Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

De la organizația de tip mașinărie, la organizația de tip familie. Ce ar trebui să știi despre o firmă înainte să te angajezi

Birou al unei companii

Foto: Profimedia Images

În câteva zile se fac 13 ani de când am semnat primul meu contract de muncă. Am lucrat mai întâi într-o organizație tip mașinărie: toată activitatea mea era monitorizată, trebuia să mă loghez la secundă, aveam timp prestabilit pentru pauza de masă, pentru mersul la toaletă, iar când șeful cel mare trecea prin birou era cu cântec.

Am lucrat apoi într-o organizație tip familie, în care, sub plapuma caldă a loialității și a sentimentului de acasă, granița muncă-viață personală s-a șters aproape complet, până am ajuns în burnout.

Am experimentat în acești 13 ani multe tipuri de organizații. Înainte de a mă alătura lor, mi-ar fi plăcut:

- să mă cunosc mai bine pe mine: cine sunt, unde sunt eu în călătoria mea, ce valori am, ce mecanisme de apărare am etc.

- să știu “să citesc” organizația în care ar urma să intru și să înțeleg că fiecare colaborare își lasă amprenta asupra mea, ca orice altă relație de durată

- să știu să comunic așteptările și nevoile mele și, mai ales, să spun nu dacă nu există potrivire între mine și organizație.

Pentru cel de-al doilea punct, găsesc foarte util modelul propus în 2005 de Rolf Balling (în acest articol). Acesta detaliază trei tipuri de culturi organizaționale predominante, folosind conceptul de stări ale eului din analiza tranzacțională și detaliază câteva tipuri de culturi predominante:

Organizația tip mașinărie (Orientating-parental culture)

Acest tip de organizație se axează pe procese, proceduri, claritate contractuală. Plecând de la faptul că echipa trebuie să livreze rezultatele stabilite, riscul major este că oamenii săi se vor simți doar ca o parte din mașinărie. Metoda principală este managementul obiectivelor.

Organizația tip familie (Nurturing-parental culture)

Organizația tip familie apreciază loialitatea, iar membrii săi se identifică cu organizația. Se axează pe valori comune și ritualuri care duc la coeziunea. Credința principală este că doar împreună putem reuși, indiferent de greutăți. În lipsa unor granițe clare, echipa poate pierde contactul cu piața și cu echilibrul cu viața lor dincolo de muncă.


Organizația ca loc de joacă (Free child culture)

Acest tip de organizație se bazează pe inovație, creativitate și entuziasm. Îl întâlnim mai degrabă în startup-uri sau alte organizații care nu pun accent pe ierarhizare și birocrație. Lipsa proceselor prezintă eventuale riscuri pentru angajați sau produsele sale și poate duce la reinventarea roții sau lupte interne de putere.

Ca orice personalitate, nimeni nu este 100% de un fel, ci regăsim aspecte din toate tipurile de culturi, însă în proporții și contexte diferite. Organizațiile mai mari pot avea diferite tipuri de cultură în diferite departamente simultan, deși probabil există o cultură unitară, care poate fi văzută în special în cercul managerial.

Până la urmă, organizațiile sunt organisme vii și au și ele un fel de personalitate, cu bune și cu rele, nu?

Articol publicat pe blogul autoarei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult