Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

Experiența mea la ora de religie. Preotul a tunat și-a fulgerat împotriva mea, umilindu-mă în fața întregii clase

Ora de religie

Foto: Guliver/Getty Images

Apropo de episodul trist cu elevul și profesorul de religie. Eram în clasa a patra când s-a întâmplat asta. Școala ne voia uniformi și-n uniformă: băieții în pantaloni albaștri, cămașă și vestă, fetele în fustă și cămașă, cu părul musai prins. Eu veneam în blugi, tricou, geacă de blugi și-un păr bogat, negru, strălucitor și cârlionțat, până aproape de umeri. Aveam zece pe linie.

La ora de religie se tot schimbau cadre. Ba venea cineva care a terminat teologia, ba cineva oarecum tangent, ba vreun preot. La un moment dat a venit preotul dintr-o biserică din zona mea. Ieșeam în evidență și-l iritam teribil, vizibil. Fierbea. Nu mă obișnuisem deloc cu anumite apelative: unii colegi invidioși mă numeau „țigan”, fostul director mi-a zis pe hol că sunt un „zlătar” - era un bulling care mă afecta cumplit atunci. În realitate, n-am putut să suport normele, dar nu deranjam pe nimeni, îmi vedeam de ale mele și eram chiar „șeful clasei”.

Oră de religie. Trebuie să ne ridicăm în picioare, să ne întoarcem spre icoana de pe perete și să spunem cu voce tare Tatăl Nostru. Terminăm rugăciunea, ne așezăm în bănci. Preotul Păun răbufnește imediat: „cum îți permiți să stai așa la ora mea? Asta e o nesimțire fără margini! Dacă până data viitoare nu ești tuns scurt, eu te las corigent, mă! Mie nu-mi pasă ce note mai ai tu, poți să nu treci anul pentru că așa vreau eu! Tu nu vezi cum ești cu părul ăla?” Am crezut că glumește. Nu a făcut-o. L-am întrebat cum de Iisus e reprezentat peste tot cu părul lung și asta nu e o problemă? Era în stare să vină la mine și să-mi dea câțiva pumni. A tunat și-a fulgerat împotriva mea, umilindu-mă în fața întregii clase. Mi-a pus imediat un trei, pe care nu l-am descoperit atunci, ci un pic mai târziu.

A urmat o perioadă groaznică. Am plecat plângând acasă, mama s-a dus tun la școală, noua directoare a șters nota și preotul nu a mai venit. Eu m-am tuns, chiar dacă nota proastă dispăruse. Uneori, când ceva se întâmplă metafizic, trebuie să produci schimbarea și fizic, altfel rămâi în afara timpului. Am trecut și-n uniformă. Ăsta era rostul școlii, să ne uniformizeze, și nu doar la uniforme mă refer. Am stat o perioadă doar în bancă, cu fața în mâini, plin de rușine. L-am urât pe acel om. Am urât și fostul director.

Pe undeva m-am considerat vinovat. Puteam evita asta dacă eram la fel ca toți ceilalți. Eu am vrut să fiu eu. Era chestiune de regulament, până la urmă. Să nu-l respect, să am un soi de nihilism? Nu se cădea, oricât de deștept eram eu. De ce să fiu o excepție care să nască discriminare? M-am tot gândit, dar n-am acceptat niciodată acel comportament al preotului, brutal, nenatural, în contradicție absolută cu religia. Și înțepăturile celorlalți.

Pe copii n-ai voie să-i lovești. Nu fizic. Nici nu vorbe dure. Dacă o faci, nu ești profesor, ești o brută. Copilul absoarbe tot și are repercusiuni mai târziu. Unele nebănuite.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Leo check icon
    Furia și reproșurile, domnule autor, trebuie îndreptate împotriva părinților tăi și nu împotriva unui oarecare popă.
    Ce-i prostia asta cu „conformarea” față de reguli desuete sau ilogice? Crezi că lui Einstein i-a păsat vreo secundă că avea părul vâlvoi și că toată lumea se conforma concluziilor din fizica newtoniană?
    • Like 0
  • Alien check icon
    Hai sa schimb un pic directia discutiei. Eu am facut scoala primara inainte de introducerea religiei. Insa am avut si eu parte de profi batausi pe bune, nu doar de amenintari. De exemplu nebuna de franceza. Sau ala de mate.
    Problema cu ala de mate e mult mai complexa. Era un prof foarte bun insa un bataus stiut de tot orasul. In clasa a 5-a la prima sedinta le-a spus parintilor "eu bat copiii puturosi ca sa-i invat mate, si vor intra fluierand la liceu. Cine nu vrea sa-i bat odrasla imi spune de pe acum, il trec garantat clasa insa nu garantez rezultatele la admitere". Si ghici.... 100% dintre parinti au acceptat bataia in schimbul rezultatelor. Si era scoala "de elita" iar marea majoritate a parintilor destul de curatei. Eu intamplator am avut o relatie pasioanala cu matematica (pana la varste inaintate) si am scapat de caft, insa am fost mai degraba exceptia decat regula in ambele privinte.
    Am avut in clasa inclusiv copii de somitati universitare, sau fata directoarei scolii (care printr-o coincidenta cosmica era si premianta clasei), care si-au luat portia. Pana si parintii "dascali" si-au dat acordul pentru bataie "pedagogica". E drept ca asta e o poveste veche de 30 ani insa ma tem ca schimbarile de mentalitate sunt lente.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Există o opinie atât de frumoasă - îmi place la nebunie s-o aud - care spuen că şcoala e singurul far călăuzitor într-un deşert educaţional. Asta în timp ce orice profesor se poate documenta pentru o lecţie de pe Youtube, sau poate prezenta la clasă un asemenea filmuleţ, poate propune un proiect ca temă, care se va rezolva tot cu internetul etc.

    Wake up! Bine aţi venit în secolul 21! Bine aţi venit în secolul informaţiei!
    • Like 0
  • check icon
    Să nu ne mai prefacem că nu vedem ”elefantul din sufragerie”: religia (de orice fel) nu-și are locul în școli!
    Școala trebuie să se ocupe strict de chestiuni care pot fi repetate prin experiment (și deci susținute). Experimentul este, de altfel, CEA MAI CONVINGĂTOARE metodă de predare!
    Pe de altă parte, religia este strict o chestiune de convingeri. Convingeri pe care un copil nu le poate avea!
    Desigur că bisericile (de orice fel) au sărit ”ca mireasa la pat” cînd li s-a propus introducerea religiei în școli!
    Căci:
    1. Au ocazia de a-și ”depune ouăle” în niște minți tinere, mult mai permisive să înghită pe nemestecate rahatul lor, devenind astfel niște viitori enoriași ”de succes” care vor contribui.
    2. Sunt plătiți cu bani de la buget pentru asta (lucru important, pe lîngă donațiile nepermis de generoase pe care statul le face!)
    3. Pot parazita încrederea pe care științele exacte și-au cîștigat-o (de cele mai multe ori, luptîndu-se fix cu ideile impuse de religie!).
    Educația religioasă în școli e precum disecția broaștelor în biserică!
    • Like 5
  • Introducerea religiei, ca materie de studiu, în școli a fost, la început o reconciliere cu biserica, așa zis, persecutată de comuniști. Nu sunt de acuzat pentru asta, cunoșteau foarte bine lăcomia, fariseismul, lipsa de caracter și credință a majorității popilor, începând cu "capii". Apoi a devenit o sursă suplimentară de venit, neimpozitat, care cine știe dacă nu ajunge tot in ghearele hrăpărețe ale nemeritat de fericitul, acel hârdău ambulant. De când s-a introdus așa zisa religie in scoli elevii au devenit mai rai, mai brutali.
    • Like 2
  • Valentin check icon
    Religia nu este obligatorie. E materie opţională. E aleasă pentru a rotunji media care te ajută să intri la un liceu mai bun (media generală = 25% din evaluare).
    • Like 2
    • @ Valentin
      check icon
      Faceți niște afirmaii jegoase!
      Sunt convins că vă este cunoscută ”evoluția” acestui proces de introducere a religiei în școli.
      Dacă nu, v-o prezint eu:
      1. Materie opțională. (cine vrea, participă). Calificativele nu contează la medie.
      2. Opt-in (cine vrea, participă). Iar calificativele CONTEAZĂ la medie.
      3. Opt-out (cine nu vrea să participe, trebuie să facă cerere). Iar calificativele continuă să CONTEZE la medie. Și mulți continuă să participe la aceste ore din acest motiv!

      Vedeți și mesajul meu de mai sus.
      • Like 0
    • @
      Valentin check icon
      Mă voi interesa, dar ştiam că pentru participare ai nevoie de cere, adică sistem opt-in. În rest nu văd cum te poate afecta o notă pe care nu o iei. Nu participi = nu iei notă = nu eşti afectat.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Valentin, mai fa un efort de calcul te rog ca nu ai dreptate: o nota ridicata obtinuta cu usurinta iti va creste media...e chiar asa de greu?
      • Like 2
    • @
      - religia nu este stiinta, (de niciun fel) - religia trebuie scoasa din scolile publice (neaparat) - "notele" sau "calificativele" la aceasta "disciplina" pot fi date numai in unitatile de invatamant cu profil "religios" acreditate de stat, unitati care nu pot licentia decat in studiul "religie" -
      • Like 1
    • @ Stan Colton
      - asa consider eu c-ar trebui sa arate legea in legatura cu religia .......
      • Like 0
  • Corina check icon
    E bine că ave(a)ți dubii, în orice caz. O frază interesantă s-a strecurat:
    „Uneori, când ceva se întâmplă metafizic, trebuie să produci schimbarea și fizic, altfel rămâi în afara timpului.”
    • Like 1
    • @ Corina
      check icon
      Nu-s sigur că pricep: dacă a zis ”metafizică”, a zis ”religie”, sau ce?
      • Like 1
    • @
      Corina check icon
      Căutați în dicționar. Nu sunt sinonime. Mai interesant mi s-ar părea să vorbească (autorul, cineva) despre acest „a fi în afara timpului”.
      • Like 0
  • La școală ar trebui să se predea istoria religiilor. Predarea unei religii (oricare ar fi ea) e îndoctrinare și prozelitism.

    Altfel, se poate preda "Căderea nopții" a lui Asimov. Sau "Orașul și stelele" a lui Clarke. Sunt sefeuri mult mai faine și pilduitoare decît sefeul numit Biblie, de unde înveți că a ucide, a urî, a viola etc. e în regulă dacă ți-o cere zeul tău inventat.
    • Like 7
  • Religia nu ar trebui sa fie o materie obligatorie.Copiii ai caror parinti nu sunt de acord cu ora de religie ar putea fi indreptati spre alte activitati in ora respectiva,de exemplu sa joace fotbal in curtea scolii...dar asta ar slabi credinta celor care participa la ora de religie in loc sa joace fotbal.Se pot gasi si alte activitati pentru copilasii atei fara cauza.
    • Like 1
    • @ Muntean Aurelian
      Dacă ora de religie ar fi ținută benevol de preoți, ara niciun beneficiu material, oare se mai vede vreun picior de luminat în scoli ? Întreb și eu. As propune educație civica în locul religiei.
      • Like 5
    • @ Muntean Aurelian
      Valentin check icon
      Nici nu este.
      • Like 0
    • @ Valentin
      check icon
      Una din marile probleme e că acele calificative de la ”religie” contează pentru medie!
      • Like 1
    • @
      Valentin check icon
      La religie nu e cu calificative, e cu notă, şi da, din cauza asta e aleasă religia, să salte media generală. Ăsta e şi scopul.
      • Like 1
    • @ Clara Pastaie
      Leo check icon
      Da, pentru că scopul preoților este de fapt îndoctrinarea tinerei generații.
      • Like 2
  • Vrei sa fii "altfel", cool, dar in acelasi timp popular.
    Ei, uite ca nu se poate.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult