Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Firmele care fac sponsorizări pot deconta mai mult din cifra de afaceri

taxe

Firmele care fac sponsorizări își pot deconta mai mult din cifra de afaceri.

Actul normativ analizat astăzi, respectiv Legea nr. 156/2019, se adresează plătitorilor de impozit pe profit, pentru care se îmbunătățesc facilitățile fiscale acordate pentru efectuarea de sponsorizări.

Astfel, procentul din cifra de afaceri în care se pot efectua sponsorizări, prin care se reduce impozitul pe profit de plată, crește de la 0,5% la 0,75%.

Desigur, se păstrează condiția cumulativă de a nu se depăși 20% din impozitul pe profit datorat la plată. 

Restul reglementărilor aplicabile sponsorizărilor rămân nemodificate, în sensul că sponsorizările reprezintă cheltuieli nedeductibile fiscal la calculul impozitului pe profit și pot fi efectuate sponsorizări doar către persoanele ce au acest drept, prevăzut de Legea nr. 32/1994, cu modificări ulterioare.

Astfel, pot fi beneficiari ai sponsorizării persoane juridice ce au rol social, cum ar fi entități fără scop patrimonial – asociații și fundații, instituții publice sau emisiuni de radio și televiziune.

Sponsorizarea trebuie consemnată într-un contract de sponsorizare.

Când se efectuează o sponsorizare către o unitate de cult sau o entitate fără scop patrimonial, pentru a se beneficia de facilitățile fiscale ale sponsorizării trebuie ca acești beneficiari ai sponsorizării să fie înscriși în Registrul cu beneficiarii de sponsorizări, ținut de autoritatea fiscală. Celelalte persoane juridice sponsorizate nu au această obligație.

O persoană fizică poate primi sponsorizări doar dacă este recunoscută ca desfășurând activitate într-un domeniu de interes social, iar recunoașterea este făcută de una dintre persoanele juridice amintite.

Nu există un document oficial de recunoaștere, astfel că apreciem că poate fi folosit orice document scris, ce conține informațiile de recunoaștere, cum ar fi o adeverință, o recomandare, o caracterizare.

Pentru ajutorarea cu bani sau cu bunuri a persoanelor fizice ce nu sunt recunoscute de astfel de entități, se va utiliza instrumentul juridic al contractului de mecenat. Acesta trebuie semnat în formă autentică în fața notarului public.

Efectul fiscal al contractului de mecenat este identic cu cel al sponsorizărilor efectuate în condițiile amintite.

Notă: beneficiază de aceleași facilități fiscale și contractele de acordare a unor burse școlare private sau de sponsorizare a unor biblioteci, în condițiile legislației privind bibliotecile.

Dacă se efectuează o sponsorizare, iar valoarea acesteia este mai mare decât reducerea de impozit corespunzătoare celor doi parametri ( 0,75 la mie din cifra de afaceri, fără a depăși 20% din impozitul pe profit), atunci sponsorizarea poate fi reportată o perioadă de 7 ani și se pot aplica facilitățile respectându-se aceleași condiții.

Până pe data de 25 martie din anul următor, plătitorii de impozit pe profit ce efectuează plăți trimestriale sau până pe data de 25 februarie din anul următor pentru plătitorii de impozit pe profit anual, se depune formularul 107 – Declarație informativă privind beneficiarii sponsorizărilor, mecenatului, burselor private.

Legea a intrat în vigoare în data de 29 iulie 2019.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult
sound-bars icon