Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Degeaba ai Waze dacă n-ai cu cine

- In 400 meters, take left!...

- Dă-i pedală, nea, drept înainte, dă-l draq de gipies...

Îi dai, cum îi dau toți care se grăbesc să ajungă primii în punctul mort. Pentru că de la intrare în Comarnic, unde cele două benzi se înfundă-ntr-una, n-ai cum să mergi mai departe. Pe-aici nu se trece! ar trebui scris la intrare în acest mic orășel pe care toți șoferii care fac Valea Prahovei l-au pomenit în înjurăturile lor la adresa politicienilor, statului, ministerului, ceneadenereului, poliției, boului din față, țării. 

Când e coloană, din boscheți invadează șoseaua un stol de comercianți ambulanți arși de soarele de DN1. Fac slalom printre mașini, vând zmeură și mure în coșulețe pe fundul cărora au îndesat frunze și ferigi. Încearcă și ei să dea o țeapă cinstită fraierilor care s-au gândit că e o idee bună să meargă sâmbăta la prânz pe Valea Prahovei.

Șoferii se uită buimaci sau cu un soi de ură la Waze-urile de pe bord. Biata voce spartă a încercat să-i deturneze de la inexorabilul calvar, dar căpoșii n-au ascultat. Și apoi pe unde s-o ia? Pe DN1A, să prindă toate tirurile și camioanele? Pe la Târgoviște, pe coclauri? Așadar, în coloană, la Comarnic, ai timp să mănânci o zmeură și să te gândești la biata țărișoară. Să treci munții în 2016 este la fel de greu cum era înainte de Marea Unire. Țara e ruptă în localități sau regiuni care nu comunică unele cu altele. După ce s-au cheltuit milioane de euro pe planuri de fezabilitate pentru autostrada Comarnic-Brașov, nu s-a construit nimic, nici măcar o amărâtă de ocolitoare la Comarnic. Ce țară de hoți! Ce hoți sunt ăștia cu zmeura! Ca să nu mai spunem de ăia cu Waze-ul!

Probabil puțini se gândesc că o parte din vină e și a lor. Dacă n-ai, Doamne ferește, o urgență, ce naiba să cauți sâmbătă la prânz la Comarnic? Când știi că tot Bucureștiul e pe DN1 sau pe Autostrada Soarelui să te lamentezi că stai în coloană e o formă de înduioșătoare naivitate. Îți spui că e pentru ultima dată... Până weekendul viitor.

