Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șapte ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Firmele care fac sponsorizări pot deconta mai mult din cifra de afaceri

taxe

Firmele care fac sponsorizări își pot deconta mai mult din cifra de afaceri.

Actul normativ analizat astăzi, respectiv Legea nr. 156/2019, se adresează plătitorilor de impozit pe profit, pentru care se îmbunătățesc facilitățile fiscale acordate pentru efectuarea de sponsorizări.

Astfel, procentul din cifra de afaceri în care se pot efectua sponsorizări, prin care se reduce impozitul pe profit de plată, crește de la 0,5% la 0,75%.

Desigur, se păstrează condiția cumulativă de a nu se depăși 20% din impozitul pe profit datorat la plată. 

Restul reglementărilor aplicabile sponsorizărilor rămân nemodificate, în sensul că sponsorizările reprezintă cheltuieli nedeductibile fiscal la calculul impozitului pe profit și pot fi efectuate sponsorizări doar către persoanele ce au acest drept, prevăzut de Legea nr. 32/1994, cu modificări ulterioare.

Astfel, pot fi beneficiari ai sponsorizării persoane juridice ce au rol social, cum ar fi entități fără scop patrimonial – asociații și fundații, instituții publice sau emisiuni de radio și televiziune.

Sponsorizarea trebuie consemnată într-un contract de sponsorizare.

Când se efectuează o sponsorizare către o unitate de cult sau o entitate fără scop patrimonial, pentru a se beneficia de facilitățile fiscale ale sponsorizării trebuie ca acești beneficiari ai sponsorizării să fie înscriși în Registrul cu beneficiarii de sponsorizări, ținut de autoritatea fiscală. Celelalte persoane juridice sponsorizate nu au această obligație.

O persoană fizică poate primi sponsorizări doar dacă este recunoscută ca desfășurând activitate într-un domeniu de interes social, iar recunoașterea este făcută de una dintre persoanele juridice amintite.

Nu există un document oficial de recunoaștere, astfel că apreciem că poate fi folosit orice document scris, ce conține informațiile de recunoaștere, cum ar fi o adeverință, o recomandare, o caracterizare.

Pentru ajutorarea cu bani sau cu bunuri a persoanelor fizice ce nu sunt recunoscute de astfel de entități, se va utiliza instrumentul juridic al contractului de mecenat. Acesta trebuie semnat în formă autentică în fața notarului public.

Efectul fiscal al contractului de mecenat este identic cu cel al sponsorizărilor efectuate în condițiile amintite.

Notă: beneficiază de aceleași facilități fiscale și contractele de acordare a unor burse școlare private sau de sponsorizare a unor biblioteci, în condițiile legislației privind bibliotecile.

Dacă se efectuează o sponsorizare, iar valoarea acesteia este mai mare decât reducerea de impozit corespunzătoare celor doi parametri ( 0,75 la mie din cifra de afaceri, fără a depăși 20% din impozitul pe profit), atunci sponsorizarea poate fi reportată o perioadă de 7 ani și se pot aplica facilitățile respectându-se aceleași condiții.

Până pe data de 25 martie din anul următor, plătitorii de impozit pe profit ce efectuează plăți trimestriale sau până pe data de 25 februarie din anul următor pentru plătitorii de impozit pe profit anual, se depune formularul 107 – Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor, mecenatului, burselor private.

Legea a intrat în vigoare în data de 29 iulie 2019.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Arsenie. Viața de apoi

„Constatarea cea mai sumbră, după experiența asta, e că oamenii se lasă foarte ușor manipulați pe fondul de nevoie intimă religioasă și că ne îndreptăm, cumva și din analfabetism istoric sau din necunoaștere, către valorizarea acestor formule autoritare antioccidentale, antieuropene conspiraționiste care sunt în spațiul public din ce în ce mai puternice. Și asta vom vedea la alegerile de anul viitor cu ce o să se soldeze”, a concluzionat Alexandru Solomon.

Citește mai mult

Apă de băut

Copil fiind, înainte de 1990, „recrutam” câte un adolescent mai vânjos din cartier ca să cărăm sacoșele cu 10-12 recipiente din sticlă, pe care le dădeam goale și le aduceam acasă pline cu apă minerală. Vecinul se alegea cu o monedă sau un biscuit Poiana. Dacă știa să negocieze mai bine, primea cu împrumut mingea mea de fotbal, câteva ore.

Citește mai mult
sound-bars icon