Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Efectul Șora într-o campanie comercială, explicat de Robert Tiderle, șeful Papaya: „Cea mai mare greșeală a unei campanii este să treacă neobservată”

După valul de comentarii în legătură cu campania eMAG realizată de agenția Papaya în care a fost distribuit filosoful Mihai Șora, i-am solicitat lui Robert Tiderle, șeful agenției și directorul ei de creație un interviu în care să vorbim despre această campanie, dar și despre altele la fel de virale și de comentate realizate de agenție (Salvați Roșia Montana, Copiii Referendumului - vezi video mai jos).

Eu percep multe dintre campaniile Papaya ca pe niște pumni în piept.

O iau ca pe un compliment…

Vă doriți asemenea reacții?

Totul pleacă de la produsul creativ. Avem și noi, ca orice făbricuță, un produs. Ca în orice agenție, el se numește produs creativ, care poate fi mai bun, mai puțin bun, poate mai manierist… Acest produs trebuie să producă întotdeauna reacții puternice, numai că, în publicitate, de ani de zile, se lucrează după principiul watch out. Să nu deranjăm. Să fim cuminți. Asta a dus, în timp, la niște campanii unde personajul, actorul, omul este doar un consumator, nu mai are identitate, nu are job, este doar cineva care consumă mâncare, haine și se uită în oglindă. Omul din spoturi nu mai are suflet. Vedem spoturi cu dialoguri între femei care par inteligente, dar când le auzi replicile te îndoiești, sau între bărbați care beau bere și discută… despre bere. În viața reală, lucrurile nu se întâmplă așa, de aceea, ce încercăm noi să facem este să luăm bucăți din viața reală pe care să le arătăm exact așa cum sunt. De aceea campaniile Papaya sunt puternice, pentru că sunt vii și produc reacțiile despre care spuneai…

Și cum vă descurcați cu political corectness-ul?

Sunt mai multe feluri de political corectness. Eu vreau să vorbesc cu consumatorul meu final, să-i arăt că îl respect, să-l arăt pe el cum vorbește în viața lui de zi cu zi, să-i ating cu spoturile mele pe oamenii care înțeleg că o reclamă este o reclamă, sau să-i trezesc printr-o exagerare, ca în spotul dedicat referendumului, pentru că, doar apelând la această distopie, puteam arăta la ce se poate ajunge.

Și ai avut sesizări, plângeri…

Da, am avut cam la toate. Și pentru campania Roșia Montană am avut, dar și pentru acest spot despre libertate pentru clientul eMAG. (Astăzi chiar se discută la CNA dacă acest spot trebuie sau nu, oprit). Problema apare când politica începe să se bage în publicitate. Noi nu facem campanii politice, dar probabil le facem uneori atât de țintite și de puternice pe subiectele cetății, încât politicenii se simt vizați și încearcă prin presiuni diverse să intervină. După ce a fost lansat spotul dedicat referendumului, de exemplu, care nici măcar nu a fost difuzat pe tv, ci doar online, au fost 15 deputați care au făcut o plângere împotriva lui, dar nici ei n-au prea știut ce au semnat în plângerea aceea.

Care poate fi cea mai mare greșeală a unei campanii?

Să treacă neobservată, să forțezi clientul să bage milioane în media ca să vadă până la urmă cineva ce a încercat el să spună. Dar dacă reușești să faci o campanie cu mai puțini bani, iar cei care o văd ajung să și gândească la ce ai transmis, engagementul se creează fără să bagi bugete în plus.

Acum câteva zile am vorbit cu Luiza Șora, care era foarte supărată în legătură cu reacțiile de ură apărute în social media…

Evident. Sunt convins însă că și ea, și dl Șora au depășit momentul. Așa cum spunea și Moise Guran, chiar dacă suntem la 30 de ani de democrație și libertate, nu prea știm cum să ne purtăm și, ori avem senzația că putem spune orice despre oricine, ceea ce e greșit, ori, fără să ne gândim, preluăm prima informație apărută în cale și care se dovedește în multe cazuri a fi un fake news și o dăm mai departe, dar în cazul acestei campanii au fost mai multe căi de atac.

Am trecut repede dintr-o presă centralizată, la o presă condusă de niște indivizi care plăteau salarii făcând evaziuni fiscale.

Le-ai anticipat?

Nu pe toate. E o campanie care vorbește despre comunism, așa cum l-am trăit și eu. Țin minte că aveam vreo 6 ani și eram într-un hotel la schi cu ai mei și cu alte rude și părinții noștri ascultau Europa Liberă seara. L-am suprins pe fratele meu pe holul hotelului cântând jingle-ul radioului Europa Liberă, că nu-și dădea seama ce face, avea 3 sau 4 ani. Și l-am luat pe sus și l-am băgat în cameră, dându-mi seama că ceva nu e bine. După mulți ani am realizat în ce hal eram cu toții atunci, dacă până și un copil ca mine, de 6 ani, avea spaima deja în el. Lumea nu știe lucrurile astea, de fapt… Spotul nostru nu a avut timp să vorbească despre toate lucrurile rele care ni s-au întâmplat atunci, are doar 80 de secunde, cum să acopere 50 de ani de comunism? Și atunci am folosit doar acele lucrurile pe care le-am trait cu toții în comun: foamea, frica și frigul, cei trei „f”. Domnul Șora a apărut în această poveste pentru că, o concidență face ca în 1946, când comuniștii au fraudat alegerile, dânsul să aibă 30 de ani.

Acesta a fost singurul criteriu care a stat la baza alegerii domnului Șora?

Acesta a fost criteriul care a stat la baza scenariului, pentru că e un scenariu scris și în funcție de experiența dlui Șora, mai mult, povestea reală este că s-a întors pentru 2 săptămâni în țară să-și vadă părinții, iar când a plecat înapoi spre Franța, în 1948, l-au dat jos din tren la Oradea și l-au arestat și l-au pus să traducă niște documente pentru nu știu ce conferință, că la Ministerul de Externe nu prea erau oameni care să mai știe franceză… Astfel domnul Șora a rămas vreo 41 de ani închis în țară, pentru că nu i s-a mai dat voie să plece.

Prevăd că dacă voi scrie această expresie, că „a rămas 41 de ani închis în țară”, se vor stârni reacții foarte puternice.

Da, pentru că vin dintr-o cunoaștere defectuoasă a istoriei. Pentru noi, eroii au fost întodeauna prezentați ca fiind Viteazul, Cel Mare și Cel Sfânt, Cel Bun, Cel Bătrân… Toți eroii mari au fost prezentați generației noastre ca fiind un fel de Marvel al istoriei. Noi, românii, am avut cei mai tari eroi din lume, toți ceilalți nu există. În ceea ce privește perioada comunismului, s-a creat această impresie că, dacă nu ai murit în lagăre sau închisori, nu ai dreptul să vorbești despre ce ai/am trăit.

De la această reclamă s-a pretins valoarea unui documentar și a contat mai mult că a apărut Mihai Șora în ea și nu ceea ce el a spus…

Eu, la un moment dat, i-am dat flori Elenei Ceaușescu. Am fost luat de la școală, am petrecut 2 nopți într-un internat, departe de familie, unde dormeam doi într-un hamac, că nu erau paturi, iar a doua zi, de 23 august ne-au dat niște ceai și am fost duși să-i oferim flori Elenei Ceaușescu. Asta face din mine un colaborator? Eram în clasa a 6-a…

Nu, pentru că erai minor. Mihai Șora era major.

Era major și a fost reținut în țară. Lumea vrea acum sânge. Ni s-au spus tot felul de lucruri, că de ce nu am folosit în locul domnului Șora pe unul sau pe altul, oameni care însă… erau demult morți, fie-le țărâna ușoară…

În ceea ce privește perioada comunismului, s-a creat această impresie că, dacă nu ai murit în lagăre sau închisori, nu ai dreptul să vorbești despre ce ai/am trăit.

Ce părere ai despre presă?

Lumea este împărțită în multe tabere în România și presa e împărțită în și mai multe tabere, care se activează după caz. Nu am lucrat niciodată în presă, nu am prieteni care să fi făcut presă… Eu încerc să mă informez din mai multe surse, sunt precaut în a share-ui ceva și sunt foarte circumspect la adresa oricărui articol care apare într-o presă sau alta. Presa scrisă a cam murit, pentru că efortul de a tipări un ziar, de a avea o redacție, e foarte mare.

Acum orice băiat care își face un site cu news la sfârșit pare că face presă, sau orice talk show la care se adună niște mincinoși la o masa, pare că e presă. Nu știu cum se poate rezolva asta… Noi am avut pentru o scurtă perioadă de timp o generație de jurnaliști care au încercat să facă cum se făcea la BBC pe vremuri, dar nu cred că au reușit, pentru că nu prea a existat independență în presă. Am trecut repede dintr-o presă centralizată, la o presă condusă de niște indivizi care plăteau salarii făcând evaziuni fiscale. Și-au făcut toți televiziuni, ziare, mulți au făcut apoi pușcărie, foarte puțini au scăpat… Asta spune că în capul trebii a fost mereu cineva care a avut un interes ocult, sau o agendă proprie.

Eu lucrez în publicitate și deseori am primit șantaje din partea presei: ne dați publicitate, sau scriem de rău despre clienții voștri… Chestia asta a început prin anii 90, de fapt. Problema nu poate fi rezolvată decât atunci când politica și brandul vor avea și respect și teamă față de presă. Teamă în sensul în care, dacă greșești, știi că se va scrie despre tine, dar atâta vreme cât există și o parte a presei care minte fără probleme, și e considerată presă, atunci e un cerc vicios care nu se va rezolva. Noua generație sper să înțeleagă mult mai clar lucrurile și să schimbe ceva.

Ce a spus clientul eMAG după toate astea?

Un client își propune să vorbească despre libertate, te angajează, ajungem la execuție, folosim un filosof, una dintre cele mai strălucite minți ale secolului 20, nu lăudăm comunismul, ba dimpotrivă, nu mințim, nu facem din domnul Șora un dizident, și totuși, la final, apare valul ăsta de ură și fake news în care Șora apare ca un beneficiar al sistemului comunist, ceea ce e o tâmpenie. Domnul Șora a fost membru al Partidului Comunist Francez, este adevărat, în condițiile în care avea o soție evreică în Franța cucerită de naziști!

După 2, 3 zile de la stânirea valului, ne-am lămurit cu toții de unde vine această ură, ne-am relaxat văzând că vine dintr-o zonă gri a presei și a politicii și că oameni ca Mircea Cărtărescu, Tismăneanu, jurnaliști sau influenceri au vorbit împotriva ei.

De ce a acceptat dl Șora prezența într-un astfel de spot?

Pentru că a fost vorba despre scenariu, repet. Și, pentru că e vorba despre un spot, nu de o simplă postare pe FB, în care se spune adevărul despre comunism, se respectă adevărul istoric și peste un an, doi, zece, când va vedea un copil chestia asta, va întreba nu cine e bătrânul acesta, ci ce a fost în comunism. Va întreba „vă opreau lumina?” „Da, ne opreau”, „Și era frig în clase?” „Era.” „Și nu aveați de mâncare?” „Nu, nu aveam” „Ok, eu nu vreau în comunism.”

Campania a fost una de vânzări?

Nu, o campanie de valori, de alăturarea, alipirea conceptului de libertate de brandul eMAG.

Campania va avea o continuare?

Nu, dar poate că profesorii de istorie sau manualele de istorie ar trebui să-i învețe pe copii și tinerele generații ce a fost și cum a fost comunismul… Poate asta să fie o continuare firească.

Sunt lucruri care îndepărtează publicul de publicitate și avem cu toții de suferit din cauza asta

Ce reacții ai avut din lumea publicității?

Noi nu facem parte din această lume a publicității…

Cum adică?

Adică nu mergem la festivaluri, nu ne înscriem în organizații, nu ne dăm cu părerea, cel puțin în public, despre campaniile altora, pentru că nu e normal să judec execuția cuiva, fără să știu brief, buget, timp, obiective, etc. Altminteri invers se întâmplă să avem reacții la fiecare campanie de-a noastră…

Nu am o părere deloc bună despre lumea publicității, pentru că nu mai lucrează cu principii legate de produsul creativ. Eu am prins vremurile când lumea încerca să facă un extra efort, să se ducă peste client, să-i propună ceva mai mult decât voia el, numai că, de la o vreme, s-a intrat în paradigma așa vrea clientul. Eu nu cred în asta și nu funcționez așa. Avem zeci de proiecte în care ne-am întâlnit cu clientul care ne-a zis că vrea într-un anume fel și numai în acela. Dacă nu am văzut lucrurile ca el, l-am refuzat sau l-am îndrumat în altă parte, pentru că e vorba, într-o campanie, și de cine o semnează.

De aia ies și case urate, și produse aiurea, pentru că așa a vrut cineva la un moment dat și altcineva a executat. Sunt case de producție care pot face orice scenariu, sau sunt clienți care își scriu singuri scenariile campaniilor și angajează agențiile să le producă, și te vezi cu publicitarii la o bere și-i întrebi voi ați făcut mizeria aia? Da, dar așa a vrut clientul. Eu consider că expertiza noastră este extrem de importantă pentru viața unui brand și a unei companii care trăiește din marketing. Sunt lucruri care îndepărtează publicul de publicitate și avem cu toții de suferit din cauza asta. Degeaba facem noi ceva în industria asta, dacă audiența calupului publicitar este cu mult sub audiența programului tv respectiv. Și atunci, în loc ca clientul să-și rezolve contentul, bagă și mai mulți bani în media. E o industrie dominată de bugetele de media, în loc de a se băga bani în creație și producție.

Și, deci, care a fost reacția lumii din publicitate?

Citește continuarea pe cristinastanciulescu.ro

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Tocmai s-a ratat un moment de a tăcea din gură!
    • Like 1
  • Eu când am văzut clipul am rămas cu impresia că w bine făcut (tehnic) și are impact emoțional puternic. Dar la final am rămas siderat aflând că e reclamă la eMAG. Ce legătură are una cu alta? Mai cumpăr uneori de la eMAG, îi folosesc și pentru a cerceta piața, dar clar nu am cum să asciciez brandul cu libertatea. Același lucru îl fac chiar și cu platforme din China, gen AliExpress. Deci aș concluziona că pentru mine campania e eșuată.
    • Like 0
  • Dan Dinu Dan Dinu check icon
    "Aveam 30 de ani când m-au condamnat la un job căldicel de traducător pe lângă Ana Pauker. Acolo eram un protejat al regimului comunist dar sufeream de dor de Franţa. Emag: Libertate de băcănie."
    • Like 3
  • totusi, colectiva...
    • Like 0
  • Ideea celor care au reactionat impotriva clipului a fost ca nu poti vorbi despre libertate cand te-ai inscris in partidul comunist si ai avut o functie destul de importanta la tipografia de partid, pe cand altii erau schingiuti pt ca se impotriveau sistemului. Punct! Ca altii au reactionat exagerat sau ca Antena 3, o aparatoare a fostilor comunisti, s-a pozitionat impotriva nu schimba cu nimica datele problemei. Nu va mai victmizati si nu mai bagati pe toti cei care au reactionat negativ la ideea clipului in aceasi oala!
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult