Artistul contemporan Roman Tolici și-a vândut primul tablou cu 200 de euro, iar acum are în atelier o lucrare pentru un cumpărător dispus să plătească 60.000 de euro. Invitat la Descifrat, inițiativă prin care BT deschide conversația pe tema unui subiect tabu: banii și cum ne raportăm la ei, pictorul a vorbit despre condiția artistului, despre culorile și nuanțele în care vede banii, despre ce înseamnă investiția în artă și le-a oferit o soluție tinerilor artiști care nu trăiesc încă din artă.
„În România, artiștii rezistă mai degrabă și asta e o chestiune valabilă pentru tot restul lumii, cred. Nu e nicăieri ușor să fii artist. Un artist, cred că trebuie să fie pregătit să mănânce și covrigi uscați, dar să reziste și la icre negre. Trebuie să aibă un stomac rezistent”, a spus pictorul de origine basarabeană întrebat dacă în România, artiștii există sau mai degrabă subzistă.
Banii sunt „candidatul perfect” pentru o reprezenta o sursă de inspirație pentru artă. Tolici a pictat odată o bancnotă de un dolar în culorile „naturale”, dar a acoperit-o cu sânge. „Fiecare poate înțelege ce vrea din treaba asta, dar lucrarea era despre acele pasiuni și drame pe care le creează banii, în general, în lumea noastră”, a spus artistul.
Emoția pe care o asociază banilor este cea de liniște interioară, care se poate transformă în zgomot dacă sunt puțini, sau într-o „simfonie minunată” dacă sunt mulți.
„Cred că banii pot dezumaniza. Avem multe exemple în sensul asta, dar în același timp, banii sunt unul dintre motoarele esențiale ale civilizației. Istoria ne arată că acolo unde au fost bani, a existat artă, filozofie, cultură, în general. Unde nu au fost bani, a existat voie bună”, a mai spus Tolici.
„Arta nu e doar pentru bogați”
În România se pune preț pe artă, dar unul prea mic pentru că „nu s-a ajuns la concluzia firească că arta este de neprețuit, de fapt. (...) În mod curios, arta nu e doar pentru cei bogați. Poți ajunge să cumperi artă pe bani surprinzător de puțini. Ce contează e să o cumperi la timpul potrivit. E greu să cumperi un van Gogh acum, dar era simplu să cumperi atunci când el era în viață”, spune Tolici, subliind că arta este o investiție, dar că trebuie să-ți asumi că nu tu ești cel care beneficiază de ea, ci moștenitorii tăi.
În colecția sa personală se află lucrări semnate de Lea Rasovszky, Sasha Bandi, Beatrice Arzoiu, Mathias Bar, Gili Mocanu, Tara von Neudorf sau Tina Lechner.
Un sfat pentru tinerii artiști
„Viața e grea pentru toată lumea și are foarte multe provocări. Dacă vrei să ajungi să trăiești din artă, trebuie să-ți vezi în continuare de viață. Să-ți iei un part-time job dacă e necesar, să faci diverse alte lucruri, în același timp neuitând să faci și artă. Dacă ai răbdarea și perseverența necesară cu singuranță poți ajunge în acel punct când poți trăi din artă. Dacă nu, rămâi cu bucuria de a crea artă”, crede Tolici.
Primul tablou pe care el l-a vândut îl înfățisa pe Mihai Eminescu la bustul gol, care avea tatuată pe umăr propria semnătură. Nu-și amintește exact cea a făcut cu cei 200 de euro pe care i-a obținut, dar cel mai probabil „i-a cheltuit pe viață”, așa cum face de obicei.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.