil trebuie să iasă din școală este discernământul, a adăugat el.
„Viaţa e dură. Dacă la 14 ani ai acest discernământ, cu siguranţă vei ajunge mai departe în viaţă. Şi dacă nu îl ai tu, milioane de chinezi, milioane de indieni, milioane de americani îl vor avea. Da, viaţa e dură. Cineva trebuie să le spună asta şi copiilor. Şi vă mai spun un lucru pe care îl regret în această lege a educaţiei. Acolo se vorbeşte de competenţe-cheie. Care e cea mai importantă competenţă pe care astăzi trebuie să o dobândească un tânăr? Vă spun eu - discernământul. De ce? Pentru că există atât de multă informaţie... copiii de astăzi sunt expuşi la atât de multă informaţie încât creierul uman nu este capabil să o analizeze şi să o integreze. Şi atunci, principala competenţă pe care un tânăr de 14 ani, de 12, de 13 ani ani trebuie să o dobândească este să aibă discernământ, să înţeleagă ce e esenţial şi ce e periferic, să înţeleagă ce-l poate duce mai departe în viaţă şi ce nu”, a afirmat fostul ministru al Educației.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sunt de acord ca bazele viitorului om al muncii (la orice nivel) este scoala generala si liceul - acolo se invata ABC-ul general. Dar ar trebui sa existe o delimitare la nivel "colegial" intre cei care vor sa se indrepte spre o meserie din categoria STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) si cei care vor sa devina altceva - medici, avocati, cercetatori, chimisti ...
Iar cei care nu au facultate?
Toata lumea are in continuare nevoie de electricieni, timplari, mecanici, instalatori, infirmiere - alora le trebuie integrale?
Cunosc personal citiva INGINERI care s-au lasat de inginerie si si-au demarat propriile intreprinderi, si care au atins un succes financiar la care putini ingineri sunt capabili. Pentru ca lucreaza profesional, se incadreaza in bugetul hotarit, livreaza atunci cind au promis, sunt politicosi si SERIOSI.
Asa cum cunosc si meseriasi care nu au facultate si au businessuri de succes.
Sunt inginer, am absolvit in 1985, mi-a trebuit. Nu am folosit decit foarte putin matematica de nivel universitar, am lucrat pe santier - gestiune de proiect, gestiune de atelier si de santier. Zero integrale (si am lucrat SI in proiectare). Analiza matematica? Da, pe ici si pe colo.
Dar la ora actuala inginerul nu mai face calcule cum faceam pe vremuri, cu forte, rezistenta materialelor, cinematica, mecanica si altele. Astazi le baga intr-un program care ii va scuipa rezultatele.
Deci mai scutiti-ne cu Dl, Funeriu, care o sti ce-o sti, dar garantat ca nu mai isi aduce aminte de teoria lui Laplace. a lui Fermat sau Euler. Sau teorema lui Gauss - ca sa ma dau mai rotund decit cubul.
L-au adăugat și pe el la invitații de la "În fața ta", pentru că trebuia continat șirul emisiunii cumva. Pe cine să mai chemi, că s-au perindat mulți pe-acolo, și mai buni, și mai răi. Iar Funeriu nu e o icoană la care să caști gura, ascultând vorbele lui de duh despre integrale și derivate. Poate doar să te închini, mirat de enormitățile pe care le debitează.
Jenant ca cineva l-a numit ministru pe acest tip. Arata cam cat de limitati suntem noi in a intelege cu adevarat o reforma in felul in care gandim si privim scoala si educatia. Pe de alta parte, istoria a aratat pentru cine vrea sa vada ca e o totala pierdere de timp sa incerci sa reformezi un sistem in care sunt prea multi implicati. Spun asta pentru ca prima scoala a fost biserica. Ea a educat, ea a format, a definit moralitatea, samd. Cand aceasta si-a atins limitele solutia societatii a fost sa creeze scoala ca un sistem paralel, nu sa reformeze biserica. Reformarea bisericii a dus la razboaie si pastrand proportiile reformarea sistemului educational duce doar la razboirea diversilor interlocutori intre ei (aici, pe post de comentatori sau pe la tv sau prin cine stie ce sali).
Cam tot ce apare pe langa si este imbratisat de populatie, platforme sociale, privite de foarte sus, reprezinta sisteme paralele de cunoastere, bazate strict pe nevoile oamenilor si pe valorile percepute ale unor cumunitati mai mici sau mai mari. si da, ele au ca potential rezultat castiguri materiale ce uneori iti pot permite sa pleci cu iahtul.
dar e tare greu sa vezi si alte lucruri atunci cand gandesti "eu am fost bun, am invatat". adica e la trecut. am invatat, mi-am atins scopul, nu mai am ce invata. adica orice debitez eu e corect, nu conteaza ce spun ceilalti. cam asta este Domnul Funeriu.
Dar ideea lui Funeriu, ca principiu general, e într-adevăr o prostie. Nu trebuie să studiezi orice, că poate-poate îți va folosi la ceva. Principiul e greșit, dar repet, nu trebuie să cădem nici în extrema cealaltă în care punem la îndoială utilitatea a TOT ce învățăm în școală: Am auzit pe unii ”deștepți” foc că n-ar trebui să memorăm nimic, nici chiar tabla înmulțirii. Nici nu mă mai obosesc să combat așa cretinătăți. Matematica e necesară, chiar dacă nu folosim concret toate cunoștințele învățate. Dar ne crește capacitate de logică și ne rămân și anumite ”urme” ale cunoașterii, chiar dacă am uitat tot. Acele urme ne vor oferi intuția de a găsi o metodă de rezolvare a unei situații practice inginerești, de a ști UNDE să căutăm și CE să căutăm pentru a ne face treaba.
În sistemele normale, libere, opțiunile vocaționale - inginer, muzician, chimist etc. - sunt mutate pe module opționale. Restul înseamnă CULTURĂ GENERALĂ, adică paralele între matematică și muzică, între chimie și artele plastice, între geografie și literatură etc.
Cultura generală e una, vocația e alta. Vocația nu te ferește de incultură. La noi, incultura a fost arma principală a comunismului. Lipsa de comunicare dintre materii, segmentarea excesivă au fost un instrument de represiune. Cultura generală aduce deschidere; specializarea nu. Albina execută aceleași operații. Le face perfect, dar numai pe acelea.
Din păcate școala românească a moștenit mentalitatea comunistă a feudei: fiecare cu bucățica lui, cu feuda lui, cu insulița lui.