Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De la organizația de tip mașinărie, la organizația de tip familie. Ce ar trebui să știi despre o firmă înainte să te angajezi

Birou al unei companii

Foto: Profimedia Images

În câteva zile se fac 13 ani de când am semnat primul meu contract de muncă. Am lucrat mai întâi într-o organizație tip mașinărie: toată activitatea mea era monitorizată, trebuia să mă loghez la secundă, aveam timp prestabilit pentru pauza de masă, pentru mersul la toaletă, iar când șeful cel mare trecea prin birou era cu cântec.

Am lucrat apoi într-o organizație tip familie, în care, sub plapuma caldă a loialității și a sentimentului de acasă, granița muncă-viață personală s-a șters aproape complet, până am ajuns în burnout.

Am experimentat în acești 13 ani multe tipuri de organizații. Înainte de a mă alătura lor, mi-ar fi plăcut:

- să mă cunosc mai bine pe mine: cine sunt, unde sunt eu în călătoria mea, ce valori am, ce mecanisme de apărare am etc.

- să știu “să citesc” organizația în care ar urma să intru și să înțeleg că fiecare colaborare își lasă amprenta asupra mea, ca orice altă relație de durată

- să știu să comunic așteptările și nevoile mele și, mai ales, să spun nu dacă nu există potrivire între mine și organizație.

Pentru cel de-al doilea punct, găsesc foarte util modelul propus în 2005 de Rolf Balling (în acest articol). Acesta detaliază trei tipuri de culturi organizaționale predominante, folosind conceptul de stări ale eului din analiza tranzacțională și detaliază câteva tipuri de culturi predominante:

Organizația tip mașinărie (Orientating-parental culture)

Acest tip de organizație se axează pe procese, proceduri, claritate contractuală. Plecând de la faptul că echipa trebuie să livreze rezultatele stabilite, riscul major este că oamenii săi se vor simți doar ca o parte din mașinărie. Metoda principală este managementul obiectivelor.

Organizația tip familie (Nurturing-parental culture)

Organizația tip familie apreciază loialitatea, iar membrii săi se identifică cu organizația. Se axează pe valori comune și ritualuri care duc la coeziunea. Credința principală este că doar împreună putem reuși, indiferent de greutăți. În lipsa unor granițe clare, echipa poate pierde contactul cu piața și cu echilibrul cu viața lor dincolo de muncă.


Organizația ca loc de joacă (Free child culture)

Acest tip de organizație se bazează pe inovație, creativitate și entuziasm. Îl întâlnim mai degrabă în startup-uri sau alte organizații care nu pun accent pe ierarhizare și birocrație. Lipsa proceselor prezintă eventuale riscuri pentru angajați sau produsele sale și poate duce la reinventarea roții sau lupte interne de putere.

Ca orice personalitate, nimeni nu este 100% de un fel, ci regăsim aspecte din toate tipurile de culturi, însă în proporții și contexte diferite. Organizațiile mai mari pot avea diferite tipuri de cultură în diferite departamente simultan, deși probabil există o cultură unitară, care poate fi văzută în special în cercul managerial.

Până la urmă, organizațiile sunt organisme vii și au și ele un fel de personalitate, cu bune și cu rele, nu?

Articol publicat pe blogul autoarei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult