Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

De ce consider că protestul fermierilor și transportatorilor nu este justificat. Transportatorii se plâng că nu suportă costurile RCA, dar rezultatele financiare ale firmelor sunt fantastice, iar 65% din profit a mers către dividende

protest transportatori

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cu siguranță această opinie va deranja pe mulți, dar consider că protestul fermierilor și transportatorilor nu este justificat. Am explicat argumentele mele recent, la Digi24. Principalele idei:

* Transportatorii vor un RCA ieftin, dar …

- daunele plătite de asigurători pentru RCA reprezintă deja 77% din primele aferente încasate (raportul ASF, pag 27) la care se adaugă și costurile de distribuție și administrare de 27% (raportul ASF, pag 31) în linie cu media europeană. Deci costurile combinate (daune + costuri operaționale) depășesc primele RCA încasate, situație care s-a tot întâmplat în ultimii cinci ani.

- daunele sunt foarte mari din cauza frecvenței și intensității ridicate a accidentelor rutiere. Avem 10 milioane de autoturisme înmatriculate în România, a zecea flotă auto din UE, dar suntem pe locul 3 ca număr de accidente (lideri detașați, dacă scalăm la numărul populației).

- Transportatorii (CAEN 4941) au înregistrat o creștere a venitului cu circa 50% în ultimii 5 ani, cu un profit net de 7.2% (dublu față de nivelul din 2018, după cinci ani de creștere constantă) și un randament al capitalului investit de 38% (ROE). 65% din profitul obținut în ultimii ani la nivel sectorial a fost distribuit ca dividende. Rezultatele sunt fantastice! Nu înțeleg de ce se plâng că nu suportă costurile RCA. Deloc întâmplător, toate asociațiile importante care reprezintă sectorul de transporturi NU se asociază cu acești protestatari. Pe cine reprezintă ei? Cine este în spatele lor?

- cum să ieftinești RCA-ul în aceste condiții? Atenția trebuie concentrată pe reducerea daunelor prin creșterea siguranței rutiere.

* Fermierii vor subvenții din cauza inundării pieței cu cerealele din Ucraina (ieftine, multe și cu substanțe care nu respectă normele UE), dar …

- cu excepția anului 2023, profiturile nete obținute au fost fantastice, între 15% - 22% din vânzări, de 3-4 ori peste media națională (CAEN 0111). Jumătate din profit distribuit către dividende. Au încercat să speculeze prin stocuri supradimensionate, mizând pe scumpirea continuă a cerealelor din cauza continuării războiului, nu se așteptau să inunde România …

- când e vreme rea sau scad prețurile, fermierii se așteaptă să primească subvenții de la stat. Când totul este bine, majoritatea distribuie profitul către dividende grase și speculează prețurile…. Dacă nu iese bine, acoperă statul pierderile. Să tot faci business așa, nu? 

- în ultimii 20 de ani, statul român a plătit subvenții către fermieri de aproape 22 mld lei, tratând efectul. Unde am ajuns? Doar 10% din suprafața arabilă este irigată și ne rugăm cu popa pe câmp pentru vreme bună, ca în evul mediu. Avem cea mai granulată exploatare agricolă, 95% având sub 5 hectare. Nu ar fi mai înțelept să tratăm cauza, prin investiții orientate către irigații? Iar subvențiile să fie condiționate de o limită raportată la capitalurile proprii ale fermierilor, pentru responsabilizarea acestora.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mihai check icon
    Problema cu RCA-ul este ca tine cont prea mult de masina dar mai deloc de sofer. In plus, daca un sofer este disciplinat, nu are puncte pe permis si nu a cauzat accidente nu este bonificat suficient prin pretul asigurarii, in schimb pentru cei care cauzeaza accidente, pretul este plafonat iar daca isi schimba masina sau o trece pe numele unei rude le scade RCA-ul. Astfel soferii decenti nu sunt stimulati suficient iar cei indisciplinati sunt iertati in loc sa ii scoata din circulatie ani de zile cu prime ridicate. Cu un astfel de sistem socialist, nu se putea ajunge la alt rezultat.
    • Like 0
  • Toti lingaii de partide condamna prostestele . Cum se face domnule Guda ca RCA din Romania a ajuns mai mare ca cel din Germania , dar cand ii vorba de despagubiri firmele de asigurari se comporta ca cele din Africa. Preturi ca in vest , conditii ca in est.
    PS. Nu statul roman o platit subventii , ci UE , daca ar fi dupa statul roman ar vinde tot , inclusiv pielea de pe noi.
    • Like 1
  • RazvanP check icon
    Sorry, nu ține!
    Tarifele RCA au crescut nejustificat pentru TOȚI șoferii, nu doar pentru transportatori.
    În unele cazuri prima s-a DUBLAT în condițiile SCĂDERII riscului respectivului șofer, evidențiată prin creșterea clasei de bonus!
    Nu ține "scuza" "ești un șofer bun, ai B8 dar ți-am crescut prima pentru că au dat faliment concurenții"!
    • Like 3
    • @ RazvanP
      Corect, exact aceleasi lucruri am vrut sa spun, multumesc.
      • Like 0
    • @ RazvanP
      D check icon
      Tocmai ți-a justificat cu cifre de ce a crescut RCA: “Deci costurile combinate (daune + costuri operaționale) depășesc primele RCA încasate”.

      La câte accidente rutiere avem, mă mir cum de nu este mai mult RCA-ul.
      • Like 0
    • @ D
      RazvanP check icon
      Cifrele, mai ales în contabilitate, au calitatea de a spune ceea ce vrei să spună...
      Ca idee: am cumpărat ieri o piesă pentru mașină, întâmplător am cumpărat fix același reper dar pe partea opusă anul trecut în aceeași perioadă. Diferența de preț a fost de 15%. De aici până la dublu sau triplu e cale lungă.
      • Like 1
    • @ RazvanP
      RCA--ul a crescut alarmant ,ca sa-i dea salar mare si super mare chiar nesimtit de 15 mii de eoro ,,caci lei nu suporta ,,nicu marcu !!!
      • Like 0
    • @ D
      De unde stiti ca cifrele/raportarile prezentate sunt cele reale ? daca acestea ar fi reale insemna ca de acum 10-15 ani firmele de asigurare ar fi trebuit sa intre in faliment .... ori asta nu s-a intimplat, in marile companii stie toata lumea cum se umfla cheltuielile prin off shore, pt diminuarea impozitului pe profit si implicit raportare diminuata. Deci eu consider ca cifrele NU SUNT REALE ! Foarte multi asigurati se pling de subevaluare costuri pe accidente, intirziere plati la daune, si cel mai elocvent este ca paznicul ASF este condus de oameni proveniti din mediul privat de asigurare - deci lupul este paznic la oi !!!
      • Like 1


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult