Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Declarație controversată a directorului AJOFM Sibiu: „Dacă luăm toate comunele de pe traseul autostrăzii Sibiu-Pitești nu găsim 1.000 de oameni apți de muncă”

Imagine cu șantierul obiectivului de investiții Autostrada Sibiu-Pitești, Secțiunea 4 Tigveni - Curtea de Argeș. Foto: Inquam Photos / George Călin

 Foto: Inquam Photos / George Călin

Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM), Cosmin Roșu, anunță că toți cei care doresc să lucreze la autostrada Sibiu-Pitești pot contacta direct instituția, cererea de forță de muncă fiind mare, după cum relatează Turnul Sfatului.

Spre exemplu, este nevoie mare de șoferi și mecanici întreținere, constructorul având dificultăți în a găsi personal.

„Recent am încercat să găsim o soluție și știu că se apelează la soluția aducerii de personal din țările extracomunitare pentru acest constructor. Știu că își căuta șoferi și mecanici întreținere pentru utilaje. Asta a fost recent. Dar să știți că în permanență aceste job-uri care sunt necesare pe șantiere sunt solicitate de la AJOFM Sibiu. Noi încercăm să direcționăm personal acolo unde este nevoie. Din păcate, nu prea găsim. Decizia finală este la angajator și la viitorul angajat. Promovăm aceste locuri de muncă și la noi pe site, și la panoul de la parterul Agenției, și în târgurile pe care le organizăm… Încercăm să sprijinim cât de mult putem acest angajator, dar modul în care solicită în continuu ne arată că nu-și găsește oameni, de fapt. Cred că oricum piața este limitată. Dacă luăm toate comunele de pe traseul autostrăzii Sibiu-Pitești nu găsim 1.000 de oameni apți de muncă pentru șantierul respectiv. Spun apți de muncă pentru că, probabil, poate mai sunt pensionari care și-ar dori să muncească, dar nu pot să facă față pe un șantier. Eu vorbesc doar de persoane apte de muncă, care să meargă pe șantier”, a declarat Cosmin Roșu.

Cine este interesat de un loc de muncă pe Valea Oltului poate contacta AJOFM Sibiu și va primi toate informațiile necesare.

„Pot să contacteze agenția pentru orice fel de informații. Eu am înțeles, deși nu știu exact cum funcționează înțelegerea, că sunt implicați și primarii de pe traseul autostrăzii, în sensul că mediatizează în comunitatea locală și îi anunță inclusiv pe cei plecați în afară: Dacă vreți un loc de muncă acasă, plătit decent, haideți la autostradă”, a mai spus Cosmin Roșu.

Situația este la fel și în Argeș

Constructorii italieni și turci care lucrează la tronsoanele 2 și 3 de pe autostrada Sibiu – Pitești susțin că nu găsesc muncitori pe care să-i angajeze pe șantiere. Pe de altă parte, localnicilor din Argeș și din proximitatea Piteștiului li se pare mic un salariu de aproape 1.000 de euro, cât se oferă, explicând că munca la drumuri e foarte grea, scrie publicația Argeșul.

Pe lotul de 37,4 km Tigveni-Cornetu lucrează concernul italian WeBuild (Astaldi). Pe Cornetu-Boiţa, 31,33 km, poate cel mai greu al autostrăzii, turcii de la Mapa Cengiz. Ambii antreprenori caută forţă de muncă pe plan local, dar nu prea găsesc.

„Suntem în căutare de forță de muncă. Din februarie vom reîncepe angajările. Din păcate, forța de muncă în România încă este o problemă. Angajăm forțe calificate, cât și necalificate. Am apelat și la soluții de avarie, aducem și din alte țări și vom pregăti ansambluri de cazare”, a declarat Adrian Bodoc, manager de proiect la WeBuild, într-un clip video postat de CNAIR.

Atât constructorul italian, cât şi cel turc oferă salarii bune şi foarte bune celor doritori să lucreze la autostradă, scriu jurnaliștii din Argeș. E vorba de 4.500-5.000 de lei net pentru un muncitor necalificat, aproximativ 1.000 de euro. Salariul pentru unul calificat e mult mai mare. Minimum 8.000 de lei pe lună pentru un fierar-betonist, buldozerist sau excavatorist. Plus alte avantaje: ore suplimentare plătite mai bine, cazare gratuită, tichete de masă etc.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Crayven check icon
    Cand cererea este ignorata faci o oferta mai buna.
    Angajatorii vor sa triseze aduncand straini. Trebuie facuta rapid o lege ca imigrantii straini sa fie platiti triplu cat cei romani si firmele ce ii angajeaza verificate la sange, lunar!
    Asa incat sa devina neprofitabili.
    • Like 0
  • check icon
    Ce este de mirare? De zeci de ani în construcții e o bătaie de joc la toate capitolele față de forța de muncă, începând cu nerespectarea salarizării afișate public și a întârzierilor lor, până la nesiguranța locului de muncă pe termen măcar mediu, lipsei de organizare de șantier specifice cu transport asigurat și cazare acolo unde este cazul etc.Idiotul ăla așteaptă lucrătorii români plecați, pe bune? ce oferă el serios în afară de nimic și un salariu mic pt ei pt câteva luni și apoi pa,pa?
    • Like 0
  • Dante check icon
    De ce nu sunt oameni buni de munca in Romania in general și în special în comunele alea de lîngă autostrada??
    Pentru că :
    1 guvernul tine la sertar salariul minim european.
    2. Pentru că salariile sunt de mizerie să înflorească patronasii .și pleacă afara majoritatea.
    3. Pentru că unii stau in venit minim garantat ,in ajutor social și nu le convine sa muncească ..
    Guvernanți de 2lei dați legi sa se des alocația pe stat de plata sa vedem noi cine mai freaca menta acasă pe venit minim garantat.
    4 Am 36 de ani de muncă in Romania peste 5 ani ies la pensie ( 60 de ani am grupa 1 de munca ) și o să îmi facă ordine golanii ăștia 2300-2500 lei rromii slues la pensie din v.m.g și au 1300 lei nu au muncit în viața lor e bine?
    Stat eșuat
    3. Că
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult