Foto: Bogdan Dănescu/ Inquam Photos
Începutul unui an nou este de fiecare dată o perioadă optimistă, pentru că totul este încă posibil. Toate planurile, toate visurile, toate ideile sunt realizabile. Pe parcurs o să pierdem din energie, entuziasm, resurse și încredere, însă începutul este un tărâm magic, unde nici un nor nu ne întunecă viitorul. Problemele apar de obicei după ce „luna de miere” pe care o avem cu anul cel nou se încheie și înțelegem că realitatea nu este mereu ca în imaginea proiectată de noi și că nu depinde doar de noi să facem ceea ce ne-am propus.
Rezoluțiile de revelion se spune că sunt planuri valabile doar în prima săptămână din anul nou.
Înainte însă de a fugi în Valea Plângerii, hai să ne asiguram că ceea ce depinde de noi este clar și realizabil în contextul actual.
Ce putem face totuși pentru a ne asigura că, în ciuda tuturor obstacolelor ce vor apărea, ne vom păstra direcția, optimismul și energia? Până la urmă, dacă suntem sinceri cu noi, știam de la început că nu va fi totul lapte și miere, că pe parcurs ne vom lovi de diferite probleme. Cu cât ne dăm seama de asta mai repede, cu atât mai ușor ne vom adapta la orice va arunca universul în calea noastră. Și așa poate rezoluțiile de an nou supraviețuiesc măcar până când apar ghioceii.
Putem să ne ranforsăm calea de parcurs, să ne construim singuri piloni de susținere care să ne crească șansele. Hai să ne asigurăm că avem lângă noi o echipă formată din 7 magnifici, alături de care proiectele, afacerile sau carierele noastre vor fi mai puțin zdruncinate de forțe din exterior, dar mai ales de forțe din interior.
1. Diagnoză/ Analiză – este la fel de important să știi unde te afli înainte să începi un drum, pe cât este și destinația. Dacă știi unde te afli poți alege mai realist direcția în care vei pleca și punctul final al aventurii. Este un moment de sinceritate cu tine însuți în care foarte obiectiv definești concret nivelul la care te afli, ce abilități și resurse ai la dispoziție și ce puncte sensibile pot să te împiedice pe parcurs.
2. Viziune/ Misiune – ai posibilitatea să pui pe hârtie visul tău cel mai important. Motivația pentru care faci ceea ce faci. Modul în care îți vei lăsa amprenta asupra lumii în care trăiești, dar și modul în care vei realiza asta. Viziunea ar trebui să ne sperie, să ne facă să gândim că poate am ridicat ștafeta prea sus. E mai bine să-ți propui ceva măreț și sa realizezi doar jumătate decât să îți propui ceva mic și să reușești.
3. Plan/ Strategie – cel mai scurt drum între două puncte este o linie dreaptă. Știm că într-o lume în care nu deținem toate soluțiile planul nu va fi atât de simplu, dar trebuie să ne propunem ca strategia sa fie o linie cât mai dreaptă între start și final. Cum vom aborda traseul, ce etape vom avea de parcurs, dar mai ales care este ritmul pe care ni-l propunem sunt noțiuni care stau la baza unei strategii și ar trebui să nu lipsească din etapa aceasta.
4. Obiective – ca să te asiguri că păstrezi călătoria cât mai aproape de traseul propus, ai nevoie de puncte de verificare. SMART rămâne acronimul folosit pentru definirea obiectivelor. Cu cât mai specifice, măsurabile, realizabile, relevante și definite temporal, cu atât mai utile în estimarea ajustărilor necesare pe parcurs.
5. Resurse – în funcție de obiectivele propuse și acțiunile necesare realizării lor vei avea nevoie de resurse, abilități și cunoștințe. Este important să vezi, pe lângă cele identificate în zona de diagnoză ce ar fi bine să adaugi. Să fii proactiv și sa eviți momentele în care ai avea nevoie rapid de ceva și timpul nu îți mai permite sa adaugi în implementare.
6. Cultura – cel mai des întâlnit dușman invizibil al planurilor perfecte. Pentru a nu munci în zadar, asigură-te că regulile nescrise ale organizației permit implementarea cu succes a noilor inițiative. Sunt soluții și pentru situația în care cultura nu este cea potrivită, însă depinde de importanța proiectului pe care îl dezvolți. Dacă nu vorbim de un plan la nivel strategic, e posibil să fie mai simplu să schimbi planul decât cultura.
7. Implementare – teoria e frumoasă, practica ne omoară, este o vorbă veche, dar mereu relevantă. Cele mai multe planuri cu potențial nu ajung la maturitatea pentru că nu se începe implementarea și mai puțin din cauză că sunt obstacole pe parcurs. Poate cel mai important element care duce la succesul unui proiect este sincronizarea cu mediul de afaceri, cu piața și clienții, iar dacă amânăm sau oprim implementarea riscăm să ratăm momentul oportun.
Entuziasmul începutului de an, de afacere sau de job poate fi un puternic aliat pentru etapele viitoare. În același timp, poate fi un element care, prin forța pe care o oferă, te face să pierzi din vedere lucruri importante. Greșim dacă ne bazăm doar pe energia începutului și speranța că totul va fi bine. E posibil să reușim, să ne îndeplinim obiectivele, dar pe tot drumul până la succes, nu vom ști niciodată sigur dacă suntem pe traseul cel bun. Pentru un început de an mai clar și mai ales mai calm, dacă nu și mai de succes, clarifică prezentul, definește viitorul și asigură-te că ai resursele, energia și cultura potrivite pentru călătoria ce urmează. Nu înseamnă că va fi nevoie să îți ajustezi din planuri sau să renunți la obiectivele stabilite, ci doar că vei avea o imagine corectă și completă iar astfel vei ști cum să acționezi pentru a realiza ceea ce îți dorești.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.