Altfel, ascultă-ți Waze-ul cu religiozitate. E drept că, pentru a evita aglomerația, te poate băga pe niște câmpuri de trebuie să chemi să te scoată din hârtoape cu calul. Dar, în general, este bine intenționat. Cam ca poliția care, în fiecare sfârșit de săptămână, îți transmite la radio o informație esențială, de fapt un mare secret la care nimeni nu s-ar fi gândit: „Vă recomandăm s-o luați pe Cheia”. Cred că, totuși, pentru a rezolva coloana de pe Valea Prahovei, cheia e să ne luăm elicopter.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • check icon
    „Pe la Târgoviște, pe coclauri?” Drumul de la București la Sinaia prin Târgoviște-Pucioasa-Pietroșița este superb, din păcate s-a investit prea puțin în zonă, s-ar putea face ușor un drum alternativ spre Sinaia-Predeal-Brașov, zona are câteva locuri superbe, încă rezistă unele case frumoase de la început de sec. XX. Nu am fost anul acesta, folosesc acest drum în mod regulat când merg spre Sinaia, DN1 mă enervează, mă enervează autostrada Buc-Ploiești la care nu am ajuns niciodată, nu pricep rostul ei, toată lumea merge pe DN1, drumul snobilor și al șmecherilor cu mașini scumpe și care conduc prost.
    Florine, bre, cînd mai scrii mai și informează-te, drumul de la Sinaia la București prin Pietroșița-Târgoviște este SUPERB. E drept, la un moment dat șerpuiește pe munți. Te deranjează? E mai bine să mergi cu vitezele 1 și 2 pe DN1 și să înjuri? Dacă te deranjează, eu zic să te lași de presă, se face mai greu decît crezi.
    • Like 1
  • check icon
    Păi, dacă s-ar construi autostrada, nu s-ar mai face studii de fezabilitate și cineva ar pierde niște bani.
    • Like 0
    • @
      check icon
      Obsesia autostrăzilor... Nu e neapărat nevoie să ai autostrăzi pentru a avea un trafic civilizat, trebuie să ai planuri cu bătaie medie și lungă. Sigur, la un moment dat va trebui ca autostrăzile să lege punctele nodale ale țării, să poți circula de la Constanța la București și apoi la Craiova, la Timișoara, la Arad, la Cluj, la Iași, la Suceava și de la Suceava la Cluj și la Oradea pe autostradă. Corect, așa este. Dar pînă atunci? Pînă atunci era suficient ca noile drumuri să fie trase PE LÎNGĂ localități, nu prin inima localităților, a se vedea proiectele imbecile de la Chitila la Tărtășești, cînd DN 71 se putea devia frumos prin cîmp. Uitați-vă la drumurile din Bulgaria, măcar. Tot ce e drum național relativ recent, făcut în ultimii 50 de ani, trece totdeauna pe lîngă localități, chiar dacă nu e vorba de autostradă. Sigur, nu vedem lucrurile astea simple, ne place să cităm Bulgaria le negativ, că e pe ultimul loc din U.E., iar noi pe penultimul. Da, așa o fi, dar la infrastructura rutieră sînt mult peste noi, ca proiecte cel puțin. Nu au treceri de pietoni fără semafor peste bulevarde late precum Mihai Bravu ori Griviței, eu nu pricep cum poate administrația Bucureștilor să admită așa ceva și asta de ani și ani de zile. Proiecte imbecile, prost făcute și prost executate, după care bocim în piața publică. Nu ar fi mai simplu să ne apucăm de proiecte serioase.
      • Like 1
  • check icon
    Hai să fim sinceri.Lăsând la o parte că România mai are o grămadă de munți superbi la distanțe rezonabile(pt. un w.e.), când ști că de cel puțin două decenii, a te duce cu mașina pe Valea Prahovei la sfârșit de săptămână(de parcă ar fi buricul pământului) e o tură de masochism ori prostie pură 100% sau și una și alta,de ce o faci?.Apoi ce este atât de greu pe cele două variante ocolitoare expuse de autor?Ți-e lene să ocolești un pic dar să mergi nu să stai(cu tot cu TIR-uri, căci în w.e. nu prea au voie să circule)?atunci de ce ți-ai mai luat troacă?. Dacă pleci doar ca să schimbi cârciuma locală cu una de la munte e adevărat că pleci la 12 a.m. din Bucale,dacă vrei să te duci la MUNTE cu adevărat în w.e.(în timpul săptămânii e ok cu circulatul),la ora 06.30 ai trecut de Balotești și te poți risca chiar și pe DN1, apoi la întoarcere una dintre cele două variante.De ce ar cheltui guvernul o gălăgie de bani pt. niște retarzi mintali,puturoși,lipsiți de imaginație ce merg doar în w.e. pe Valea Prahovei ca să aibă ce povesti vecinilor mai puțin avuți ?Cu aceiași bani poate termina capetele de autostradă începute și neterminate ,cu mult mai importante decât o șosea de promenadă pt parveniți.P.S. Când am chef de Predeal sau Bușteni iau trenul de ora 7 și în două ore sunt acolo,lejer,fără nervi,relaxat și cu ochi clătiți cu peisaje,ce-i drept,las fițele acasă.
    • Like 7
  • Eu nu pricep de ce aia de se vaieta de aglomeratie nu merg cu trenul.
    Tot mergi la relaxare, stai linistit in tren, nu mai esti stresat de trafic. E super bine.
    • Like 6
    • @ Bogdan Diacon
      SilviuS check icon
      daca pleci cu bicicleta da trenul este o optiune.
      daca pleci cu copilul (3luni) s-ar putea sa preferi masina din multe alte considerente.
      daca toti cei de la dn1 s-ar transfera in tren s-ar putea sa iti doresti sa sari in masina :)
      • Like 0
    • @ Bogdan Diacon
      check icon
      Transportul public este o mare opțiune, din păcate – în ultimii 25 de ani – căile ferate au fost făcute varză, să zic așa. Și nu numai ele. România nu a avut și nu pare o avea o strategie pe termen mediu și lung privind transporturile de mare capacitate, în ordine: tren, metro, tramvai. Nu numai că nu le-a extins, ba chiar le-a distrus. Pînă acum, aeroportul Coandă trebuia legat ca lumea de oraș, cum ieși din aeroport să dai cu nasul și în tren și în metro. La acel tren ajungi greu, cu un autobuz straniu. De ce e nevoie de metro subteran pînă la aeroport? De ce e nevoie de atîția ani ca să faci un lucru așa de simplu cum este un tren care să lege aeroportul de centru? Varșovia are de ani buni acest sistem, simplu, eficient, ieftin. Și nu e un oraș foarte mare. Iar dacă vorbim de secvența „cu familia în concediu”, ei, este și o problemă financiară. Ia faceți un calcul: cît costă 3-4 bilete în circuit, total 1500 km, să zicem, și cît costă să mergi cu mașina personală? Nu mai vorbesc de confort. Nu, nu sînt maniac al volanului, din cei care se urcă la volan și merg 200 de m ca să ia o cola de 2 l de la magazinul de vizavi.
      • Like 0
  • bluenavy check icon
    Ha ha! Elicopter in Romania: trei incearca sa parcheze toti pe acelasi heliport in acelasi timp si se injura unii pe altii birjareste; numarul cel mai mare de accidente (acum si) aviatice din Europa; daca parchezi pe trotuar ti-l ridica; cei care n-au rabdare si vor sa depaseasca pe altii trec pe dedesubt, agatand copacii, firele de electricitate si uneori chiar vreun tir aflat regulamentar in triplare; SMURD-ul pune girofar pe pasarile rosii ca sa i se dea prioritate; cand trec unii Ministri spre serviciu, restaurant, inapoi acasa se interzic toate zborurile toata ziua - pentru siguranta nationala; patura de deseuri aruncate de pe geam acopera acum si locurile cele mai pitoresti, iar mucuri de tigara aprinse aruncate de pe geam aprind si restul de 1/3 din suprafata impadurita a tarii - posesorii de padure care pana atunci o taiau ca sa-si schimbe masina dand vina pe hoti se rascoala in sfarsit ca le dispar copacii; Waze sugereaza in wekend folosirea masinii, iar politia sugereaza sa o luati pe Cheia. Tot bai.
    • Like 3


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult