Sari la continut
Republica
Sustenabilitate

Fermierul român care a ajuns să facă un business de 10 milioane de euro “Nu oricum”

De obicei găsești “mica piață” la intrare, pe două rânduri - legume și fructe. Trăiesc de mult cu prejudecata că în supermarket roșia nu e roșie, leguma nu are gust. Nu e de-a noastră, românească, nu?

Ei bine, nu! Nu-i așa, e și cât se poate de românească. La Lidl în magazin, mi-am scos telefonul și am scanat codul de pe lădiță. Surpriză, uitați-vă mai jos…

Nu oricum, așa se numește ferma, iar omul din spatele ei, Ionuț Dumitru. Haideți să îl cunoaștem!

În comuna Băleni din Dâmbovița își duce traiul de peste 300 de ani familia Dumitru, urmași ai primilor agricultori bulgari stabiliți aici. De la munca manuală depusă cândva de bunici, Ionuț Dumitru a clădit un business prosper pe zona de legumicultură, alături de fratele și tatăl său. Astăzi, compania lor numără 50 de angajați, 35 de fermieri parteneri, 150 de hectare cultivate în tot grupul, și cifre de afaceri anuale de 10 milioane euro doar în compania lor.

”În străinătate, țăranul e foarte respectat. Fără el, ești terminat - cine îți dă hrană?”, spune Ionuț.

Începuturile afacerii datează din 2004. Alături de fratele și tatăl lor și-au zis la propriu și la figurat: “Nu oricum”.

Produceau atunci doar câteva sortimente de legume, prin metodele tradiționale. Momentul care le-a schimbat complet traiectoria a fost 2017, când au semnat contractul de furnizare cu Lidl România. Cei de la Lidl i-a ajutat și au importat rapid standarde moderne: certificări, tehnologii, specializare pe fiecare cultură.

”La început trimiteam câțiva paleți de marfă pe săptămână. Acum, în fiecare zi pleacă spre Lidl 2 camioane pline. Am ajuns în perioadele de sezon și la 500 tone de legume livrate lunar”, explică Ionuț.

Cele peste 40 de sortimente pe care le furnizează (roșii, ardei, castraveți etc.) primesc o atenție deosebită - sunt atent selectate, ambalate și transportate. În sezon, livrează 80 de tone de roșii săptămânal.

”Am investit totul din profit reinvestit și credite bancare. Fără subvenții”, precizează antreprenorul.

Sustenabilitate prin transfer de know-how

Parteneriatul cu Lidl i-a adus, pe lângă standarde înalte, și sustenabilitate. Au deschis calea și pentru alți producători să se modernizeze. Transferul de know-how în interiorul grupului ajunge până la nivelul fiecărui fermier.

”Am dezvoltat un întreg ecosistem local. Fiecare are specializarea lui - cine face roșii, cine cartofi, cine morcovi. Am crescut împreună, ne-am ridicat standardele”, spune Ionuț.

Pasul următor: exporturi și soluții high-tech

De curând, au livrat primele transporturi de ridichi în Ucraina și Bulgaria. Acum construiesc o strategie solidă de export, pentru a fructifica la maxim potențialul agricol al României. Vor aplica și soluții high-tech, de la software de gestiune până la inteligență artificială.

”În legumicultură nu prea poți automatiza, totul se face manual. Dar putem aduce inovații pe zona de ambalare, sortare, administrare”, explică Ionuț. ”Utilajele moderne și AI ne vor ajuta să reducem risipa, să creștem eficiența. Vom putea livra mai mult, la prețuri mai bune.”

Viitorul afacerii este asigurat și din perspectiva următoarei generații. Ionuț are trei copii și îmi povestește, mândru ca orice tată, că cei mari sunt atrași de software și tehnologizare și s-ar bucura să rămână și să ducă businessul familiei la următorul nivel.

”Există perspective imense în agricultura locală. Dacă investim cu toții în România, ea poate deveni un lider european în producția de legume”, încheie fermierul nostru.

Ce e în spatele gustului roșiei românești

Secretul constă în folosirea unor semințe premium, dar și în calitatea inegalabilă a solului din România. ”Noi avem cele mai bune condiții din Europa - stau mărturie premiile internaționale câștigate de roșiile noastre”, explică fermierul care anul acesta și anul viitor va insistă să cultive și să vândă unul dintre cele mai bune soiuri de roși pe care le găsești pe piață cu numele de: “Roșia țărănească”.

”Solul și soarele nostru conferă legumelor prospețime, nuanțe de gust unice. Trebuie să punem aceste atuuri în valoare”, completează antreprenorul.

Am acceptat provocarea celor de la Lidl să scanez QR codurile de pe lădițele din Piața Lidl, din magazinele lor, și am descoperit o poveste despre muncă și succes. Vă îndemn să faceți același lucru, nu veți regreta.

Ps. Ridichile lui Ionuț sunt fabuloase. 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Domnu Pandaru, va rog frumos sa-mi spuneti de ce nu pot scrie in grupul Republica in FB..
    Multumesc,
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult