Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Fermierul român care a ajuns să facă un business de 10 milioane de euro “Nu oricum”

De obicei găsești “mica piață” la intrare, pe două rânduri - legume și fructe. Trăiesc de mult cu prejudecata că în supermarket roșia nu e roșie, leguma nu are gust. Nu e de-a noastră, românească, nu?

Ei bine, nu! Nu-i așa, e și cât se poate de românească. La Lidl în magazin, mi-am scos telefonul și am scanat codul de pe lădiță. Surpriză, uitați-vă mai jos…

Nu oricum, așa se numește ferma, iar omul din spatele ei, Ionuț Dumitru. Haideți să îl cunoaștem!

În comuna Băleni din Dâmbovița își duce traiul de peste 300 de ani familia Dumitru, urmași ai primilor agricultori bulgari stabiliți aici. De la munca manuală depusă cândva de bunici, Ionuț Dumitru a clădit un business prosper pe zona de legumicultură, alături de fratele și tatăl său. Astăzi, compania lor numără 50 de angajați, 35 de fermieri parteneri, 150 de hectare cultivate în tot grupul, și cifre de afaceri anuale de 10 milioane euro doar în compania lor.

”În străinătate, țăranul e foarte respectat. Fără el, ești terminat - cine îți dă hrană?”, spune Ionuț.

Începuturile afacerii datează din 2004. Alături de fratele și tatăl lor și-au zis la propriu și la figurat: “Nu oricum”.

Produceau atunci doar câteva sortimente de legume, prin metodele tradiționale. Momentul care le-a schimbat complet traiectoria a fost 2017, când au semnat contractul de furnizare cu Lidl România. Cei de la Lidl i-a ajutat și au importat rapid standarde moderne: certificări, tehnologii, specializare pe fiecare cultură.

”La început trimiteam câțiva paleți de marfă pe săptămână. Acum, în fiecare zi pleacă spre Lidl 2 camioane pline. Am ajuns în perioadele de sezon și la 500 tone de legume livrate lunar”, explică Ionuț.

Cele peste 40 de sortimente pe care le furnizează (roșii, ardei, castraveți etc.) primesc o atenție deosebită - sunt atent selectate, ambalate și transportate. În sezon, livrează 80 de tone de roșii săptămânal.

”Am investit totul din profit reinvestit și credite bancare. Fără subvenții”, precizează antreprenorul.

Sustenabilitate prin transfer de know-how

Parteneriatul cu Lidl i-a adus, pe lângă standarde înalte, și sustenabilitate. Au deschis calea și pentru alți producători să se modernizeze. Transferul de know-how în interiorul grupului ajunge până la nivelul fiecărui fermier.

”Am dezvoltat un întreg ecosistem local. Fiecare are specializarea lui - cine face roșii, cine cartofi, cine morcovi. Am crescut împreună, ne-am ridicat standardele”, spune Ionuț.

Pasul următor: exporturi și soluții high-tech

De curând, au livrat primele transporturi de ridichi în Ucraina și Bulgaria. Acum construiesc o strategie solidă de export, pentru a fructifica la maxim potențialul agricol al României. Vor aplica și soluții high-tech, de la software de gestiune până la inteligență artificială.

”În legumicultură nu prea poți automatiza, totul se face manual. Dar putem aduce inovații pe zona de ambalare, sortare, administrare”, explică Ionuț. ”Utilajele moderne și AI ne vor ajuta să reducem risipa, să creștem eficiența. Vom putea livra mai mult, la prețuri mai bune.”

Viitorul afacerii este asigurat și din perspectiva următoarei generații. Ionuț are trei copii și îmi povestește, mândru ca orice tată, că cei mari sunt atrași de software și tehnologizare și s-ar bucura să rămână și să ducă businessul familiei la următorul nivel.

”Există perspective imense în agricultura locală. Dacă investim cu toții în România, ea poate deveni un lider european în producția de legume”, încheie fermierul nostru.

Ce e în spatele gustului roșiei românești

Secretul constă în folosirea unor semințe premium, dar și în calitatea inegalabilă a solului din România. ”Noi avem cele mai bune condiții din Europa - stau mărturie premiile internaționale câștigate de roșiile noastre”, explică fermierul care anul acesta și anul viitor va insistă să cultive și să vândă unul dintre cele mai bune soiuri de roși pe care le găsești pe piață cu numele de: “Roșia țărănească”.

”Solul și soarele nostru conferă legumelor prospețime, nuanțe de gust unice. Trebuie să punem aceste atuuri în valoare”, completează antreprenorul.

Am acceptat provocarea celor de la Lidl să scanez QR codurile de pe lădițele din Piața Lidl, din magazinele lor, și am descoperit o poveste despre muncă și succes. Vă îndemn să faceți același lucru, nu veți regreta.

Ps. Ridichile lui Ionuț sunt fabuloase. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnu Pandaru, va rog frumos sa-mi spuneti de ce nu pot scrie in grupul Republica in FB..
    Multumesc,
    • Like 0


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult