Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Doi tineri pasionați de arhitectură și design au găsit cea mai bună idee de cadou. Desene cu sărbătoriții și ilustrații personalizate care te fac să zâmbești sau să călătorești cu mintea. Republica Antreprenorilor

Doi tineri din Cluj, Patricia Opincariu și Ilie Bucșa, au un comun o mare pasiune, desenul, și un fel mai puțin obișnuit de a comunica. Multe dintre momentele relației lor sunt surprinse în schițe care vorbesc despre stări, emoții întâmplări și planuri. Patricia este designer de interior, ilustrator și asistent universitar doctorand în cadrul departamentului de design de la Universitatea de Arta și Design din Cluj, iar Ilie arhitect, absolvent al Facultății de Arhitectura din Cluj-Napoca. 

„Chiar de la începuturile noastre, când ajungeam acasă de la lucru, desenam, dar nu ceva legat de proiecte. Avem caiete de schițe pline în care comunicăm prin desen. Când discutăm despre cum mă simt sau ce am făcut sau cum te-ai uitat la mine, punem în caietul de schițe toate lucrurile astea. Discuțiile noastre au ilustrații”, povestește Patricia Opincariu. 

Au împreună o firmă de arhitectură și design, pe care au numit-o PIBO Projects, de la inițialele lor. 

„Filosofia firmei noastre este să luăm problemele, grijile și îngrijorările clienților de pe umerii lor, pentru că noi, tot făcând șantiere și proiecte, știm să le conducem fără ca beneficiarii să aibă suferința șantierului. Noi facem proiectele la cheie, iar clienții noștri pot să intre în spațiu și pot să locuiască acolo fericiți, amortizăm cumva toate problemele de pe șantier. Asta este ceea ce știm să facem, ce ne place, suntem organizați și metodici fără să neglijăm spiritul artistic”, spune Patricia. Însă de la jumătatea anului, afacerii lor i s-a adăugat o nouă dimensiune, al cărei scop este să le ofere oamenilor bucurie în momentele importante ale vieții lor.

Totul a început când Ilie căuta un cadou pentru ziua de naștere a celui mai bun prieten al său, Andrei, și a surorii lui gemene, Daiana. Însă ce mai poți să le cumperi unor oameni pe care îi știi de-o viață? Ilie și Patricia s-au gândit și au găsit cea mai bună idee de cadou - câte un desen care să îi reprezinte și să le provoace un zâmbet. 

Văzând bucuria prietenilor lor, Patricia și Ilie s-au hotărât să o multiplice. „Feedback-ul a fost extraordinar de pozitiv. Ne-am dat seama că un astfel de cadou aduce foarte multă bucurie, am stat un pic și am zis: Stai puțin, poate putem face ceva cu treaba asta”, își amintește Ilie. Astfel a apărut PIBO Gifts, care oferă cadouri personalizate

Cei care vor să le facă o surpriză celor dragi pot comanda un portret mai altfel al lor. „De la prima la generație de desene la următoarele, am început să contextualizăm extrem de puternic ce se întâmplă acolo. Le cerem oamenilor niște descrieri și oamenii ne povestesc chestiuni personale, detalii pe care le trăiesc, le simt, le exprimă. Toate acestea sunt transformate în concepte grafice. Pentru cel care primește va fi mult mai mare impactul, pentru că o să-și recunoască acolo niște lucruri foarte de suflet. Noi nu facem caricatură, facem personaj. Ilie ia toate schițele și desenează în caiet toată compoziția. Niciodată cel care va primi cadoul nu va vedea o poză transformată în desen, ci ceva cu totul nou. Apoi Ilie scanează schița, o trimite către client, care dă undă verde spre colorat. Și acolo intru eu, o retușez și o colorez”, explică Patricia. Urmează apoi operațiunea de printare, iar fiecare beneficiar primește un tablou în format A4, o agendă personalizată, un magnet de frigider și un carton cu o poză ceva mai mică.

