Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Fermierul român care a ajuns să facă un business de 10 milioane de euro “Nu oricum”

De obicei găsești “mica piață” la intrare, pe două rânduri - legume și fructe. Trăiesc de mult cu prejudecata că în supermarket roșia nu e roșie, leguma nu are gust. Nu e de-a noastră, românească, nu?

Ei bine, nu! Nu-i așa, e și cât se poate de românească. La Lidl în magazin, mi-am scos telefonul și am scanat codul de pe lădiță. Surpriză, uitați-vă mai jos…

Nu oricum, așa se numește ferma, iar omul din spatele ei, Ionuț Dumitru. Haideți să îl cunoaștem!

În comuna Băleni din Dâmbovița își duce traiul de peste 300 de ani familia Dumitru, urmași ai primilor agricultori bulgari stabiliți aici. De la munca manuală depusă cândva de bunici, Ionuț Dumitru a clădit un business prosper pe zona de legumicultură, alături de fratele și tatăl său. Astăzi, compania lor numără 50 de angajați, 35 de fermieri parteneri, 150 de hectare cultivate în tot grupul, și cifre de afaceri anuale de 10 milioane euro doar în compania lor.

”În străinătate, țăranul e foarte respectat. Fără el, ești terminat - cine îți dă hrană?”, spune Ionuț.

Începuturile afacerii datează din 2004. Alături de fratele și tatăl lor și-au zis la propriu și la figurat: “Nu oricum”.

Produceau atunci doar câteva sortimente de legume, prin metodele tradiționale. Momentul care le-a schimbat complet traiectoria a fost 2017, când au semnat contractul de furnizare cu Lidl România. Cei de la Lidl i-a ajutat și au importat rapid standarde moderne: certificări, tehnologii, specializare pe fiecare cultură.

”La început trimiteam câțiva paleți de marfă pe săptămână. Acum, în fiecare zi pleacă spre Lidl 2 camioane pline. Am ajuns în perioadele de sezon și la 500 tone de legume livrate lunar”, explică Ionuț.

Cele peste 40 de sortimente pe care le furnizează (roșii, ardei, castraveți etc.) primesc o atenție deosebită - sunt atent selectate, ambalate și transportate. În sezon, livrează 80 de tone de roșii săptămânal.

”Am investit totul din profit reinvestit și credite bancare. Fără subvenții”, precizează antreprenorul.

Sustenabilitate prin transfer de know-how

Parteneriatul cu Lidl i-a adus, pe lângă standarde înalte, și sustenabilitate. Au deschis calea și pentru alți producători să se modernizeze. Transferul de know-how în interiorul grupului ajunge până la nivelul fiecărui fermier.

”Am dezvoltat un întreg ecosistem local. Fiecare are specializarea lui - cine face roșii, cine cartofi, cine morcovi. Am crescut împreună, ne-am ridicat standardele”, spune Ionuț.

Pasul următor: exporturi și soluții high-tech

De curând, au livrat primele transporturi de ridichi în Ucraina și Bulgaria. Acum construiesc o strategie solidă de export, pentru a fructifica la maxim potențialul agricol al României. Vor aplica și soluții high-tech, de la software de gestiune până la inteligență artificială.

”În legumicultură nu prea poți automatiza, totul se face manual. Dar putem aduce inovații pe zona de ambalare, sortare, administrare”, explică Ionuț. ”Utilajele moderne și AI ne vor ajuta să reducem risipa, să creștem eficiența. Vom putea livra mai mult, la prețuri mai bune.”

Viitorul afacerii este asigurat și din perspectiva următoarei generații. Ionuț are trei copii și îmi povestește, mândru ca orice tată, că cei mari sunt atrași de software și tehnologizare și s-ar bucura să rămână și să ducă businessul familiei la următorul nivel.

”Există perspective imense în agricultura locală. Dacă investim cu toții în România, ea poate deveni un lider european în producția de legume”, încheie fermierul nostru.

Ce e în spatele gustului roșiei românești

Secretul constă în folosirea unor semințe premium, dar și în calitatea inegalabilă a solului din România. ”Noi avem cele mai bune condiții din Europa - stau mărturie premiile internaționale câștigate de roșiile noastre”, explică fermierul care anul acesta și anul viitor va insistă să cultive și să vândă unul dintre cele mai bune soiuri de roși pe care le găsești pe piață cu numele de: “Roșia țărănească”.

”Solul și soarele nostru conferă legumelor prospețime, nuanțe de gust unice. Trebuie să punem aceste atuuri în valoare”, completează antreprenorul.

Am acceptat provocarea celor de la Lidl să scanez QR codurile de pe lădițele din Piața Lidl, din magazinele lor, și am descoperit o poveste despre muncă și succes. Vă îndemn să faceți același lucru, nu veți regreta.

Ps. Ridichile lui Ionuț sunt fabuloase. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnu Pandaru, va rog frumos sa-mi spuneti de ce nu pot scrie in grupul Republica in FB..
    Multumesc,
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult