Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

De ce avem profesori mediocri și prost plătiți în școli pe care copiii le urăsc?

Cancelarie

Foto: Profimedia

Aflu că există în România mulți muncitori care refuză să lucreze pentru un salariu echivalent cu al meu, care am fix 30 de ani vechime în învățământul superior, cu tot cu sporul acela de doctorat pe care îl urăște toată lumea. Fără acel spor, salariul meu se apropie de cel al unui tânăr muncitor într-o firmă de construcții.

Să fiu bine înțeles: am un mare respect pentru toți acești muncitori care nu acceptă să fie umiliți cu salarii de mizerie și sunt convins că își merită fiecare bănuț. Înainte să fiu universitar, am fost și eu muncitor necalificat într-un combinat chimic și am dat vara la sapă, știu ce înseamnă sudoarea trupului și truda mâinilor.

Dar, pe de altă parte, eu sunt totuși un norocos (vorba vine...), am un salariu bunicel: colegii mei un pic mai tineri sau cei din preuniversitar se zbat într-o umilință perpetuă de decenii, iar criza actuală îi lovește din nou în plin. Cum vreți ca educația să fie o valoare în România câtă vreme cei care trebuie să o înfăptuiască sunt plătiți cu un salariu sub al tuturor părinților care își duc zilnic copiii la școală? Cum vreți ca elevii să aibă respect pentru profesori când măririle de salarii îi vizează în cel mai bun caz pe cei aflați la sfârșit de carieră sau, de fiecare dată, pe cei din minister cu mastere la colegiile de informații, iar profesorii de rând primesc firimituri de o pătrime din diferența de mărime promisă acum cinci ani?

Vreți performanță în România? Reabilitați demnitatea (nu mândria, ci demnitatea) profesorului. Și după ce faceți asta, supuneți-l la toate testele și evaluările din lume, până o să fie convins că își merită fiecare leu din salariu. Iar dacă nu, dați-l afară și chemați pe altcineva în locul lui, făcând măcar din acest punct de vedere din școală un loc de muncă atractiv. Sau, dacă vreți, faceți invers. Demarați un program amplu, standardizat și corect, de evaluare a tuturor profesorilor din România și apoi dați-le niște contracte și salarii pentru care să merite să-i trageți la răspundere în fiecare zi.

Dar în niciun caz nu mențineți această situație dezastruoasă în care profesori mediocri, plătiți mai prost ca portarul școlii sau șoferul rectorului, educă la fel de prost copiii și îi fac să urască școala mai mult ca orice alt loc din lume. Și abia apoi (nicidecum înainte) veți reuși să eliminați această cangrenă socială care se numește sistemul meditațiilor și care e o mare minciună pentru toată lumea: profesorii se mint ca sunt utili și primesc bani mulți pentru asta, părinții se mint că au copii deștepți și sunt dispuși să plătească oricât pentru reușita efemeră a copiilor lor, iar copiii se mint că învață și înțeleg, când de fapt ei doar sunt îndopați ca niște gâște înainte de tăiere.

Dar nimic din toate acestea nu par să fie în grija proiectului propagandistic și falimentar numit „România educată”. Evaluarea profesorilor rămâne un proiect ratat, angajarea lor e un proces suprarealist, salarizarea lor decentă e amânată de treizeci de ani, iar noi ne ocupăm cu dezbateri inutile despre două semestre sau cinci module, cu teze sau fără teze, cu vacanțe lungi sau scurte și alte fumigene care vor menține școala în aceeași mlaștină în care au adus-o oamenii needucați și lipsiți de orice viziune care o guvernează. Educația din România a ajuns să semene cu o casă dărăpănată, pe care proprietarul ei sărac și nepriceput o tot repară cu improvizații, ba mai pune o țiglă să nu-i plouă în casă, ba mai leagă poarta cu o sârmă, ba mai bagă niște cârpe în geamurile sparte să nu intre frigul. Și apoi se miră omul că vor copiii să-i fugă în lume, după ce el a „muncit” atât de mult s-o facă „frumoasă”. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai uite dle. Mihali, ai aici portretul necosmetizat al sistmului de educatie: 70% analfabeti functionali. Si tu zici ca profesorii ar trebui platiti mai bine. De acord, sa le dublam salariile (ca si la medici), dar atunci ce criterii de performanta stabilim? Le dam banii inaiante, si dupa aia asteptam sa isi faca treaba? Nu ar fi mai corect invers, adica sa "produci" ceva, si dupa aia sa-ti iei bonusul?
    • Like 0
  • aurel.d check icon
    Din păcate, vina este a profesorilor, mai bine zis a celor care conduc acest sistem. Învățământul e oglinda societății, poate mai mult decât oricare alt sistem. Faptul că în învățământ sunt acceptați, de nevoie sau pe relații și pile, tot felul de oameni care nu au pregătirea necesară, dăunează nu doar educației în sine, dar și imaginii întregului corp profesoral. Ce să înțeleagă omul simplu, părintele elevului, de multe ori, de bună credință, din incultura sau din nepregătirea, uneori evidentă, a celui de la catedră?! Directorii ce sunt, de cele mai multe ori, de mână cu decidenții politici, ce imagine oferă? Iar cand se cer salarii mai mari, justificate de altfel, omul simplu, de bună credință sau nu, își aduce aminte imediat de toate lucrurile astea. Într-o societate fără orizont, divizată si învrăjbită, lucrurile degenerează imediat. Comparația dintre un profesor și un muncitor intr-un domeniu solicitant fizic, stă în picioare doar în situația nivelului similar de educație, care se întâlnește de multe ori, din păcate. Altfel, problema se pune greșit. Totul pleacă de la ceea ce înseamnă muncă pentru fiecare. Pentru mulți, munca înseamnă doar muncă fizică. Pentru ei, profesorii sunt niște leneși. Nu fac decât 18 ore, cele de predare, că doar atât văd ei. Ia sa treacă în privat, la muncă adevărată, de parcă profesorii sau medicii sunt de vină pentru tratamentul, oribil de multe ori, la care sunt supuși angajații din privat de către angajatori. (vechea mânie proletară față de cei cu studii nu a dispărut încă). Dar, totuși, de ce oare aceste persoane nu au îmbrățișat această profesie? Oare pentru ca era greu să stai în vacanțe să înveți? Poate cititul unei cărți plictisea? Nu era mai simplu, elev fiind, să bați mingea și apoi, la terminarea studiilor, fără altă alternativă, să te îndrepți spre locul unde nu se cer studii, ci doar muncă brută? Sau, poate, gresesc eu și muncitorii din agricultură sau cei din construcții (cu tot respectul pentru ei) fac ceea ce fac din chemare. Cunosc destule cazuri de oameni muncitori, cu bani chinuiți, care dacă le dai o carte adorm în jumătate de oră. Meseriașii reprezintă baza acestei societăți, dar la fel și profesori sau alte categorii sociale. Vor respect, dar cand aud de profesori îi trimit la muncă, ca deh, ei nu lucrează decât 18 ore și au atatea vacanțe...Fiecare are rolul lui în societate, dar respectul pentru munca celuilalt trebuie să primeze. Și da, vina este, așa cum am mai zis a sistemului, că promovează, de multi ori, nonvalori. Și da, fiecare trebuie remunerat după plusvaloare, fără a a exista comparații inutile, care fac rău tuturor. O societate dezbinată e mai ușor de condus.
    • Like 0
  • Toti se plang ca sunt prost platiti dar nimeni nu spune cat are net.
    • Like 1
    • @ Sorin Gherghel
      Teodora check icon
      Vă spun eu. Profesor în preuniversitar, gradul I, 25 de ani vechime, fără ore suplimentare, fără dirigenție am 3.700 de lei net.
      • Like 0
  • Daca acest articol ar fi fost un pamflet, ar fi fost oarecum reusit. Di nefericire vad ca se vrea serios si atunci nu pot sa-l consider decat manipulare ieftina. Sa vedem: 1. Prin natura meseriei mele cunosc multe firme de constructii si, si mai multe scoli cu care am contract de prestari servicii. Il invit pe dl Mihali sa lucreze pe 2500 - 3000 lei pe santier, asa, pentru un job mai bine platit decat al dansului. Nu stiu nici un caz de profesor (nici din cea mai amarata scoala de la sat) care sa ia sub 3000 lei net. 2. Poate ca in Romania (imaginara) in care traieste domnul Mihali toti parintii sunt fie muncitori pe santier cu lefuri mari fie cadre universitare cu docotorat si cu salariu de mizerie cum se plange dansul. In Romania reala, majoritatea parintilor au salariu mai mic decat al profesorilor care ar trebui sa-i invete carte pe copii, asta apropo de comentariul dansului ca profesorii sunt platiti mai prost decat toti parintii copiilor adusi la scoala ("Cum vreți ca educația să fie o valoare în România câtă vreme cei care trebuie să o înfăptuiască sunt plătiți cu un salariu sub al tuturor părinților care își duc zilnic copiii la școală?"). Oare cat de nesimtit si tupeist sa fii ca sa-ti bati joc de munca majoritatii angajatilor din Romania ? Si poate ar mai trebui sa stie ceva stimabilul Mihali - foarte multi dintre acei oameni iau acei bani putini in urma indepliniriiunor parametri de performanta exacti in munca (norma, ore, vanzari, incasari, etc.). Ar trebui sa stie stimabilul ca in Romania reala nu este ca si la profesori (si la stat in general) unde esti platit doar fiindca existi pe statul de plata fara nici un criteriu de performanta. Le-a crescut salariu mult si, culmea, mai vor bani in plus atunci cand rezultatul muncii lor este aproximativ ZERO. Din aceste motive consider acest articol o mizerie si consider ca ai nevoie de o mare doza de jeg moral si nesimtire ca sa sustii asemenea idei acum.
    • Like 0
  • Chiar ma mir ca articolul asta a aparut atat de tarziu! Probabil ca negocierile de culise pentru aia 25% au tinut batista pe tambal, ca altfel auzeam ca in fiecare an aceleasi amenintari cu inghetarea anului din cauza neincheierii mediilor.
    Ciudat (sau nu prea), in fiecare de an scolar auzim in mai despre bietii profesori cu salarii mizerabile "siliti" sa santajeze statul pentru inca un oscior. Evident, cu ocazia asta se va pomeni si despre starea deplorabila a invatamantului romanesc, stare pentru care profesorii nu sunt niciodata de vina. Vina este exclusiv a statului, planetelor aliniate mediocru, elevilor si parintilor. Si deloc ciudat, nu auzim nimic despre aceleasi teme la inceputul anului scolar. Atunci totul este roz-bombon, atat de roz incat tanjesc sa vad un profesor care refuza sa intre in clasa insalubra sau in laboratorul dotat ultima data pe vremea lui Ceausescu.
    As putea paria ca proiectul fiscalizarii meditatiilor a murit inainte de a se naste. Pentru ca nimeni nu a initiat proteste.
    As putea paria ca inspectoratele vor ramane in continuare niste forme fara fond. Pentru ca nu am mai auzit proteste.
    Spunea cineva in comentarii ca "atat(a) dai, atat(a) face!". Sunt siderat de o astfel de mentalitate. Intai de toate pentru ca profesoratul este (sau ar trebui sa fie) o meserie vocationala. Ai chemare spre ea sau nu ai. Profesor nu te faci pentru bani. Da, banii sunt importanti in masura in care iti ofera confortul unui trai decent (unde "decent" nu inseamna concedii lunare in tari exotice si nici vile in cartiere exclusiviste) si acces la surse de perfectionare.
