Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Cu siguranță această opinie va deranja pe mulți, dar consider că protestul fermierilor și transportatorilor nu este justificat. Am explicat argumentele mele recent, la Digi24. Principalele idei:
* Transportatorii vor un RCA ieftin, dar …
- daunele plătite de asigurători pentru RCA reprezintă deja 77% din primele aferente încasate (raportul ASF, pag 27) la care se adaugă și costurile de distribuție și administrare de 27% (raportul ASF, pag 31) în linie cu media europeană. Deci costurile combinate (daune + costuri operaționale) depășesc primele RCA încasate, situație care s-a tot întâmplat în ultimii cinci ani.
- daunele sunt foarte mari din cauza frecvenței și intensității ridicate a accidentelor rutiere. Avem 10 milioane de autoturisme înmatriculate în România, a zecea flotă auto din UE, dar suntem pe locul 3 ca număr de accidente (lideri detașați, dacă scalăm la numărul populației).
- Transportatorii (CAEN 4941) au înregistrat o creștere a venitului cu circa 50% în ultimii 5 ani, cu un profit net de 7.2% (dublu față de nivelul din 2018, după cinci ani de creștere constantă) și un randament al capitalului investit de 38% (ROE). 65% din profitul obținut în ultimii ani la nivel sectorial a fost distribuit ca dividende. Rezultatele sunt fantastice! Nu înțeleg de ce se plâng că nu suportă costurile RCA. Deloc întâmplător, toate asociațiile importante care reprezintă sectorul de transporturi NU se asociază cu acești protestatari. Pe cine reprezintă ei? Cine este în spatele lor?
- cum să ieftinești RCA-ul în aceste condiții? Atenția trebuie concentrată pe reducerea daunelor prin creșterea siguranței rutiere.
* Fermierii vor subvenții din cauza inundării pieței cu cerealele din Ucraina (ieftine, multe și cu substanțe care nu respectă normele UE), dar …
- cu excepția anului 2023, profiturile nete obținute au fost fantastice, între 15% - 22% din vânzări, de 3-4 ori peste media națională (CAEN 0111). Jumătate din profit distribuit către dividende. Au încercat să speculeze prin stocuri supradimensionate, mizând pe scumpirea continuă a cerealelor din cauza continuării războiului, nu se așteptau să inunde România …
- când e vreme rea sau scad prețurile, fermierii se așteaptă să primească subvenții de la stat. Când totul este bine, majoritatea distribuie profitul către dividende grase și speculează prețurile…. Dacă nu iese bine, acoperă statul pierderile. Să tot faci business așa, nu?
- în ultimii 20 de ani, statul român a plătit subvenții către fermieri de aproape 22 mld lei, tratând efectul. Unde am ajuns? Doar 10% din suprafața arabilă este irigată și ne rugăm cu popa pe câmp pentru vreme bună, ca în evul mediu. Avem cea mai granulată exploatare agricolă, 95% având sub 5 hectare. Nu ar fi mai înțelept să tratăm cauza, prin investiții orientate către irigații? Iar subvențiile să fie condiționate de o limită raportată la capitalurile proprii ale fermierilor, pentru responsabilizarea acestora.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
PS. Nu statul roman o platit subventii , ci UE , daca ar fi dupa statul roman ar vinde tot , inclusiv pielea de pe noi.
Tarifele RCA au crescut nejustificat pentru TOȚI șoferii, nu doar pentru transportatori.
În unele cazuri prima s-a DUBLAT în condițiile SCĂDERII riscului respectivului șofer, evidențiată prin creșterea clasei de bonus!
Nu ține "scuza" "ești un șofer bun, ai B8 dar ți-am crescut prima pentru că au dat faliment concurenții"!
La câte accidente rutiere avem, mă mir cum de nu este mai mult RCA-ul.
Ca idee: am cumpărat ieri o piesă pentru mașină, întâmplător am cumpărat fix același reper dar pe partea opusă anul trecut în aceeași perioadă. Diferența de preț a fost de 15%. De aici până la dublu sau triplu e cale lungă.