Termenul de livrare a unei comenzi este de aproximativ două săptămâni, pentru că sunt etape ale procesului care durează și, în plus, Patricia și Ilie au deja cereri în așteptare. „Pot fi și două sau trei personaje, iar dificultatea crește pe măsură ce descrierea e mai complexă. Durează între 4-5 ore și 16 ore să desenezi, apoi trimiți la printat, apoi aștepți curierul. Nu ne bucură când cineva ne sună și ne zice: Salut, mâine e ziua cuiva. Mai mult decât să-i zicem La mulți ani,! nu putem să facem”, spune Ilie.

O strategie de promovare a fost  să facă desene cu oameni cunoscuți. „La un moment dat, ne-am dat seama că ne desenam prietenii, dar nimeni din exterior nu știa cât de apropiate de realitate sunt desenele noastre. Atunci am început să desenăm oameni pe care lumea îi știe, ca să vadă asemănarea”, explică el. 


De pe site-ul pibo.ro, clienții pot comanda și desene ale unor locuri importante din viața lor. În plus, fondatorii Pibo mai fac ilustrații pentru cărți, lucrări științifice sau chiar site-uri, sub deviza: „Tu scrii, noi desenăm”.

La scurt timp după ce au început să deseneze personaje, Patricia și Ilie s-au gândit să creeze și cadouri în serie - obiecte ilustrate pentru birou. Așa a apărut, de pildă, calendarul UNDE, cu locuri frumoase din România, desenate chiar de ei.

„Conceptul lui Unde este să călătorești cu gândul cât stai la birou. Și te uiți spre calendar și vezi un loc fain și atunci nu te mai uiți pe pereți, ci te gândești la viitoare planuri, la călătorit și te gândești că va trece și perioada asta. ”, povestește Patricia. 

Doritorii pot cumpăra doar calendarul sau pot cumpăra o cutie mai mare, care conține mai multe obiecte pentru birou. Dacă o firmă dorește să achiziționeze cutia pentru cadouri corporate, Pibo poate personaliza conținutul cu logo-ul acesteia. Însă personalizarea poate merge mai departe. 

„Dacă e o firmă care are 12 clădiri, să zicem, putem să facem un calendar cu clădirile lor”, spune Ilie. O altă serie din secțiunea cadouri de sezon este DATINA, cu mesaje și ilustrații jucăușe de sărbători.

Deși are doar o jumătate de an luni, partea ludică a afacerii lor, Pibo Gifts, a început să aibă succes.  Fondatorii sunt în discuții cu mai multe lanțuri de librării, iar produsele lor sunt deja într-o librărie din Cluj, Bookstory, urmând să ajungă și pe magazinul online de design românesc Dizainar.com. În ce punct sunt astăzi? „A fost o mare investiție de timp și de bani, câteva mii de euro - făcând prototipuri, teste, cadouri la prieteni. Am tras de o praștie până în capăt și așteptăm să vedem cât de tare o sa zboare piatra. Site-ul a fost lansat de curând, așteptăm să apar rezultate. Trendul este ascendent”, spune Ilie.

El și Patricia se vor căsători anul viitor și se gândesc deja la un concept pentru mărturiile de la nunta lor, pe care să îl includă mai apoi în oferta Pibo. Nu-și văd viitorul în altă parte decât în România, locul de unde își iau inspirația ca artiști. De curând, tinerii au început o campanie prin care să încurajeze companiile să cumpere românește. „Piața românească de artă e importantă și locurile din România sunt importante și chiar am început pe Instagram o campanie, Cumpără românește. E foarte important și am spus marilor corporații că, așa cum ele sunt parte din comunitate, trebuie să investească în comunitate”, crede Patricia. 

Articolul face parte din seria „Republica antreprenorilor” susținută de Banca Transilvania.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • PO este ”gazda” iar IB e un fel de chiriaș ? Altfel cum s-ar putea interpreta așezarea inițialelor ? Ilie Bucșa e ”la mijloc” dacă interpretăm PIBO după așezarea inițialelor ! Dar ... ”why not” ? Ceea ce contează este atmosfera din ”grup” ! Felicitări și toate cele bune !
    • Like 1


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult