Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Educație cu scaunul în cap

Educație cu scaunul în cap

Foto: Observatorul prahovean

Un profesor de la o școală din Ploiești a pus în practică, mai zilele trecute, o inedită metodă pedagogică. I-a aruncat unui elev de-al lui, probabil în scopul transmiterii de cunoștințe, un scaun în cap. Adolescentul și părinții lui nu au apreciat zelul formator al dascălului, așa că povestea a ajuns să fie anchetată de Poliție și Inspectoratul Școlar, iar cadrul didactic a fost scos de la clasă.

Destul de repede au apărut și vocile care îl exonerează pe dom’ profesor de responsabilitate. Elevul are probleme grave de disciplină, poate și un istoric nu foarte favorabil în raport cu instituția de învățământ, care îl școlarizează. De aici și până la teoriile iacobine ale unor profesori, de părere că un scaun în cap ar fi cam puțin, nu a mai fost decât un pas.

Ceea ce ne duce într-o direcție complet greșită.

S-o luăm cu începutul. Unii ar putea spune că elevul este cel care a greșit. Că nu a manifestat respect față de cadrul didactic. Hai să admitem că ar fi un caz de indisciplină.

Cine e de vină?

Elevul, s-ar grăbi unii să spună. Pramatia! Haimanaua! Huoo!

La zidul rușinii cu el!

Așa să fie oare, stimați concetățeni? Mă îndoiesc. Ia să cântărim faptele, așa cum sunt ele cu adevărat.

Orice copil care (ne) intră pe poarta școlii e ca o plastilină care abia așteaptă să fie modelată. Unii profesori din țara asta au harul de a face adevărate opere de artă din aceste ghemotoace de plastilină. Precum maestrul Geppetto din poveștile de altădată, reușesc să dea, după ani și ani, cu efort și pasiune, suflet, emoție și minte mogâldețelor cu ochi curioși din sala de clasă. Mă înclin cu respect profund în fața acelor cadre didactice, care își fac meseria cu drag de copii și sunt conștienți de misiunea nobilă a educației. Nu a zis nimeni că e ușor. Sau că ar exista vreo rețetă sigură de a face din cei mici adulți siguri pe ei, responsabili și fericiți. Dar nu am nici o îndoială că sunt destule astfel de exemple și nu sunt eu acela, care să nu vadă în jurul lui oameni minunați, rezultatele muncii unor dascăli extraordinari.

Ce ne facem însă dacă plastilina nu ia forma pe care ne-o dorim? Cum procedăm dacă profesorii și părinții nu au chemarea, harul sau inspirația de a ajuta copilul să facă pașii corecți în viață?

Aici nu am un răspuns foarte clar dar știu ce face sistemul nostru de educație.

Hârtii.

Rapoarte. Informări. Planuri de măsuri. Coduri de etică. Tabele în excel cu date statistice. Comiții și comitete. În general, orice ar ține loc de intervenție competentă, reală și asumată. Când se îngroașă gluma și copilul se transformă în delicvent, în loc să vedem unde și ce am greșit în tot procesul ăsta educațional, lovim tot în bucata de plastilină. Păi cum, ăsta micu’de ce nu s-a conformat? Că noi avem, uite, rapoarte, planuri de măsuri, tabele în excel...

E clar că nu reușim să ieșim din paradigma învățământului de secol XIX. Școala gândită după nevoile revoluției industriale, care trebuia să livreze forță de muncă calificată și disciplinată. Nu există soluții pentru copiii cu alte nevoi, așa că aceștia intră repede la categoria rebuturi școlare iar destinația lor este, de cele mai multe ori, închisoarea sau centrele de dezintoxicare. Un statut marginal, de care nu se simte nimeni responsabil. În pofida faptului că experimentăm deja de zeci de ani această situație, continuăm să ignorăm situația sau să o acoperim cu măsuri birocratice fără nici un efect real. Scăderea notei la purtare? Neîncheierea mediei școlare? Exmatriculare? Cu ce îl ajută toate astea pe copilul respectiv să se integreze în societate?

Nu sunt, mai degrabă, simptome ale dorinței noastre de a scăpa de “problemă”?...

Cum pregătești profesorii, stimate Minister al Educației Naționale, pentru a fi cu adevărat de folos acestor copii? Ce pregătire le asiguri, încă de pe băncile facultății, ca să fii sigur că acești oameni vor avea echilibrul psihic, stăpânirea de sine, tehnicile și abilitățile de comunicare cu elevii “problemă”? Unde sunt cursurile de management ale situațiilor de criză în clasă? Unde sunt psihologii, experții și mentorii, care trebuie să le fie alături profesorilor debutanți în primii lor ani de profesorat? Sau, de ce nu, și părinților? Ce relevanță au acele concursuri de titularizare, dacă nu sunt în stare să trimită în fața copiilor profesioniști adevărați în cariera didactică?