    Insa in realitatea cruda am cunoscut viitori profesori care au optat pentru cariera in invatamant de lene. Pentru ca din acele teoretice 40 ore/saptamana norma de predare este jumatate si restul orelor prevazute pentru pregatirea predarii/corectarea lucrarilor/planificarea lectiei se regaseste in mica masura in activitatea propriu-zisa. Pentru ca pe perioada vacantelor gasesti un profesor in scoala doar daca are el un interes acolo. Pentru ca daca esti profesor la o materie "importanta" (ghilimelele nu vor sa minimizeze importanta celorlalte materii ci vor sa sublinieze o mentalitate) poti agata elevi la meditatii tinute cu cate 6 copii pe sedinta.
    Da, avem o lege care interzice profesorilor sa isi mediteze COPIII DE LA CLASA. Dar asta nu inseamna ca profesorul de la clasa A nu poate medita copiii de la clasa B iar profesorul de la B nu poate medita elevii colegului de la A. Sincer, mi s-ar parea inutil sa fac ore de aprofundare cu profesorul care nu e in stare sa imi explice in clasa notiuni elementare asadar legea asta este la fel de inutila.
    Vorbim despre "calitatea elevilor". Domnilor (si doamnelor) profesori, in clasa pregatitoare va intra pe maini niste creiere aproape virgine. Ce invata in scoala este ceea ce ii transforma din "copii" in "elevi". Si "meritul" pentru "calitatea elevilor" il au chiar profesorii. Daca dumneavoastra, care petreceti alaturi de copii cam tot atat timp cat pot petrece si parintii (care lipsesc motivat de acasa cam 10 ore/zi, la care adaugam si un minim de 7 ore pentru somnul copiilor) nu sunteti preocupati de calitatea educatiei pe care o dati atunci cu ce drept aratati cu degetul spre parinti? Pana la urma scoala ar trebui sa fie acea institutie care sa dea o sansa la autodepasire celor provenind din medii nu neaparat privilegiate. Da, aveti in clase si copii de directori de multinationale care pot investi in educatia copiilor lor bani si/sau timp, daca nu pot contribui chiar cu informatie. Dar aveti si copii de muncitori necalificati care nu au nici resurse financiare, nici informatie si poate nici timp pentru a ridica nivelul copiilor lor. Cu acesti copii ce facem? Ridicam din umeri, ii clasificam ca avand "dosar necorespunzator" si trecem mai departe?
    Scoala romaneasca se mandreste cu olimpicii internationali. Care olimpici sunt 99% produsul unor centre de excelenta, nu al orelor de predare in clasa. In acelasi timp punem la indoiala studiile care ne arata ca avem elevi inapti sa inteleaga un text obisnuit sau sa aplice o formula banala.
    • Like 1
  • Dorin check icon
    Să înțeleag că dacă vi se măresc salariile, nu veți mai scoate atât de mulți imbecili de pe băncile școlii în fiecare an?! Dar acum câțiva ani un partid care are mare drag de bugetari v-a dublat și la unii chiar triplat salariile ,nu am observat să fii scăzut nr analfabeților funcționali care termină școala , chiar s-a înmulțit specia asta de , analfabet funcțional,.Nu sunteți decât încă o mostră de nesimțire bugetară pe ideea ,Stau la Stat și mi se cuvine , cât mai mult și cât mai des,
    • Like 4
  • Mihai check icon
    Draga Ciprian, in 30 de ani de profesorat puteai sa afli 2 lucruri esentiale: 1) cand vrei sa faci un enunt, trebuie sa stii cui te adresezi; cui te adresezi tu de fapt in acest articol? De ce spui "vreti sa ...., " atunci "dati"...si "chemati"....? Este ca si cum mi te adresezi mie cititorul oarecare si ma faci partas la faptul ca profesorii sunt prost platiti, de parca eu am PUTIINTA de a le mari salariile. La comunicare, dom' profesor, tocmai ai luat nota 4; 2) Oriunde in lume, inclusiv in America, Rusia, Japonia, UK etc, profesorii si politistii sunt prost platiti. Ca atare, tu ceri unei tari semi-falite sa faca ceea ce nu pot face tari mult mai avantajate si avansate. Nu te informezi Ciprian, nota 4 la pregatirea lectiilor. Asta nu inseamna ca nu ai dreptate, ci doar ca nu este realist/sustenabil. Este doar wishful thinking. In plus de asta, hai sa vorbim si despre 3 luni de concediu (vacante scolare) si nu despre 20-25 zile lucratoare (care devin 28-33 zile calendaristice); mie mi se pare ca profesorii au cel putin 2 luni in plus pe an LIBER .Pe urma, hai sa vorbim de 6 ore de munca , nu de 9-10 ore cat stau TOTI corporatistii si muncitorii pe santier la serviciu, si vom vedea ca profesorii muncesc maxim 70% din timpul celorlalti. Sa nu-mi spui de timpul de pregatire al lectiilor, caci toata lumea consuma timp pentru imbunatatirea performantelor (nu muncitorii in constructii, ci cei care lucreaza cu mintea). Asa ca , daca transformi toti acesti timpi suplimentari ai profesorilor in timpi de lucru si apoi le atasezi valoarea monetara actuala a propriilor salarii, o sa vezi cam 30% in plus la salariu. Sau invers, cam 30% timp liber in plus, care este un maaaaaaaaare lux daca ma intrebi pe mine, căci alte "specii" de angajati nu pot sa aleaga - presupunand ca ar vrea voluntar sa renunte la 30% din venituri pentru a castiga 30% timp liber. Iar ultima idee si poate cea mai dureroasa: in ziua in care vocatia unui profesor este direct proportionala cu salariul primit, in acea zi stiinta numita BIOLOGIE UMANA este fie extrem de avansata fie falimentara, caci eu nu stiu sa existe o scalare a talentului. Asta nu inseamna ca profesorii trebuie sa nu manance, inseamna doar ca multi, foaaaaaaarte multi profesori NU SUNT IN STARE DE MAI MULT nici daca le triplezi salariile. Sunt inginer, cu o minima activitate in inventica , atat ca brevete cat si la Salonul de la Geneva si iti spun din proprie experienta ca sunt profesori de fizica care nu stiu CE ESTE curentul electric (nu CE FACE , ci CE ESTE), nu sunt in stare sa explice concret niste fenomene fizice - "alearga" direct la formule matematice complicate ca sa-si justifice in fapt nestiinta. Stiinta in Romania , asa cum este ea predata la nivel de concept, este intre jalnica si stricatoare de minti ! Nu exagerez ! Nu gasesti 10 profesori in toata Romania care sa fie in stare sa explice ecuatiile lui Maxwell pe intelesul unui adolescent, care ar avea dorinta sa inteleaga cum functioneaza MINIMAL electromagnetismul ! Si mai am inca 2 milioane de exemple despre cat de jalnic este sistemul INTRINSEC de invatamant din Romania la nivel de cunoastere a profesorilor (in zona tehnica, cea pe care o cunosc). Sunt in stare sa pun pariu ca 95% din elevii care absolva liceul cu medii peste 9,5 habar nu au habar ce este si ce face o derivata, o integrala, etc. Stii de ce ? Pentru ca nici profesorii lor nu stiu. Pentru ca au invatat mecanic, ca papagalii, niste formule pe care le scriu pe tabla de 10.000 ori in toata viata pedagogica si pe care ajung sa le stie prin repetabilitate. Insa SEMNIFICATIA acelor formule in viata reala habar nu o au, ca sa o poata transmite copiilor. si sa-i ajute sa inteleaga cum se face tranzitia de la "fie un corp de masa m si coeficient de frecare miu=0,8....." la faptul ca in viata reala nu "iti dă" nimeni nimic, ci trebuie sa DECELEZI care e corpul, sa calculezi/deduci masa, sa calculezi coeficientul de frecare, etc, etc, practic sa lasi in spate ipotezele simplificatoare din scoala care tind sa imbecilizeze mintea copilului pana la punctul in care, cand este adult si se angajeaza, se toooooot uita si nu vede nici un corp de masa "m" si nici celelalte despre care el stia ca "se dau" ! Copiii ar trebui sa invete nu "ce se dă", ci "ce se ia" din mediul inconjurator, in sensul de informatie (nu de furt !) , adica cum interpreteaza informatia din jurul sau, cum CREEAZA continut de informatie, cum cupleaza mai multe date intr-un sir de alte date care IMPREUNA sa constituie o informatie care are sens pentru toata lumea, etc, etc, etc. Traim intr-o era a informatiei iar copiii nu sunt invatati sa lucreze cu ea, s-o caute (nu in sensul de Google, ci sa-si fundamenteze o cautare bazata pe o logica de secvența si nu pe cuvinte cheie), s-o genereze, s-o puna la indoiala, s-o despice in 16 si s-o recompuna in 3 sau un 127 parti care au sens, etc, etc, etc. Si atunci, cum sa ajunga copiii sa aiba drag de acele materii ? Asa ca, lasa-ma te rog cu marirea salariilor in conditiile actuale de mediocritate generalizata a majoritatii profesorilor. Nu a tuturor, a majoritatii lor, caci sunt si profesori cu vocatie, inimosi si buni pedagogi care au alonja de dascali; insa ei sunt putini, sunt mici insule intr-o mare de mediocritate. Totul in jurul nostru poate fi privit prin cheia informatiilor: De exemplu: 22 de "dinți " metalici pe un disc metalic; acestea sunt datele. O roata dintata cu 22 de dinti (care se angreneaza cu o alta roata implicit)- asta este informatie. Ce fac cu "datele" acelea? Nimic. Ce fac cu "informatia" aceea ? Un sistem mecanic care produce o multiplicare sau demultiplicare a unui lucru mecanic care imi poate produce miscare/curent electric/cald/rece/etc, etc, etc
    Asta inseamna transformarea datelor in informatie si mai departe utilizarea informatiei intr-o secventa care are sens pentru oameni. Asta vreau sa vad la profesori: ca le pune copiilor mintea in miscare ! I want to see motion, Ciprian, nu staticism, formule interminabile la tabla, si demonstratii inutile de teoreme care pot fi considerate axiomatice oricum ! 99% din lucrurile care nu sunt folosite se uita oricum. Logica, decelarea, inferarea, lucrul cu informatie in orice fel, alcatuirea unor baze de informatii, prelucrarea lor intr-o directie sau alta, fluiditatea concluziilor, antiteza concluziilor care se poate naste din interpretarea lor ca urmare a DEZBATERILOR, acestea sunt lucrurile care șlefuiesc mintea ! Nu demonstrarea formulelor. Iar partea umanista ? Vreau sa vad ca profesorii sunt in stare sa le inculce copiilor valorile soft ale vietii, precum iertarea, intr-ajutorarea, compasiunea, bucuria de a pune pe cineva in afirmativ si sa-l lauzi pentru acele 3 lucruri pe care le-a facut bine, chiar daca au venit la pachet cu 15 lucruri pe care nu le-a facut bine; vreau sa vad BLÂNDEȚEA cu care profesorul ii explica copilului ca acele 15 greșeli puteau fi evitate, si ca este ok si ca data viitoare daca va face doar 5 greseli va fi de fapt un mare progres (pentru ca pe un copil il evaluezi nu prin comparatie cu perfectiunea ci cu el insusi acum 5 minute, 5 zile, 5 luni, etc, etc, etc. Blandetea profesorului vis-a vis de greseli va fi mai tarziu translatata in toleranta adultului fata de greselile semenilor lui, in increderea cu care le va aborda fara sa-i critice ne-necesar pe altii, la responsabilitatea propriilor actiuni si vorbe, la etx,etc,etc. Vreau sa vad toleranta la diversitate, la opinii contrare fara sa-si sparga capetele, la gasirea unor solutii elegante de a simti, vorbi, trai, la voluntarierea ajutorarii celor care au nevoie fara sa faca un eveniment de PR din asta, etc, etc, etc. Vreau sa vad toate aceste lucruri la profesori Ciprian, inainte de a vorbi de "restaurarea demnitatii profesorilor" care pentru multi, de fapt n-a existat niciodata , pentru ca sunt niste oameni intr-un domeniu gresit ! Nu exista oameni prosti, exista oameni in locul gresit, facand lucruri pe care nu ar trebui sa le faca, cand de fapt ei poate ar fi buni la cu totul altceva. Insa din lipsa de indrumare (!!!!!), lipsa de intelegere a propriei persoane, lipsa de informare ADECVATA, au ajuns (as spune au "eșuat" in domeniul profesoratului) profesori. Profesoratul, sunt convins ca stii, are noblete, are greutatea emotionala, are "corp/masa", este o energie ne-nascuta inca inainte de inceperea orei, are o importanta colosala pentru ca formeaza suflete si caractere ale viitorilor adulti. Fii onest si spune-mi te rog, cand te duci in cancelarie, ce si cât vezi din toate aceste lucruri ? Cred ca nici 10% din colegii tai nu au ce cauta acolo, fara suparare. Stiu, suna dur, nu am eu de unde sa STIU ca este asa - este doar o parerea subiectiva- dar daca te uiti la procentul de elevi care reusesc INTELECTUAL SI EMOTIONAL cam asta este. Putem avea 20 facultati si 30 de mastere, cand nu e vocatie nu e mai nimic decat un lanț de nemultumiri si esecuri disimulate in mastere si eventual doctorate. Take it or leave it. Succes !
    • Like 8
    • @ Mihai
      Un comentariu muult mai lung decât articolul.
      Cantitate versus calitate...
      • Like 2
    • @ razvan.novac@gmail.com
      Mihai check icon
      Ai dreptate. Ce nu se termina in 3 propozitii este doar cantitate lipsita de calitate. Ai inteles. Pe langa faptul ca ai dreptul sa nu citesti ce am scris, Iti recomand "Capra cu trei iezi", caci Nichita Stanescu ar fi prea mult pentru tine. Cantitativ vorbind.
      • Like 1
    • @ Mihai
      Nu, Mihăiță, n-ai înțeles ideea...
      Dacă ai niște idei (pe care le crezi) valoroase, argumentate, formulate coerent, concis pe alocuri ai dreptul să așterni pe hârtie un articol, eseu, cum vrei să-i spui, pe care, în calitate de contributor, să ni-l împărtășești.
      Așa, numai de dragul polemicii, să cauți nod în papură prin formulările altuia, nu-i prea în regulă decât dacă ai avea anvergura unui critic cu recunoaștere și competență.
      Altcumva, rămâi pe postul de Gica-contra. Unul care știe ironiza ieftin. Am citit (și) din Nichita Stănescu și, măcar, am învățat să nu-mi bat joc de limba română furându-i diacriticele (chiar și de pe tastatura telefonului)) și, astfel, evitând "caci" în loc de "căci".
      Dar asta e prea mult pentru tine. Calitativ vorbind...
      • Like 1
    • @ razvan.novac@gmail.com
      Mihai check icon
      ...............
      "Potrivind cuvinte goale
      Ce din coada au sa rasune"

      Daca-mi spui cine a scris asta fara sa te uiti pe Google, castigi o prajitura ! Am incredere in tine.
      • Like 0
  • Un pic de context https://pressone.ro/cum-se-schimba-economia-romaniei care face subiectul/concluzia articolului aproape inevitabil/ă, zic eu.
    • Like 0
    • @ Ionut Catalin Dimache
      Mihai check icon
      Am citit materialul la care faci trimitere si desi pare interesant, realitatea este alta decat acolo. Toate acele mariri ale numarului de angajati in ciuda maririi imigratiei, nu reflecta vreo dinamica anume, vreo congruența fericita sau vreo răspopire a agriculorilor in IT-isti, ci simplul fapt ca s-au marit amenzile pentru munca la negru ATAT DE MULT, incat patronii au "albit" niste angajari pre-existente . Asta dă peste cap absolut toate calculele statistice, inclusiv cele ale BNR-ului. Asa ca, desi autorul a avut intentii bune, concluziile desprinse de acolo nu au legatura cu realitatea. Vestea buna este ca peste cativa ani (macar 3 ani de la "stabilizarea" amenzilor), aceleasi rationamente vor putea fi valabile. Nu acum insa.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult