Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

E-factura, calvarul antreprenorilor: „sistem nefuncțional”, „SPV plin de erori”, „mii de facturi pe care nu poți să le sortezi, anulezi, refuzi”, facturi înregistrate de mai multe ori în sistem. Și o întrebare cu tâlc de la ANAF: „Știi câte poți face în 2-10 ani?”

ANAF - 2-10 ani

Sursa foto: captură youtube Ministerul Finanțelor / Cum te înscrii în sistemul e-Factura

„Sistem nefuncțional”, „SPV plin de erori”, „mii de facturi pe care nu poți să le sortezi, anulezi, refuzi”, facturi înregistrate de mai multe ori în sistem. Sistemul național de facturare electronică RO e-Factura, cel mai mare proiect de digitalizare al Ministerului Finanțelor, prin care autoritățile urmăresc reducerea evaziunii fiscale, a provocat revoltă printre bună parte din antreprenori și contabili în acest început de an, din cauza mai multor erori tehnice ale sistemului. Pe diverse forumuri și grupuri pe Facebook, antreprenorii și experții contabili scriu mesaje despre problemele întâmpinate cu e-Factura și încearcă să se ajute între ei, în lipsa unor răspunsuri cu soluții de la ANAF sau Finanțe.

De la dificultăți cu logarea în Spațiul Privat Virtual (SPV), erori la depunerea și descărcarea de facturi, până la neclarități privind modul cum se vor aplica amenzile, multe dintre problemele cu care se confruntă antreprenorii și experții contabili par să nu fi fost prevăzute de autorități. 

Nicoleta Baciu, unul dintre experții contabili care încearcă să suplinească, prin postări pe un grup de Facebook dedicat e-Factura, absența unor răspunsuri din partea autorităților, crede că pentru a preîntâmpina „haosul” din prezent era nevoie de o campanie publică de informare, derulată de Ministerul Finanțelor, pe tema implementării sistemului e-Factura. Ghidurile simple publicate de ANAF în decembrie oferă doar informații generale, fără soluții la problemele punctuale de care se lovesc acum contribuabilii care trebuie să se înroleze în noul sistem.

Ce prevede e-Factura

Toți operatorii economici sunt obligați, din acest an, să raporteze facturile emise în relația cu alte companii. În relația cu persoane fizice nu se aplică această obligativitate.

Procesul de implementare va fi realizat în două etape. În prima fază, în perioada 1 ianuarie - 30 iunie, operatorii economici - persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate în scopuri de TVA au obligația să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B și în relația cu instituțiile publice, altele decât cele efectuate în relația B2G, pentru care există obligația utilizării RO e-Factura începând cu data de 1 iulie 2022. De asemenea, operatorii economici persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România au obligația, începând cu 1 ianuarie 2024, să raporteze în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relația B2B pentru livrări de bunuri și prestări de servicii care au locul livrării sau prestării în România. 

Primul pas pe care trebuie să îl facă un contribuabil - firmă, PFA sau ONG – este să se înregistreze în Spațiul Personal Virtual de pe site-ul ANAF. Pentru asta este nevoie de semnătură electronică certificată, care poate fi cumpărată de la mai multe firme. Pasul următor este înregistrarea codului firmei sau al ONG-ului, pentru a intra în sistemul e-Factura.

„Cred că vor trece mulți la 0-factura, în loc de e-factura”

Unii antreprenori au îndoieli cu privire la eficacitatea sistemului de e-Factură și la capacitatea acestuia de a reduce evaziunea fiscală. Cei care nu emiteau facturi până acum și nu erau înregistrați ca PFA, SRL sau II nu vor fi motivați să intre în legalitate, crede antreprenorul Petre Ciprian, care a evidențiat lipsa unor mecanisme eficiente din partea ANAF pentru a controla și sancționa activitățile ilegale.