Să recunoaștem, nu avem nimic din toate acestea. Există doar mormane de dosare, care ascund incompetență și dezinteres față de acești elevi. Eșecul e al nostru, nu al lor. Dacă am vrea cu adevărat să găsim soluții, ar trebui să reformăm din rădăcini tot sistemul românesc de învățământ. Pentru că e gândit pentru olimpici. Restul, să se descurce fiecare cum o putea.

În încheiere, mă întreb dacă, în cazul de față, e nevoie să arăt solidaritate de breaslă.

Îmi pare rău, nu pot să o fac. Pentru că, indiferent de ce ar face sau ar spune copilul din fața mea, eu sunt adultul și profesorul, care trebuie să acționeze calm și responsabil. Dacă simt că nu pot să fac față, apelez la cei care știu cum să facă asta. Cer ajutor. Recunosc că nu știu ce e de făcut. Nu ascund gunoiul sub preș. Ăsta e primul pas spre găsirea unei soluții.

Noi, cadrele didactice, trebuie să respingem și să ne delimităm de orice gest de agresiune împotriva copiilor. O minimă solidaritate cu elevul lovit ne-ar aduce mai mult respect și apreciere din partea societății românești decât dacă ne izolăm în teoria cetății asediate și refuzăm să acceptăm realitatea. Uneori, și tăcerea înseamnă complicitate. Un gest de compasiune, acordat altruist, fără încrâncenare și resentiment, ne-ar face mai umani.

Ne-ar evidenția, o dată în plus, vocația de profesori.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "educatie cu scaun la cap" sigur DASCALII nu procedeaza asa (cu mici exceptii). corect este sa prezentati si atitudinea,varsta elevului care a "creat" aceasta situatie. cred ca s-a facut "armasar din tantar" oare la dascali nu se accepta zicerea "cine munceste greseste"? dascalii NU gresesc in predarea lectiei. uneori gresesc in comportament. si atunci ce facem .ii EXECUTAM?
    • Like 1
  • Da, este o oglindă în care nu se privesc cu plăcere nici părinţii, nici profesorii. Două idei lansate de domnul profesor m-au făcut să zâmbesc cu obidă:

    1) „Dacă am vrea cu adevărat să găsim soluţii, ar trebui să reformăm din rădăcini tot sistemul românesc de învăţământ.”
    Fiecare ministru, care a trecut prin cabinet mai mult sau mai puţin meteoric, şi-a imaginat că e Spiru Haret şi trebuie să reformeze învăţământul. Iar noi, românii, avem o meteahnă: nu ştim să preluăm ce am găsit şi să ducem mai departe, eventual cu mici îmbunătăţiri. Nu! Ştergem totul şi o luăm de la capăt. Practic, suntem într-o reformă eternă! Deci nu-i de mirare că acum avem un monstru în loc de un sistem bine pus la punct.

    2) „Dacă simt că nu pot să fac faţă, apelez la cei care ştiu cum să facă asta. Cer ajutor.”
    De la cine??? Cine sunt „cei care ştiu cum să facă asta”? Producătorii de rapoarte, informări, planuri de măsuri, coduri de etică, tabele în excel? Fiindcă tot de ei te vei lovi.
    • Like 1
  • Victor66 check icon
    Ministrul Invatamantului nu va citi niciodata mesajul dumneavoastra.
    Iar copiii nu sunt bucati de plastilina, ci de lut ars, format deja in familie si anturajul din fata blocului. Ce facem in aceasta situatie? Nu zic sa le dam in cap, dar daca nu poti sa actionezi in nici un fel din motive de drepturi ale copilului, ce faci?
    • Like 3
    • @ Victor66
      Alien check icon
      Cum ce faci, ca doar suntem in secolul 21, si acum exista solutii!
      Chemi un sobor de preoti sa il exorcizeze, evident!
      • Like 0
    • @
      Victor66 check icon
      Chemi o persoana pansexuala trans care nu se identifica cu nici unul dintre cele doua genuri, ca sa ii explice cum sta treaba cu biologia si psihologia.
      • Like 0
  • Domnule Marcel! : "Când se îngroașă gluma și copilul se transformă în DELICVENT"? Sau "delincvent" ? Tz Tz Tz....
    • Like 0
    • @ Dan Remus
      Marcu check icon
      Hai sa incercam sa nu fim trolli doar ca sa patam putin un articol foarte bun, desi comentariul nu are nicio legatura cu esenta articolului. Si apropos, ambele forme sunt acceptate de DEX.
      • Like 0
    • @ Marcu
      GabiC check icon
      Deja DEX-ul e plin de "acceptari" imbecile, s-au pierdut reguli de formare, topicuri, s-a ajuns la "acceptare" unor forme pur si simplu pentru a se simti bine si trogloditii care habar n-au sa vorbeasca; Toti se refugiaza in DEX-ul de buzunar de pe net, in wiki... ( desi e scrisa de semidocti...) iar adevarul, cultura, le putem duce la groapa de gunoi a istoriei; Nu mai e mult pana ne urcam din nou, voiosi, in copac;
      • Like 1
  • Pentru că, în ultimii 30 de ani, gașca roșie a mimat democrația și a lăsat haitele de partid să trăiască în mod parazitar în toate instituțiile statului, doar pe baza carnetului de partid. Dacă instituțiile statului nu ar fi populate doar pe bază de supunere politică, numirile politruce s-ar limita doar la secretarii de stat, iar legea ar fi valabilă în toate situațiile, astfel de cazuri ar fi foarte rare; și sancționate rapid. Acum, în acest caz, se va forma o comisie în școală, una la ISJ, alta la minister; pentru ca mușamalizarea să fie cât mai pompoasă, dar lentă.
    Din propria experiență spun, în școală se cultivă doar supunerea față de voința partidului roșu, se promovează doar găselnițele unor oameni de bine aflați printre părinții fiecărei clase, în timp ce conducerile școlilor și ale inspectoratelor luptă cu îndârjire pentru ascunderea realităților crunte și protejearea scaunelor nemeritate. Nimeni dintre cei care profită nu vrea să renunțe la atențiile din partea părinților sau elevilor, chiar dacă legea și regulamentul sunt clare. Dacă nu m-am supus, copilul meu a devenit ținta agresiunilor fizice și verbale ale celorlalți, inclusiv ale profesoarelor (de lb. română și matematică) care-și doreau elevii la meditațiile de acasă (pe banii mei). Copilul a fost jugnit, bătut, amenințat (și în scris), i-a fost tăiat părul, i-au fost rupte hainele... iar directorul și inspectorii au mușamalizat adevărul. Mi-au refuzat și convocarea consiliului clasei, unde încercam să fac publc adevărul, pentru ca toți profesori să știe ce se întâmplă. Pentru că nu toți sunt hiene. În această situație, cunoscând foarte bine sistemul de haită local, și pentru că-mi exprin opiniile fără să mă feresc de cățeii partidului, întotdeauna, în ”ședințele” cu părinții, sunt înfierat de către renumitele găști apropiate învățătorului, dirigintelui, directorului. Am aflat că dacă nu dau șpagă vor avea de suferit copiii... Agresorii câștigă note și punctaje mai bune pentru odraslele lor, iar profesorii (unii) își îndeasă în buzunare venituri necuvenite... Cu toate acestea, fără meditații cu profesoarele clasei, copilul meu a avut cele mai mari note la evaluarea națională; în ciuda notelor de zece din catalog ale colegilor protejați prin banii și agresivitatea părinților. Conducerile politruce nu fac eforturi bugetare prea mari, profesorii sunt lăsați să cigulească nemeritat, astfel că, așa cum se întâmplă și la spital, spăgăria se desfășoară nestingherită, ba chiar este încurajată , chiar dacă indirect. Și nici măcar nu mai este o rușine să fii cu mâna în buzunarul atuia! Trebuie să menționez că mai există și excepții în rândul profesorilor. Foarte puține, desigur.
    • Like 2
  • Ce ne facem însă dacă plastilina nu ia forma pe care ne-o dorim? Cum procedăm dacă profesorii și părinții nu au chemarea, harul sau inspirația de a ajuta copilul să facă pașii corecți în viață?
    Va dau eu o idee cititi aici: https://www.theguardian.com/society/2018/dec/09/what-happens-when-your-child-becomes-violent-with-you?CMP=fb_gu&fbclid=IwAR3nCdCIF3-YTLp7xJKVHNDxLmCGweiOu5zq00lzUwy4f1D2Lues6m8oX4A
    Dupa care revizuiti cele scrise.
    • Like 1
    • @ Victorin Borsciov
      GabiC check icon
      Yep!
      Asa este: am vazut de cateva zeci de ori "circ" facut de picii carora "li se cuvine totul" ( vreo doi sunt ai unor cunostinte) si aia sigur nu au nici Tourette, nici SD, doar proasta crestere;
      Ba chiar, tipete si tavalit pe jos ca "daca nu-mi iei/dai //// tip si te fac de ras"
      Pentru ca parintii, ori nu stiu cum sa-i educe, ori n-au timp, ori nu au mijloace legale ( stim deja ce se intampla prin strainatate daca iti pedepsesti cumva copilul- si aici nu vorbesc de bataie ci de interdictii, reguli, dojana, morala, )
      • Like 1
  • check icon
    Sunt unii elevi care te duc la disperare, indiferent de metoda blândă și modernă folosită, să fim serioși și să recunoaștem adevărul, că nu toți copiii au același temperament și sau capacitate de adaptare socială. Chiar dacă nu suntem de acord cu metodele violente, nici sistemul nu face ceva pt. elevii cu probleme psihice diverse, sunt băgați la grămadă sub egida cretinoidă a „integrării„ cu ceilalți copii normali. Restul sunt doar vorbe....
    • Like 1
  • Vazut video.
    Profesorul ridica scaunul spre elev, nu sunt sigur ca a lovit (asta nu scuza gestul amenintator, dar sa nu facem confuzie intre fapta si intentie).
    La 13 ani elevul spune "mai tare ca joc fotbal"; cine s-a ocupat de modelarea plastilinei 13 ani acasa si la scoala?
    Batranul profesor depasit de vremuri si situatie, inadaptat, nu stie cum sa reactioneze.
    Propun ca orice elev cu nota scazuta la purtare, comportament deviant, agresiv, cu rezultate slabe la invatatura (desi are mijloace materiale, fizice si intelectuale) sa primeasca bonus dezactivare cont fb & yt & gaming platforms ( steam, wot, servere cs oficiale, lol, wow). Atunci sa vezi panica .
    • Like 6
    • @ Dumitrescu Bogdan
      GabiC check icon
      foarte buna metoda; Chiar ar trebui patentata!
      Subscriu!
      • Like 0
  • Orice „neisprăveală” din sistemul de învățământ este numaidecât expediată în curtea guvernului, a ministerului de resort. Nu profesorul în cauză, nu elevul în cauză, nu consiliul profesoral și directorul școlii în cauză sunt vinovați, este vinovat guvernul, ministerul și ministrul său și prin extensie PSD-ul și Dragnea sunt adevărații vinovați. A, că ministerul este supradimensionat cu o mulțime de posturi inutile generatoare de hârtii și mai inutile, că există o mulțime de comitete și comiții care se ”ocupă” de educație, o și mai mare mulțime de organizații neguvernamentale care-și vând produsele ”educaționale” în școli pentru a-și justifica în fața finanțatorilor activitatea este adevărat. Dar nimeni nu poate spune că cineva dintre cei enumerați mai sus ( vor fi fiind și mici excepții ) îndeamnă elevii sau profesorii să fie nesimțiți și violenți, nu, asta ține de cultura, civilizația și de cei șapte ani de acasă ai fiecăruia. Nici o lege și nici un procent din PIB alocat educației nu va elimina astfel de manifestări. Da, avem nevoie de o lege a educației naționale dar nu bazată pe o colecție de păreri mai bine sau mai rău sistematizată, ci fundamentată științific de organisme cu expertiză în domeniu, naționale și internaționale, care să facă posibilă sintagma „cea mai bună școală este școala de lângă mine” și care să facă posibil mersul cu plăcere la școală pentru fiecare elev.
    • Like 1
  • Nu sunt de acord cu ideea ca elevul indisciplinat nu ar avea nici o vina pentu faptul ca e indisciplinat. Evident solutia nu este scaunul in cap, aici sunt total de acord.
    "Dacă am vrea cu adevărat să găsim soluții, ar trebui să reformăm din rădăcini tot sistemul românesc de învățământ. Pentru că e gândit pentru olimpici." - nu, nu toate aspectele sistemului de invatamant sunt negative si in nici un caz nu e totul gandit doar pentru olimpici. Ca sa faci performanta la olimpiade trebuie pornit bine de la clasa, adica de la materia gandita pentru toti. Care nu cred ca e gandita rau. Cat de bine o preda fiecare, cat de bine sunt pregatiti si evaluati profesorii, astea sunt alte aspecte si sunt probleme acolo, de acord.
    • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Alien check icon
      Zi repede trei motive pentru care "sistemul" e bine gândit și încă trei motive pentru care materia e bine gândită pentru toți :D
      • Like 0
    • @ Alien
      Eee, repede, asta e un forum totusi, nu instant messaging :D
      N-am zis ca sistemul ar fi bine gandit, ci ca nu are doar aspecte negative.
      Materia iti ofera suficiente optiuni, suficienta cantitate ca sa ai pe ce sa iti bazezi mai tarziu decizia de cariera si un inceput suficient de specializare la liceu. In mod normal (preupunand ca profii si-au facut treaba, ca mediul in care ai invatat a fost ok d.p.d.v. infrastructura/dotari, etc.) ar trebui ca la sfarsitul liceului sa stii ce vrei sa faci mai departe, sa poti sa faci pasii corespunzatori in directia respectiva si sa ramai si cu ceva cultura generala.
      • Like 1


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult