Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Descifrat, cu Roman Tolici: „Un artist trebuie să fie pregătit să mănânce și covrigi uscați, dar să reziste și la icre negre. Trebuie să aibă un stomac rezistent”

Artistul contemporan Roman Tolici și-a vândut primul tablou cu 200 de euro, iar acum are în atelier o lucrare pentru un cumpărător dispus să plătească 60.000 de euro. Invitat la Descifrat, inițiativă prin care BT deschide conversația pe tema unui subiect tabu: banii și cum ne raportăm la ei, pictorul a vorbit despre condiția artistului, despre culorile și nuanțele în care vede banii, despre ce înseamnă investiția în artă și le-a oferit o soluție tinerilor artiști care nu trăiesc încă din artă.

„În România, artiștii rezistă mai degrabă și asta e o chestiune valabilă pentru tot restul lumii, cred. Nu e nicăieri ușor să fii artist. Un artist, cred că trebuie să fie pregătit să mănânce și covrigi uscați, dar să reziste și la icre negre. Trebuie să aibă un stomac rezistent”, a spus pictorul de origine basarabeană întrebat dacă în România, artiștii există sau mai degrabă subzistă. 

Banii sunt „candidatul perfect” pentru o reprezenta o sursă de inspirație pentru artă. Tolici a pictat odată o bancnotă de un dolar în culorile „naturale”, dar a acoperit-o cu sânge. „Fiecare poate înțelege ce vrea din treaba asta, dar lucrarea era despre acele pasiuni și drame pe care le creează banii, în general, în lumea noastră”, a spus artistul.

Emoția pe care o asociază banilor este cea de liniște interioară, care se poate transformă în zgomot dacă sunt puțini, sau într-o „simfonie minunată” dacă sunt mulți.

„Cred că banii pot dezumaniza. Avem multe exemple în sensul asta, dar în același timp, banii sunt unul dintre motoarele esențiale ale civilizației. Istoria ne arată că acolo unde au fost bani, a existat artă, filozofie, cultură, în general. Unde nu au fost bani, a existat voie bună”, a mai spus Tolici.

„Arta nu e doar pentru bogați”

În România se pune preț pe artă, dar unul prea mic pentru că „nu s-a ajuns la concluzia firească că arta este de neprețuit, de fapt. (...) În mod curios, arta nu e doar pentru cei bogați. Poți ajunge să cumperi artă pe bani surprinzător de puțini. Ce contează e să o cumperi la timpul potrivit. E greu să cumperi un van Gogh acum, dar era simplu să cumperi atunci când el era în viață”, spune Tolici, subliind că arta este o investiție, dar că trebuie să-ți asumi că nu tu ești cel care beneficiază de ea, ci moștenitorii tăi.   

În colecția sa personală se află lucrări semnate de Lea Rasovszky, Sasha Bandi, Beatrice Arzoiu, Mathias Bar, Gili Mocanu, Tara von Neudorf sau Tina Lechner.

Un sfat pentru tinerii artiști

„Viața e grea pentru toată lumea și are foarte multe provocări. Dacă vrei să ajungi să trăiești din artă, trebuie să-ți vezi în continuare de viață. Să-ți iei un part-time job dacă e necesar, să faci diverse alte lucruri, în același timp neuitând să faci și artă. Dacă ai răbdarea și perseverența necesară cu singuranță poți ajunge în acel punct când poți trăi din artă. Dacă nu, rămâi cu bucuria de a crea artă”, crede Tolici.

Primul tablou pe care el l-a vândut îl înfățisa pe Mihai Eminescu la bustul gol, care avea tatuată pe umăr propria semnătură. Nu-și amintește exact cea a făcut cu cei 200 de euro pe care i-a obținut, dar cel mai probabil „i-a cheltuit pe viață”, așa cum face de obicei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

”Cravata galbenă”

”Cravata galbenă”, filmul regizat de Serge Ioan Celebidachi, fiul marelui dirijor, Sergiu Celibidache, este o biografie cinematografică și, în același timp, o confesiune; o ”partitură” a memoriei naționale scrisă cu ”notele” unui destin încercat. Dincolo de cronologia unei vieți extraordinare, filmul este o introspecție despre libertate și identitate și despre România care a dăruit lumii figuri emblematice și genii; dar pe care nu a prea știut să le păstreze acasă.

Citește mai mult

Transformare digitală

Digitalizarea în România avansează cu viteze diferite în sectorul public și cel privat. Firmele private în special din industriile bancară, sănătate sau retail au fost forțate de împrejurări concurența acerbă să se transforme digital, dar instituțiile de stat sunt încă prinse în inerția birocrației și lipsa de viziune strategică. În mediul privat, digitalizarea nu mai este un moft, ci o necesitate pentru scalare și eficiență. În sistemul public lipsa bugetelor multianuale și absența ownership-ului fac implementarea proiectelor de IT un proces greoi sau chiar eșuează (foto: Shutterstock).

Citește mai mult