„Eu sunt curios, dacă această poveste cu e-Factura va rămâne valabilă, care va fi impactul asupra «diminuării» evaziunii fiscale, argumentul acestui sistem. Oare cei care nu tăiau facturi până acum, cei care nu au nici PFA, nici SRL, nici ÎI, etc., adică prestează munci total la negru, se vor înghesui să intre în legalitate? Câți dintre acești oameni sunt pe acest grup? Niciunul! Dacă întrebi ANAF-ul cum controlează și sancționează echipa care sapă șanțuri pe șantierul X, îți spune că nu au cum, «nu sunt în baza lor de date», «nu există». Pe bune?! Între timp, noi ne stoarcem creierii cu un sistem nefuncțional, cu un SPV plin de erori, cu .xml-uri duplicate, cu mii de facturi pe care nu poți să le sortezi, anulezi, refuzi, cu amenzi pentru «greșeala» altcuiva, cu nervi din partea contabililor, a contribuabililor cinstiți s.a.m.d. Acum câțiva ani am fost obligați să ne luăm case de marcat care să transmită la ANAF datele prin internet, cu cât s-a diminuat evaziunea fiscală? Câți dintre cei care lucrau la negru au intrat în legalitate, avem o statistică? Ne spune cineva? (...)”, scrie antreprenorul Petre Ciprian pe un grup de Facebook dedicat e-Factura.

Alte comentarii de pe rețelele sociale:

  • „Cei din ANAF nu au practică, nu știu decât teorie. Dacă e o singură factură în contabilitatea furnizorului, dar s-a transmis din greșeală de mai multe ori, cum naiba să stornezi mai mult decât ai facturat? Și nefericitul beneficiar se înregistrează cu toate facturile încărcate? Chiar dacă au același număr, valoare etc?”
  • „Stau să mă întreb oare firmele mici de tâmplărie, faianțari, tinichigii, zugravi, etc., unde lucrează 2..3 oameni, tată și fii, prieteni, cei care și-au făcut firmă să aibă un contract de muncă și lucrează legal, ce fac? Oamenii ăștia știu să lucreze cu trafaletul, gletiera sau ciocanul. Tăiau până acum liniștiți facturi și chitanțe, scrise de mână, autocopii, duceau plasa de facturi la contabil la sfârșitul lunii și își vedeau de treabă. Sunt aici contabili care nu știu care e treaba cu MF, spațiul virtual, fișier .xml, fișier xml. Vă dați seama că nea Ion și nea Vasile, cu 10 clase, habar nu au să deschidă un PC, dar sunt super meseriași în domeniul lor, trebuie să parcurgă cursuri de operare calculator ca să poată primi și emite facturi? Cred că vor trece mulți la 0-factura, în loc de e-factura.” 
  • „E un lucru care se vede din avion. Nu numai că nu se va reduce evaziunea, ci chiar va crește. În plus, și cu sistemul vechi, și cu factura asta electronică, evazioniștii își vor vedea în continuare, liniștiți, de treabă. Dar, dacă așa înțelege statul (vorbesc de statul degeaba) să "sprijine" economia, asta vor primi.”
  • „Asta zic și eu, cei care lucrau la negru, vor lucra în continuare, iar cei care lucrau legal, vorbesc de cei mici, care aveau firma doar pentru a fi angajați să le meargă vechimea și pe care nu ii deranja să plătească 1.. 3% impozit, vor închide și vor lucra și ei la negru. Nu poți transforma un tâmplar sau zugrav cu 10 clase în IT-ist. Vom vedea, anul acesta va fi interesant.”
  • „Ce tot plângeți zidarii? Eu am facultate și nu știu nimic. Azi am reușit să-mi fac cont în SPV (am rugat un priceput) și de aici, mă uit lung”
  • „Nu numai firmele mici se vor închide, ci și multe firme mari. Azi am fost anunțat de o firmă mare de en-gros că se închide, a trimis deja angajații în șomaj. Un furnizor al meu de servicii mi-a zis că speră să se scoată până în iulie prostia asta. Nu are nici contabil. Plătește 20 lei pe lună cuiva să-i depună declarațiile și 40 lei pentru bilanț.”
  • „Un caz concret, auzit la un ITP din sat de la mine ieri: De când cu e-factura, nu ne mai merge nici POS-ul”

Un expert contabil recomandă Fiscului să își seteze ora tuturor serverelor, pentru că decalajul generează alte probleme în sistemul e-Factura.

„Bună ziua, domnule ANAF. Vă rugăm frumos aliniați toate serverele voastre la același server time, unele sunt pe GMT, altele pe Eastern Europe (decalaj de două ore) și înțepenesc mesajele e-factura aiurea în neant.

Problema trimiterii facturilor de mai multe ori dă bătăi de cap contabililor. 

„Deci, dacă furnizorul trimite o factură de 100 de ori, dacă factura este de 10.000 lei, eu o înregistrez în contabilitate de 100 de ori, deci nu am de plată la furnizor 10.000 lei ci 1.000.000 lei. Nu serios? Și TVA? Și furnizorul nu o stornează. Că nu vrea, nu poate tehnic, care lege a contabilității te lasă să emiți o factură o dată și să o stornezi de 100 de ori? Ce sold ai atunci? Ce program contabil mă lasă să introduc același număr de factură de 100 de ori? Dacă factura este cu materiale, ce fac cu stocul de materiale? Și dacă nu o stornează niciodată, că este de rea credință, a dat faliment, E firmă-fantomă și are ciudă și vrea să-ți distrugă afacerea? Ce facem, stăm la poarta tribunalului, a ANAF-ului. Nu mai lucrăm, nu? Cum naiba să încarci firma cu datorie fictivă la buget și la terți? Ce balanță e aia, care nu corespunde cu realitatea? Ce contabilitate a patrimoniului mai este asta?"

Altcineva sugerează introducerea unui sistem de alertă, prin care să se anunțe public când sistemul este restabilit și avertizează asupra riscului că prin nefuncționarea sistemelor ANAF, înțelegerile contractuale între firme riscă să fie periclitate.

„Care este timpul rezonabil să trimiți un pachet de facturi în e-factura? Dacă stai 3 ore să-l trimiți, cine îți plătește timpul acesta? Dacă sistemul a căzut, să dea RO e-factura Alert, că doar nu stai să butonezi să vezi când merge. Dacă furnizorul îmi trimite marfa, cu aviz și nu găsesc factura în SPV, că sunt probleme tehnice, nu pot să fac NIR, nu am factură, nu pot plăti. Dacă noi avem înțelegeri contractuale, să plătim marfa la facturare și receptie, pentru anumite discounturi, de exemplu, sau că altfel nu livrează marfa, ANAF și guvernanții, prin nefuncționarea sistemelor, îți aruncă înțelegerile contractuale în aer. Noi am construit afaceri nu pentru a livra hârtie la ANAF, nu muncim pentru a livra hârtie, muncim pentru profit și plătim taxe la buget, din ce în ce mai mari. Dacă contabilii, antreprenorii, se simt amenințați, muncesc fără să câștige, se lasă de meserie, de afacere, trec la negru și nu mai dau nici la buget.”

Unele întrebări puse puse în grupul de Facebook au primit și răspunsuri amuzante de la alți utilizatori. 

„Bună dimineața. Ce este de făcut în situația în care un furnizor a încărcat de 96 de ori factura pe SPV? Mulțumesc”. Răspunsul a venit imediat:: „Eu zic să o mai încarce de 4 ori, să fie cifră rotundă.”

„Pentru mine hârtia este sfântă”

În timp ce unii antreprenori cred că după 1 iulie nu vor mai vedea facturi pe hârtie, alții consideră că „hârtia este sfântă” și spun că nu vor renunța la facturile în format fizic. De exemplu, un antreprenor care lucrează ca distribuitor de mărfuri consideră că factura semnată și ștampilată va rămâne extrem de importantă, o dovadă solidă necesară în cazul în care întreprinderea clientului intră în insolvență sau nu plătește și el trebuie să meargă cu dosarul în instanță.

  • „Eu, ca distribuitor de mărfuri, predau marfa clientului conform facturii. După predare, factura este semnată și ștampilată. Am un act la mână, iar în caz de neplată pot să depun o plângere instanței. Dacă nu am această factura semnată și ștampilată, nu pot să depun un dosar pe care mi-l cere instanța în caz de insolvență. Pentru mine hârtia este sfântă.”
  • „Eu cred că factura clasică rămâne valabilă cel puțin câțiva ani, deoarece, de cele mai multe ori, furnizorii nu întocmesc avize de expediție. La un eventual control trebuie prezentat un document. Mai avem și perioada de grație de 5 zile pentru trimiterea facturii în SPV, așa că hârtia rămâne momentan de bază”.
  • „Fiecare societate comercială își stabilește modalitatea de lucru cu contabilul său. Însă, puțin probabil să mai vedem altfel de facturi, după 1 iulie.”

Explicații video ale ANAF, criticate de antreprenori

Singurul material video explicativ oferit de ANAF despre înregistrarea contribuabililor în SPV este un tutorial greu de parcurs din cauza calității tehnice și rezoluției precare, spune Nicoleta Banciu. „Dacă noi, contabilii, nu interveneam pe grupul acesta, ar fi fost și mai mult haos”. Ea spune că mulți contabili „nu mai rezistă” și se gândesc să se îndrepte către o altă carieră profesională.

„Zici că au filmat cu aragazul. Nici nu se vede clar display-ul la rezoluția 480p”, a comentat ironic un utilizator.

Etapele creării contului SPV

Printre postările apreciate pe un grup despre e-Factura se numără una în care un contabil explică pașii pentru crearea contului SPV:

„Pentru ca am ajutat niște prieteni să se integreze în e-Absolut, las aici etapele principale, poate are cineva nevoie:

- cumpărat certificat digital (cloud/token fizic) de la furnizorii agreați: transsped.ro, digisign.ro, certsign.ro, alfasign.ro, certdigital.ro

- fiecare furnizor are pe site instructiuni diferite pentru achiziționarea certificatului, verificarea video a cumpărătorului, documentele necesare pentru activarea certificatului, etc.

- după ce ați instalat certificatul pe calculator sau ați introdus token-ul fizic, urmează completarea documentului de confirmare solicitat de ANAF pentru crearea contului SPV. Acest document trebuie completat DOAR in partea de sus, semnat de dvs cu certificatul instalat/token și trimis sau uploadat, după caz, la furnizorul de certificate de unde ati cumpărat, pentru contra semnare

- când primiti documentul de confirmare semnat de dvs și de furnizorul de certificate, acesta trebuie încărcat în câmpul "Selectați documentul de confirmare" de pe pagina ANAF. Completați toate câmpurile din pagina de mai sus, iar in câmpul "Selectați arhiva zip cu documentele justificative" trebuie să încărcați o arhivă zip cu copia scanată a CI a solicitantului + dovada scanată de reprezentare legală (certificat constatator ORC sau copie statut cu pagina de unde rezultă calitatea de reprezentant legal)

- după ce primiți pe email de la ANAF confirmarea că vi s-a creat contul SPV, puteți purcede la ultimul pas, anume integrarea aplicației de facturare cu serviciul e-Factura prin utilizarea certificatului digital achiziționat și autorizat după ore petrecute la telefon cu rudele tehnice și cu operatorii plictisiți de la furnizorii de certificate. Pașii pentru integrarea cu e-Factura sunt cuprinși în ghidurile de configurare pentru fiecare platformă de facturare.”

„Nu uitați, programul de muncă (la ANAF - n.n.) este 8-16, iar vineri 8-14”

Obligația transmiterii și păstrării documentelor revine administratorilor firmelor, amintește expert contabil Nicoleta Banciu. Întrebări legate de SPV și e-factura pot fi adresate fie contabilului, fie ANAF-ului, prin programul de asistență contribuabili. „Nu uitați, programul de muncă (la ANAF - n.n.) este 8-16, iar vineri 8-14”, precizează Banciu.

„Tot văd ca un stres autorizarea in SPV. De ce este așa? Pentru ca așa știe statul să facă legile. Este haos? Da. Din cauza faptului că noi contabilii nu mai putem face față la ce avem acum, apoi la explicații cu e-Factura... Deja avem prea multe de făcut și culmea, când vrem să lucrăm, site-ul nu funcționează. Culmea, poate nu știți ce se întâmplă pe piață, dar peste 50% din contabilii care lucrează azi spun că vor să renunțe sau așteaptă să treacă ianuarie și să depună bilanțurile și vor renunța, că nu mai rezistă. (...) Obligația transmiterii, primirii și păstrării documentelor aparține administratorilor firmei, deci ei trebuie să facă proceduri să numească cine emite facturi și cine le primește și unde se vor stoca datele timp de 7 ani, atenție (adică acel XML)”, mai spune Banciu. 

Contabil: „Am ajuns la capătul puterilor. Nu mai pot psihic să suport stresul acestor modificări date peste noapte”

Pentru unii contabili, e-Factura a fost picătura care a umplut paharul. O mărturie emoționantă aparține unui expert contabil care spune că se gândește să renunțe la profesia sa, după 27 de ani de meserie, învins psihic de desele modificări „peste noapte” ale Codului Fiscal.

„Dragi colegi, după 27 de ani în această meserie, mă gândesc cum aș putea să mă reprofilez. Sincer, am ajuns la capătul puterilor. Nu mai pot psihic să suport stresul acestor modificări date peste noapte, nu mai am nervi pentru acești clienți care vor să nu facă nimic, însă să plătească cât mai puțin pe contabilitate și lista poate continua. Am ajuns ca după 5 ani de ASE (făcuți pe vremea când această facultate însemna ceva) și 3 ani de stagiu CECCAR și tot felul de examene date inclusiv la CCF să vreau să ies din această meserie. O lună de contabilitate a ajuns să fie ca un tuns și un vopsit făcut în 2 ore (300 lei). Oameni care au doar 10 clase și fac diverse meserii onorabile, însă care nu au atâtea riscuri, au ajuns să câștige aproape cât un expert contabil (unii cu 1.000-2.000 lei mai puțin poate). Expert contabil care în fiecare lună trebuie să fie super stresat să nu uite vreo nenorocită de declarație, pentru că nu o să aibă de unde să plătească o amendă de 5.000 lei-10.000 lei sau chiar 14.000 lei. Expert contabil care încearcă să concureze cu SRL-uri care țin contabilitatea la zeci de firme pe contracte de prestare servicii pentru sume de 250 lei pe lună. Pe clienți nu îi interesează că ești sau nu expert contabil, îi interesează să dea cât mai puțin. Expert contabil care în fiecare an trebuie să se streseze să-și facă acele cursuri inutile de la CECCAR, să își depună raportul de activitate până pe 28.02 (ca să plătească taxa redusă), să își achite bineînțeles birul către CECCAR, să își țină propriul SRL sau PFA cu toate implicațiile și costurile aferente. Când tragi linie și faci un rezumat, te întrebi merita oare să mai faci această meserie? Oare se mai poate face ceva și pentru noi, cei care ne zbatem să supraviețuim cu această profesie?”

Un altul mărturisește că, în calitate de economist și profesor, inițial a luat doar jumătate din normă în învățământ. Însă anul acesta a decis să facă o schimbare și să revină la norma întreagă, renunțând la parte din contractele de contabilitate pentru firme. La fel, totul din cauza deselor schimbări de Cod Fiscal.

„Sunt economist și profesor! Ca profesor o lăsasem mai ,,moale", adică am luat 1/2 normă în ultimii ani, dar de anul acesta voi face invers. Deja am trimis 11 notificări de reziliere a contractelor. A fost o vreme când Codul Fiscal se schimba la câțiva ani!”

Ministrul Boloș: „Neutilizarea cu rea intenție a e-Factura înseamnă închisoare de la 3 la 10 ani, nu e de joacă”

Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a declarat recent la Digi24 că greșelile pe e-Factura se produc din cauza utilizatorilor. „Vom discuta cu specialiștii IT”, a promis Boloș. 

La sfârșitul anului trecut, Boloș a anunțat că sistemul a fost testat și că rezistă la prelucrarea a zeci de milioane de facturi pe zi..

„În tot acest proces vreau să fie clar că suntem alături de contribuabili. Au o perioadă de grație să implementeze sistemul fără să fie sancționați și le suntem alături cu toate informațiile de care au nevoie în tot acest parcurs, a dat asigurări ministrul într-o postare recentă pe Facebook.

sursa foto: captură youtube Ministerul Finanțelor / Cum te înscrii în sistemul e-Factura

Ministrul a avertizat și cu privire la riscul la care se expun contribuabilii care nu vor să utilizeze e-Factura. „Pentru cei care nu vor să folosească modulul e-Factura în mod intenționat am o veste proastă. Dacă trece de controlul Curții Constituționale Legea privind combaterea infracțiunilor economico-financiare, neutilizarea cu rea-intenție a modulului e-Factura înseamnă închisoare de la 3 la 10 ani. Nu este de joacă!” 

Atenționarea despre pedeapsa cu închisoarea apare și în filmul de prezentare a modului de înscriere în RO e-Factura, publicat în urmă cu 13 zile pe canalul de Youtube al Ministerului Finanțelor. „Știi câte poți face în 2-10 ani?” „Petreceri, vacanțe, zile onomastice, clipe frumoase alături de familie” - întrebarea și răspunsurile apar pe site-ul ANAF, timp de zece secunde, în timpul explicațiilor despre certificatul digital.

Ministerul Finanțelor: 5 milioane de facturi înregistrate în sistemul e-Factura

Ministerul Finanțelor a anunțat joi că, în primele zile de funcționare a sistemului e-Factură, peste 5 milioane de facturi au fost expediate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totală de 25 miliarde de lei.

„Faptul cã numai în ultimele 24 ore aproximativ un milion de facturi au fost transmise prin intermediul acestui sistem aratã, fãrã îndoială, dovada concretă a funcționării sale. Sigur că implementarea e-Factura este un pas semnificativ către modernizarea sistemului nostru financiar. Înțelegem că această tranziție generează anumite provocări, dar suntem hotărâți să le depășim împreună cu mediul de afaceri și contribuabilii. Trebuie să gândim constructiv: prin intermediul unor întâlniri tehnice săptămânale și a unei colaborări strânse cu reprezentanții platformelor de facturare, dorim să consolidăm un dialog eficient. Este nevoie să lucreze cu exemple concrete acolo unde reclamă diverse inadvertențe, pentru a îmbunătăți continuu sistemul e-Factura. În același timp, luăm măsuri rapide atunci când apar aspecte cum este încărcarea repetată a facturilor, astfel că vom introduce un mecanism prin care sistemul e-Factura va anula automat facturile încărcate în mod repetat. N-aș vrea să uităm că măsura aceasta a venit în contextul în care datele Comisiei Europene arată 9 miliarde de euro pierderi de TVA din banii românilor, din care 40% din achiziții comunitare”, a explicat ministrul Marcel Boloș, potrivit unui comunicat.

„În ceea ce privește identificarea unor posibile îmbunătățiri care să asigure sinergia platformelor de facturare furnizate de companiile care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, experții instituției au invitat reprezentanții acestor companii să colaboreze pentru a optimiza soluțiile tehnice, astfel încât adaptarea la sistem să fie cât mai fluidă și eficientă. Orice noi inițiative menite să sprijine utilizatorii în folosirea acestui instrument sunt primite cu receptivitate de Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF)”, se mai arată în comunicat

Amenzi e-Factura

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii conform Codului fiscal.

De la 1 aprilie 2024 vor fi aplicate sancțiuni pentru nerespectarea raportării în sistemul RO e-Factura. 

Pentru lipsa raportării unei tranzacții B2B amenda este între 5.000 și 10.000 lei pentru marii contribuabili, de la 2.500 la 5.000 lei pentru contribuabilii mijlocii și de la 1.000 la 2.500 lei pentru contribuabilii mici și pentru nerezidenți.

Aflați și:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult

RetuRO

Sunt pline rețelele sociale cu postări ale oamenilor care descriu că simt furie, frustrare, neputință, când văd deșeuri în Lacul Roșu sau lacul cu nuferi din Ipoteștii lui Eminescu, în stațiuni montane sau pe litoral. Le vedem peste tot - pe stradă, pe marginea drumurilor naționale, în tren, din tren, pe lângă calea ferată, în grădinile blocurilor, în gropile de gunoi de la marginea satelor, pe albiile pârâurilor și râurilor, în păduri.

Citește mai mult