Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Antreprenor: „Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni”

masina - Foto Guliver/ Getty Images)

Foto: Getty Images

Românii muncesc între trei și cinci luni dintr-un an doar pentru a-și acoperi cheltuielile cu mașina personală, a spus Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, speaker și antreprenor, invitat duminica trecută la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.  

„Noi stăm foarte delicat în ce privește cheltuielile cu mașina personală. Românii sunt foarte pasionați de mașinile lor. Descopăr foarte des, făcând bugetul cu oamenii (la cursurile de educație financiară pe care le organizează -n.n.), că trei, patru sau cinci luni pe an muncește persoana respectivă doar pentru tablă și cauciucuri, fără să își dea seama că sunt o mulțime de cheltuieli acolo. Dacă îi întrebi, la o primă discutie - și cât te costă mașina, o să zică un plin, mă descurc, îmi ajunge un plin, dar când te uiți efectiv în buget, ai ITP, RCA, CASCO, rovinietă, parcare, spălat, cauciucuri. Plus deprecierea mașinii, care e vreo 15- 20% în fiecare an. În momentul ăla, trăgând linie, vezi că până în martie sau aprilie, muncești doar pentru mașină”, a explicat Adrian Asoltanie.

„Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni, după părerea mea. Ca să nu reprezinte o cheltuială uriașă, să nu muncești o viață întreagă pentru tablă și cauciucuri, să îți permiți și viață pe lângă. Educația financiară despre asta este, despre viață, nu despre bani”, a afirmat trainerul de educație financiară.

Asoltanie a vorbit despre principalele categorii de cheltuieli din bugetul unei familii. O primă categorie ar fi economiile, iar bugetul recomandat ar fi între 10 si 15% din venituri, „de îndată ce ați luat salariul”. „După aceea avem cheltuielile vitale – mâncare, sănătate și igienă, aici ar intra 20- 25% din veniturile persoanei sau familiei, cuplului, după cum este cazul. După aceea avem cheltuieli cu locuința, 20-25%, aici intră și chiria sau rata. Cheltuielile cu transportul – recomandat ar fi între 3 și 5% din venituri”, spune Asoltanie.

O altă categorie de cheltuieli e zona de „cheltuieli mărunte”, unde intră „mici credite de nevoi personale, carduri de credit, împrumuturi pe la prieteni, neamuri, vecini - care ideal ar fi zero, dar dacă există, să nu reprezinte mai mult de 5% din veniturile familiei. Ultima categorie, „banii risipiți”. „ Aici intră viciile, multe dintre vicii sunt chestii repetitive, pariuri sportive, loto, păcănele care prin România sunt sport național”, spune el.  

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Aflați și:

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Imi place mentalitatea asta romaneasca, ce vine sa explice ce iti permiti si ce trebuie sa faci cu banii. Eu ii muncesc, eu le dau foc daca vreau. Daca telul meu in viata e sa ma dau cu Mercedes S klasse si sa mananc pufuleti, de ce il f*te grija pe autor ce trebuie sa fac eu cu banii?
    Educatia fianciara se face acasa, de mic, incepand cu banii de buzunar, nu pe internet.
    Ca fapt divers, deja am alergie la toti "spicherii"astia ce se pricep la dat sfaturi, mai putin la ceva concret.
    • Like 1
  • Dave Ramsey are cateva grafice si propuneri de impartire a venitului si de mentine totul echilibrat. Asa am inteles ca la venitul meu nu e loc de masina, costurile cu transportul sa imi ramana sub 10% din venit.
    Si m-am mutat aproape de munca si scoala si mai inchiriez masina de 1-2 ori pe luna.

    Dar mai intai a fost nevoie sa inlocuiesc fraza lacrimogena "nu imi peeermiit masina" cu: la venitul meu transportul public e suficient de bun. Si cel mai greu a fost cu schimbarea mentala, sa nu ma mai compar cu ceilaltii si sa nu ma intind mai mult decat mi-e plapuma.
    • Like 1
  • L-as sfatui pe Adrian Asoltanie sa faca urmatoarea socoteala,sa presupunem ca salariul mediu net in RO e de 4000leix6=24000lei,asta ar fi valoarea masinii pe care si-o permite un roman,sa mearga dumnealui la guvern sa-i intrebe pe istetii de acolo,ce masina noua se poate achizitiona cu banii astia,sa ne mai lase in pace cu tot felul de taxe vizavi de vechimea masinii,asta ne permitem,multumita "competentei" lor in administrarea tarii,
    • Like 1
  • Ion check icon
    Noi, in orasele mici NU ne permitem sa nu avem masini! Fara masina esti mort; masina personala tine loc de tren, de autocar, de salvare, de naveta la munca. Putinii care nu au masina sunt la marginea societatii, ajung greu la medic, pierd oportunitati economice etc. Voi vota in mod constant impotriva oricarui politician care incerca sa ne restranga accesul la rable fie direct, fie indirect prin taxe si accize, fara sa puna ceva in loc. Discutia depre masinile personale cred ca o mai putem purta dupa ce transportul public ajunge si DEPASESTE densitatea, frecventa si calitatea celui din occident. Nu ma intereseaza de politica de la Bruxelles eu am nevoie de transport ieftin, vreau reduicere de accize si de taxe!
    • Like 2
  • Văd că au apărut mulți deștepți, specialiști închipuiți, care nu iau în considerare decât o singură categorie de oameni, care în plus au același tipar de viață. Acestora li se adresează istețul de mai sus, care spune cum e mai bine să trăiască toți aceștia cât mai eficient, pe același calapod. E clar că dacă propui anumite procente din venitul pentru: economii, cheltuieli vitale, cheltuielile cu casa și transportul, atunci te adresezi oamenilor din clasa de mijloc și aparent trăitoare într-un oraș mare. Dar un pensionar de la țară sau din zonele urbane sărace, sau chiar un salariat cu salariul vai de capul lui, cam cât să facă economii? Dacă câștigă câteva milioane și tot atât îi va veni și factura la energie, cam cât să economisească, cât să mănânce, cât să cheltuie cu chiria / rata și cât cu transportul? Astea sunt idei crețe ale autorului. Profită de faptul că unii cască gura la ce spune și mai câștigă și el un ban în plus.
    El crede că ce îi place lui în viață la fel le place și altora. Dacă el privește mașina doar ca pe un mijloc util de deplasare, e treaba lui. Sunt alții care iubesc mașinile, nu neapărat cele exagerat de scumpe, dar mașini satisfăcătoare. Aceștia pot munci mai mult inclusiv pentru plăcerea aceasta de a merge cu o mașină pe care și-o doresc. Ce dacă e scumpă? Ce dacă se devalorizează? Întotdeauna m-a enervat când o mașină e privită doar ca o cheltuială inutilă. Bineînțeles că mașina nu e o investiție. Dacă o privești ca o investiție, normal că realizezi că nu e o investiție rentabilă. Dar pentru unii mașina nu e doar ceva practic, despre care să gândești în termeni de: ”cât am cheltuit, cât am obținut la revânzare, deci câți bani am pierdut”. Mașina a devenit o cheltuială necesară, pe care ți-o asumi. După cât te lasă inima și veniturile, te străduiești mai mult sau mai puțin pentru această cheltuială, care nu aduce profit, ci satisfacție, în plus față de aspectul util.
    • Like 6
    • @ Dan Cojocaru
      la salariul minim pe economie nu e loc nici de economii, nici de masina, ci abia ajunge de supravietuire. Realitatea e ca mare parte a romaniei e acolo.... iar cei de sus nu vad asta.
      • Like 1


Îți recomandăm

Școală modernă

Educația, în toate formele sale, este o investiție, nu o cheltuială. De la nivelul familiei și până la societate în ansamblul ei, toți ar trebui să fim conștienți că fiecare resursă alocată acestui domeniu aduce, aproape fără excepție, plus valoare ce se întoarce la nivel de individ și în comunitate.

Citește mai mult

Apartamente

22 de grade Celsius. Aceasta este temperatura pe care românii din orașe preferă să o aibă iarna în case, conform unui studiu realizat pentru Habits by Republica de Unlock Research.

Citește mai mult

Codecool

Codecool, școala de programare cu cea mai rapidă creștere din Europa Centrală și de Est, dă startul proiectului pilot #CoolHack, primul hackathon local organizat offline în campusul din București, pe 17 și 18 decembrie 2021. Opt echipe formate din doi până la patru membri, actuali cursanți și absolvenți, își vor testa cunoștințele și vor concura pentru premiul de 1.000 de euro, convingând jurații de abilitățile tehnice și non-tehnice în baza cărora vor fi evaluați.

Citește mai mult