Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Antreprenor: „Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni”

masina - Foto Guliver/ Getty Images)

Foto: Getty Images

Românii muncesc între trei și cinci luni dintr-un an doar pentru a-și acoperi cheltuielile cu mașina personală, a spus Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, speaker și antreprenor, invitat duminica trecută la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.  

„Noi stăm foarte delicat în ce privește cheltuielile cu mașina personală. Românii sunt foarte pasionați de mașinile lor. Descopăr foarte des, făcând bugetul cu oamenii (la cursurile de educație financiară pe care le organizează -n.n.), că trei, patru sau cinci luni pe an muncește persoana respectivă doar pentru tablă și cauciucuri, fără să își dea seama că sunt o mulțime de cheltuieli acolo. Dacă îi întrebi, la o primă discutie - și cât te costă mașina, o să zică un plin, mă descurc, îmi ajunge un plin, dar când te uiți efectiv în buget, ai ITP, RCA, CASCO, rovinietă, parcare, spălat, cauciucuri. Plus deprecierea mașinii, care e vreo 15- 20% în fiecare an. În momentul ăla, trăgând linie, vezi că până în martie sau aprilie, muncești doar pentru mașină”, a explicat Adrian Asoltanie.

„Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni, după părerea mea. Ca să nu reprezinte o cheltuială uriașă, să nu muncești o viață întreagă pentru tablă și cauciucuri, să îți permiți și viață pe lângă. Educația financiară despre asta este, despre viață, nu despre bani”, a afirmat trainerul de educație financiară.

Asoltanie a vorbit despre principalele categorii de cheltuieli din bugetul unei familii. O primă categorie ar fi economiile, iar bugetul recomandat ar fi între 10 si 15% din venituri, „de îndată ce ați luat salariul”. „După aceea avem cheltuielile vitale – mâncare, sănătate și igienă, aici ar intra 20- 25% din veniturile persoanei sau familiei, cuplului, după cum este cazul. După aceea avem cheltuieli cu locuința, 20-25%, aici intră și chiria sau rata. Cheltuielile cu transportul – recomandat ar fi între 3 și 5% din venituri”, spune Asoltanie.

O altă categorie de cheltuieli e zona de „cheltuieli mărunte”, unde intră „mici credite de nevoi personale, carduri de credit, împrumuturi pe la prieteni, neamuri, vecini - care ideal ar fi zero, dar dacă există, să nu reprezinte mai mult de 5% din veniturile familiei. Ultima categorie, „banii risipiți”. „ Aici intră viciile, multe dintre vicii sunt chestii repetitive, pariuri sportive, loto, păcănele care prin România sunt sport național”, spune el.  

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Aflați și:

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • cox check icon
    Păi hai să vorbim concret, cu creionul și hârtia in față.
    Luăm următoarele cifre: salariu net 4000 lei, adică 800 euro, venitul pe 6 luni înseamnă 4800 euro. Adică bani cu care îmi pot cumpăra ceva la 10-15 ani vechime și cu un kilometraj de peste 150-170.ooo km. Fix când începe să pice. Ba ambreiaj, ba pompa de apă, mai o rugină, ba un dpf, un injector două și câte și mai câte. Bașca un casco mai scump, că deh, mașină veche,
    Așa că, mai bine nu mă bag eu la o mașină nouă, chit că o iau în rate? Am garanție, nu mai stau cu teamă că-mi pică nu-stiu-ce-piesa, am casco mult mai mic.
    Deci nu, mulțumesc! Domnule consultant, tine-ti sfaturile pentru naivi. Sunt sătul de mașini vechi in care tot bagi bani.
    • Like 3
    • @ cox
      pai tocmai asta spune autorul: ca la salariul acesta, masina pe care ti-o permiti iti da prea multe cheltuieli si timp pierdut ca sa se justifice. Poate mai indicat ar fi scuter, trotineta, bicicleta, chiar si cu limitarile care vin cu acestea.
      Casco nu isi face nimeni la masini de 15 ani.

      Legat de oportunitatile pe care le pierzi si dificultatile de deplasare in cazul in care nu ai masina, si asta e adevarat, Dar nu insemna ca economic faci o solutie inteleapta, doar te chinui sa supravietuiesti in acelasi statut.

      Autorul vrea sa ne instruiasca cum ar trebui sa renuntam la masini, sa luam in schimb transportul in comun, iar economiile sa le investim pentru a beneficia de un efect compus pozitiv pe termen lung.. Masina, mai ales una pe care nu ti-o permiti, iti da un efect compus negativ.

      Discutia pt cei care sunt la limita saraciei e alta: ce faci ca sa iesi de acolo: te muti intr-un loc cu mai multe oportunitati, te recalifici, faci un curs, muncesti mai mult, incerci mici afaceri cu investitii initiale mici. Daca nu stii sa faci nimic, muncesti si pe gratis, doar sa inveti ceva care sa-ti aduca bani mai tarziu. Solutii sunt, doar sa cauti si sa vrei.




      • Like 0
    • @ Furati Mai Cu Spor
      Cum cari cumpărăturile singur de la magazin acasă cu transportul în comun?
      Can 40kg.
      Devenim toți culturiști?
      • Like 0
  • Imi place mentalitatea asta romaneasca, ce vine sa explice ce iti permiti si ce trebuie sa faci cu banii. Eu ii muncesc, eu le dau foc daca vreau. Daca telul meu in viata e sa ma dau cu Mercedes S klasse si sa mananc pufuleti, de ce il f*te grija pe autor ce trebuie sa fac eu cu banii?
    Educatia fianciara se face acasa, de mic, incepand cu banii de buzunar, nu pe internet.
    Ca fapt divers, deja am alergie la toti "spicherii"astia ce se pricep la dat sfaturi, mai putin la ceva concret.
    • Like 4
  • Dave Ramsey are cateva grafice si propuneri de impartire a venitului si de mentine totul echilibrat. Asa am inteles ca la venitul meu nu e loc de masina, costurile cu transportul sa imi ramana sub 10% din venit.
    Si m-am mutat aproape de munca si scoala si mai inchiriez masina de 1-2 ori pe luna.

    Dar mai intai a fost nevoie sa inlocuiesc fraza lacrimogena "nu imi peeermiit masina" cu: la venitul meu transportul public e suficient de bun. Si cel mai greu a fost cu schimbarea mentala, sa nu ma mai compar cu ceilaltii si sa nu ma intind mai mult decat mi-e plapuma.
    • Like 1
  • L-as sfatui pe Adrian Asoltanie sa faca urmatoarea socoteala,sa presupunem ca salariul mediu net in RO e de 4000leix6=24000lei,asta ar fi valoarea masinii pe care si-o permite un roman,sa mearga dumnealui la guvern sa-i intrebe pe istetii de acolo,ce masina noua se poate achizitiona cu banii astia,sa ne mai lase in pace cu tot felul de taxe vizavi de vechimea masinii,asta ne permitem,multumita "competentei" lor in administrarea tarii,
    • Like 3
  • Ion check icon
    Noi, in orasele mici NU ne permitem sa nu avem masini! Fara masina esti mort; masina personala tine loc de tren, de autocar, de salvare, de naveta la munca. Putinii care nu au masina sunt la marginea societatii, ajung greu la medic, pierd oportunitati economice etc. Voi vota in mod constant impotriva oricarui politician care incerca sa ne restranga accesul la rable fie direct, fie indirect prin taxe si accize, fara sa puna ceva in loc. Discutia depre masinile personale cred ca o mai putem purta dupa ce transportul public ajunge si DEPASESTE densitatea, frecventa si calitatea celui din occident. Nu ma intereseaza de politica de la Bruxelles eu am nevoie de transport ieftin, vreau reduicere de accize si de taxe!
    • Like 4
  • Văd că au apărut mulți deștepți, specialiști închipuiți, care nu iau în considerare decât o singură categorie de oameni, care în plus au același tipar de viață. Acestora li se adresează istețul de mai sus, care spune cum e mai bine să trăiască toți aceștia cât mai eficient, pe același calapod. E clar că dacă propui anumite procente din venitul pentru: economii, cheltuieli vitale, cheltuielile cu casa și transportul, atunci te adresezi oamenilor din clasa de mijloc și aparent trăitoare într-un oraș mare. Dar un pensionar de la țară sau din zonele urbane sărace, sau chiar un salariat cu salariul vai de capul lui, cam cât să facă economii? Dacă câștigă câteva milioane și tot atât îi va veni și factura la energie, cam cât să economisească, cât să mănânce, cât să cheltuie cu chiria / rata și cât cu transportul? Astea sunt idei crețe ale autorului. Profită de faptul că unii cască gura la ce spune și mai câștigă și el un ban în plus.
    El crede că ce îi place lui în viață la fel le place și altora. Dacă el privește mașina doar ca pe un mijloc util de deplasare, e treaba lui. Sunt alții care iubesc mașinile, nu neapărat cele exagerat de scumpe, dar mașini satisfăcătoare. Aceștia pot munci mai mult inclusiv pentru plăcerea aceasta de a merge cu o mașină pe care și-o doresc. Ce dacă e scumpă? Ce dacă se devalorizează? Întotdeauna m-a enervat când o mașină e privită doar ca o cheltuială inutilă. Bineînțeles că mașina nu e o investiție. Dacă o privești ca o investiție, normal că realizezi că nu e o investiție rentabilă. Dar pentru unii mașina nu e doar ceva practic, despre care să gândești în termeni de: ”cât am cheltuit, cât am obținut la revânzare, deci câți bani am pierdut”. Mașina a devenit o cheltuială necesară, pe care ți-o asumi. După cât te lasă inima și veniturile, te străduiești mai mult sau mai puțin pentru această cheltuială, care nu aduce profit, ci satisfacție, în plus față de aspectul util.
    • Like 8
    • @ Dan Cojocaru
      la salariul minim pe economie nu e loc nici de economii, nici de masina, ci abia ajunge de supravietuire. Realitatea e ca mare parte a romaniei e acolo.... iar cei de sus nu vad asta.
      • Like 2


Îți recomandăm

Stinge lumina!

Consumerismul nostru a lucrat în compensare. Ne-am cumpărat frigidere mari și le-am burdușit cu mâncare. Ne-am vârfuit cărucioarele la supermarket, cumpărând produse la ofertă de care nu aveam nevoie și care ni s-au stricat în cămară. Ne-am construit clădiri de sticlă pe care le-am luminat feeric, așteptându-ne ca factura la curent s-o plătească sfântul CEO. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult

Carlos Moreno

„Logica e simplă de fapt - cu cât se construiesc mai multe drumuri pentru mașini, cu atât vom avea mai multe mașini, iar cu cât vom construi mai multe piste pentru biciclete, cu atât vom avea mai multe biciclete, de asemenea, cu cât vom face mai multe spații pentru oameni, cu atât va veni mai multă lume să facă activități”, spune Carlos Moreno. (Foto: ARCEN)

Citește mai mult

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult
sound-bars icon