Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De trei ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Există motive pentru care, în decembrie, s-ar putea să fie învestit un Guvern Cioloș II?

Acum 4 ani, înaintea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, scriam că-mi doream o „criză belgiană” pentru România. Mi se părea perfect posibilă, după cum se prefigurau rezultatele alegerilor; mi se părea și necesară, pentru a lăsa economia să-și revină, fără prea multe intervenții din partea statului. Ne aflăm într-o perioadă similară, cu semne de întrebare și cu nervozități, așa încât mai fac o încercare, tot înainte de-a intra în campania propriu-zisă. 

Mediul politic pare să se fi schimbat doar în sensul c-au apărut partide noi (încă neclar dacă funcționale), iar accesul la competiția politică are reguli noi (încă neclar dacă echitabile). Întrebarea ar fi dacă există motive pentru care, în decembrie, în acest peisaj, s-ar putea (sau ar merita?) să fie învestit un Guvern Cioloș II?

(Foto Guliver/Getty Images)

„Criza belgiană” mi se părea perfect posibilă, acum 4 ani, tocmai pentru că sondajele prefigurau intrarea în Parlament a foarte multor grupuri politice mici, dar cu valoare pivotală mare. Între 2013-2016, am avut 4 Guverne: Guvernul Ponta II (PSD, fostul PNL, fostul UNPR, fostul PC), Ponta III (PSD, fostul UNPR, fostul PC, UDMR), Ponta IV (PSD, fostul UNPR, ALDE=fostul PC+o aripă din fostul PNL), respectiv Guvernul Cioloș („susținut” de fostul PNL+fostul PDL=actualul PNL, de PSD, fostul UNPR și, parcă, de UDMR). În viitorul Parlament, se parevom avea sigur PSD și actualul PNL, foarte probabil și UDMR, plus câteva partide mici, despre care încă nu știm sigur: ALDE, USR (nou-înființat), poate PMP (o aripă din fostul PDL+fostul UNPR), poate PRU (o aripă din PSD).

În ultimul an, Guvernul Cioloș a fost, oarecum, expresia crizei pe care o anticipam (sau chiar așteptam) acum 4 ani. Doar că a venit vreo 3 ani mai târziu… Oare va dăinui și-n 2017 sau chiar mai departe, această expresie românească a unei „crize belgiene”? Acuma, nu știu dacă mai e de dorit, dar cheia este tot la formațiunile politice mici, cu valoare pivotală mare, dacă intră în Parlament: UDMR, ALDE și, eventual, PMP, dintre cei vechi, respectiv USR, dintre cei noi. Să ne uităm un pic la ce urmează să se-ntâmple în viitorul apropiat, pentru a ne da seama dacă e de dorit să continuăm cu acest aranjament non-partizan (sau bi-partizan?), pus în operă de Guvernul Cioloș:

* În 2017 și 2018, din motive externe (vezi mai ales Polonia și Ungaria), la pachet cu cel mai important eveniment intern (Centenarul Marii Uniri), e de așteptat ca partidele să îmbrățișeze o retorică populist-naționalistă din ce în ce mai accentuată; un Guvern de independenți ar putea fi mai reținut în retorică, dar nu știm sigur dacă și în acțiune.

* În primăvara 2019, România va deține președinția rotativă a Consiliului UE, treabă pentru care Guvernul (și Președinția?) ar trebui să identifice și să instruiască un număr de cel puțin 200, dar mai bine 500 de oameni; partidele sunt mai bine echipate să facă față acestei provocări, pentru că au rețele, dar nu știm dacă au oameni de calitate.*

* După alegerile locale și parlamentare din 2020, România va avea o perioadă de posibilă stabilitate politică (adică fără alegeri) până în 2024; în acel an, vom avea toate 4 tipurile de alegeri (locale și europarlamentare în primăvară, parlamentare și prezidențiale în toamnă); apoi, încă 4 ani de posibilă stabilitate, până în 2028.

Cu alte cuvinte, rezultatul alegerilor din 11 decembrie și majoritatea pe care se va construi noul Guvern ar putea determina felul în care va arăta viața noastră timp de un deceniu și ceva, indiferent de ce va decide «comisiul prezidențial pentru proiectul de țară», care deja a pornit greșit. Ce ne poate pregăti mai bine pentru provocările care vor urma: un Guvern politic sau unul de tehnocrați/independenți? Răspunsul cel mai la îndemână ar fi să nu dai vrabia din mână pentru cioara de pe gard, dar principiul este că guvernările trebuie să fie asumate politic! Acuma, noi știm că avem marele talent de-a ne pune singuri în situații de criză, cu demisii spectaculoase și răsturnări neașteptate de situație. Știm și că durata medie a unui Guvern nu depășește 2 ani, iar „vina” o poartă, de cele mai multe ori, formațiunile mici, cu valoare pivotală mare. 

Eu cred că, indiferent de rezultatul alegerilor din 11 decembrie, în iarna 2018-19 vom avea alt Guvern decât cel care va fi învestit la finalul lui 2016. Fie din cauza competiției dintre Palatele Cotroceni și Victoria, fie din cauza unor evenimente legate de Centenar ori de pregătirile pentru Rotativă, fie din cauza apropierii alegerilor europarlamentare din primăvara 2019 ori a celor prezidențiale din toamna 2019, fie din orice altă cauză, eu cred că formațiunile politice mici vor pivota la un moment dat. Asta înseamnă că avem de ales între două variante posibile, care depind mai mult de „înțelepciunea” politicienilor decât de votul popular din decembrie:

A. Învestim un Guvern politic acum (chiar și minoritar, la nevoie), dar cu oameni integri și competenți (deși Președinția încă nu a făcut curățenie în propria ogradă), înțelegând că tehnocrații se încălzesc pe margine și, foarte probabil, vor reveni în decembrie 2018.

B. Învestim tot un Guvern tehnocrat acum, care pregătește tot ce e necesar, face ordine și curățenie peste tot, investește banii cu cap, înțelegând că va fi înlocuit, în decembrie 2018, cu politicieni integri și competenți, care să dea bine în pozele din timpul Rotativei.

Unde avem dificultăți? În primul rând la nivelul partidelor, care încă nu au învățat (nici chiar cele noi!) un lucru elementar: voturile din ziua alegerilor și banii pentru reclama din timpul campaniei electorale vin de la oameni și se câștigă cu oameni! Programele lor politice rămân abstracte, sunt neclare, nu arată nici cum, nici unde, nici de ce ar fi relevante pentru agenda omului obișnuit. Și nu sunt propagate mediatic de oameni pasionați de acele subiecte, care să insufle și să motiveze alegătorii sau donatorii. De exemplu, toate partidele au ratat ocazia de a-și atrage și securiza votanți și donatori în septembrie, când ar fi putut să-și pună candidații și programul politic în contact direct cu alegătorii. 

(Clic pe imagine pentru a mări)

Dacă urmau sugestiile avansate încă din martie, partidele fi aflat foarte repede care le sunt oamenii cu priză la public, care dintre politicieni sunt percepuți drept integri și competenți. Ar fi știut care dintre oamenii de partid merită să fie pe listele de candidați și pe ce poziție în listă. În urma acestui test, ar fi descoperit care dintre oamenii lor merită să fie mai temeinic pregătiți pentru eventuale poziții ministeriale, într-un posibil guvern de coaliție. Nu în ultimul rând, ar fi avut acces nemijlocit la un bazin electoral neexplorat până acum și-ar fi putut testa limitele noii legi a alegerilor parlamentare față cu instrumentul unor (cvasi-)alegeri primare. Cu alte cuvinte, din lipsa unor minimale cunoștințe de management, partidele au ratat oportunitatea de-a capitaliza noi instrumente de interacțiune cu alegătorii și cu donatorii; și să-și strângă semnăturile de susținere fără bătăi de cap ;)

Concluzia care se prefigurează este că, în condițiile în care partidele încă nu s-au deprins cu managementul, încă nu s-au reformat și n-au venit cu o ofertă convingătoare, cu oameni noi, pentru alegerile din 11 decembrie, ar merita să încercăm varianta B. Numai că principiul este că guvernarea trebuie asumată politic, de cel puțin un partid, iar aritmetica electorală ne arată că acel partid va fi, cel mai probabil, PSD. Singurul actor politic aflat în poziția de-a negocia (și de-a proiecta, de fapt!) varianta cea mai profitabilă pentru noi, cetățenii, este Președintele, pe baza art. 85 și art. 103 din Constituție. Paradoxul este, însă, că Președintele reprezintă statul, în timp ce noi, cetățenii, suntem reprezentați de Parlament. Așadar, învestirea unui Guvern Cioloș II ar fi soluția pragmatică, dar ea nu pare să fie posibilă nici teoretic, nici practic, în acest final de 2016. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • cred ca in romania nu putem inca discuta te partide politice, poate de partide de fotbal, sex sau box :). politicianul roman nu exista, exista profitorul roman care sub imperiul saraciei si inrobirii istoriei devine un pungas, hot si mincinos, de conjunctura. in interiorul natiei romane principiile sunt diluate la maxim, responsabilitatea, sentimentul proprietatii si mandria nu exista. romanul mediu se acomodeaza in occident dupa 3-4 ani, dupa ac perioada nu mai minte si nu mai fura, in interiorul romaniei acesti 3-4 ani nu exista. concluzia : neacceptarea pct.8 din proclamatia de la timisoara a erodat scara de valori in acesti 26 de ani, guvernul tehnocrat trebuie acum sa existe 50 de ani ca scara de valori sa revina la nivelul occidental. proiect de tara imposibil in jungla pungasilor de circumstanta.
    • Like 0
  • check icon
    România este o dictatură mascată, așadar se poate orice, efectiv oricine, agreat de servicii, poate fi premier. Totul este să faci un scenariu televizat, care să aibă aparență de democrație.
    • Like 0
    • @
      check icon
      În măsura în care nu va fi premier Băsescu, Cioloș are – într-adevăr – șanse. Ei, nu rîdeți, Băsescu este încă președintele României, neamțu’ e de formă, dă bine în interviuri, în vizite...
      • Like 0
  • Valentin check icon
    Există vreun Guvern perfect, care să fi condus fără şovăială cap-coadă? Până la urmă Cioloş ar trebui să rămână în funcţie. În fine, e vorba şi de decizia dânsului.
    • Like 0
  • Referitor la partide, "Programele lor politice rămân abstracte, sunt neclare, nu arată nici cum, nici unde, nici de ce ar fi relevante pentru agenda omului obișnuit". Dar Guvernul Ciolos ce ne-a prezentat noua alegatorilor ca sa se faca credibil ? Atunci poate ca am intelege de ce presedintele Iohannis ar putea sa continue cu un guvern tehnocrat. Guvernul Ciolos a preluat insa o Romanie in vizibila crestere economica pe care vad ca acum n-o mai recunoaste nimeni. Poate ca aceasta crestere economica nu se datoreaza nici Guvernului Ponta dar nici Guvernului Ciolos ci datorita unui mers natural al economiei. Imi este foarte clar ca Guvernul Ciolos a luat masuri pozitive. Dar sa nu-mi spuneti ca n-o balbaie si el, odata ce a schimbat atatia ministri intr-o perioada atat de scurta de timp. De ce i-a schimbat ? Pentru ca au fost incompetenti sau pentru ca nu s-au supus directivelor cuiva, fie el Iohannis fie chiar mai de sus ? Cu tot riscul eu imi doresc sa mergem pe respectarea Constitutiei si democratiei si as instala un guvern politic, indiferent din ce parte a esichierului politic vine. L-am avut pe "tatucul" Ceausescu, l-am avut pe "tatucul" Basescu, credeti ca mai avem nevoie de unul ? Iohannis nu seamana nici pe departe cu Carol-I.
    • Like 0
    • @ Vladimir Marton
      Dle Marton, tocmai pentru că „a bâlbâit-o” și Guvernul Cioloș, am scris un alt articol de opinie, cu ceva vreme în urmă, în care arătam de ce nu-mi place mie; însă trebuie să acceptăm că altora le place, iar subiectul continuării cu un nou Guvern Cioloș II este de discutat.
      • Like 0
  • Cri check icon
    Poate dl. Vrabie imi spune si mie de unde vine si cine l-a uns premier pe dl. Ciolos si ai sai "tehnocrati". Eu, ca un cetatean oarecare, am observat ca guvernul Ciolos a venit "de nicaieri", am mai observat ca presedintele l-a sustinut cu ardoare si ca Parlamentul legitim ales a votat cu obedienta si lasitate instaurarea unui guvern care nu a provenit din randul fortelor politice legitime prezente in Parlament. Adica totul s-a petrecut exact ca in republicile bananiere din Africa sau Asia. Si nu a fost vreo criza majora in Romania care sa impuna masuri extra-parlamentare. Demisionase guvernul Ponta. Ei, si ? Parlamentul, daca ar fi avut demnitate si ar fi reprezentantat intr-adevar natiunea, trebuia sa impuna un guvern nou sau alegeri anticipate.
    Prin impunerea unui guvern peste vointa reala a Parlamentului dar cu complicitatea lasa a forului suprem al natiunii, Johannis, Ciolos si cei care sunt in spatele lor au comis un grav atentat la mecanismele democratice inca fragile ale Romaniei.
    Ca si Basescu, Johannis a ales mijloace nedemocratice, extraparlamentare pentru a-si impune vointa personala.
    • Like 1
    • @ Cri
      Ori esti orb, ori te prefaci si si strigi pentru a te afla in treaba. Cum poti sa spui ca a venit de nicaieri, a fost instaurat nedemocratic, etc? Te exprimi intr-un mod prin care nu faci altceva decat sa manipulezi. Te rog frumos sa demonstrezi cum guvernul Ciolos a "comis un grav atentat la mecanismele democratice inca fragile ale Romaniei" pentru ca pana acum nu ai aratat nimic altceva decat ca poti arunca cuvinte goale. Deci te invit inca odata la a demonstra cele spuse de tine. Multumesc!
      • Like 0
    • @ Cri
      Tudor check icon
      "peste vointa reala a Parlamentului dar cu complicitatea lasa a forului suprem al natiunii" Deci parlamentul a vrut sau n-a vrut? A fost viol sau n-a fost? Ca nu e clar.
      • Like 0
    • @ Șerban Victor
      Cri check icon
      Eu am incercat sa spun ca orice ocolire a deciziei Parlamentului in materie de stabilire a Executivului este anti-democratica si imi mentin punctul de vedere.
      Parlamentul trebuie sa decida ce guvern se instaleaza sau ce guvern pleaca.
      "Mutarile in plic" aduse sau decise de Johannis nu sunt democratice. Sa nu confundam calitatea proasta, umana si intelectuala, a unor membri ai Parlamentului, cu menirea Parlamentului si cu importanta cruciala a acestei institutii pentru un sistem democratic real si sanatos in tara noastra.
      Nu tin sa polemizez cu nimeni, mi-am exprimat doar un punct de vedere.
      • Like 0
    • @ Tudor
      Cri check icon
      Daca ar fi sa intru in stilul tau de exprimare, ti-as spune ca n-a fost "viol" pentru ca Parlamentul s-a lasat "calarit" de buna-voie de catre Presedinte....
      • Like 0
    • @ Cri
      Tudor check icon
      Si deci e la fel de vinovat.
      • Like 0
    • @ Tudor
      Cri check icon
      Evident.
      • Like 0
    • @ Cri
      Stimată dnă Băbeanu, îmi pare rău că nu ați citit și articolele mele de acum aproape un an :( Scriam atunci că era de preferat un guvern minoritar (dar politic!) față de unul de tehnocrați, în timp ce alegerile anticipate erau aproape imposibile (și așa vor rămâne tot timpul în România, câtă vreme nu modificăm Constituția).
      • Like 0
    • @ Codru Vrabie
      Cri check icon
      Acum un an imi pare rau, dar nu auzisem de Dvs. Dar sunt de acord cu ceea ce mi-ati raspuns.
      • Like 1
  • Cum e? Vrabia mălai visează!
    Nu va fi nici un guvern Ciolos 2 in decembrie, trebuie achitate urgent ”facturile” campaniei electorale, iar Ciolos nu-i ajută de loc. Faptul că se vor împlini 100 de ani de la unire, nu interesează pe nimeni. Adică vor fi ceva cozi la sarmale și ciolan cu fasole, eventual și o țuiculiță și cam atât. Patriotismul a murit de mult pe plaiurile mioritice, nu putem face comparație cu dezvelirea moaștelor sfintei Paraschiva, par exemple. Va fi ceva mai multă agitație pe la unguri, poate așa să se mai învolbureze apele, din punctul ăsta de vedere am rămas niște mămăligi neexplodate, stăm și încasăm. Politicieni care să ridice stindardul nu sunt, adică nu sunt credibili ... poate Băsescu dacă se hotărăște să joace cartea asta, dar și el a jucat deja în prea multe echipe și nu mai ști ce culoare are.
    Europarlamentare?????? Come on!!! Când am fost noi interesați de ele? Niciodată! Am trimis acolo doar oameni din eșalonul doi sau trei, cu foarte mici excepții. Campania electorală la europarlamentare va fi tot despre ... naționale.
    Și atunci ce va fi? Nimic nou. Și atunci ce vom face? Nimic.
    Poate va veni o zi în care toată șleahta asta de Dragnea și Blaga și Tăriceanu va fi tunsă rasă și frezată, nu ca acum să stea pe margine și să chibițeze așteptând să se răcească plăcinta ca să poată mușca din nou fără să se frigă, și vor veni oameni noi, cu adevărat noi. Atâta timp cât tot ei vor fi la butoane n-are ce să se schimbe.
    • Like 1
  • check icon
    Situația este ceva mai predictibila decat pare. Partidele nu si-au modificat managementul si continua sa fie compuse din smecherasi care au abilitati de a promite sefilor partidelor rezultate la alegeri si votanti multi. Oamenii onesti si competenti nu au cum sa apara in aceasta hiba a sistemului electoral. Organizarea alegerilor se va face in contextul trecerii la un sistem proportional mixt cu compensare (varianta veche) la un sistem proportional pe liste blocate (varianta in vigoare) si va fi marcata de presiunea listelor si a pozitiei candidatilor pe aceste liste de partid. In concluzie vom avea o clasa politica compuse din smecherasi si impostori. Agenda partidelor ajunse la putere va fi din nou desprinsa total si fundamental de agenda cetateanului. Vom avea guvernari proaste, autiste care vor lua masuri in functie de presiunile grupurilor de interese intr-o flagranta impostura la nivel european (si acolo avem o lipsa cresa de reprezentativitate insa avem un standard minimal de profesionalism la un nivel mult superior politicii de Dambovita care se practica la noi). Vom avea crestere economica care nu se va reflecta in nivelul de trai ci exclusiv in conturile unor firme globale. Vom sacrifica fara nici o responsabilitate toate resursele si cele umane si cele naturale pentru cresterea economica si conturile firmelor smechere. Vom avea o patura de oameni saraci tot mai larga cu toate tendintele ce decug de aici: educatie deficitara, sanatate depasita, discurs patriotard, emigratie, dinamica antreprenoriala scazuta, preturi mari, produse de cea mai proasta calitate (Romania este de fapt un tomberon pentru toate produsele nevantabile si rebuturile operatorilor economici din vest care prin noi isi diminueaza pierderile), nevoia de ”tatuci” de gen Putin va fi tot mai mare, demagogia politrucilor tot mai desantata si prostia va prinde aripi spre disperarea oamenilor cu bun-simt. Ca va iesi un partid sau altul nu este relevant si nici nu ar trebui sa intereseze pe cineva.
    • Like 5
    • @
      raimond check icon
      Emigratia va continua. Cei care au mai mult de un neuron si nu vor sa moara prin spitale, sau vor ca copiii lor sa invete ceva la scoala, vor pleca. Ceilalti n-au decat sa ramana in cloaca asta, care cica e frumoasa (dar pacat ca e locuita).
      • Like 2


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Speranța Farcă

„Părinții sunt foarte angoasați, aud peste tot că copilul lui cutare face așa, copilul lui cutare face așa. Și se gândesc că ei nu oferă același start copilului lor, care va intra în competiție cu acei copii care au făcut toate acele cursuri. Gândim educația și viața ca pe o competiție”, spune Speranța Farca.

Citește mai mult

Șezlonguri în apă la Marea Neagră

Este o adevărată luptă între turişti pentru a prinde cel mai apropiat pat de plajă lângă apă deşi nu stau prea mult pe sezlong şi apoi tot ei se plâng că nu au soare pentru a se bronza din cauza umbrelelor extrem de apropiate.

Citește mai mult

Foto pentru textul Arinei Angelescu

Plec în oraș. Nu apuc să conduc prea mult când aud telefonul. E mama, care rămăsese cu cel mic. Inima îmi bate deja mai tare. Îmi trec tot felul de scenarii prin cap. Niciunul prea fericit. Răspund. Nu e mama. E băiețelul meu. Plânge în hohote și lasă puțin spațiu ca eu să înțeleg ceva. Nu-știu-ce grisine pe care le-am uitat acasă?!

Citește mai mult

Andrei Ene

AntiFragile, un startup care dezvoltă un sistem de etichete inteligente, care permit monitorizarea de la distanță a coletelor pe parcursul procesului de transport, a fost desemnat vineri seara câștigătorul competiției UPGRADE 100 Floors Elevator Pitch. Pe scurt, eticheta își schimbă culoarea dacă pachetul a fost scăpat de curieri.

Citește mai mult