Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Antreprenor: „Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni”

masina - Foto Guliver/ Getty Images)

Foto: Getty Images

Românii muncesc între trei și cinci luni dintr-un an doar pentru a-și acoperi cheltuielile cu mașina personală, a spus Adrian Asoltanie, trainer de educație financiară, speaker și antreprenor, invitat duminica trecută la emisiunea „În fața ta” de la Digi24.  

„Noi stăm foarte delicat în ce privește cheltuielile cu mașina personală. Românii sunt foarte pasionați de mașinile lor. Descopăr foarte des, făcând bugetul cu oamenii (la cursurile de educație financiară pe care le organizează -n.n.), că trei, patru sau cinci luni pe an muncește persoana respectivă doar pentru tablă și cauciucuri, fără să își dea seama că sunt o mulțime de cheltuieli acolo. Dacă îi întrebi, la o primă discutie - și cât te costă mașina, o să zică un plin, mă descurc, îmi ajunge un plin, dar când te uiți efectiv în buget, ai ITP, RCA, CASCO, rovinietă, parcare, spălat, cauciucuri. Plus deprecierea mașinii, care e vreo 15- 20% în fiecare an. În momentul ăla, trăgând linie, vezi că până în martie sau aprilie, muncești doar pentru mașină”, a explicat Adrian Asoltanie.

„Mașina pe care ți-o permiți de-adevăratelea este maximum venitul tău pe 6 luni, după părerea mea. Ca să nu reprezinte o cheltuială uriașă, să nu muncești o viață întreagă pentru tablă și cauciucuri, să îți permiți și viață pe lângă. Educația financiară despre asta este, despre viață, nu despre bani”, a afirmat trainerul de educație financiară.

Asoltanie a vorbit despre principalele categorii de cheltuieli din bugetul unei familii. O primă categorie ar fi economiile, iar bugetul recomandat ar fi între 10 si 15% din venituri, „de îndată ce ați luat salariul”. „După aceea avem cheltuielile vitale – mâncare, sănătate și igienă, aici ar intra 20- 25% din veniturile persoanei sau familiei, cuplului, după cum este cazul. După aceea avem cheltuieli cu locuința, 20-25%, aici intră și chiria sau rata. Cheltuielile cu transportul – recomandat ar fi între 3 și 5% din venituri”, spune Asoltanie.

O altă categorie de cheltuieli e zona de „cheltuieli mărunte”, unde intră „mici credite de nevoi personale, carduri de credit, împrumuturi pe la prieteni, neamuri, vecini - care ideal ar fi zero, dar dacă există, să nu reprezinte mai mult de 5% din veniturile familiei. Ultima categorie, „banii risipiți”. „ Aici intră viciile, multe dintre vicii sunt chestii repetitive, pariuri sportive, loto, păcănele care prin România sunt sport național”, spune el.  

Emisiunea „În fața ta” de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu, poate fi urmărită sâmbăta și duminica, de la ora 14.00.

Aflați și:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • cox check icon
    Păi hai să vorbim concret, cu creionul și hârtia in față.
    Luăm următoarele cifre: salariu net 4000 lei, adică 800 euro, venitul pe 6 luni înseamnă 4800 euro. Adică bani cu care îmi pot cumpăra ceva la 10-15 ani vechime și cu un kilometraj de peste 150-170.ooo km. Fix când începe să pice. Ba ambreiaj, ba pompa de apă, mai o rugină, ba un dpf, un injector două și câte și mai câte. Bașca un casco mai scump, că deh, mașină veche,
    Așa că, mai bine nu mă bag eu la o mașină nouă, chit că o iau în rate? Am garanție, nu mai stau cu teamă că-mi pică nu-stiu-ce-piesa, am casco mult mai mic.
    Deci nu, mulțumesc! Domnule consultant, tine-ti sfaturile pentru naivi. Sunt sătul de mașini vechi in care tot bagi bani.
    • Like 3
    • @ cox
      pai tocmai asta spune autorul: ca la salariul acesta, masina pe care ti-o permiti iti da prea multe cheltuieli si timp pierdut ca sa se justifice. Poate mai indicat ar fi scuter, trotineta, bicicleta, chiar si cu limitarile care vin cu acestea.
      Casco nu isi face nimeni la masini de 15 ani.

      Legat de oportunitatile pe care le pierzi si dificultatile de deplasare in cazul in care nu ai masina, si asta e adevarat, Dar nu insemna ca economic faci o solutie inteleapta, doar te chinui sa supravietuiesti in acelasi statut.

      Autorul vrea sa ne instruiasca cum ar trebui sa renuntam la masini, sa luam in schimb transportul in comun, iar economiile sa le investim pentru a beneficia de un efect compus pozitiv pe termen lung.. Masina, mai ales una pe care nu ti-o permiti, iti da un efect compus negativ.

      Discutia pt cei care sunt la limita saraciei e alta: ce faci ca sa iesi de acolo: te muti intr-un loc cu mai multe oportunitati, te recalifici, faci un curs, muncesti mai mult, incerci mici afaceri cu investitii initiale mici. Daca nu stii sa faci nimic, muncesti si pe gratis, doar sa inveti ceva care sa-ti aduca bani mai tarziu. Solutii sunt, doar sa cauti si sa vrei.




      • Like 0
    • @ Furati Mai Cu Spor
      Zap Zap check icon
      Cum cari cumpărăturile singur de la magazin acasă cu transportul în comun?
      Can 40kg.
      Devenim toți culturiști?
      • Like 0
  • Imi place mentalitatea asta romaneasca, ce vine sa explice ce iti permiti si ce trebuie sa faci cu banii. Eu ii muncesc, eu le dau foc daca vreau. Daca telul meu in viata e sa ma dau cu Mercedes S klasse si sa mananc pufuleti, de ce il f*te grija pe autor ce trebuie sa fac eu cu banii?
    Educatia fianciara se face acasa, de mic, incepand cu banii de buzunar, nu pe internet.
    Ca fapt divers, deja am alergie la toti "spicherii"astia ce se pricep la dat sfaturi, mai putin la ceva concret.
    • Like 4
  • Dave Ramsey are cateva grafice si propuneri de impartire a venitului si de mentine totul echilibrat. Asa am inteles ca la venitul meu nu e loc de masina, costurile cu transportul sa imi ramana sub 10% din venit.
    Si m-am mutat aproape de munca si scoala si mai inchiriez masina de 1-2 ori pe luna.

    Dar mai intai a fost nevoie sa inlocuiesc fraza lacrimogena "nu imi peeermiit masina" cu: la venitul meu transportul public e suficient de bun. Si cel mai greu a fost cu schimbarea mentala, sa nu ma mai compar cu ceilaltii si sa nu ma intind mai mult decat mi-e plapuma.
    • Like 1
  • L-as sfatui pe Adrian Asoltanie sa faca urmatoarea socoteala,sa presupunem ca salariul mediu net in RO e de 4000leix6=24000lei,asta ar fi valoarea masinii pe care si-o permite un roman,sa mearga dumnealui la guvern sa-i intrebe pe istetii de acolo,ce masina noua se poate achizitiona cu banii astia,sa ne mai lase in pace cu tot felul de taxe vizavi de vechimea masinii,asta ne permitem,multumita "competentei" lor in administrarea tarii,
    • Like 3
  • Ion check icon
    Noi, in orasele mici NU ne permitem sa nu avem masini! Fara masina esti mort; masina personala tine loc de tren, de autocar, de salvare, de naveta la munca. Putinii care nu au masina sunt la marginea societatii, ajung greu la medic, pierd oportunitati economice etc. Voi vota in mod constant impotriva oricarui politician care incerca sa ne restranga accesul la rable fie direct, fie indirect prin taxe si accize, fara sa puna ceva in loc. Discutia depre masinile personale cred ca o mai putem purta dupa ce transportul public ajunge si DEPASESTE densitatea, frecventa si calitatea celui din occident. Nu ma intereseaza de politica de la Bruxelles eu am nevoie de transport ieftin, vreau reduicere de accize si de taxe!
    • Like 5
  • Văd că au apărut mulți deștepți, specialiști închipuiți, care nu iau în considerare decât o singură categorie de oameni, care în plus au același tipar de viață. Acestora li se adresează istețul de mai sus, care spune cum e mai bine să trăiască toți aceștia cât mai eficient, pe același calapod. E clar că dacă propui anumite procente din venitul pentru: economii, cheltuieli vitale, cheltuielile cu casa și transportul, atunci te adresezi oamenilor din clasa de mijloc și aparent trăitoare într-un oraș mare. Dar un pensionar de la țară sau din zonele urbane sărace, sau chiar un salariat cu salariul vai de capul lui, cam cât să facă economii? Dacă câștigă câteva milioane și tot atât îi va veni și factura la energie, cam cât să economisească, cât să mănânce, cât să cheltuie cu chiria / rata și cât cu transportul? Astea sunt idei crețe ale autorului. Profită de faptul că unii cască gura la ce spune și mai câștigă și el un ban în plus.
    El crede că ce îi place lui în viață la fel le place și altora. Dacă el privește mașina doar ca pe un mijloc util de deplasare, e treaba lui. Sunt alții care iubesc mașinile, nu neapărat cele exagerat de scumpe, dar mașini satisfăcătoare. Aceștia pot munci mai mult inclusiv pentru plăcerea aceasta de a merge cu o mașină pe care și-o doresc. Ce dacă e scumpă? Ce dacă se devalorizează? Întotdeauna m-a enervat când o mașină e privită doar ca o cheltuială inutilă. Bineînțeles că mașina nu e o investiție. Dacă o privești ca o investiție, normal că realizezi că nu e o investiție rentabilă. Dar pentru unii mașina nu e doar ceva practic, despre care să gândești în termeni de: ”cât am cheltuit, cât am obținut la revânzare, deci câți bani am pierdut”. Mașina a devenit o cheltuială necesară, pe care ți-o asumi. După cât te lasă inima și veniturile, te străduiești mai mult sau mai puțin pentru această cheltuială, care nu aduce profit, ci satisfacție, în plus față de aspectul util.
    • Like 8
    • @ Dan Cojocaru
      la salariul minim pe economie nu e loc nici de economii, nici de masina, ci abia ajunge de supravietuire. Realitatea e ca mare parte a romaniei e acolo.... iar cei de sus nu vad asta.
      • Like 2


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon